Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.5.2025 den 20.17):

Slutt å jobb overtid. Det er sjefens ansvar om ting ikke blir gjort, ikke ditt. Du tar unna for han så han kan ta fri. Hvorfor skal han endre på det når du bare tar unna?

Anonymkode: 3c9ae...7fd

Nå kjenner jeg ikke til forholdene hos TS, men hos oss ville det kun gått ut over mine kollegaer om jeg ikke gjør de oppgavene som faller på pulten min daglig ( ut over de oppgavene jeg egentlig har). Jeg skjønner godt TS utfordring med dette, om det er likedan der. 

Anonymkode: f3255...a31

Fortsetter under...

Folk må slutte å la seg bruke av arbeidsgiver. Dette er jo verdens enkleste situasjon å forholde seg til, bare stopp og gjøre alle oppgavene. Enkelt og greit. Dette rakk jeg ikke, dette rakk jeg ikke og dette rakk jeg ikke. 

• Liker 2
AnonymBruker

1. Dersom de nye oppgavene innebærer en vesentlig endring i stillingen, har du rett til lønnsforhandlinger på særlig grunnlag. Dette gjelder hvis oppgavene er mer krevende, eller hvis du får større ansvar.

2. Arbeidsgiver har rett til å organisere, lede, fordele og kontrollere arbeidet innenfor styringsretten. Men arbeidsgiver kan ikke gjøre vesentlige endringer i stillingen din uten din samtykke. 

3. Hvis arbeidsgiver foretar endringer i dine arbeidsoppgaver, bør du få dette skriftlig for å dokumentere endringene. 

4. Arbeidsgiver kan som hovedregel pålegge inntil 10 timer overtid i løpet av 7 dager, 25 timer i løpet av 4 sammenhengende uker, og 200 timer i løpet av 52 uker. Tariffavtaler kan imidlertid gi utvidede grenser for overtid(arbeidsmiljøloven).

Litt leting på Google så får du mange svar slik som over. Jeg foreslår at du tar dette med tillitsvalgt og referere til feks disse punktene. Din leder bryter en del lover. Ikke bry deg om de som sier du vil bli sett på som en varsler. Lovene for arbeidslivet er der av en grunn og man skal si fra viss arbeidsmiljøet tar knekken på ansatte/deg. Det er en grunn til at vi har tariffavtaler og fagforbund her i landet. Noen må du få tatt opp dette problemet med og jeg foreslår at du kontakter tillitsvalgt og tar et møte med sjefen din om at endringer må til for at du skal kunne klare å fortsette i jobben.

Et annet forslag er å ta det opp med legen din, få en sykmelding så du ikke går på veggen, bruke den tiden til å ta vare på din mentale helse. (Eventuelt gjøre det om tiltakende du gjør ikke fungerer og ting fortsetter som før og starte letingen etter ny jobb)

Anonymkode: e30c3...355

AnonymBruker skrev (1 time siden):

1. Dersom de nye oppgavene innebærer en vesentlig endring i stillingen, har du rett til lønnsforhandlinger på særlig grunnlag. Dette gjelder hvis oppgavene er mer krevende, eller hvis du får større ansvar.

2. Arbeidsgiver har rett til å organisere, lede, fordele og kontrollere arbeidet innenfor styringsretten. Men arbeidsgiver kan ikke gjøre vesentlige endringer i stillingen din uten din samtykke. 

3. Hvis arbeidsgiver foretar endringer i dine arbeidsoppgaver, bør du få dette skriftlig for å dokumentere endringene. 

4. Arbeidsgiver kan som hovedregel pålegge inntil 10 timer overtid i løpet av 7 dager, 25 timer i løpet av 4 sammenhengende uker, og 200 timer i løpet av 52 uker. Tariffavtaler kan imidlertid gi utvidede grenser for overtid(arbeidsmiljøloven).

Litt leting på Google så får du mange svar slik som over. Jeg foreslår at du tar dette med tillitsvalgt og referere til feks disse punktene. Din leder bryter en del lover. Ikke bry deg om de som sier du vil bli sett på som en varsler. Lovene for arbeidslivet er der av en grunn og man skal si fra viss arbeidsmiljøet tar knekken på ansatte/deg. Det er en grunn til at vi har tariffavtaler og fagforbund her i landet. Noen må du få tatt opp dette problemet med og jeg foreslår at du kontakter tillitsvalgt og tar et møte med sjefen din om at endringer må til for at du skal kunne klare å fortsette i jobben.

Et annet forslag er å ta det opp med legen din, få en sykmelding så du ikke går på veggen, bruke den tiden til å ta vare på din mentale helse. (Eventuelt gjøre det om tiltakende du gjør ikke fungerer og ting fortsetter som før og starte letingen etter ny jobb)

Anonymkode: e30c3...355

Gode innspill, men erfaringen er desverre:

1. Arbeidsgiver vil ofte hevde at endringene i stilling ikke er vesentlig. Hva som er vesentlig er skjønnsmessig.

Hvis arbeidsgiver ikke ønsker å gi høyere lønn så kommer man ingen vei.

2. Arbeidsgivers styringsrett gjør at det skal mye til for å nekte endringer i stillingen.

3. Helt enig i at ts bør be om skriftlig beskjed om endringer, men det er utfordrende hvis sjefen ikke gjør det skriftlig.

4. Utfordringen i forhold til overtid er om sjefen har gitt pålegg om å jobbe ekstra. Hvis ts jobber 2 timer ekstra hver dag uten å ha blitt pålagt av sjefen å gjøre det så kan sjefen hevde at ts jobber ekstra av fri vilje. Jeg håper overtiden er dokumentert og at ts får betalt for overtiden. 

I forhold til ferie har ts krav på 3 uker sammenhenge ferie i perioden fra 1. juni til 30. september. 

TS har forøvrig krav om å få fastsatt tid for ferie 2 måneder i forkant.

TS - hvis du ikke er organisert så bør du melde deg inn i en fagforening snarest mulig, sånn at du kan få litt hjelp og støtte!

TS - du bør vurdere om du skal være så lojal mot sjefen og mot de det går ut over hvis du jobber mindre. Sjefen er ikke lojal overfor deg.

AnonymBruker

Det gjelder å spille spillet. Alt er fint og flott i begynnelsen når de vil ha deg inn, så får du flere og flere oppgaver, og blir kanskje litt motivert av økende oppgaver og ansvar. Her kan det gå begge veier:
Du blir satt pris på og avanserer og alt er fint og flott.
Eller så utnytter og bruker de deg, kanskje ubevisst eller bevisst, og blir vant til at du fikser alt, mens inni deg så er det kaos.
Noen ledere synes det er helt greit med åpen takhøyde og justeringer underveis er null problem.
Andre bare kjører på og synes det er irriterende og slitsomt, og har egentlig ikke tid til tull og fjas og "gjør jobben-holdning".

Så: rådet er egentlig i enhver jobb å være bevisst på disse uskrevne spillereglene. I ny jobb så vil man gjerne prestere og imponere og gjøre et godt inntrykk, men blir de vant til fra starten på at du egentlig er en "ja til alt - type", så blir det sjelden god helse av det til slutt.

Og kommer de med "her er vi en familie", så løper du.... bare bullshit når det brenner et visst sted..

Hvis sjefen ikke bryr seg, så kan det være bevisst eller ubevisst starten på ignorering for å få deg til enten å bare gjøre jobben eller for at du selv skal slutte. Så du må kun tenke på deg selv i det lange løp - ingen andre gjør det!

Anonymkode: e8433...8f3

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nå kjenner jeg ikke til forholdene hos TS, men hos oss ville det kun gått ut over mine kollegaer om jeg ikke gjør de oppgavene som faller på pulten min daglig ( ut over de oppgavene jeg egentlig har). Jeg skjønner godt TS utfordring med dette, om det er likedan der. 

Dette tror jeg nok vil gjelde de aller fleste arbeidsplasser. Men det er fortsatt et lederansvar og ikke arbeidstakers.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Høres prikk likt ut som min situasjon!!! Skjedde store endringer for 3 mnd siden og jeg har fått 1,5 stilling ekstra oppå min eksisterende. Det bare skjedde over natta og alle forventet at disse oppgavene skulle gjøres 🤷🏼‍♀️ pliktoppfyllende og lojal som jeg er, gjorde jeg jo det alt jeg kunne og mer til. Sliter meg helt ut og har ikke fått noe lønnsøkning/formell endring i stilling selvom jeg har bedt om det.

Så på tirsdag skal jeg i annengangsintervju og kan forhåpentligvis si FARVEL&FUCKYOU snart 😊 

Anonymkode: 08b75...5e4

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Send en mail til leder og HR, og spør om du skal ta en uke før eller etter de godkjente ferieukene, slik at du får tre uker sammenhengende ferie slik loven sier.

Så etterspør du avtalen om utvidet overtid, og hvordan dette skal løses når du ikke kan jobbe mer overtid.  Arbeidsmiljøloven er tydelig på at 200 timer er maksimalt på ett år. En tariffavtale kan gi rom for 300 timer, men det skal aldri være mer enn 50 timer pr 4 ukers periode.

Anonymkode: 1ffac...0e7

• Liker 1
AnonymBruker
Anonym90059005 skrev (15 timer siden):

Folk må slutte å la seg bruke av arbeidsgiver. Dette er jo verdens enkleste situasjon å forholde seg til, bare stopp og gjøre alle oppgavene. Enkelt og greit. Dette rakk jeg ikke, dette rakk jeg ikke og dette rakk jeg ikke. 

petterm skrev (6 timer siden):

Gode innspill, men erfaringen er desverre:

1. Arbeidsgiver vil ofte hevde at endringene i stilling ikke er vesentlig. Hva som er vesentlig er skjønnsmessig.

Hvis arbeidsgiver ikke ønsker å gi høyere lønn så kommer man ingen vei.

2. Arbeidsgivers styringsrett gjør at det skal mye til for å nekte endringer i stillingen.

3. Helt enig i at ts bør be om skriftlig beskjed om endringer, men det er utfordrende hvis sjefen ikke gjør det skriftlig.

4. Utfordringen i forhold til overtid er om sjefen har gitt pålegg om å jobbe ekstra. Hvis ts jobber 2 timer ekstra hver dag uten å ha blitt pålagt av sjefen å gjøre det så kan sjefen hevde at ts jobber ekstra av fri vilje. Jeg håper overtiden er dokumentert og at ts får betalt for overtiden. 

I forhold til ferie har ts krav på 3 uker sammenhenge ferie i perioden fra 1. juni til 30. september. 

TS har forøvrig krav om å få fastsatt tid for ferie 2 måneder i forkant.

TS - hvis du ikke er organisert så bør du melde deg inn i en fagforening snarest mulig, sånn at du kan få litt hjelp og støtte!

TS - du bør vurdere om du skal være så lojal mot sjefen og mot de det går ut over hvis du jobber mindre. Sjefen er ikke lojal overfor deg.

Dere har rett.

Jeg synes det er litt synd, men det virker en del ganger som om det må menn til for å forklare damer hvordan arbeidslivet fungerer. Kanskje det kunne vært en ide å lage egne tråder hvor menn forklarer dette slik at man kan komme på rett spor allerede fra start i en jobb. Jeg er selv kvinne, men jeg har måttet lære mye og det har tatt lang tid for meg å se de tingene som jeg - nå, i dag - ser på som selvfølgelige.

Velger man å heie tiden gjøre en hel masse som det ikke noe sted står skriftlig at man skal gjøre, så får man ikke lønn for det, man får ikke takk for det, man får til og med kritikk for det, og man kan regne med å helseproblemer av det, tidvis kroniske. Dette er en av de mange kvinnefellene der ute. 

Anonymkode: 97608...c84

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.5.2025 den 18.31):

Jeg står i en situasjon på jobb der jeg har altfor mye å gjøre, og altfor mange ulike roller. Jeg føler meg helt spist opp. Jeg driver med opplæring samtidig som jeg får lesset på med nye oppgaver jeg ikke har hatt tidligere. Jeg hadde for mye å gjøre allerede før disse ekstra byrdene ble lagt på meg. Hittil i år har jeg jobbet 250 timer overtid. Jeg har ikke fått godkjent mer enn to uker ferie i sommer. Nå slutter en viktig ansatt så jeg vet at det bare kommer til å bli verre. Jeg er så sliten at jeg orker ingenting når jeg er hjemme. Overlater mye med barna til mannen for jeg føler meg bare tom. Orker ikke holde igang en samtale, for er så utkjørt av alt maset på jobben. 

Jeg har i mer enn et halvt år sagt til sjefen at jeg må ha hjelp. Arbeidssituasjonen er uholdbar. Men han kommer bare med tomme løfter i samtalen og følger det ikke opp. Han kan maile meg en ny arbeidsoppgave 10 min etter at vi har hatt en samtale om at jeg ikke rekker det jeg skal. Samtidig kommer sjefen selv sent og går tidlig hver eneste dag. Han tar fri hver inneklemt dag, påskedagene, mange ukers sommerferie osv. oppgavene blir oversendt til meg. 

Hva gjør man i en sånn situasjon? Jeg ser ingen annen utvei enn å slutte. Men synes det er trist, for det er egentlig bare sjefen som er problemet. Jeg liker kollegene mine og de arbeidsoppgavene som egentlig tilhører meg. 

Anonymkode: bb1b0...0e6

Jeg er i litt samme situasjon. Kontoret mitt er totalt underbemannet og de som slutter blir ikke erstattet, så vi som blir igjen får mer og mer å gjøre.

Forskjellen er at jeg ikke jobber en eneste time overtid. Jeg nekter å slite meg ut og bruke mer av livet mitt på jobb enn nødvendig. Når kunder ringer og klager, forteller jeg de at vi er underbemannet og at dette er bestemt av ledelsen. Jeg tar ikke på meg ansvar som ikke er mitt. Sakslistene hoper seg opp og er langt forbi hva som er forsvarlig eller overkommelig, ledelsen er fullstendig klar over dette og jeg legger ikke skjul på at det er for mye, men når ingenting blir gjort er det ikke mer man kan gjøre som vanlig ansatt. Selvoppofrelse fører ikke til annet enn at de utnytter deg enda mer.

Du må lære deg å sette grenser og ta vare på deg selv. Du kan ikke forvente at arbeidsgiver passer på deg, ledere har som regel nok med seg selv. Du har dessverre allerede vært "flink pike" og ofret deg selv, så du har satt lista urealistisk høyt mtp forventninger til kapasiteten din. Det kan godt hende det kommer noen reaksjoner når du endelig begynner å sette litt grenser, men det får du ta som øvelse i konflikthåndtering. God lærdom videre på veien. Man får aldri gjort alle til lags, og det er viktigere å ta vare på seg selv enn å blidgjøre og smiske med folk.

Anonymkode: d5a1e...980

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Dere har rett.

Jeg synes det er litt synd, men det virker en del ganger som om det må menn til for å forklare damer hvordan arbeidslivet fungerer. Kanskje det kunne vært en ide å lage egne tråder hvor menn forklarer dette slik at man kan komme på rett spor allerede fra start i en jobb. Jeg er selv kvinne, men jeg har måttet lære mye og det har tatt lang tid for meg å se de tingene som jeg - nå, i dag - ser på som selvfølgelige.

Velger man å heie tiden gjøre en hel masse som det ikke noe sted står skriftlig at man skal gjøre, så får man ikke lønn for det, man får ikke takk for det, man får til og med kritikk for det, og man kan regne med å helseproblemer av det, tidvis kroniske. Dette er en av de mange kvinnefellene der ute. 

Irrasjonelt tullprat. Menn er ikke født med egenskaper som gjør de bedre utstyrt til å forstå "hvordan arbeidslivet fungerer" enn kvinner. Det er jo nettopp holdninger som dette som gjør at kvinner ofte blir utnyttet; Dere drittsnakker dere selv og deres eget kjønn, bøyer og neier og leker flink pike, smisker og rævslikker som underkua bikkjer, bare for at folk skal like dere. Som om det å smiske og underkue seg for menn noen sinne har ført til noe positivt for kvinner som kjønn generelt.

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Irrasjonelt tullprat. Menn er ikke født med egenskaper som gjør de bedre utstyrt til å forstå "hvordan arbeidslivet fungerer" enn kvinner. Det er jo nettopp holdninger som dette som gjør at kvinner ofte blir utnyttet; Dere drittsnakker dere selv og deres eget kjønn, bøyer og neier og leker flink pike, smisker og rævslikker som underkua bikkjer, bare for at folk skal like dere. Som om det å smiske og underkue seg for menn noen sinne har ført til noe positivt for kvinner som kjønn generelt.

Ser det for meg i mitt indre blikk;

🐮kua

🐶 🐶🐶 de underkua bikkjene

Har ellers ikke så mye å si annet enn jeg ønsker deg en god dag. Det kan virke som du behøver det ;) 

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.5.2025 den 19.03):

Hvorfor begynner du innlegget ditt med «Og…»?

Du har ikke skrevet innlegg i denne tråden før, og det var slett ikke deg som skrev det innsiktsfulle innlegget som kom før ditt.  

Har vi stått opp på feil fot i dag?

Anonymkode: 2fe95...d8e

• Hjerte 1
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ser det for meg i mitt indre blikk;

🐮kua

🐶 🐶🐶 de underkua bikkjene

Har ellers ikke så mye å si annet enn jeg ønsker deg en god dag. Det kan virke som du behøver det ;) 

Skal si du bidrar i tråden.

Anonymkode: 2fe95...d8e

AnonymBruker skrev (På 22.5.2025 den 18.50):

Du slutter å gjøre mer enn det du klarer innenfor normalarbeidstid. Du ber sjefen prioritere for deg «jeg rekker enten (det) eller (det), hva vil du at jeg skal gjøre?»

Anonymkode: 8b475...3bc

Dette. Eneste du kan gjøre. Jeg har gjort det, og det fungerte. Det fordrer at du faktisk ikke gjør mer enn du sier du klarer innenfor normal arbeidstid.

Anonymkode: db1c2...e50

Annonse
AnonymBruker skrev (På 23.5.2025 den 22.09):

Det er likevel leder sitt ansvar. Kollegene dine vil kunne gjøre det samme og da vil det være synlig for leder og arbeidsgiver. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette. Eneste du kan gjøre. Jeg har gjort det, og det fungerte. Det fordrer at du faktisk ikke gjør mer enn du sier du klarer innenfor normal arbeidstid.

Jeg også har gjort det og det fungerte :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...