Gå til innhold

Skadedyrshelvete: hva kan jeg gjøre og erfaringer med skadedyrkontroll

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

hvor lenge må man vente til det er beboelig?

Anonymkode: 3a931...937

Det er beboelig hele tiden. Du merker ikke giften, det er noe tyktflytende de sprøyter i kriker og kroker, langs lister osv.  Du kjenner ikke noe til det, annet enn at du støvsuger døde skjeggkre av og til.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom nær en stikkontakt med permitrin, og leser nå at det kan skade elektrisk utstyr. Noen som vet hvordan? Kan det bli brann eller kan noe bare slutte å fungere?

AnonymBruker
Skrevet

Forfatter over: jeg ser det kan forårsake brann, og nå er jeg livredd for det. Jeg har plugget ut alt av kontakter, men hvor lenge må jeg vente?

AnonymBruker
Skrevet

Noen som kan gi meg raskt svar? Jeg er supernervøs

AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg aldri hørt om. Er absolutt ikke sikkert, men vi har nok kommet nær stikkontakt med permitrin ved flere anledninger uten brann hvertfall.

Anonymkode: 95786...ee9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette har jeg aldri hørt om. Er absolutt ikke sikkert, men vi har nok kommet nær stikkontakt med permitrin ved flere anledninger uten brann hvertfall.

Anonymkode: 95786...ee9

Jeg kan bare lese det ett sted, men det er en verifisert side for skadedyrskontroll, så ble brått redd. er livredd ild, og vil heller ikke miste alt i brann.

Skrevet

Har vært plaget med maur, gift hjalp lite, men fikk et tips om hvor viktig det var å fjerne de man ser. Årsaken er at maur signaliserer og lager spor via feromoner som forteller de andre, «her er det mat», følg dette sporet. Bruk gafateip og trykk på mauren eller en støvsuger. Etter ei uke så mister de sporet og skjønner det er et sted man holder seg unna.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Et uvanlig tips. Selv om man ikke finner så mange slike leiligheter lenger. Kjøp en innrøkt leilighet. 
Noen i familien kjøpte en innrøkt leilighet i et borettslag hvor de hadde problem med sølvkre og skjeggkre. De fant ikke et eneste kryp når de tok over leiligheten. Og selv et par år etter de hadde pusset opp, med null tobakksrøyking , har de ikke sett et eneste kryp. Nærmeste naboen deres sliter med disse krypene, men det kan virker som de fullstendig skyr den innrøkte leiligheten. 

Anonymkode: bcbdb...989

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Et uvanlig tips. Selv om man ikke finner så mange slike leiligheter lenger. Kjøp en innrøkt leilighet. 
Noen i familien kjøpte en innrøkt leilighet i et borettslag hvor de hadde problem med sølvkre og skjeggkre. De fant ikke et eneste kryp når de tok over leiligheten. Og selv et par år etter de hadde pusset opp, med null tobakksrøyking , har de ikke sett et eneste kryp. Nærmeste naboen deres sliter med disse krypene, men det kan virker som de fullstendig skyr den innrøkte leiligheten. 

Anonymkode: bcbdb...989

Hah, kjøper ikke en innrøkt leilighet som må pusses opp. Jeg har ikke penger til det! 

AnonymBruker
Skrevet
kat-e skrev (3 timer siden):

Har vært plaget med maur, gift hjalp lite, men fikk et tips om hvor viktig det var å fjerne de man ser. Årsaken er at maur signaliserer og lager spor via feromoner som forteller de andre, «her er det mat», følg dette sporet. Bruk gafateip og trykk på mauren eller en støvsuger. Etter ei uke så mister de sporet og skjønner det er et sted man holder seg unna.

Jeg fjerner de jeg ser

AnonymBruker
Skrevet

Sølvkre hadde jeg ikke stresset med, med mindre det er i hopetall.

Virker som om du trenger skadedyrkontroll for psyken mest av alt

Anonymkode: 9bbef...ead

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her: et annet skadedyr jeg nevnte jeg har sett er det jeg antar er brun pelsbille. I en periode på et års tid har jeg bare sett tre, så tok det ikke så alvorlig før jeg så den siste forleden uke i et ullteppe. Utvokst pelsbille lever visst ikke av ull, men det gjør larvene, så jeg ristet teppet og sjekket det for noe som kunne minne om larver eller egg, men jeg vet ærlig ikke hva jeg skulle se etter. Så jeg lot det ligge for å fokusere på maurene. Men nå undres jeg over om jeg har oversett noe. Kan det ha vært det billen forsøkte da jeg så (og drepte) den; å legge egg? Hvordan ser de ut? Noen som vet om larvene lever i ullen, eller om de vandrer? Jeg kan ikke se at noen tekstiler er ødelagt, men vil jo ikke at det skal skje, så vil gjerne vite hva jeg skal se etter.

Jeg tenker at skadedyrkontroll er en god ide, for sjelefredens skyld, men redd for hva det vil koste hvis problemet er så omfattende som jeg tror det er. Spesielt hvis det må gjøres en gang i året, som det på nett anbefales.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...