AnonymBruker Skrevet 22. mai #1 Skrevet 22. mai 4,96 % vs 3,71 % - det er ganske stor forskjell det. Det er faktisk nesten 33% mer til de uføre det. Anonymkode: f4e80...0fc 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai #2 Skrevet 22. mai Trøst deg med at vi uføre blir minstepensjonisert. Anonymkode: 949ee...68b 22 9
AnonymBruker Skrevet 22. mai #3 Skrevet 22. mai Helt spinnvilt! Ikke rart at flere og flere ikke gidder å jobbe Uføretrygd - Kvartalsstatistikk - nav.no Anonymkode: 627cd...b7f 5 8
AnonymBruker Skrevet 22. mai #4 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): 4,96 % vs 3,71 % - det er ganske stor forskjell det. Det er faktisk nesten 33% mer til de uføre det. Anonymkode: f4e80...0fc Hvor har du de tallene fra? Anonymkode: 673b1...4d7 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #5 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvor har du de tallene fra? Anonymkode: 673b1...4d7 https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/trygdeoppgjoret-2025-okt-kjopekraft-for-pensjonistene/id3101998/ Anonymkode: f4e80...0fc 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai #6 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Helt spinnvilt! Ikke rart at flere og flere ikke gidder å jobbe Uføretrygd - Kvartalsstatistikk - nav.no Anonymkode: 627cd...b7f Jeg elsket jobben min, og skulle så gjerne heller ha jobbet. Da hadde inntekten min vært dobbelt så høy. Og man får jo ikke uføretrygd, bare fordi man ikke gidder å jobbe. Anonymkode: 11c99...6ec 14 10
AnonymBruker Skrevet 22. mai #7 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Helt spinnvilt! Ikke rart at flere og flere ikke gidder å jobbe Uføretrygd - Kvartalsstatistikk - nav.no Anonymkode: 627cd...b7f Flere og flere som ikke gidder å jobbe? Hvor har du det fra? Sitat fra linken du la inn: «Likevel er det viktig å påpeke at andelen av befolkningen som er uføre, har vært stabil de siste 20 årene, sier arbeids- og velferdsdirektør Hans Christian Holte.» Anonymkode: 75c8e...50e 13 7
AnonymBruker Skrevet 22. mai #8 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Og man får jo ikke uføretrygd, bare fordi man ikke gidder å jobbe. Anonymkode: 11c99...6ec Mange gjør det jo.. ! Anonymkode: 4c095...397 7 1
NakenPanda Skrevet 22. mai #9 Skrevet 22. mai (endret) Det er bevist politikk å underkorrigere pensjonister fordi det blir etterhvert for mange av dere. De gjør det for å hindre eldrebølgen å ruinere landet. FYI det gjelder bare folketrygden Endret 22. mai av NakenPanda 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai #10 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mange gjør det jo.. ! Anonymkode: 4c095...397 Om dette strides fortsatt de lærde. Anonymkode: 12d41...2d4 3
NakenPanda Skrevet 22. mai #11 Skrevet 22. mai (endret) AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Flere og flere som ikke gidder å jobbe? Hvor har du det fra? Sitat fra linken du la inn: «Likevel er det viktig å påpeke at andelen av befolkningen som er uføre, har vært stabil de siste 20 årene, sier arbeids- og velferdsdirektør Hans Christian Holte.» Anonymkode: 75c8e...50e Fra starten det ble innført i 1990 har de økt med 25% målt i prosent av befolkningen fra 8.5 til 10.5% så det er en sannhet med modifikasjoner. Problemet de fleste nevner er vel at etter 2010 når AAP ble en mulighet er i tilegg til 10% på uføretrygd det nå også permanent 5 % på AAP der 80% blir uføre, så egentlig er det nesten en dobling av prosent av befolkingen som er uføre eller på attføring en det var da dette startet i 1990. Så ja mye flere folk i antall og prosent av befolkninger er nå på trygd betalt av staten og dermed indirekte av alle some jobber. Endret 22. mai av NakenPanda 4 5
Brunello Skrevet 22. mai #12 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): 4,96 % vs 3,71 % - det er ganske stor forskjell det. Det er faktisk nesten 33% mer til de uføre det. Anonymkode: f4e80...0fc Alderspensjonene må reduseres. Det blir noen helt enorme utbetalinger etter hvert. Alderspensjonistene er også som gruppe vesentlig bedre stilt enn de uføre som gruppe. 7 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #13 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt spinnvilt! Ikke rart at flere og flere ikke gidder å jobbe Uføretrygd - Kvartalsstatistikk - nav.no Anonymkode: 627cd...b7f Bli voksen! Anonymkode: 2902d...47b 15
AnonymBruker Skrevet 22. mai #14 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt spinnvilt! Ikke rart at flere og flere ikke gidder å jobbe Uføretrygd - Kvartalsstatistikk - nav.no Anonymkode: 627cd...b7f Du får trøste deg med att det jeg som ufør får i oppgjør, går bort i skatt. Jeg er minste ufør, og fikk en tusenlapp mer i skatt i måneden etter forrige års oppgjør, da gikk jeg teknisk sett i minus med noen hundrelapper. De gir med ei hånd, og tar tilbake med neste, så det går opp i opp til slutt. Anonymkode: 9c40e...690 10 4 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai #15 Skrevet 22. mai Pensjon skattelegges litt mindre enn arbeidsinntekt og trygd. Om ikke noe annet kommer med i beregningen så må en pensjonist med 350 000 utbetalt betale 36 260. 290 000 i pensjon gir 7 949 i skatt. https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/3799-skatteberegning-pensjoner-2025 En som får 350 000 i uføretrygd må betale 63 094. 290 000 i trygd gir 43 243 i skatt. https://skattekalkulator.formueinntekt.skatt.skatteetaten.no/skattekalkulator/2025 Anonymkode: 69c42...4d4 1 11
AnonymBruker Skrevet 22. mai #16 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt spinnvilt! Ikke rart at flere og flere ikke gidder å jobbe Uføretrygd - Kvartalsstatistikk - nav.no Anonymkode: 627cd...b7f Ikke gidder å jobbe? Jeg klarer ikke å dusje alltid fordi jeg har utmattelse, eller å lage meg mat. Hvordan i herrens navn skal jeg klare å jobbe da? Anonymkode: 3a971...d0c 3 12 2
Brunello Skrevet 22. mai #17 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Du får trøste deg med att det jeg som ufør får i oppgjør, går bort i skatt. Jeg er minste ufør, og fikk en tusenlapp mer i skatt i måneden etter forrige års oppgjør, da gikk jeg teknisk sett i minus med noen hundrelapper. De gir med ei hånd, og tar tilbake med neste, så det går opp i opp til slutt. Anonymkode: 9c40e...690 Nei, det ble ikke mer skatt enn du fikk i økning. Enten er det andre forhold som medfører høyere skattetrekk, eller så trekker du for mye i skatt. 9
AnonymBruker Skrevet 22. mai #18 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Trøst deg med at vi uføre blir minstepensjonisert. Anonymkode: 949ee...68b Og vi enslige som er født etter 1962 og som aldri har jobbet vil få garantipensjon som per dags dato er 30.000 kr mindre i året enn minstepensjon.... Anonymkode: 068b9...ebb 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #19 Skrevet 22. mai Mye gnål i denne tråden. Jeg unner de som er uføretrygdet den økningen, men pensjonistene bør få mer! Jeg skal i hvert fall sørge for å stemme på et parti som er på de eldre sin side i valget til høsten. De fortjener alt godt, og de fortjener en god pensjon. En skam at de ikke får en høyere økning. Anonymkode: 0b56c...94c 7 6
AnonymBruker Skrevet 23. mai #20 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Mye gnål i denne tråden. Jeg unner de som er uføretrygdet den økningen, men pensjonistene bør få mer! Jeg skal i hvert fall sørge for å stemme på et parti som er på de eldre sin side i valget til høsten. De fortjener alt godt, og de fortjener en god pensjon. En skam at de ikke får en høyere økning. Anonymkode: 0b56c...94c Men i motsetning til uføretrygd, så kan man jobbe så mye man vil, uten trekk i pensjonen, når man går over på alderspensjon. Vil si det er betraktelig mer urimelig enn de få kronene i året den prosentvise økningen i offentlig utbetaling utgjør. Eksempel: min bror er alderspensjonist. Og så jobber han 100% ved siden av. Ikke noe trekk, fulle sykepengerettigheter osv. Jeg derimot, som er uføretrygdet, blir trukket 70% av trygden min hvis jeg tjener mer enn ca kr 40 000 ved siden av trygden. Anonymkode: d90dc...e28 2 1 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå