Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Du må sjekke med internettleverandøren din! Har du altibox har du ikke foreldrekontroll, men har du d.eks Telenor er sjansen stor for at du kan styre når nettet er på og når det er av!

Anonymkode: a4323...53e

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg stenger telefonen og bankkorte hans når han ikke går på skolen. Han har fått tydelig beskjed om hva som skjer om han skulker eller er frekk i kjeften mot meg. Det virker veldig fort. Og ja, jeg setter også de skitne tallerkener hans i senga hans, glass og kopper går også på rommet hvis de blir stående å stinke på fellesområdene. Jeg hadde lett tatt med meg routeten om andre tiltak ikke hadde virket. Han er straks 18.

Anonymkode: b803a...8cc

Slike foreldre er ikke riktig i hodet. 
Hva tror du unge mennesker gjør dersom de ikke har penger? Jo, de skaffer seg penger. Men ikke på ærlig vis. 
Tror du at dette https://www.tv2.no/spesialer/nyheter/angriper_barn er ungdommer som lever med pengene de trenger for å leve som ungdommer flest? Hvor langt tror du de5 er mellom din ungdom og aktiviteten til disse ungdommene? 
Eller er du en av de foreldrene som mener at din «fine ungdom» ikke kan finne på å gjøre noe galt? 
Grensen mellom disse ungdommene og deres egne ungdommene er papirtynn. 

Anonymkode: 99b0f...691

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg har en sønn som har begynt å skulke skolen. Jeg vil derfor fjerne nettilgangen på dagtid så det blir mest mulig kjedelig å være hjemme. Skrur jeg av ruteren skrur han den bare på. Hvordan ordner jeg dette ellers? Det er også et problem at jeg ikke kan styre mobildataen hans. Finnes det abonnementer der man kan det.

(Han følges tett opp også utenom dette, så dette er ikke det eneste tiltaket.)

Anonymkode: 2bd32...0a7

Du kjenner ditt barn best. Telenor har foreldrekontroll på nettet. Det bruker jeg selv på mine. 

Barn kan jo ikke styre trangen til å bruke Internett, det er jo klin umulig for de å regulere selv. Noen ser på dette som helst sykt, mens jeg tenker at det er vi voksne som skal lære barna at det finnes andre ting å gjøre. Dersom en av mine er syk, får de begrenset tid på nettet, ellers blirbde jo sittende hele dagen.

Anonymkode: 2ef27...e8d

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Du kan ikke bare skru av internett, som en konsekvens. Har han fått flere enn fire beskjeder på at det ikke er ok å skulke? Tenåringer har rettigheter. Å bare skru av internett som straff, viser at foreldrene har dårlig impulskontroll. Det er psykisk mishandling.

Gi han en Playstation 💪

Anonymkode: d0376...96f

Herregud 😅. Tenåringen har rettigheter» . Når ble wifi en rettighet egentlig? Håper du er ironisk når du mener at tenåringen bør få PlayStation som belønning for å skulke. Psykisk mishandling å passe på at ungdommen ikke råtner forran pc’n 😂

Anonymkode: 1256a...c7a

• Liker 6
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Tror du virkelig ungdommen skulker skolen for å gjøre fornuftige ting på internett 😂 Hvor naiv kan man bli egentlig? 

Vår bonussønn skulket skolen en periode og da jeg kom hjem, satt han og spilte.

Jeg sperret internett i huset. Hans forslag, for jeg spurte hva han hadde gjort hvis han var forelder og ungene ikke hørte på hva de sa. Jeg hadde tatt nettet, svarte han.

Som sagt, så gjort. Det hjalp og det ble også brukt når han ikke gjorde det som var avtalt i forhold til å gå med søpla osv også. 

Anonymkode: 27e6c...066

• Liker 6
  • Nyttig 2

Annonse

Elever med skolevegring holder seg sjeldent hjemme fordi det er det kjekkeste. Men som regel fordi skolen er jævlig.

Ditt tiltak vil kunne ødelegge det eneste positive tenåringen har i hverdagen. Bare en tanke.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Snublefot62 skrev (4 minutter siden):

Elever med skolevegring holder seg sjeldent hjemme fordi det er det kjekkeste. Men som regel fordi skolen er jævlig.

Ditt tiltak vil kunne ødelegge det eneste positive tenåringen har i hverdagen. Bare en tanke.

Hvor i hovedinnlegget står det at dette er på grunn av skolevegring? 

Anonymkode: d0376...96f

• Liker 2
AnonymBruker

Jeg var kronisk syk i tenårene, og var mye hjemme fra skolen. Jeg innrømmer at Internett gjorde det ekstra fristende å være hjemme fra skolen, så jeg kjente ofte litt for godt etter om jeg var dårlig og måtte bli hjemme. Det var mye diggere å chille hjemme med Netflix enn å være på skolen. 

Jeg støtter TS 100% i å fjerne Internett. Selv om han likevel velger å være hjemme fremfor skole, så er det mye han kan gjøre hjemme. Det er også mulig å laste ned skoleoppgaver og jobbe med det offline. 

Anonymkode: bf95c...532

• Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Snublefot62 skrev (1 time siden):

Men en som har skolevegring bør vel strengt tatt jobbe med skole hjemme da. Ikke sitte på nettet og drive dank. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men en som har skolevegring bør vel strengt tatt jobbe med skole hjemme da. Ikke sitte på nettet og drive dank. 

Absolutt. Og da trengs ofte nett. Men skolevegring, om det er det, er komplisert.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker

Jeg selv var en som ikke dro på skolen på ungdomsskolen. Det endte opp med at jeg flyttet på behandlingshjem/instutisjon. Og de hadde regler hvis vi var hjemme fra skolen, om at vi måtte være på rommet og ikke noe tv eller data. Det hjalp meg veldig mye, for da var det kjedelig og være hjemme. Så jeg ser absolutt positivt på det du sier og skru av nettet og ha regler.

Anonymkode: cb404...c2e

• Liker 3
  • Nyttig 2

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.5.2025 den 16.52):

Jeg har en sønn som har begynt å skulke skolen. Jeg vil derfor fjerne nettilgangen på dagtid så det blir mest mulig kjedelig å være hjemme. Skrur jeg av ruteren skrur han den bare på. Hvordan ordner jeg dette ellers? Det er også et problem at jeg ikke kan styre mobildataen hans. Finnes det abonnementer der man kan det.

(Han følges tett opp også utenom dette, så dette er ikke det eneste tiltaket.)

Anonymkode: 2bd32...0a7

Du kan sette det opp uten å måtte slå av routeren det kalles foreldrekontroll og da har du og kontroll på mobilen hans

AnonymBruker

Hvis du har en skulker ville jeg ihvertfall ikke gjort hjemmet kjedelig.  Det er vel det beste og tryggeste stedet han kan oppholde seg. 

Hva er grunnen for skulkingen? 

For meg var det mobbing. Både fysisk og psykisk over lang tid, men alle forsøk på å ordne opp, alle møter, all involvering fra foreldre gjorde det kun bedre på overflaten,  mye verre i praksis.  Det medførte angst og ptsd som jeg fortsatt sliter med som voksen.

For gutten min var det også mobbing.  Pga legning og interesser som ikke matchet det de andre A4 ungene på det lille drittstedet vi bodde. Skolebytte og flytting hjalp noe.

For en venninne sitt barn var skulking skolevegring pga sent oppdaget autisme. 

Skjønner du er lei og står i skvis som mor som skal sørge for at tenåring kommer seg på skolen/ følge kravene til samfunnet/ ønsker det beste. Men prøv å nøste litt i det, ikke forvent at han er ærlig om årsaken.  Det er pinlig å bli mobbet,  føle seg utenfor. De fleste ønsker alt annet enn at foreldre blander seg fordi det kan slå tilbake på de. 

Fortvil ikke heller med tanke på utdanning,  selv om det går dårlig nå er det mange av oss som består skolen, tar utdanning i voksen alder, blir noe.

Lykke til.

Hilsen eks skulker

Anonymkode: aafd9...fa2

• Liker 1
  • Nyttig 2
Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Du kjenner ditt barn best. Telenor har foreldrekontroll på nettet. Det bruker jeg selv på mine. 

Barn kan jo ikke styre trangen til å bruke Internett, det er jo klin umulig for de å regulere selv. Noen ser på dette som helst sykt, mens jeg tenker at det er vi voksne som skal lære barna at det finnes andre ting å gjøre. Dersom en av mine er syk, får de begrenset tid på nettet, ellers blirbde jo sittende hele dagen.

Anonymkode: 2ef27...e8d

Og hvordan tenker du at de skal lære seg å regulere? De lærer det ikke ved å bruke internett som straff.

Jeg er tilhenger av foreldrekontroll opp til en viss alder, men aldri som straff. Jeg har god tro og erfaring med at faste rammer og aldersriktig veiledning gir barna bedre nettvett, trygghet og kunnskap enn å holde de unna slik at de hopper på det helt kunnskapsløst når du ikke kan kontrollere det.

Å stenge nettet som straff gjør bare konflikten større og lærer ikke bort det du vil de skal lære. De lærer faktisk at nettet er en luksusgode de må bruke så mye de bare orker når de har det tilgjengelig.

Er det det vi vil?

Anonymkode: 5b5a6...a10

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Og hvordan tenker du at de skal lære seg å regulere? De lærer det ikke ved å bruke internett som straff.

Jeg er tilhenger av foreldrekontroll opp til en viss alder, men aldri som straff. Jeg har god tro og erfaring med at faste rammer og aldersriktig veiledning gir barna bedre nettvett, trygghet og kunnskap enn å holde de unna slik at de hopper på det helt kunnskapsløst når du ikke kan kontrollere det.

Å stenge nettet som straff gjør bare konflikten større og lærer ikke bort det du vil de skal lære. De lærer faktisk at nettet er en luksusgode de må bruke så mye de bare orker når de har det tilgjengelig.

Er det det vi vil?

De lærer en ting til ved denne metoden, å finne nett andre steder enn hjemme. 

Om denne ungdommen er en «vandrer» og ts kaller hen for skulker hadde jo vært interessant å få opplyst. 
Bandrere er elever som møter på skolen, når det passer dem, som ikke møter i klasserommet men vandrer rundt ipå skolens fellesområde. 

Anonymkode: 99b0f...691

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Er det det vi vil?

Det er jo ikke straff, det er jo å fjerne usunne ting. Ingen barn har godt av å sitte på nett hele dagen. Det blir litt som å ha et overvektig barn og kjøpe inn bare usunn mat fordi du synes det er straff å gi sunn mat

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...