AnonymBruker Skrevet 22. mai #1 Skrevet 22. mai Jeg skal kjøpe meg inn prosentvis i samboerens bolig. Det er en kostbar bolig, og jeg har ikke økonomi til å kjøpe meg inn med 50 % per i dag. Vi har ikke fastsatt nøyaktig prosent ennå, da vi venter på en verdivurdering før vi tar det videre. Jeg er ganske ny på dette med boligkjøp, så jeg håper noen her har erfaringer eller råd å dele. La oss si jeg kjøper meg inn med 30 %. Hvordan bør vi da fordele felles utgifter og investeringer videre? Etter eierandel eller 50/50? – Hvis vi lager til hagen, skal jeg da betale 30 % eller 50 %? Per i dag har vi ingen samboerkontrakt, og vi har bodd sammen i litt over ett år. Han har jo møbler fra før, men vi har skiftet ut en del så han har for eksempel stått for sofaen da denne var dyr. Jeg har stått for interiør, tepper, sengetøy, gardiner osv. Så har vi også andre ting som vi har kjøpt 50/50. Vi har aldri skrevet ned hvem som har kjøpt hva. Vet dette kanskje er grunnleggende spørsmål for noen, men dette er nytt for meg, og jeg vil bare gjøre det riktig fra starten av. Alle råd og erfaringer tas imot med stor takk! Anonymkode: 0a09d...70f
AnonymBruker Skrevet 22. mai #2 Skrevet 22. mai Sett inn på konto etter fordeling, så bruker dere denne kontoen for å betale. Og ikke bruk mer penger på interiør og tepper og gardiner før du har kjøpt deg inn. Og fiks en samboerkontrakt. Anonymkode: 7c066...b25
AnonymBruker Skrevet 22. mai #3 Skrevet 22. mai Vedlikehold 50/50, dere bor der like mye begge to, påkostninger etter eierbrøk. Anonymkode: 1f89b...751
newman01 Skrevet 22. mai #4 Skrevet 22. mai Løpende kostnader som kommunale avgifter, strøm, TV, internett, forsikringer osv 50-50. Irrelevant hvor stor eierandel man har, de kostnadene kommer uansett. Vedlikehold, oppgraderinger og ting som sitter fast i huset fordeles etter eierbrøk
AnonymBruker Skrevet 22. mai #5 Skrevet 22. mai Løpende utgifter som kommunale avgifter og vedlikehold deles likt. Jeg vet noen mener vedlikehold skal deles etter eierbrøk, men for meg blir det feil hvis du ikke betaler noen form for husleie for de 20% han eier (utover 50%). Oppgraderinger som gir økt verdi betales etter eierbrøk.n Hage er for meg en del av eiendommen. Dere står fritt til hvordan dere deler utgifter til interiør. Ofte praktisk å kjøpe hver sine ting. Disse kan du da ta med deg hvis du flytter. Anonymkode: 950e4...7e0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå