Gå til innhold

Kjøkkenvask, best med 1 eller to kummer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har i dag 2 kummer, 1 stor og 1 mindre. 

Mannen ønsker 1 større kum, mens jeg ser fordelen med 2. Slik som når den ene er opptatt med varmt vaskevann eller kaldt vannbad, også kan den andre renne fritt. 

Hva tenker dere er best?

Anonymkode: be804...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har to, og tror ikke noen ganger at jeg har tenkt det er kjekt. Hadde definitivt klart meg uten.  Kaldt vannbad tar jeg uansett i en bolle. Vasken er bakterieparadis

Anonymkode: f48ae...bc3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaaah jeg gikk fra én stor til to mindre. 

Savner den store HVER DAG. Vil aldri ha noe annet enn én stor!

Anonymkode: ab8b8...be8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en stor og en liten, kuttet ut den lille og fikk en firkantet type vask som rommer litt mer enn den forrige største gjorde, den var liksom rundere og rommet mindre.

Hovedsakelig fordi jeg ikke fant noen moderne og fine dobbelvasker, bare sånne typiske stålvasker. Men angrer ikke et sekund, har ikke savnet den sidevasken en eneste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nylig kjøpt ny leilighet, og førsteprioritet på hva som skal fikses er å bytte til en større vask hvor det er plass til stekebrett.

Anonymkode: 8169f...3ce

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har to men hadde heller foretrukket en større og dypere vask for jeg har en tendens til å bade meg selv når jeg står det og ser for meg en sto dyp vask hadde gjort underverker for meg og min kjøkkenglede. Den lille vasken er bare i veien,

Anonymkode: da4ba...0bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være to kummer, hvis ikke må man jo bare helle ut vannet og ta ut det som eventuelt ligger i den ene man har om man skal tømme noe der. Forferdelig irriterende å bare ha en. Da jeg vokste opp hadde vi en utslagsvask og en stor kum til oppvask, samt at hele vask-området var av stål, og man kunne legge oppvask der uten å ha noe under. Hater disse små vaskene der man ikke får vasket opp noe og det skal bare være "pent". Ønsker meg tilbake til 70-tallet da man hadde praktisk innredning.

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to litt større, kunne ikke gått for bare en. Mye enklere med to hvis man har plass til det.

Anonymkode: 4c8b6...f59

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten og en større kum både her jeg bor nå og i forrige bolig. Er usikker på hva jeg skal velge når jeg snart skal pusse opp kjøkkenet, men tror det blir én stor kum. Alternativt bør man ha to store kummer, tenker jeg. Den lille er bare i veien, "en ekstra vask å vaske", og det er dritirriterende å skylle av oppvask i den fordi den rett og slett er for liten, så det blir søl og mye vridninger for å prøve å holde tingen kun over den kummen... Ender jo opp med at mesteparten av skyllevannet uansett havner i den store kummen når jeg vasker opp. Og det ser jeg egentlig ikke som noe problem, da det er begrenset hvor mange ting jeg vasker opp for hånd pr. gang - men da kan jeg jo like gjerne være uten den lille kummen. 

Jeg har mer lyst på avrenning og/eller stålbenk, enn to kummer 😅

Anonymkode: cd8c1...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor stort kjøkken/benkeplass man har. Jeg har 1 kum og ville alltid gått for en stor kum fremfor 2 mindre. 

Anonymkode: 41b21...dda

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En kjempestor.

Men jeg angrer på at vi ikke har slikt gammeldags avrenningsbrett i metall på siden av vasken. Vi valgte estetikk foran praktisk funksjon, men i virkeligheten står det jo som regel noe oppvask der, og det er styr å passe på benkeplate i tre. 

Men jeg skal aldri ha noe annet enn virkelig stor vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er de viktigste argumentene for en stor kum? 

Ser mange skriver 1 kumme, uten at jeg helt forstår argumentene for det. Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da trives du kanskje best med 2 🤷‍♀️ det er lov, selvom det gir meg er totalt uforståelig. Vil aldri gå tilbake til 2. 

Anonymkode: 15511...8cc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

For meg, så er 1 kum perfekt. Der får jeg vasket stekebrettene mine og mange store ting. Det som er lurt å ha i tillegg er kran med dusj på kjøkkenet.

Ser noen sier to av div grunner, eks tømme ut noe. Nå har jeg badet rett ved kjøkkenet, så i en krisesituasjon, så tømmer jeg "vannet!" i do. Tapper også et glass vann på badet hvis kummen er opptatt.

Endret av Belima
La til mer info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å ha to. En til varmt vaskevann, og en til å skylle etc. Pleier å riste kluten tom for smuler før jeg tar den i vaskevannet, så holder vannet seg fresht lenger. Har stor kum på vaskerommet som rommer stekebrett. Pleier å kjøre stekeristen i oppvaskmaskinen. 

Anonymkode: ef79e...0c9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en stor 86cm og en liten normal størrelse. 

Veldig fornøyd med den avgjørelsen. 

Anonymkode: e3710...0a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maia70 skrev (11 timer siden):

Det må være to kummer, hvis ikke må man jo bare helle ut vannet og ta ut det som eventuelt ligger i den ene man har om man skal tømme noe der. Forferdelig irriterende å bare ha en. Da jeg vokste opp hadde vi en utslagsvask og en stor kum til oppvask, samt at hele vask-området var av stål, og man kunne legge oppvask der uten å ha noe under. Hater disse små vaskene der man ikke får vasket opp noe og det skal bare være "pent". Ønsker meg tilbake til 70-tallet da man hadde praktisk innredning.

Vi har gammelt kjøkken, og en av grunnene til at det ikke er pusset opp enda er at det fortsatt er funksjonelt. Her har vi da vask av den gamle typen med "stor" kum, og utslagsvask ved siden av + avrenningsbrett. Selv om vi fikk satt inn oppvaskmaskin, er det en del ting som må vaskes for hånd. Siden kjøkkenet er separat, så gjør det ikke noe å la oppvasken stå til tørk heller. 

Den lille kummen som ofte kommer ved siden av vaskene nå, er ikke spesielt praktisk. Hatt det i tidligere leilighet. Så ved oppussing, så skal vi prøve å få til en lignende løsning som vi har nå. 

Anonymkode: ea321...405

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...