AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:47 #121 Del Skrevet fredag kl 14:47 Whistler skrev (1 time siden): Så, hvis jeg nå var uføretrygdet 100% og fikk 66% av siste lønn (begrenset av 6G), og finner etter en stund ut at jeg kan jobbe 75%. Da rykker uføretrygddekningen ned til ca 20% og så må jeg betale opptil 90% av det jeg tjener på å jobbe? Er det korrekt oppfattet? Man må betale det man har i kompensasjonsgrad. Den kan variere fra 30-112 % (mulig lavere og høyere også, dette er det jeg har fått med meg at det kan variere i). Det vanligste er 66 % komp.grad, men det er som sagt veldig individuelt. Om du hadde fått en komp grad på 66 % er det slik at trygden trekkes (evt får du et krav om tilbakebetaling, man kan velge mellom trekk samme år eller tilbakebetaling året etter) på 66 % av det du tjente. Har du jobbet 75 % og har tjent feks 400K trekkes du da 66 % av 400K. Det er en viss grense for hvor mye man kan tjene før trygden stoppes helt. Godt mulig å tjene 400K vil føre til at trygden stoppes helt. Denne grensen er også individuell, etter en prosentutregning. Anonymkode: 75c8e...50e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet fredag kl 14:56 #122 Del Skrevet fredag kl 14:56 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man må betale det man har i kompensasjonsgrad. Den kan variere fra 30-112 % (mulig lavere og høyere også, dette er det jeg har fått med meg at det kan variere i). Det vanligste er 66 % komp.grad, men det er som sagt veldig individuelt. Om du hadde fått en komp grad på 66 % er det slik at trygden trekkes (evt får du et krav om tilbakebetaling, man kan velge mellom trekk samme år eller tilbakebetaling året etter) på 66 % av det du tjente. Har du jobbet 75 % og har tjent feks 400K trekkes du da 66 % av 400K. Det er en viss grense for hvor mye man kan tjene før trygden stoppes helt. Godt mulig å tjene 400K vil føre til at trygden stoppes helt. Denne grensen er også individuell, etter en prosentutregning. Anonymkode: 75c8e...50e Dette er jo med respekt å melde det reneste virvar av tøv. Det som kan skje er at trygden din stanses, og at du eventuelt må betale tilbake det du har fått for mye. Man må jo ikke betale noe ekstra. Bare det man har fått for mye. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet fredag kl 14:58 #123 Del Skrevet fredag kl 14:58 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Tilbud øker ettespørsel. Anonymkode: 12d41...2d4 Regelen var der før også. Men på 80 og 90-tallet var det så og si ingen unge voksne som falt ut av arbeidslivet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet fredag kl 14:59 #124 Del Skrevet fredag kl 14:59 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det er ikke feil, man får reduksjon av trygd som tilsvarer mer enn time for time. Har man feks 150 kroner i «timelønn» på trygd, og får en jobb med 400 i timelønn, får man godt over 150 kroner i trekk. Trekket er individuelt, men mange har 80-90 %, som vil si at man trekkes 80-90 % av de 400,- Anonymkode: 75c8e...50e Man trekkes ikke av de 400,- men av de pengene man får i uføretrygd. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:07 #125 Del Skrevet fredag kl 15:07 Whistler skrev (9 minutter siden): Dette er jo med respekt å melde det reneste virvar av tøv. Det som kan skje er at trygden din stanses, og at du eventuelt må betale tilbake det du har fått for mye. Man må jo ikke betale noe ekstra. Bare det man har fått for mye. Jaha. Er du ufør og i jobb, kanskje? 🤔 Eller tror du ikke at jeg kan dette bedre enn deg, som er 100 % ufør i jobb? Anonymkode: 75c8e...50e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:07 #126 Del Skrevet fredag kl 15:07 Whistler skrev (7 minutter siden): Man trekkes ikke av de 400,- men av de pengene man får i uføretrygd. Nei, den trekkes av lønnen. Det er det som gjør det så urettferdig. Anonymkode: 75c8e...50e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:09 #127 Del Skrevet fredag kl 15:09 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, den trekkes av lønnen. Det er det som gjør det så urettferdig. Anonymkode: 75c8e...50e Man trekkes altså i trygd + lønn. Anonymkode: 75c8e...50e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:15 #128 Del Skrevet fredag kl 15:15 NakenPanda skrev (5 timer siden): For noen år siden etter ekstrem belastning både i jobb og familiesituasjon fikk jeg såpass vondt i leggene mine at jeg både sleit med å gjøre fysisk aktivitet og ikke minst sove. Da opplevde jeg det øyeblikket at jeg skjønte hvorfor såpass mange er syke her i Norge. -Fastlegen var helt ubrukelig og ville bare sykemelde meg og gi meg smertestillende, og viste lite og ingen løsningsorientert diagnostikk, så jeg dekket røntgen/MR /fysioterapi og utvidede prøver gjennom min egen helseforsikring. Heldigvis møtte jeg min meget dyktige fysioterapist som rett og slett sa at jeg måtte trene opp min kontor kropp så jeg taklet et stresset liv. Styrketrening og fysioterapi og det tok 9 måneder for jeg følte jeg sov normalt igjen. Det er her viljen er svak hos mange som du sier, og de evner ikke til å dra seg selv ut av dette men legger seg ned i stabilt sideleie og synes synd på seg selv i altfor mange tilfeller. Folk må skjønne at det finnes mye ubrukelige fastleger som ikke kan noe mer en standard svar, og NAV som sin helhet er ufattelig inkompetent og ubrukelige og du må gjøre ting på tross av dem og ikke med hjelp fra dem. Så nei ingen nisselue her igården bare en sterk vilje til å forsørge min famile som trenger meg. Det er dobbelt så mange syke/trygdede her i Norge som i Sverige og Danmark som vi liker å sammenligne oss med hvorfor tror du det skjer? Jo masse folk som kunne jobbet har akseptert sin skjebne på NAV og dyrker sin svakhet og sykdom godt. Wow hele 9 måneder… Anonymkode: 2902d...47b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet fredag kl 15:16 #129 Del Skrevet fredag kl 15:16 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Wow hele 9 måneder… Anonymkode: 2902d...47b Du ligger vel flatt etter 10 år da? Begge dine svar på denne tråden er patetiske, korte og bringer ingenting til diskusjonen annet en vi vet at Anonymkode: 2902d...47b er kvalm. Endret fredag kl 15:19 av NakenPanda 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:34 #130 Del Skrevet fredag kl 15:34 Whistler skrev (29 minutter siden): Man trekkes ikke av de 400,- men av de pengene man får i uføretrygd. Her fant jeg en artikkel som viser at det trekkes av lønnen. Hun har komp.grad på 65 % + skatt 30 %. Det hjelper altså lite å ha høy timelønn/bonus osv. https://frifagbevegelse.no/nyheter/randi-30-er-ufor-sa-mye-taper-hun-pa-a-jobbe-6.158.1026483.293a9bcd43 «Kommunelønna er 194 kroner i timen pluss tillegg 194 kroner -126,1 kroner (som er 65 prosent av 194 kroner) = 9,7 kroner.» Anonymkode: 75c8e...50e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet fredag kl 15:39 #131 Del Skrevet fredag kl 15:39 Hele problemet for minstepensjonistene og de som mottar minstesats uføretrygd, er det forbannede prosenttillegget..når de som innkasserer dobbelt så mye i lønn som en lavtlønnet i pensjon eller uføretrygd - får samme prosenttillegg som de som får minst, sier det seg selv at landet går konk til slutt..hadde politkerne hatt baller nok til å gi kronetillegg ville de med aller minst fått muligheten til å henge med i samfunnet. Det er helt skammelig at man fortsatt driver med prosenter når det kommer til lønnsoppgjør. Men hey - jeg skjønner jo hvorfor politikerne er livredde for å ta tak - deres millionlønninger vil jo lide.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet fredag kl 15:43 #132 Del Skrevet fredag kl 15:43 Vera skrev (1 minutt siden): Hele problemet for minstepensjonistene og de som mottar minstesats uføretrygd, er det forbannede prosenttillegget..når de som innkasserer dobbelt så mye i lønn som en lavtlønnet i pensjon eller uføretrygd - får samme prosenttillegg som de som får minst, sier det seg selv at landet går konk til slutt..hadde politkerne hatt baller nok til å gi kronetillegg ville de med aller minst fått muligheten til å henge med i samfunnet. Det er helt skammelig at man fortsatt driver med prosenter når det kommer til lønnsoppgjør. Men hey - jeg skjønner jo hvorfor politikerne er livredde for å ta tak - deres millionlønninger vil jo lide.. De skjønner vel at hvis alle skal få samme økning går alle lønninger over et visst nivå nedover? 20 000 opp på 250 000 er jo bra med kansje litt kjipt på 700 000 og direkte fornærmelse på 1.2 mill. Inflasjon er ikke stk pris drevet og det er vel det økninger egentlig er å i det minst holde tritt med inflasjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:11 #133 Del Skrevet fredag kl 16:11 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Her fant jeg en artikkel som viser at det trekkes av lønnen. Hun har komp.grad på 65 % + skatt 30 %. Det hjelper altså lite å ha høy timelønn/bonus osv. https://frifagbevegelse.no/nyheter/randi-30-er-ufor-sa-mye-taper-hun-pa-a-jobbe-6.158.1026483.293a9bcd43 «Kommunelønna er 194 kroner i timen pluss tillegg 194 kroner -126,1 kroner (som er 65 prosent av 194 kroner) = 9,7 kroner.» Anonymkode: 75c8e...50e Nei, det trekkes selvfølgelig av trygda. Anonymkode: f4e80...0fc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:20 #134 Del Skrevet fredag kl 16:20 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): «Kommunelønna er 194 kroner i timen pluss tillegg 194 kroner -126,1 kroner (som er 65 prosent av 194 kroner) = 9,7 kroner.» Anonymkode: 75c8e...50e Regnestykket er feil. Hun betaler ikke skatt av det hun trekkes i uføretrygd. Saken er diskutert her: Anonymkode: f4e80...0fc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:26 #135 Del Skrevet fredag kl 16:26 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nei, det trekkes selvfølgelig av trygda. Anonymkode: f4e80...0fc Man mister trygd ja, men det regnes ut fra lønnen. Anonymkode: 75c8e...50e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:30 #136 Del Skrevet fredag kl 16:30 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Regnestykket er feil. Hun betaler ikke skatt av det hun trekkes i uføretrygd. Saken er diskutert her: Anonymkode: f4e80...0fc Mitt poeng var kun at det trekkes en prosent - hos henne 65 % - av lønnen man tjener over fribeløpet. Har man økte utgifter for å jobbe og en høy komp.grad sitter man ofte igjen med smuler, så det ikke lønner seg. Anonymkode: 75c8e...50e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:35 #137 Del Skrevet fredag kl 16:35 NakenPanda skrev (1 time siden): Du ligger vel flatt etter 10 år da? Begge dine svar på denne tråden er patetiske, korte og bringer ingenting til diskusjonen annet en vi vet at Anonymkode: 2902d...47b er kvalm. Du er ikke rette person til å snakke om å lage kvalm for å si det mildt. Og det er alltid smart å lese ab koder. Anonymkode: 2902d...47b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:37 #138 Del Skrevet fredag kl 16:37 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Man mister trygd ja, men det regnes ut fra lønnen. Anonymkode: 75c8e...50e Nei, det trekkes selvsagt fra trygden. Derav etteroppgjøret i okt/nov fra NAV. Anonymkode: 12d41...2d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:40 #139 Del Skrevet fredag kl 16:40 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, det trekkes selvsagt fra trygden. Derav etteroppgjøret i okt/nov fra NAV. Anonymkode: 12d41...2d4 Hva mener du komp.graden er for da? Man regner jo komp.grad fra LØNN. Jeg svarte opprinnelig på et innlegg som mente man mistet trygd, men fikk lønn, men det er ikke helt sånn i praksis. Har man dårlig «timelønn trygd» og kjempegod timelønn jobb, trekkes det mer enn time for time. Anonymkode: 75c8e...50e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:48 #140 Del Skrevet fredag kl 16:48 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva mener du komp.graden er for da? Man regner jo komp.grad fra LØNN. Jeg svarte opprinnelig på et innlegg som mente man mistet trygd, men fikk lønn, men det er ikke helt sånn i praksis. Har man dårlig «timelønn trygd» og kjempegod timelønn jobb, trekkes det mer enn time for time. Anonymkode: 75c8e...50e Når det er sagt sitter de fleste igjen med litt mer av å jobbe enn å ikke jobbe ved siden av trygd (men ikke alle), men for mange går vinningen opp i spinningen. Det hadde vært mer rettferdig om man fikk beholde timelønn jobb og ble trekt «timelønn trygd», men skjønner at dette blir vanskelig ved bonuser, svært høy godtgjørelse, osv. Jeg klager ikke på dagens ordning personlig, men ser at mange kommer svært skjevt ut ved å jobbe over fribeløpet. For meg er det et mer rettferdig trekk. Anonymkode: 75c8e...50e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå