Gå til innhold

Drittlei de samme jævla spørsmålene, uvitenhet og misforståelser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan ikke legen bare ta en jævla titt  i journalen min, så finner han fort ut hva problemet er? Jeg har nå klart å gå på akkordmed megselv, skjøvet alt av traumer og dritt til side, for å kjøre på med 100% sosialt akseptert arbeidsliv etc i ca 10 år og for å slippe å ha noe med nav, lege, behandlere osv å gjøre. Men det er jo klart at det må gå skikkelig på trynet, før eller siden. So here we are. Så nå er jeg utbrent, drittlei av verden, alt innhenter meg igjen og fåkk alt. No begynner samme regla igjen, alle disse jævla spørsmålene og misforståelsene og forklare ting igjen og igjen, for hva egentlig? Er det så forbanna vanskelig å bare høre og stole? Har ikke jeg vist nå i altfor lang tid at jeg har kjempet med alt jeg har for å slippe akkurat dette? MÅ jeg gjennom de samme jævla rundene? Kan ikke de bare stole på det jeg sier og la meg være? Da kommer jeg raskere tilbake i arbeidslivet også, men ikke hvis de skal fortsette dette forbanna shitshowet med å spørre og grave, misforstå og glemme, for det gjør bare alt værre! 

Måtte bare ha en utblåsning. Beklager om noen blir provosert, irrritert e.l av det jeg skriver, men det måtte bli sakt. Er faen ikke min feil at livet mitt ble fucket fra dag 1, men jeg gjør alt i min makt for å ikke bli et jævla offer for det! Hver forbanna dag kjemper jeg, men nå møtte jeg veggen og here we go again 🥹

Anonymkode: 30955...953

• Liker 1

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er jo mange gode grunner til å be pasienten forklare med egne ord hva problemet er. Når det er 10 år siden du sist var i kontakt med helsevesenet så tenker jeg at det er ekstra viktig. Mye som kan ha skjedd på den tida.

Høres ut som dette er noe som er veldig ubehagelig for deg å snakke om og mye sterke følelser i sving. Er det lettere å skrive ned et kort brev du kan ta med deg å gi?

Selv om vi gjør vårt beste så kan jo misforståelser skje dessverre, vi mennesker er jo ikke perfekte. Nå leser ikke jeg journal lenger, men den gangen jeg gjorde det fant jeg småfeil hele tiden. Var et par leger som var hederlige unntak og resten var så som så! Da tenker jeg at det er en fordel at jeg fikk tid til å forklare hva jeg trenger med egne ord at disse småfeilene ikke bare ble tatt for god fisk og ble med videre i nye journaler.

Ønsker deg masse lykke til. Så fint at du oppsøker hjelp. Man må være frisk for å være syk, som de sier. Stå på! ❤️ 

Anonymkode: b1b40...c30

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo mange gode grunner til å be pasienten forklare med egne ord hva problemet er. Når det er 10 år siden du sist var i kontakt med helsevesenet så tenker jeg at det er ekstra viktig. Mye som kan ha skjedd på den tida.

Høres ut som dette er noe som er veldig ubehagelig for deg å snakke om og mye sterke følelser i sving. Er det lettere å skrive ned et kort brev du kan ta med deg å gi?

Selv om vi gjør vårt beste så kan jo misforståelser skje dessverre, vi mennesker er jo ikke perfekte. Nå leser ikke jeg journal lenger, men den gangen jeg gjorde det fant jeg småfeil hele tiden. Var et par leger som var hederlige unntak og resten var så som så! Da tenker jeg at det er en fordel at jeg fikk tid til å forklare hva jeg trenger med egne ord at disse småfeilene ikke bare ble tatt for god fisk og ble med videre i nye journaler.

Ønsker deg masse lykke til. Så fint at du oppsøker hjelp. Man må være frisk for å være syk, som de sier. Stå på! ❤️ 

Tusen takk for tilbakemeldingen, det varmet ❤️ Før jeg ble sykemeldt så har legen blitt informert med gjevne mellomrom de 3 siste årene:

- selvmordstanker

- sliten og deprimert

- isolering

- sluttet på medisin og startet på medisin (ssri) , men hvor han ikke har fulgt opp, jeg har bare informert og fått resept igjen etter ett år etter jeg sluttet. Han har heller ikke peiling på medisinen, bare skrevet den ut og vet at den kan hjelpe på depresjon. (Fikk den på resept for mange år siden når jeg var hos psykiater på dos, så legen min har bare fortsatt å gi  meg resept.)

- jobben og jeg selv holder meg oppe

Så ikke komt som lyn fra klar himmel at alt nå har stoppet helt opp. Jeg må bare svare på samme spørsmål igjen og igjen og jeg føler han ikke setter to og to sammen. Han kunne si i dag fordi jeg var i ok humør, at nå virker jeg jo bra, som om jeg hadde blitt frisk igjen typ.

Men ja jeg skal ta tipset ditt om p skrive det ned ❤️ Så kan jeg gi det til han på neste legetime. Har vært sykemeldt i ett par uker.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk for tilbakemeldingen, det varmet ❤️ Før jeg ble sykemeldt så har legen blitt informert med gjevne mellomrom de 3 siste årene:

- selvmordstanker

- sliten og deprimert

- isolering

- sluttet på medisin og startet på medisin (ssri) , men hvor han ikke har fulgt opp, jeg har bare informert og fått resept igjen etter ett år etter jeg sluttet. Han har heller ikke peiling på medisinen, bare skrevet den ut og vet at den kan hjelpe på depresjon. (Fikk den på resept for mange år siden når jeg var hos psykiater på dos, så legen min har bare fortsatt å gi  meg resept.)

Så ikke komt som lyn fra klar himmel at alt nå har stoppet helt opp. Jeg må bare svare på samme spørsmål igjen og igjen og jeg føler han ikke setter to og to sammen. Han kunne si i dag fordi jeg var i ok humør, at nå virker jeg jo bra, som om jeg hadde blitt frisk igjen typ.

Men ja jeg skal ta tipset ditt om p skrive det ned ❤️ Så kan jeg gi det til han på neste legetime. Har vært sykemeldt i ett par uker.

Om du ikke er fornøyd med fastlegen din kan du bytte! Om du liker en av de andre legene på kontoret kan du høre om du kan gå til en av dem istedenfor.

Anonymkode: 11638...025

• Hjerte 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Om du ikke er fornøyd med fastlegen din kan du bytte! Om du liker en av de andre legene på kontoret kan du høre om du kan gå til en av dem istedenfor.

Anonymkode: 11638...025

BobbySocks skrev (13 minutter siden):

Er det et alternativ å bytte lege? Det kan jo hende din er ræva og det er en bedre en der? 

God bedring!

Tusen takk ❤️

Hadde bare visst om noen skjønte seg på psykisk helse, så hadde jeg gjort det med en gang. Prøver å gå inn og lese på kommentarer folk har skrevet  om de enkelte og se ift anbefalinger så håper jeg finner en tilslutt 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

- selvmordstanker

- sliten og deprimert

- isolering

Støtter det å skrive ned alt du ønsker å si -det pleier jeg. Legen min blunker ikke en gang når jeg kommer med ferdig manus. Han syntes det er bra og det ligger i min journal slik at han kan bruke mine beskrivelser opp mot nav f eks.  Men ja jeg føler jeg har hatt mange bortkasta legetimer med pjatt -er som om de avventer veldig at man spontant skal bli bedre av seg selv, at de skal slippe å sette seg inn i ting og at jeg har behov for å prate når jeg er hos fastlegen, det har jeg ikke, da er jeg ute etter konkret hjelp. Så har lært meg å bli ekstrem tydelig og helt klar på hva jeg vil ha hjelp til. Kommer som regel til fastlege nå med en klar bestilling på ting. 

Anonymkode: b0ef3...de3

• Hjerte 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Støtter det å skrive ned alt du ønsker å si -det pleier jeg. Legen min blunker ikke en gang når jeg kommer med ferdig manus. Han syntes det er bra og det ligger i min journal slik at han kan bruke mine beskrivelser opp mot nav f eks.  Men ja jeg føler jeg har hatt mange bortkasta legetimer med pjatt -er som om de avventer veldig at man spontant skal bli bedre av seg selv, at de skal slippe å sette seg inn i ting og at jeg har behov for å prate når jeg er hos fastlegen, det har jeg ikke, da er jeg ute etter konkret hjelp. Så har lært meg å bli ekstrem tydelig og helt klar på hva jeg vil ha hjelp til. Kommer som regel til fastlege nå med en klar bestilling på ting. 

Anonymkode: b0ef3...de3

Rett å slett genialt å skrive «manus»! 🙏🏽❤️ Hundre prosent at jeg skal sørge for å gjøre det til neste legetime! Tusen takk for innspill, liker veldig godt måten du forholder deg til legen på, genialt

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

- selvmordstanker

- sliten og deprimert

- isolering

Uff, det var ille å lese at han er så slapp, rett og slett! Jeg synes det er litt for dårlig! Jeg håper at du kan finne en annen fastlege. Tror jeg og hadde vært temmelig frustrert hvis jeg måtte forholde meg til han der.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...