AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:52 #1 Del Skrevet torsdag kl 14:52 Jeg har en sønn som har begynt å skulke skolen. Jeg vil derfor fjerne nettilgangen på dagtid så det blir mest mulig kjedelig å være hjemme. Skrur jeg av ruteren skrur han den bare på. Hvordan ordner jeg dette ellers? Det er også et problem at jeg ikke kan styre mobildataen hans. Finnes det abonnementer der man kan det. (Han følges tett opp også utenom dette, så dette er ikke det eneste tiltaket.) Anonymkode: 2bd32...0a7 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:54 #2 Del Skrevet torsdag kl 14:54 Hvorfor? Det er svært sjelden at det å gjøre hjemmet mindre ok øker tilstedeværelse på skole. De fleste rutere kan styres med foreldrekontroll. Hvilken avhenger av leverandør. Anonymkode: 346c8...391 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:58 #3 Del Skrevet torsdag kl 14:58 Hei, Før jeg vil gi noe vettugt svar så har jeg først lyst å vite alderen på gutten. Konsekvenser er en fin ting, men sosial negativ kontroll kan også bare gjøre det verre, selv om det er ment å være omsorg. Anonymkode: 4e6cc...894 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:58 #4 Del Skrevet torsdag kl 14:58 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har en sønn som har begynt å skulke skolen. Jeg vil derfor fjerne nettilgangen på dagtid så det blir mest mulig kjedelig å være hjemme. Skrur jeg av ruteren skrur han den bare på. Hvordan ordner jeg dette ellers? Det er også et problem at jeg ikke kan styre mobildataen hans. Finnes det abonnementer der man kan det. (Han følges tett opp også utenom dette, så dette er ikke det eneste tiltaket.) Anonymkode: 2bd32...0a7 Du får ta ruteren med deg på jobb da. Låser du den ned noe sted, så bryter vel han opp låsen? Men vær klar over at unge mennesker er oppfinnsomme. Telenor har vel foreldrestyring på mobil abn? Anonymkode: 99b0f...691 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:00 #5 Del Skrevet torsdag kl 15:00 Kanskje det er andre grunner til at ungdommen kvier seg for å gå på skolen? Husk at ungdom ofte lever liv på nettet som vi eldre ikke kjenner til, og at det kan virke forløsende hvis ungdommen ikke har det så bra. Det finnes jo også produktive måter å bruke nettet på. Mange ulike fora for utfoldelse av kreativitet, å lære seg håndverk, osv. Skolen slik den har form i dag kan være vanskelig for mange. Anonymkode: 4fc3d...ac1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:00 #6 Del Skrevet torsdag kl 15:00 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei, Før jeg vil gi noe vettugt svar så har jeg først lyst å vite alderen på gutten. Konsekvenser er en fin ting, men sosial negativ kontroll kan også bare gjøre det verre, selv om det er ment å være omsorg. Anonymkode: 4e6cc...894 14. Anonymkode: 2bd32...0a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:01 #7 Del Skrevet torsdag kl 15:01 Men hvorfor kan du ikke styre mobilabonnementet? Det er vel du som betaler? jeg ville definitivt tatt internett-tilgangen. Skulk bør få konsekvenser! Anonymkode: 1256a...c7a 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet torsdag kl 15:01 #8 Del Skrevet torsdag kl 15:01 (endret) Jeg har Google mesh, og styrer wifi tilgangen til alle enheter fra min telefon. Men mobildata styrer jeg ikke. Du kan evt kjøpe lav inkludert datapakke og så tilleggspakker når den går tom. Endret torsdag kl 15:02 av Summeer 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:03 #9 Del Skrevet torsdag kl 15:03 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kanskje det er andre grunner til at ungdommen kvier seg for å gå på skolen? Husk at ungdom ofte lever liv på nettet som vi eldre ikke kjenner til, og at det kan virke forløsende hvis ungdommen ikke har det så bra. Det finnes jo også produktive måter å bruke nettet på. Mange ulike fora for utfoldelse av kreativitet, å lære seg håndverk, osv. Skolen slik den har form i dag kan være vanskelig for mange. Anonymkode: 4fc3d...ac1 Tror du virkelig ungdommen skulker skolen for å gjøre fornuftige ting på internett 😂 Hvor naiv kan man bli egentlig? Anonymkode: 1256a...c7a 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:04 #10 Del Skrevet torsdag kl 15:04 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tror du virkelig ungdommen skulker skolen for å gjøre fornuftige ting på internett 😂 Hvor naiv kan man bli egentlig? Anonymkode: 1256a...c7a Jeg stiller bare spørsmål, det er du som naïvt leser dem som svar. Anonymkode: 4fc3d...ac1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:07 #11 Del Skrevet torsdag kl 15:07 Du må ta med deg routeren på jobb . Det hadde jeg gjort. Evt deaktivere digitalt Anonymkode: 1256a...c7a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:10 #12 Del Skrevet torsdag kl 15:10 Du kan ikke bare skru av internett, som en konsekvens. Har han fått flere enn fire beskjeder på at det ikke er ok å skulke? Tenåringer har rettigheter. Å bare skru av internett som straff, viser at foreldrene har dårlig impulskontroll. Det er psykisk mishandling. Gi han en Playstation 💪 Anonymkode: d0376...96f 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:13 #13 Del Skrevet torsdag kl 15:13 Du tar fra han smarttelefonen, og gir han en dum telefon. Du fjerner alt av ipad'er som finnes i huset. Han får eventuelt kose seg med NRK, eller en bok. Anonymkode: d0376...96f 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:14 #14 Del Skrevet torsdag kl 15:14 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg har en sønn som har begynt å skulke skolen. Jeg vil derfor fjerne nettilgangen på dagtid så det blir mest mulig kjedelig å være hjemme. Skrur jeg av ruteren skrur han den bare på. Hvordan ordner jeg dette ellers? Det er også et problem at jeg ikke kan styre mobildataen hans. Finnes det abonnementer der man kan det. (Han følges tett opp også utenom dette, så dette er ikke det eneste tiltaket.) Anonymkode: 2bd32...0a7 Jeg hadde valgt min kamp og latt bare internett være på. Du sier han har flere tiltak på gang. Er en grunn for skulking er jo ikke noen gjør for gøy og tenker at han ikke skal straffes for å ha det vanskelig. Anonymkode: 0ddc0...21d 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GammelKaktus Skrevet torsdag kl 15:16 #15 Del Skrevet torsdag kl 15:16 Slik jeg skjønner det så har du andre instanser involvert og jeg regner med at tenåringen din har andre grunner for å droppe skolen enn at han vil sitte hjemme å game å glo på youtube? De aller fleste ungdommer vil jo bare være som de andre og gjøre det de gjør og når det er et eller annet som skjer inni de eller rundt de så klarer de ikke alltid det. Vet ikke om jeg selv hadde valgt å fjerne nettilgang på dagtid for da vet du iallfall hvor du har han. Heller det enn at han reker rundt med tenåringer i byen som har større issues enn han. Anyways, om det er veien du velger å gå så er det jo bare å ta ruteren med deg eller skifte passord slik at han ikke kommer seg på. Du bytter ut mobil med gammel mobil uten data, 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:18 #16 Del Skrevet torsdag kl 15:18 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde valgt min kamp og latt bare internett være på. Du sier han har flere tiltak på gang. Er en grunn for skulking er jo ikke noen gjør for gøy og tenker at han ikke skal straffes for å ha det vanskelig. Anonymkode: 0ddc0...21d Det er mye annet å ta seg til hjemme, om man har det vanskelig. Lese, gå tur, tegne, trene, strikke, perle, pusle. Internett og sosiale medier er vel den verste plassen å være om livet suger. Anonymkode: d0376...96f 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:21 #17 Del Skrevet torsdag kl 15:21 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg hadde valgt min kamp og latt bare internett være på. Du sier han har flere tiltak på gang. Er en grunn for skulking er jo ikke noen gjør for gøy og tenker at han ikke skal straffes for å ha det vanskelig. Anonymkode: 0ddc0...21d Ungdommer som skulker skolen har gjerne andre aktiviteter sammen med annen ungdom som de driver på med. Sosiale medier er måten å kommunisere på for unge mennesker. Der planlegger de og kriminell aktivitet om det er dette denne ungdommen driver med. Men er han hjemme på kvelds og nattetid? Sover han om natten som andre folk, eller sniker han seg ut og er nattaktiv, slik at han trenger å hvile om dagen? Anonymkode: 99b0f...691 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:21 #18 Del Skrevet torsdag kl 15:21 Jeg stenger telefonen og bankkorte hans når han ikke går på skolen. Han har fått tydelig beskjed om hva som skjer om han skulker eller er frekk i kjeften mot meg. Det virker veldig fort. Og ja, jeg setter også de skitne tallerkener hans i senga hans, glass og kopper går også på rommet hvis de blir stående å stinke på fellesområdene. Jeg hadde lett tatt med meg routeten om andre tiltak ikke hadde virket. Han er straks 18. Anonymkode: b803a...8cc 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:25 #19 Del Skrevet torsdag kl 15:25 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Tror du virkelig ungdommen skulker skolen for å gjøre fornuftige ting på internett 😂 Hvor naiv kan man bli egentlig? Anonymkode: 1256a...c7a Muligens ikke du og dine barn, men oppegående ungdom finnes. Anonymkode: 682fe...a0f 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PhilosopherSe7en Skrevet torsdag kl 15:33 #20 Del Skrevet torsdag kl 15:33 Flere routere har foreldrekontroll. Problemet er at moderne mobiltelefoner har privat nettverk aktivert, dermed så vil de logge på med ulik macadresse hver gang. Dette gjør foreldrekontroll ikke vil fungere. Du kan løse dette på flere måter. Deaktivere privat nettverk på telefonen og håpe de ikke finner det ut. Du kan logge inn på router og deaktivere wifi i bestemte klokkeslett. Da er wifi fjernet helt i de tidspunkt du bestemmer Beste løsningen er å kjøpe en Firewalla Gold eller Purple Dette er en fantastisk løsning, og gir strålende kontroll over nettet ditt hjemme på en meget enkel måte. Lett å konfigurere, full oversikt over hva barna gjør, kan blokkere apper, nettsteder, gaming osv ut i fra klokkeslettet du ønsker. Det gir også en kjempe god sikkerhet om du aktiverer det, fjerner reklame på nettsteder og i spill osv. Alle nye enheter som kobles til blir automatisk satt i karantene. Dermed kan ikke barna aktivere privat nettverk eller tilsvarende, da blir de automatisk satt i karantene og har ikke nettilgang. Kan brukes sammen med eksisterende router, eller som erstatning for eksisterende router. Purple er kanskje det embeste valget ned tanke på pris, og løser problemet ditt. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå