Gå til innhold

Hvorfor får alderspensjonistene så lite i økning i forhold til de uføre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ufør blir et større og større skjellsord. Vi er på vei til å få skikkelig usosialistiske amerikanske holdninger her til lands.

Det sies latskap, dovenhet, pingle, tåler ingenting, greier man det må man da for h**vete ha seg på jobb osv...
Og media stimulerer det. Sykefravær, karentsdag, så mange uføre osv..

Vet folk hvor mange uføre som har nakkeskader? Magesykdommer? Leddsykdommer? Kreft? Senskader etter kreftbehandling? Blindhet, døvhet, downs, autisme? Og smerter, sterke medisiner og medførende psykisk nedbrutthet fører til at noen bli overvektige, ikke har ork til å kle seg i finstasen for å på butikken, eller at noen tar en fjelltur for å kjenne at de lever. Det vi da ikke ser er at de har 3 døgn i sofaen etterpå, mens en annen også rekker å ta en pils med gutta etter en fjelltur.

Vet folk hvordan et angstanfall utarter seg? Å sitte i en stor forsamling mens hjertet hamrer, fingrer, hender og etterhvert hodet prikker. Man puster raskere og kjenner seg akkurat like livredd som om to menn holder en utafor kanten på Prekestolen, det er 600 meter rett ned. Og det kommer av seg selv, uten at man alltid vet hvorfor. Og hvordan tror folk man da skal fungere og yte i arbeidslivet - ihvertfall om man ikke blir kvitt dette. Ikke at man blir ufør av angst, men det kan være ei attpålidelse av andre problemer.

Og det er ikke sånn at man ringer legen og sier: "hei du, jeg vil være ufør." Det er årsvis med tapt/rdusert inntekt, utredninger hit og dit, mistroiskhet, kamp med upersonlige NAV, forsøk på å bli tvingt til å si opp (man oppholder en stilling,) samtidig som man skal ta imot holdningene til 70 % av befolkningen.

Er ikke ufør selv, men har store utfordringer og burde kanskje jobba halvtid. Men kampen blir så tøff at det er bedre å jobbe og lide.

Anonymkode: bfd76...4a1

• Liker 5
  • Hjerte 5
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NakenPanda skrev (12 timer siden):

Det er bevist politikk å underkorrigere pensjonister fordi det blir etterhvert for mange av dere.

..................

Jeg vil anta at du mener av "oss" og ikke dere?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whistler skrev (22 minutter siden):

Jeg vil anta at du mener av "oss" og ikke dere?

Det ville vært dårlig bruk av ordet oss da jeg ikke er pensjonist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men i motsetning til uføretrygd, så kan man jobbe så mye man vil, uten trekk i pensjonen, når man går over på alderspensjon. Vil si det er betraktelig mer urimelig enn de få kronene i året den prosentvise økningen i offentlig utbetaling utgjør.

Eksempel: min bror er alderspensjonist. Og så jobber han 100% ved siden av. Ikke noe trekk, fulle sykepengerettigheter osv. Jeg derimot, som er uføretrygdet, blir trukket 70% av trygden min hvis jeg tjener mer enn ca kr 40 000 ved siden av trygden.

Anonymkode: d90dc...e28

Det er fordi din bror i motsetning til deg har opparbeidet seg pensjons rettigheter, mens du benytter deg av trygdesystemet som vi med rette setter bergrensninger på siden du selv hevder at du ikke kan arbeide.

Du ser forskjellen? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Trøst deg med at vi uføre blir minstepensjonisert. 

Anonymkode: 949ee...68b

Hvis vi lever så lenge.

Anonymkode: e34f4...1b4

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (24 minutter siden):

Det ville vært dårlig bruk av ordet oss da jeg ikke er pensjonist

Når du skriver « det vil etterhvert bli for mange av dere» høres det ikke ut som du snakker om de som er pensjonister nå nei. 
det vil etterhvert bli for mange av oss. Jeg satser på at jeg lever lenge nok til og bli en del av gruppen det blir for mange av, til hodebry for økonomien og helsekøene fremover 

Anonymkode: dfd45...adf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NakenPanda skrev (21 minutter siden):

Det er fordi din bror i motsetning til deg har opparbeidet seg pensjons rettigheter, mens du benytter deg av trygdesystemet som vi med rette setter bergrensninger på siden du selv hevder at du ikke kan arbeide.

Du ser forskjellen? 

Det er ikke sånn at alle som er 100 % ufør hevder de ikke kan arbeide noe.

Man blir 100 % ufør dersom man har ustabil restarbeidsevne eller trenger tilrettelegging for å jobbe. Det kan også skje at man var veldig syk på tidspunktet man fikk innvilget uføretrygd, men at man har hatt bedring i helsen pga ulike tiltak, og derfor kan jobbe noe. Dette siste er min situasjon.  

Problemet med  dagens ordning med å kombinere trygd/jobb er at mange får så store trekk at det ikke lønner seg (noen går i minus). Man har jo også ofte økte utgifter for å klare å jobbe, og det går på bekostning av andre ting. 

Jeg må feks velge bort sosiale ting/venner for å klare å jobbe litt og sitter igjen med smuler om jeg jobber over fribeløpet. Det et altså lite motiverende økonomisk sett. 

Jeg har meget god timelønn, men det ser jeg jo ikke noe til, siden NAV da bare tar mer. 

Anonymkode: 75c8e...50e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (26 minutter siden):

Du ser forskjellen? 

Det er forskjell ja. 
allikevel så er det litt rart at folk kan sitte med høy pensjon nærmest skattefritt og tjene whatever utenom. Forskjellen mellom henne og broren er jo pensjonen. Tror på sikt alderspensjonister bør få samme trekk som uføre , fordi du vet det kommer til og bli mange av « dem « . Faren min var i samme situasjon som broren til hen du siterer og hadde  nesten dobbelt utbetalt totalt som yngre kollegaer. Han synes det er litt rart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Helt spinnvilt! Ikke rart at flere og flere ikke gidder å jobbe

Uføretrygd - Kvartalsstatistikk - nav.no

Anonymkode: 627cd...b7f

Ikke gidder å jobbe ? Det er jo ingen jobber å få. Kanskje på et sykehjem, jeg vet ikke. Jeg sliter med hjerne skade ,lærevansker og kronisk hodepine og fatigue . Det er ikke mange som vil ha meg siden jeg ikke fungerer normalt.  Det er til og med vanskelig å få en jobb for en som fungerer helt normalt. Uten en laaaang universitets utdannekse som mange ikke er i stand til å ta. Alle kan ikke bli akademikere. Butikk jobber er det lange køer for å få. Hva skal folk gjøre ?

Anonymkode: 4c9ee...379

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (12 timer siden):

Alderspensjonene må reduseres. Det blir noen helt enorme utbetalinger etter hvert. Alderspensjonistene er også som gruppe vesentlig bedre stilt enn de uføre som gruppe.

En ting får man aldri stoppet og det er at folk blir gamle. 

Anonymkode: 30bee...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke sånn at alle som er 100 % ufør hevder de ikke kan arbeide noe.

Man blir 100 % ufør dersom man har ustabil restarbeidsevne eller trenger tilrettelegging for å jobbe. Det kan også skje at man var veldig syk på tidspunktet man fikk innvilget uføretrygd, men at man har hatt bedring i helsen pga ulike tiltak, og derfor kan jobbe noe. Dette siste er min situasjon.  

Problemet med  dagens ordning med å kombinere trygd/jobb er at mange får så store trekk at det ikke lønner seg (noen går i minus). Man har jo også ofte økte utgifter for å klare å jobbe, og det går på bekostning av andre ting. 

Jeg må feks velge bort sosiale ting/venner for å klare å jobbe litt og sitter igjen med smuler om jeg jobber over fribeløpet. Det et altså lite motiverende økonomisk sett. 

Jeg har meget god timelønn, men det ser jeg jo ikke noe til, siden NAV da bare tar mer. 

Anonymkode: 75c8e...50e

Er i samme situasjon som deg. Vel, hvis de ikke endrer reglene kan vi jo glede oss til vi blir alderspensjonister, da vi kan vi beholde timelønna i tillegg til nærmest skattefri utbetaling fra nav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er forskjell ja. 
allikevel så er det litt rart at folk kan sitte med høy pensjon nærmest skattefritt og tjene whatever utenom. Forskjellen mellom henne og broren er jo pensjonen. Tror på sikt alderspensjonister bør få samme trekk som uføre , fordi du vet det kommer til og bli mange av « dem « . Faren min var i samme situasjon som broren til hen du siterer og hadde  nesten dobbelt utbetalt totalt som yngre kollegaer. Han synes det er litt rart. 

De underkorrigerer alle trygdeoppgjør for pensjonister med 25% i forhold til resten allerede og har gjort det lenge (ie som i år ble 5% opp til 3.75% for pensjonister)

Rettelse: De tar snitt av lønnsoppgjør og inflasjonen (KPI) fra 2023 og framover i tid, men resultatet er mye det samme

Det er villet politikk å få pensjonister til å arbeide så lenge de kan, så jeg tror ikke det skjer, det jeg dog tror vil skje er at all på trygd vil bli underkorrigert i hvert oppgjør som pensjonistene når smertegrensen er nådd, og jeg tror vi er der allerede. Mest fordi de er stadig flere unge som blir uføre mot at det tidligere var folk godt opp i årene som dominerte. Koster mer å fø på en ung ufør i 40 år er enn en 50 åring i 15.

Endret av NakenPanda
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En ting får man aldri stoppet og det er at folk blir gamle. 

Anonymkode: 30bee...abf

Det vi bruker mest penger, forskning og ressurser på er vel og holde folk i live lengst mulig. Så nei det stopper ikke, vi skal nok bli gamle og leve lenge på pensjon de fleste av oss. Hvordan det blir er jo spennende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den dagen jeg blir uføretrygdet å mottar trygd fra nav da vil jeg helst ikke leve lenger. Tenk å være ufør å lese så mye stygt om seg selv i tillegg til å ha mistet jobb, trygghet, mye av sosialt liv, i tillegg lever med sykdom dag ut og dag inn. 
Å skape så mye stigmatisering som dere gjør her inne på kg gjør meg kvlam, hva feiler det dere? Hvor er medmenneskeligheten og empatien deres? Hva er årsaken til at dere er så stygge mennesker mot de "svakeste" av oss. 
Fleste som blir ufør gjør det fordi de er syke, og klarer man å stå i et slikt system "frisk" da er man faktisk syk. 
Skal vedde på at dere som skriver så stygt om uføre personer er også den kollegaen som legger Gunnhild for hat for hun var syk i går, men forrige uke gikk ho på tur. 
Hvordan vil dere være slike personer som dette? Ser du ikke selv hvor forferdelig du fremstiller deg når du ytrer slik? 
Var bare møkk lei av å lese dritt om syke personer i landet vårt. 

Anonymkode: be8dc...379

• Liker 2
  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (1 minutt siden):

De underkorrigerer alle trygdeoppgjør med 25% i forhold til resten allerede og har gjort det lenge (ie som i år ble 5% opp til 3.75% for pensjonister)

Det er villet politikk å få pensjonister til å arbeide så lenge de kan, så jeg tror ikke det skjer, det jeg dog tror vil skje er at all på trygd vil bli underkorrigert i hvert oppgjør som pensjonistene når smertegrensen er nådd, og jeg tror vi er der allerede. Mest fordi de er stadig flere unge som blir uføre mot at det tidligere var folk godt opp i årene som dominerte. Koster mer å fø på en ung ufør i 40 år er enn en 50 åring i 15.

Det er en myte. Til og med Erna , som jeg mener bidro til og skape myten, har avkreftet dette og forklart hvorfor . Det er en dobling av unge uføre ja. Folk født med alvorlig sykdom som før hadde estimert levetid 16 år, har nå estimert levetid 24 år. Derfor  øker det.  Når leger blir flinkere til og holde folk i live vil flere født med alvorlig psykisk utviklingshemming rekke og fylle 18 år. Det er egentlig samme « problem « med økt antall alderspensjonister. Du skal uansett ikke fø på dem lenge. 
så jeg lurer jeg på om du blander unge uføre og ung ufør. Jeg ble ung ufør når jeg var 41 år. Selvom jeg var varig syk fra jeg var barn fikk jeg ikke ung ufør som ung. Det er ingen som får det når de er 18 om de har språk og klarer og gå på do selv. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye svada. Som minste ufør er det snakk om kanskje 300,- i økning i måneden netto, per år. 150,- av de går bort i skatt. Høres ut som om det er store summer det er snakk om. I tillegg tror flere det er lukrativt å være ufør. Jeg har ikke vært utenfor døra på mange år, og er avhengig av hjemmetjeneste. 

Anonymkode: b65f5...4b8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mye gnål i denne tråden. Jeg unner de som er uføretrygdet den økningen, men pensjonistene bør få mer! Jeg skal i hvert fall sørge for å stemme på et parti som er på de eldre sin side i valget til høsten. De fortjener alt godt, og de fortjener en god pensjon. En skam at de ikke får en høyere økning.

Anonymkode: 0b56c...94c

Hvorfor fortjener de det? 

Fortjener de det mer enn de som faktisk jobber? 

For mer til pensjonister vil gå økonomisk utover de som er i jobb. Det er ikke gratis penger. 

Med tanke på hvor mange pensjonister vi får er det skammelig å tenke at de unge skal ta hele kostnaden. Vi kan ikke ha et land der det eneste de unge lever for er å gjøre livet til de eldre mest mulig komfortabelt! De unge går samtidig svært usikre pensjonsordninger i møte, fordi de eldre drar stigen opp etter seg. Dagens 25-åringer vil knapt på noen pensjon. Men ikke så farlig det vel så lenge du har hatt det mest mulig komfortabelt hele livet? 

I et samfunn der folk har valgt å få få barn for å leve mest mulig komfortabelt må man ta ansvaret for egen alderdom. Det er konsekvensen av våre valg! Vil vi at de unge skal betale for oss burde vi ha sørget for å føde flere barn, men det har vi altså ikke gjort. Da må vi ta kostnaden. Kostnaden er å ta ansvar for seg sjøl. Man får ikke i pose og sekk. 

Anonymkode: dcb85...8c7

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Den dagen jeg blir uføretrygdet å mottar trygd fra nav da vil jeg helst ikke leve lenger. Tenk å være ufør å lese så mye stygt om seg selv i tillegg til å ha mistet jobb, trygghet, mye av sosialt liv, i tillegg lever med sykdom dag ut og dag inn. 
Å skape så mye stigmatisering som dere gjør her inne på kg gjør meg kvlam, hva feiler det dere? Hvor er medmenneskeligheten og empatien deres? Hva er årsaken til at dere er så stygge mennesker mot de "svakeste" av oss. 
Fleste som blir ufør gjør det fordi de er syke, og klarer man å stå i et slikt system "frisk" da er man faktisk syk. 
Skal vedde på at dere som skriver så stygt om uføre personer er også den kollegaen som legger Gunnhild for hat for hun var syk i går, men forrige uke gikk ho på tur. 
Hvordan vil dere være slike personer som dette? Ser du ikke selv hvor forferdelig du fremstiller deg når du ytrer slik? 
Var bare møkk lei av å lese dritt om syke personer i landet vårt. 

Anonymkode: be8dc...379

Jeg er så glad for at jeg ikke hadde kommet på kg ennå når jeg ble ufør. 
ja, jeg følte på depresjon , at livet var over, at jeg var ubrukelig, at jeg bare var en utgift osv helt av meg selv. Allikevel klarte jeg og finne mot og mål og jobbe hardt mot målet og komme ut i litt jobb igjen. Livet ble mer meningsfylt og bedre.

Så kom jeg på kg. Selvom jeg primært ler av folks dumskap og uvitenhet i disse uførehetstrådene så lurer jeg på hva det hadde gjort med meg den gang, da jeg var bundet til sofaen, trengte hjelp til alt og ble 100% ufør. Hadde jeg tvunget meg selv ut på « tur « rundt huset og satt meg på en knallhard diett, altså starten på og få igjen restarbeisevne, om jeg hadde visst alt hatet som er i samfunnet? Turt og kontakte en tidligere arbeidsgiver og lagt fram situasjonen og spurt om det var mulig og få en liten stilling som passet? Turt og gå ut og være sosial og møte folk igjen når jeg ble fysisk sterk nok til det ,om jeg visste det jeg vet nå? 

jeg har heldigvis hatt en fin vei , ikke møtt noe hets eller fordommer fra omgangskrets, kollegaer osv. aner jo ikke hvem som sitter bak tastaturet her da. Ja, blir kvalm av folk her. Hvis målet er og få folk ut i jobb, er det pussig taktikk som føres. 

• Liker 1
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Her var det mye svada. Som minste ufør er det snakk om kanskje 300,- i økning i måneden netto, per år. 150,- av de går bort i skatt. Høres ut som om det er store summer det er snakk om. I tillegg tror flere det er lukrativt å være ufør. Jeg har ikke vært utenfor døra på mange år, og er avhengig av hjemmetjeneste. 

Anonymkode: b65f5...4b8

Tror du har regnet feil. Jeg har minste uføretrygd som enslig. Dvsdet var årlig 313 667kr før skatt. Med 4,96% økning så blir det 1296,49 mer i måneden (før skatt).

Ellers er jeg helt enig med deg, selv om jeg heldigvis kommer meg ut av døra noen dager i uka. Selv om det vanligvis er en tur på nærbutikken. 

Anonymkode: 69c42...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er en myte. Til og med Erna , som jeg mener bidro til og skape myten, har avkreftet dette og forklart hvorfor . Det er en dobling av unge uføre ja. Folk født med alvorlig sykdom som før hadde estimert levetid 16 år, har nå estimert levetid 24 år. Derfor  øker det.  Når leger blir flinkere til og holde folk i live vil flere født med alvorlig psykisk utviklingshemming rekke og fylle 18 år. Det er egentlig samme « problem « med økt antall alderspensjonister. Du skal uansett ikke fø på dem lenge. 
så jeg lurer jeg på om du blander unge uføre og ung ufør. Jeg ble ung ufør når jeg var 41 år. Selvom jeg var varig syk fra jeg var barn fikk jeg ikke ung ufør som ung. Det er ingen som får det når de er 18 om de har språk og klarer og gå på do selv. 

Prøver du å si at en ung ufør som aldri betaler postiv skatt er mindre kostbar gjennom livet sitt enn en person i 50 årene som har slitt seg ut gjennom 25 år i arbeidslivet og tross alt har betalt skatt på sin inntekt men lever på samme trygda?

Eller er du bare dårlig med tall eller påstår du at du fikk "ung ufør" når du var 41 eller mente du at kanskje at du følte deg ung når du fikk ufør i en alder av 41?

"Ung Ufør" er en person som ble ufør før de fylte 26 og får en forhøyet sats pga at de skal level et helt liv med dette uten å ha opparbeidet inntektrettigheter kanskje i det hele tatt.

Pensjonister har opparbeidet rettigheter gjennom et langt liv og de har allerede gjennom ikke mindre en 2 reformer gjort de gamle pensjonene til til langt mindre lukrative ordninger med harde avkortinger på alt som er under 40 (Førti!!!) år i arbeid samt at ingen inntekter over 700 000 teller noe som helst og du får ingen pensjon på dette og de 13-15 år man lever på pensjon blir man avkortet 25% lønnsøkning i alle oppgjør.

Bortimot alle på uføre har en garantipensjon å se fram til (minstepensjon) så dere vil se hva jeg mener etterhvert.

Garanti pensjon er per i dag 216 000 NOK og du vil bli avkortet 2.5% per år du ikke hadde trygd eller jobb.

Endret av NakenPanda
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...