Gå til innhold

Kjøkkenvask, best med 1 eller to kummer?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har to forholdsvis store kjøkkenvasker. De er begge stadig i bruk.

Vasker jeg opp for hånd brukes den andre vasken til å skylle av såpevann. Skal jeg avkjøle middagsrester settes det alltid i kaldt vann og da kan jeg fremdeles bruke den andre vasken. Vil aldri kun ha en vask.

Anonymkode: 8fc6f...105

• Liker 1
  • Nyttig 1

Kommer vel kanskje litt an på hvordan man bruker kjøkkenet? Så lenge den ene vasken er stor nok til et stekebrett så spiller det ingen rolle.

Jeg vasker så godt som aldri opp for hånd utover stekebrett og en og annen stekepanne, alt annet kjøres i oppvaskmaskinen. Er det noe som er svidd har jeg vann og såpe i og lar det stå mens jeg er på jobb, men det står aldri vann i vasken.

Har aldri selskap f.eks., sikkert viktigere med et effektivt vaskområde om det stadig må stables ting rundt.

Anonymkode: 44d59...bfb

Jeg har to vasker som henger isammen, - oppvask til venstre og utslagsvask til høyre.

Utslagsvasken er til for å skylle eller helle ut vann som har stått i kjeler e.l. Jeg har også ei balje som får plass i den i tilfelle jeg skal skylle av det jeg har vasket opp (brukes sjelden, men iblant til sølvtøy). Brukes også til å helle ut vann fra koking av poteter/ris/pasta 

Endret av Hanne67
  • Liker 1

I min forrige bolig hadde jeg en stor kum, en liten sidekum + avrenningsbrett i metall. Savner det. Har nå kun én stor kum, og synes det er upraktisk. Når kjøkkenet en gang skal pusses opp så ønsker jeg meg definitivt den løsningen jeg hadde før.

Anonymkode: 4ec21...391

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Kommer an på hvor stort kjøkken/benkeplass man har. Jeg har 1 kum og ville alltid gått for en stor kum fremfor 2 mindre. 

Anonymkode: 41b21...dda

Jeg har en stor kum og en mindre. Den største er 43 cm bred, den minste er 28 cm. Den største rommer stekebrett og store stekepanner. Der er det også en avfallskvern. 

Tidligere har jeg hatt to mindre kummer, der det ikke var plass til noe. Det var bare styr. Så om man vil ha to kummer, som er praktisk, så sørg for at de er store!

Anonymkode: af45d...4dd

Vi har 70-vask, én og det er helt fantastisk. Vi har hatt tidvis to i stede for en og det er helt pyton sammenlignet synes jeg. Nydelig når alt bare går nedi kummen!

Anonymkode: 0f284...2b9

Da vi bygde huset vårt, ble det to enkeltstående kummer.  En i innredningen langs veggen, den bruker vi til kaldtvann og skylling av mat.

Den andre er på kjøkkenøya, der vasker og skyller vi oppvask, stekepanner og sånt. 

For oss er det helt perfekt, det frigjør også plass når vi er to mennesker på kjøkkenet. 

Anonymkode: a83fa...cb3

En stor nok vask til stekebrettene og en liten en ved siden av er det beste. Ville også hatt avrenningsbrett! Skal definitivt ha alle disse tingene neste gang vi skal ha kjøkken uansett om det er estetisk penere uten. Husk stålvask/aluminium og ikke svart eller hvit. Husk at du skal ha kjøkkenet i 15-20 år.

Anonymkode: 06ebd...c7c

• Liker 1

Vokste opp med 2 kummer, har alltid leid leiligheter med 2 kummer. Og har alltid hatet det! Når vi kjøpte bolig og pusset opp kjøkkenet så valgte jeg en ekstra stor svart kum uten avrenningsbrett. Jeg er superfornøyd, men det er på grunn av måten jeg bruker vasken på. Den har plass til selv den store kjelen til pinnekjøttet. Jeg kan lett vaske stekebrett der. 98% av andre ting vaskes i oppvaskmaskinen. Når trefjøler og kniver skal vaskes så skyller jeg de først med varmt vann, vasker med såpe også skyller jeg de etterpå. Legger et håndkle på benken som jeg legger de på og tørker de med en gang. Er veldig deilig å bli "tvunget" til å rydde det med en gang. 

Men du må kjenne på hva som er riktig for deg. Vi har alle litt forskjellige måter å bruke kjøkkenet på. Jeg fyller for eksempel aldri kummen med varmt vann slik at den står opptatt. Ser ikke helt vitsen med å fylle kummen for å vaske opp 1 kniv og 2 trefjøler, det blir mye sløsing av varmt vann. 

Men om jeg noensinne flytter og kjøkkenet har vask med 2 "små" kummer eller 1 kum med avrenningsbrett så skal de ut så fort som mulig 😆 (avrenningsbrett er for min del en magnet for å aldri rydde opp 🤣)

Endret av Evot_i_skogen

Annonse

Før hadde jeg en stor og egentlig fornøyd med det. Men i dette huset var det to, en stor og litt mindre på siden og jeg kunne aldri gått tilbake til kun 1. I den lille vasken har vi en tilpasset rist, der står alltid noe som er skylt, om det er glass/hermetikkbokser eller drikkekartonger og renner av seg  til det er tørt før det sorteres videre. Et helt prosjekt hjemme hos meg. 😉

Jeg husker ikke hvordan jeg løste dette med en kum i forrige hus. 

Anonymkode: 1833f...748

Jeg har to hjem. I hjem 1 er det én vask, i hjem 2 er det to vasker. En periode hadde jeg ikke oppvaskmaskin i hjem 2, da var det praktisk med to vasker, særlig fordi jeg stablet oppvask den ene fram til jeg vasket opp etter middag. Bortsett fra det har jeg aldri savnet to vasker i hjem 1, og aldri hatt behov for 2 vasker i hjem 2. 

Nå skal kjøkkenet i hjem 2 pusses opp, og også der blir det nå kun én vask. Kan legge til at jeg lager mye mat, så kjøkken og vask er flittig brukt.

Anonymkode: ec167...f76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...