AnonymBruker Skrevet 22. mai #1 Skrevet 22. mai De som bare synes synd i seg selv og som automatisk og alltid tar offerrollen! Stakkars meg meg meg! Som alltid skal dele sine «traumer»- (som gjerne er selvforskyldt)- og som for oss andre kalles livet! De som alltid klager over livet og at alt er imot dem, at de har dårlig psyke, men som aldri tar tak i egne utfordringer, ikke hører på råd, og aldri søker profesjonell hjelp! Jeg har en kollega/venninne som er akkurat slik! Hun er sykemeldt pga utbrenthet. Har verken mann eller barn- så har ingen ansvar eller forpliktelser i hverdagen. På jobb sitter hunn ser på tik tok, eller lager tik tok videoer. Gjør ikke jobben sin, noe jeg nå må gjøre iom at hun er fraværende pga utbrenthet. Klager over at ingen spør hvordan hun har det. Og når jeg spør, og lytter og kommer med løsningsforslag- så klager hun over at alle skal bare komme med råd. Ingen forstår, og hun vil bare at alle skal lytte på henne! Så i tillegg til tik tok forventer hun at alle kollegaene skal være hennes egne psykologer! Jeg har vært såpass ærlig å sagt at om hun skal være på jobb så må hun faktisk jobbe. Og så må hun faktisk ta tak i egne utfordringer. Ingen kommer å redder henne. Hun sier hun skal kontakte psykolog, så fra til da må hun bare fortsette å lide.. men uansett er det jo hun selv som må gjøre jobben! Psykologen kan jo bare veilede henne med forskjellige hjelpemidler! Baaaah! Hun klaget på at hun ble så ensom på 17.mai. At hennes egen familie hadde andre planer (hun er snart 30 år). Hun var invitert på en fest men den ble avlyst. Datt helt i dunge! Jeg syntes da så synd på henne, så inviter e til meg og min familie på frokost/ brunch. Takket såvidt ja til det. Kom og drakk prosecco, og «tok over hele showet». Hengte seg på oss da hele resten av 17.mai, helt til hun dro videre på fest med broren(?) sin.. Fikk snap fra henne hele kvelden og natta, og da var hun virkelig på fylla og det var svært lite som minte om «utbrenthet»..! Kjenner jeg er så oppgitt over henne og min relasjon til henne. Hun bare tømmer meg for energi, og nå er jeg faktisk drittlei! Heldigvis er hun sykemeldt så jeg kan unngå noen konfrontasjoner, men hadde jeg gjort det- så hadde hun gått rett inn i offerrollen og igjen fått enda(!) en psykisk knekk!!!! Bah!!! Vet jeg er en elendig venninne nå, men måtte bare få det ut en plass!!! Anonymkode: 92355...ab3 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #2 Skrevet 22. mai Og du er klar over at hele innlegget ditt bare er sutring? Anonymkode: b01d3...cd5 7 2 9
BobbySocks Skrevet 22. mai #3 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og du er klar over at hele innlegget ditt bare er sutring? Anonymkode: b01d3...cd5 Men innimellom er det deilig å sutre, men noen (som venninna) sutrer hele tiden. Det er en vesentlig forskjell. 6 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai #4 Skrevet 22. mai Er en folkesykdom i Norge det der. Ta tiden til hjelp. Snart er hun trygda og du slipper å se/høre på den elendigheten der i arbeidstida. Anonymkode: f54fd...182 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai #5 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Og du er klar over at hele innlegget ditt bare er sutring? Anonymkode: b01d3...cd5 Jeg vil kall det en utblåsning. Det er slik oppegående folk gjør før de går videre i livet. TS slår meg ikke som en person som dyrker slikt i tide og utide. Anonymkode: f54fd...182 11 1 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai #6 Skrevet 22. mai Men dersom hun kun tapper deg for energi med å klage og syte, hvorfor kutter du henne ikke bare ut som venninne? I stede for å irritere deg over henne, fjern henne fra livet ditt. Anonymkode: 037cd...012 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #7 Skrevet 22. mai Huner sannsynligvis ikke helt mentalt frisk. Du bør ha medfølelse og forståelse og ikke tolke henne bokstavelig hele tiden som andre venner. Hun er antagelig ikke helt stabil... og det er bare trist. Og da trenger hun noen venner som holder ut. Men sett noen grenser! F.eks at på jobb snakker dere ikke privat. På jobb vil du jobbe. Men du kan ikke si til henne hva du vil HUN skal gjøre, det må en sjef ta seg av. Men du kan kreve arbeidsro så du selv får jobbet, det er en veldig fair grense å sette. Meldinger etter kl 19 på kvelden kan hun ikke forventes at leses eller besvares, osv. Sett opp tydelige grenser, og være en venn innenfor de, slik at du orker å støtte noen som neppe er helt frisk. Begynner å se ganske tydelig at disse irriterende "tafatte" folkene, veldig ofte ikke virker mentalt helt oppegående. Så tror det er trist mer enn irriterende. Anonymkode: abb2e...423 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #8 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men dersom hun kun tapper deg for energi med å klage og syte, hvorfor kutter du henne ikke bare ut som venninne? I stede for å irritere deg over henne, fjern henne fra livet ditt. Anonymkode: 037cd...012 Det er nok den veien det går.. Føler jeg bare gir og gir og gir, og at jeg ikke får noe igjen. Samtidig vet jeg at hun er veldig avhengig av meg og også veldig «skjør» som person- så lar det heller bli en glidende overgang fra venninne til bare bekjent/ kollega.. ts Anonymkode: 92355...ab3 2
Pilleville Skrevet 22. mai #9 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Huner sannsynligvis ikke helt mentalt frisk. Du bør ha medfølelse og forståelse og ikke tolke henne bokstavelig hele tiden som andre venner. Hun er antagelig ikke helt stabil... og det er bare trist. Og da trenger hun noen venner som holder ut. Men sett noen grenser! F.eks at på jobb snakker dere ikke privat. På jobb vil du jobbe. Men du kan ikke si til henne hva du vil HUN skal gjøre, det må en sjef ta seg av. Men du kan kreve arbeidsro så du selv får jobbet, det er en veldig fair grense å sette. Meldinger etter kl 19 på kvelden kan hun ikke forventes at leses eller besvares, osv. Sett opp tydelige grenser, og være en venn innenfor de, slik at du orker å støtte noen som neppe er helt frisk. Begynner å se ganske tydelig at disse irriterende "tafatte" folkene, veldig ofte ikke virker mentalt helt oppegående. Så tror det er trist mer enn irriterende. Anonymkode: abb2e...423 Noen er bare bortskjemte og late. Vondt i viljen. Kjennet ei eg og. Alt er andre sin feil. 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #10 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det er nok den veien det går.. Føler jeg bare gir og gir og gir, og at jeg ikke får noe igjen. Samtidig vet jeg at hun er veldig avhengig av meg og også veldig «skjør» som person- så lar det heller bli en glidende overgang fra venninne til bare bekjent/ kollega.. ts Anonymkode: 92355...ab3 Samme om hun er avhengig av deg eller ikke. Ta en alvors prat med hun hvor du påpeker hvorfor du kutter henne ut. Hun er ikke ditt ansvar. Du har kun ansvar for ditt eget liv. Og tapper hun deg for energi er det ditt ansvar å kutte båndene. Akkurat på samme måte det er hennes ansvar å ta tak i sitt liv. Anonymkode: 6c750...bdb
AnonymBruker Skrevet 23. mai #11 Skrevet 23. mai BobbySocks skrev (19 timer siden): Men innimellom er det deilig å sutre, men noen (som venninna) sutrer hele tiden. Det er en vesentlig forskjell. nja, hun sutrer fordi hun HAR EN SYKDOM, du sutrer fordi hun er syk.. Så ja du har helt rett, det er en vesentlig forskjell.. 🤣 Anonymkode: 9dfaa...e8e 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #12 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (20 timer siden): Er en folkesykdom i Norge det der. Ta tiden til hjelp. Snart er hun trygda og du slipper å se/høre på den elendigheten der i arbeidstida. Anonymkode: f54fd...182 Nope, det er bare blant de ressurssvake. Anonymkode: e66d9...999 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai #13 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (21 timer siden): Og når jeg spør, og lytter og kommer med løsningsforslag- så klager hun over at alle skal bare komme med råd. Du sier dere er venninner. Hun åpner seg for deg med ting som hun trenger å få snakket ut om. Du kommer med råd, noe som åpenbart ikke er det denne personen trenger. Hun trenger en lytter så hun kan gå videre med dagen sin. Når hun sier i fra om det, så klager du på nettet. Dere er ikke kompatible som venninner, iallefall ikke gode venninner. Jeg tror at hvis du kjenner veldig godt etter så har du vært på steder i livet du også der du har hatt behov for noen som kan lytte til deg. Anonymkode: 9b664...1eb 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai #14 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (21 timer siden): Fikk snap fra henne hele kvelden og natta, og da var hun virkelig på fylla og det var svært lite som minte om «utbrenthet»..! Da har du gitt henne noe hun virkelig trenger, et avbrekk og livsglede. Energinivå kan variere selv om man er utbrent. Tenker det er et godt tegn at hun hadde det så gøy. Det var nok veldig viktig for henne. Anonymkode: 9b664...1eb
AnonymBruker Skrevet 23. mai #15 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det er nok den veien det går.. Føler jeg bare gir og gir og gir, og at jeg ikke får noe igjen. Samtidig vet jeg at hun er veldig avhengig av meg og også veldig «skjør» som person- så lar det heller bli en glidende overgang fra venninne til bare bekjent/ kollega.. ts Anonymkode: 92355...ab3 Hva med å ta en prat med henne om det i stedet for å la henne kjenne på enda mer elendighet? Anonymkode: 9b664...1eb
AnonymBruker Skrevet 23. mai #16 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Nope, det er bare blant de ressurssvake. Anonymkode: e66d9...999 Spennende tanke. Jeg er ikke enig! Anonymkode: 9b664...1eb
AnonymBruker Skrevet 23. mai #17 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): nja, hun sutrer fordi hun HAR EN SYKDOM, du sutrer fordi hun er syk.. Så ja du har helt rett, det er en vesentlig forskjell.. 🤣 Anonymkode: 9dfaa...e8e Nordmenn må slutte å gjemme seg bak det sykdomspisset. Alle har et eller annet, men svært mange dyrker det og bruker det som unnskyldning. Anonymkode: f54fd...182 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #18 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nordmenn må slutte å gjemme seg bak det sykdomspisset. Alle har et eller annet, men svært mange dyrker det og bruker det som unnskyldning. Anonymkode: f54fd...182 men dette handlet om at TS følte seg berettiget syting hun ikke mener venninnen har.. Anonymkode: 9dfaa...e8e 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai #19 Skrevet 23. mai Det er en god grunn til at mennesker oppsøker hjelp her i landet. For å kunne jobbe med seg selv så trenger man de nødvendige verktøyene. Paradoksalt nok så er det faktisk slik. Det er ikke venninna di sin feil at ting tar tid. Psykisk helse systemet vårt er faktisk et mareritt i seg selv. Det er viktigere enn noensinne å kunne hjelpe seg selv. Det er det ikke alle som forstår. Bra KG finnes sier nå jeg så kan vi hjelpe hverandre. Anonymkode: bd21a...211 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #20 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Spennende tanke. Jeg er ikke enig! Anonymkode: 9b664...1eb Ressurssterke mennesker er per definisjon ikke tafatte… Anonymkode: e66d9...999
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå