Gå til innhold

Når man er for god stilt til kommunalbolig, men for dårlig stilt til det åpne leiemarkedet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Per dags dato bor jeg i kommunal bolig, kontrakten skal fornyes nå, men det er usikkert på om jeg får fornyet den. Jeg er ferdig på skole og ligger an til å få jobb etter sommeren og havner derfor over inntektsgrensen. Jeg har prøvd å få bolig i det private markedet, men er særs lite attraktiv som alenemor, uten jobb og uten ordentlig referanse. Hvis jeg sier at jeg bor i kommunal bolig hører jeg ikke mer og da hjelper det lite at jeg er ordentlig, rolig, ikke røyker, fester ikke og er en stødig betaler. Hva gjør man i en slik situasjon? Jeg føler jeg blir "straffet" for å prøve å komme meg ut av navmølla, men forstår samtidig at de har sine regler. Det er bare så fryktelig fortvilende å stå i denne situasjonen. 

Anonymkode: b7bea...1bb

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ikke si at du bor i kommunal nå, har du venner/bekjente du kan bruke som referanse?

Anonymkode: 8772e...45a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan henvender du deg til utleiere? Bruker du send melding på finn? Lager du en kort presentasjon av deg selv der du skriver at du er rolig, ikke røyker, at det er viktig for deg å betale husleie i tide? Skriv alder på barna og gjerne hvilken skole de går på. 

Hva betyr det at du "ligger an til å få jobb etter sommeren"? Er det en konkret jobb, eller tror du at du har gode muligheter til å få en jobb? Konkret er alltid bedre enn generelt i denne sammenheng. Og er det mulig å få jobb nå straks etter at skolen er ferdig?

Utleiere får mange henvendelser når de legger ut en bolig til utleie. Vis at du har lest annonsen og skriv en kort, hyggelig henvendelse. Ikke skriv: Kan jeg komme på visning? Er boligen utleid? 

Du behøver ikke opplyse om at du bor i kommunal bolig nå. Hvis det faller seg naturlig, og du føler du må si noe om hvor du bor nå, si at du fikk hjelp med bolig fra kommunen så lenge du gikk på skole, men at du nå snart er i jobb og da skal ut på det private leiemarkedet. At du har fullført skole viser at du gjør noe- det er et pluss. 

Har du mulighet til å vise til innbetalte husleier til riktig tidspunkt? Spør om utskrift fra boligkontoret.

Har du depositum? Hvis ikke kan du enten kjøpe depositumsgaranti eller låne til depositum. Du kan også søke NAV om garanti, men mange utleiere ønsker ikke denne garantien. 

På visning er det også viktig å vise at du har lest annonsen, og ikke spør om masse som står der. Gi noen komplementer om området, boligen eller rosebusken utenfor. Hvis det er naturlig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ligger an til å få jobb mener jeg at jeg har et litt løst jobbtilbud, men har ikke kontrakt eller oppstartsdato å vise til enda. 

Jeg har ikke fortalt om kommunal bolig før jeg har fått spørsmål om hvorfor jeg ikke har referanse fra det leieforholdet jeg er i nå. Det er her jeg har mistet kommunikasjonen hos flere, så jeg må nok finne en bedre måte å ordlegge meg på her. 

Ellers presenterer jeg meg selv i en melding på finn, jeg skriver at jeg ikke røyker eller drikker, er rolig, går på skole og litt om hvilke hobbyer jeg har så de skal få et inntrykk av hvem jeg er.

Depositum har jeg, så jeg slipper heldigvis å slite med nav garanti i tillegg 😅 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du enda ikke har et konkret jobbtilbud, så har ikke inntekten din økt noen ting enda. Det vil si at per søknadstidspunkt, så er du fremdeles kvalifisert til å bo i kommunal bolig. Hva som skjer i fremtiden kan ingen vite. 

Anonymkode: 4c701...86a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde litt av samme problemet da jeg flyttet ut av studentbolig. Så jeg sa bare at jeg hadde vært student, som var sant, og manglet referanse. Men jeg hadde fått jobb (konkret tilbud med oppstartsdato) og oppga årslønn. Ga et godt inntrykk på visning og "intervju" så jeg fikk første leilighet jeg så på.

Hva om du også bare forteller at du er student og har leid gjennom kommunen pga. mangel på studentbolig. Om de ønsker referanse så kan boligkontoret kontaktes. Da er du åpen for at de kan ta kontakt og du har en grei grunn til at du har bodd i kommunal bolig. Men: Det beste er om du har et konkret jobbtilbud med oppstartsdato + kontrakt. Da er utleier sikret at du har en inntekt. 

Anonymkode: f16a7...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Per dags dato bor jeg i kommunal bolig, kontrakten skal fornyes nå, men det er usikkert på om jeg får fornyet den. Jeg er ferdig på skole og ligger an til å få jobb etter sommeren og havner derfor over inntektsgrensen. Jeg har prøvd å få bolig i det private markedet, men er særs lite attraktiv som alenemor, uten jobb og uten ordentlig referanse. Hvis jeg sier at jeg bor i kommunal bolig hører jeg ikke mer og da hjelper det lite at jeg er ordentlig, rolig, ikke røyker, fester ikke og er en stødig betaler. Hva gjør man i en slik situasjon? Jeg føler jeg blir "straffet" for å prøve å komme meg ut av navmølla, men forstår samtidig at de har sine regler. Det er bare så fryktelig fortvilende å stå i denne situasjonen. 

Så forklarer du bosituasjonen til kommunen, og tier om mulig om at du er ferdig utdannet og får jobb. Du er i en overgangsfase, og bør få bli boende til du har fått jobb. 
Alternativt diskuterer du mulighetene for å få et startlån til å kjøpe deg bolig, med kommunenen. Det kan og ordne seg. Da får kommunen frigitt en kommunal bolig til andre, og du får et varig hjem uten å måtte flytte igjen fordi huseier ikke lar deg bo lengre. 
Gi ikke opp. Prøv! Plutselig har du en god løsning. Lykke til.

Anonymkode: a5419...dc1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...