AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Del Skrevet 5 timer siden Jeg står i en situasjon på jobb der jeg har altfor mye å gjøre, og altfor mange ulike roller. Jeg føler meg helt spist opp. Jeg driver med opplæring samtidig som jeg får lesset på med nye oppgaver jeg ikke har hatt tidligere. Jeg hadde for mye å gjøre allerede før disse ekstra byrdene ble lagt på meg. Hittil i år har jeg jobbet 250 timer overtid. Jeg har ikke fått godkjent mer enn to uker ferie i sommer. Nå slutter en viktig ansatt så jeg vet at det bare kommer til å bli verre. Jeg er så sliten at jeg orker ingenting når jeg er hjemme. Overlater mye med barna til mannen for jeg føler meg bare tom. Orker ikke holde igang en samtale, for er så utkjørt av alt maset på jobben. Jeg har i mer enn et halvt år sagt til sjefen at jeg må ha hjelp. Arbeidssituasjonen er uholdbar. Men han kommer bare med tomme løfter i samtalen og følger det ikke opp. Han kan maile meg en ny arbeidsoppgave 10 min etter at vi har hatt en samtale om at jeg ikke rekker det jeg skal. Samtidig kommer sjefen selv sent og går tidlig hver eneste dag. Han tar fri hver inneklemt dag, påskedagene, mange ukers sommerferie osv. oppgavene blir oversendt til meg. Hva gjør man i en sånn situasjon? Jeg ser ingen annen utvei enn å slutte. Men synes det er trist, for det er egentlig bare sjefen som er problemet. Jeg liker kollegene mine og de arbeidsoppgavene som egentlig tilhører meg. Anonymkode: bb1b0...0e6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Del Skrevet 5 timer siden Du slutter å gjøre mer enn du rekker og viser enhver klage på det til leder. Og så krever du tre uker sammenhengende ferie i sommer, som du har krav på. Anonymkode: d495c...6be 6 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Del Skrevet 5 timer siden Og be om at alle endringer i arbeidsoppgaver blir dokumentert, og at dine tilbakemeldinger blir dokumentert. Hvis det virkelig ikke bedrer seg kan du enten senke arbeidsmegden din ved å gjøre mindre, eller si opp (selv om jeg ville ventet til jeg hadde hatt en annen jobb). Du får dessverre ikke endret sjefen din. Du bør uansett gjøre NOE, ellers risikerer du å bli utbrent, og det skader bare deg, ikke sjefen din. Anonymkode: d3839...874 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden Du slutter å gjøre mer enn det du klarer innenfor normalarbeidstid. Du ber sjefen prioritere for deg «jeg rekker enten (det) eller (det), hva vil du at jeg skal gjøre?» Anonymkode: 8b475...3bc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eric_B Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden Problemet i sånne situasjoner er at sjefen opplever det som at det går selv om du syns det er mye. Du må la ting gå galt. 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Del Skrevet 4 timer siden Det er jo du som må slutte å gjøre mer enn du rekker/orker. Det får jo ingen konsekvenser for han sånn som du holder på nå. Det er kun deg og din helse som får svi. Anonymkode: 97608...c84 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 4 timer siden #7 Del Skrevet 4 timer siden Hvis det er et verneombud på stedet, ta det opp med dette. Verneombudet har bl.a. ansvar for forsvarig arbeidsmiljø, og det høres det ikke ut som at du har. Hvis dette er en mellomleder, kan du ta kontakt med neste ledernivå og forklare. Hvis dette er øverste leder, kan du snakke med styreleder. I begge tilfeller handler det om å kontakte nærmeste leder over den som du ikke når fram til. Det er ikke sikkert de høyere ledernivåene er klar over utfordringene og de kan eventuelt gå inn og beordre din leder til å ta tak i situasjonen. Du kan også snakke med din fastlege. Dersom du blir utslitt og syk av arbeidspresset, kan fastlegen be om møte med din arbeidsgiver for å vurdere endring og tilrettelegging i arbeidsoppgaver. Kommer du ingen vei noe sted, ville jeg vurdert å se meg om etter en ny jobb et annet sted. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Og be om at alle endringer i arbeidsoppgaver blir dokumentert, og at dine tilbakemeldinger blir dokumentert. Hvis det virkelig ikke bedrer seg kan du enten senke arbeidsmegden din ved å gjøre mindre, eller si opp (selv om jeg ville ventet til jeg hadde hatt en annen jobb). Du får dessverre ikke endret sjefen din. Du bør uansett gjøre NOE, ellers risikerer du å bli utbrent, og det skader bare deg, ikke sjefen din. Anonymkode: d3839...874 Hvorfor begynner du innlegget ditt med «Og…»? Du har ikke skrevet innlegg i denne tråden før, og det var slett ikke deg som skrev det innsiktsfulle innlegget som kom før ditt. Anonymkode: 97608...c84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 4 timer siden #9 Del Skrevet 4 timer siden Du må sette grenser for deg selv. Ingen andre gjør det. Jobb dine timer og gå hjem. Siden du åpenbart ikke rekker over alt så ber du sjefen om en overordnet prioritering. Gjør det skriftlig. Når andre klager henviser du til sjefen. Når sjefen klager henviser du til skriftlig dokumentasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Del Skrevet 4 timer siden aksase skrev (8 minutter siden): Hvis det er et verneombud på stedet, ta det opp med dette. Verneombudet har bl.a. ansvar for forsvarig arbeidsmiljø, og det høres det ikke ut som at du har. Hvis dette er en mellomleder, kan du ta kontakt med neste ledernivå og forklare. Hvis dette er øverste leder, kan du snakke med styreleder. I begge tilfeller handler det om å kontakte nærmeste leder over den som du ikke når fram til. Det er ikke sikkert de høyere ledernivåene er klar over utfordringene og de kan eventuelt gå inn og beordre din leder til å ta tak i situasjonen. Du kan også snakke med din fastlege. Dersom du blir utslitt og syk av arbeidspresset, kan fastlegen be om møte med din arbeidsgiver for å vurdere endring og tilrettelegging i arbeidsoppgaver. Kommer du ingen vei noe sted, ville jeg vurdert å se meg om etter en ny jobb et annet sted. Disse rådene må du i alle fall ikke lytte til! Du kan snakke med verneombud og fastlege, men det er du selv som må sette grenser. Å snakke med leders leder, når det er du selv som ikke har satt grenser, kommer det ingenting godt ut av. Det kalles varsling og kan få svært negative konsekvenser for deg. Det er god grunn til at det heter man skal gå tjenestevei, det er for å unngå slike blemmer som det. Her er det du som må bli bedre på grensesetting. Jeg forstår at det ikke er enkelt, har selv slitt med å la ting vokse over ørene mine, og dra hjem selv om bunkene bare vokser. Men det er likevel det som er det riktige. Det vil uansett ikke hjelpe å bytte jobb om du ikke klarer det, for sånn er det overalt. Ta opp dette med vernetjenesten, fagforeningen eller fastlegen, dersom du ikke vet hvordan du kan lære deg det. NAV kan også være et tips. Anonymkode: 97608...c84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Du ber sjefen prioritere for deg «jeg rekker enten (det) eller (det), hva vil du at jeg skal gjøre?» Anonymkode: 8b475...3bc Snublefot62 skrev (20 minutter siden): Siden du åpenbart ikke rekker over alt så ber du sjefen om en overordnet prioritering. Gjør det skriftlig. Når andre klager henviser du til sjefen. Når sjefen klager henviser du til skriftlig dokumentasjon. Dette er gode råd! Anonymkode: 97608...c84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Disse rådene må du i alle fall ikke lytte til! Du kan snakke med verneombud og fastlege, men det er du selv som må sette grenser. Å snakke med leders leder, når det er du selv som ikke har satt grenser, kommer det ingenting godt ut av. Det kalles varsling og kan få svært negative konsekvenser for deg. Det er god grunn til at det heter man skal gå tjenestevei, det er for å unngå slike blemmer som det. Her er det du som må bli bedre på grensesetting. Jeg forstår at det ikke er enkelt, har selv slitt med å la ting vokse over ørene mine, og dra hjem selv om bunkene bare vokser. Men det er likevel det som er det riktige. Det vil uansett ikke hjelpe å bytte jobb om du ikke klarer det, for sånn er det overalt. Ta opp dette med vernetjenesten, fagforeningen eller fastlegen, dersom du ikke vet hvordan du kan lære deg det. NAV kan også være et tips. Anonymkode: 97608...c84 Hvorfor skal man ikke varsle leders leder om at sjefen er en unnasluntrer? Det er flere som reagerer på at sjefen har korte dager og mye fravær. Men sjefens sjef har ansvar for flere kontorer og er mye på reise, så tror ikke hun får det med seg. Jeg har hatt andre jobber der jeg også har hatt mye ansvar. Men det har vært på et rimelig nivå. Jeg sier også tydelig ifra! Både skriftlig og muntlig. Men sjefen bryr seg ikke. Dropper jeg oppgavene vil det gå ut over mange mennesker og få alvorlige konsekvenser for firmaet. Anonymkode: bb1b0...0e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #13 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor skal man ikke varsle leders leder om at sjefen er en unnasluntrer? Det er flere som reagerer på at sjefen har korte dager og mye fravær. Men sjefens sjef har ansvar for flere kontorer og er mye på reise, så tror ikke hun får det med seg. Jeg har hatt andre jobber der jeg også har hatt mye ansvar. Men det har vært på et rimelig nivå. Jeg sier også tydelig ifra! Både skriftlig og muntlig. Men sjefen bryr seg ikke. Dropper jeg oppgavene vil det gå ut over mange mennesker og få alvorlige konsekvenser for firmaet. Anonymkode: bb1b0...0e6 Jeg fikk pes for det i en annen tråd, så jeg henviser til fagforening og vernetjenesten om å forklare problemene med varsling. Jeg trodde helt seriøst at det var godt kjent overalt i samfunnet at man ikke skal varsle…helt til jeg kom inn hit. Det er jo ikke sjefen som er problemet når du skriver slike ting som dette; AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dropper jeg oppgavene vil det gå ut over mange mennesker og få alvorlige konsekvenser for firmaet. Det kan godt hende du har rett men DETTE ER LIKEVEL IKKE DITT ANSVAR! Du er nødt til å la være å ta ansvar for ting som ikke er ditt ansvar. Gjør du ikke det, så kommer ingen til å tenke at det er lederen din som er problemet, men deg. Se svarene over her. Omtrent alle sier det samme. Tro på det. Anonymkode: 97608...c84 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 3 timer siden #14 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor skal man ikke varsle leders leder om at sjefen er en unnasluntrer? Det er flere som reagerer på at sjefen har korte dager og mye fravær. Men sjefens sjef har ansvar for flere kontorer og er mye på reise, så tror ikke hun får det med seg. Jeg har hatt andre jobber der jeg også har hatt mye ansvar. Men det har vært på et rimelig nivå. Jeg sier også tydelig ifra! Både skriftlig og muntlig. Men sjefen bryr seg ikke. Dropper jeg oppgavene vil det gå ut over mange mennesker og få alvorlige konsekvenser for firmaet. Anonymkode: bb1b0...0e6 Det kommer veldig an på størrelsen på bedriften og relasjonen du har til sjefen over der igjen. For i praksis kan veldig mange tolke det forslaget som å gå bak ryggen til sjefen din, drive med politisk drittslenging eller sjefen over sjefen din kan jo tolke dette som direkte kritikk for at han/hun ikke selv ser dette eller gjør noe med det. Den beste måten å avsløre at sjefen din ikke gjør jobben sin er at du holder deg til å gjøre jobben din. Dersom det ikke holder og du begynner å mistrives eller får skylda for dette så er den enkleste og beste løsningen å finne noe nytt å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 3 timer siden #15 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg står i en situasjon på jobb der jeg har altfor mye å gjøre, og altfor mange ulike roller. Jeg føler meg helt spist opp. Jeg driver med opplæring samtidig som jeg får lesset på med nye oppgaver jeg ikke har hatt tidligere. Jeg hadde for mye å gjøre allerede før disse ekstra byrdene ble lagt på meg. Hittil i år har jeg jobbet 250 timer overtid. Jeg har ikke fått godkjent mer enn to uker ferie i sommer. Nå slutter en viktig ansatt så jeg vet at det bare kommer til å bli verre. Jeg er så sliten at jeg orker ingenting når jeg er hjemme. Overlater mye med barna til mannen for jeg føler meg bare tom. Orker ikke holde igang en samtale, for er så utkjørt av alt maset på jobben. Jeg har i mer enn et halvt år sagt til sjefen at jeg må ha hjelp. Arbeidssituasjonen er uholdbar. Men han kommer bare med tomme løfter i samtalen og følger det ikke opp. Han kan maile meg en ny arbeidsoppgave 10 min etter at vi har hatt en samtale om at jeg ikke rekker det jeg skal. Samtidig kommer sjefen selv sent og går tidlig hver eneste dag. Han tar fri hver inneklemt dag, påskedagene, mange ukers sommerferie osv. oppgavene blir oversendt til meg. Hva gjør man i en sånn situasjon? Jeg ser ingen annen utvei enn å slutte. Men synes det er trist, for det er egentlig bare sjefen som er problemet. Jeg liker kollegene mine og de arbeidsoppgavene som egentlig tilhører meg. Anonymkode: bb1b0...0e6 250 timer overtid er mer enn en full arbeidsuke i måneden, det går jo ikke. Ingen fikser det i lengden. Her lager du et regnestykke og tar med deg tillitsvalgt til et møte. Ikke bare må arbeidsmengden endres, men du bør kompenseres i form av lønn eller avspasering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #16 Del Skrevet 3 timer siden Snublefot62 skrev (2 minutter siden): Den beste måten å avsløre at sjefen din ikke gjør jobben sin er at du holder deg til å gjøre jobben din. Akkurat! Det var veldig merkbart da jeg sluttet å ta ansvar for mer enn mine ting, sluttet å gjøre mer enn jeg rakk, så begynte plutselig klagene å hagle inn - og da fikk min leder fart på seg og ansatte flere. Anonymkode: 97608...c84 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Egenskap Skrevet 3 timer siden #17 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg står i en situasjon på jobb der jeg har altfor mye å gjøre, og altfor mange ulike roller. Jeg føler meg helt spist opp. Jeg driver med opplæring samtidig som jeg får lesset på med nye oppgaver jeg ikke har hatt tidligere. Jeg hadde for mye å gjøre allerede før disse ekstra byrdene ble lagt på meg. Hittil i år har jeg jobbet 250 timer overtid. Jeg har ikke fått godkjent mer enn to uker ferie i sommer. Nå slutter en viktig ansatt så jeg vet at det bare kommer til å bli verre. Jeg er så sliten at jeg orker ingenting når jeg er hjemme. Overlater mye med barna til mannen for jeg føler meg bare tom. Orker ikke holde igang en samtale, for er så utkjørt av alt maset på jobben. Jeg har i mer enn et halvt år sagt til sjefen at jeg må ha hjelp. Arbeidssituasjonen er uholdbar. Men han kommer bare med tomme løfter i samtalen og følger det ikke opp. Han kan maile meg en ny arbeidsoppgave 10 min etter at vi har hatt en samtale om at jeg ikke rekker det jeg skal. Samtidig kommer sjefen selv sent og går tidlig hver eneste dag. Han tar fri hver inneklemt dag, påskedagene, mange ukers sommerferie osv. oppgavene blir oversendt til meg. Hva gjør man i en sånn situasjon? Jeg ser ingen annen utvei enn å slutte. Men synes det er trist, for det er egentlig bare sjefen som er problemet. Jeg liker kollegene mine og de arbeidsoppgavene som egentlig tilhører meg. Anonymkode: bb1b0...0e6 Tror du får starte prosessen i det stille å se hvilke stillinger som er utlyst i ditt nærområde. Og søke på en stilling. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #18 Del Skrevet 3 timer siden Snakk med sjefen til sjefen Anonymkode: ba018...c00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #19 Del Skrevet 3 timer siden Slutt å jobb overtid. Det er sjefens ansvar om ting ikke blir gjort, ikke ditt. Du tar unna for han så han kan ta fri. Hvorfor skal han endre på det når du bare tar unna? Anonymkode: 3c9ae...7fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #20 Del Skrevet 3 timer siden Begynn å søke ny jobb nå. Sørg for å få en god attest der du jobber nå. Varsling etc. kan føre til en dårligere attest og dårlig referanse. Skaff deg en ny jobb, og start med blanke ark der. Sett grenser fra start, og ikke arbeid mer enn du må. Ingen takker deg for den store innsatsen du legger ned. Jeg har gått i samme felle selv. Ofret mye tid med barna. Den dagen jeg sa opp var det ingen takk, ingen farvel-lunsj, leder kom ikke innom for å si hadet. Selv om jeg har jobbet mye gratis for dem, og tatt unna mye arbeid på dårlig lønn. Jeg skal aldri la noen andre enn familien min få av overskuddet mitt igjen. Anonymkode: 04ea0...848 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå