AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:03 #1 Del Skrevet torsdag kl 11:03 Jeg har maur, sølvkre og hva jeg mistenker er brun pelsbille fra en tid til en annen. Det kan gå måneder mellom hver gang jeg ser noen. De har ikke gjort skade på tekstiler, mat eller treverk ennå, men de er vemmelige og skamfulle å oppdage. Jeg blir mo i knærne, kvalm og får akutt følelse av at jeg ikke egner meg til å bo alene. Jeg er nok ikke så påpasselig med rengjøring som jeg burde, men tørker og rydder opp etter meg, så det er egentlig ikke så skittent. Det er likevel en del steder jeg ikke kommer til når jeg vasker, som gjør at de har mye godt å kose seg med der. Jeg bor i leilighet, og vet at problemene med i hvert fall skjeggkre startet i kjelleren, og ikke hos meg, men de klarer å forflytte seg raskt mellom etasjene og leilighetene. Leiligheten jeg bor i er en liten ettroms, der kjøkken, stue og seng er i ett. Maurene oppholdt seg mest på kjøkkenet, skjeggkreene litt overalt utenom badet og pelsbillene har jeg for det meste funnet langs listene på gulvet, men også i et ullteppe jeg nå er redd jeg har oversett noen larver i. Jeg har prøvd feller for skjeggkre uten at det fungerte; maurfellene fungerte nok ikke så godt som jeg hadde håpet, og med gelen ble det aller mest søl, men giften jeg sprayet holder dem unna i noen måneder og; for de antatte pelsbillene vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg har støvsugd dem og sølvkre, og kastet støvsugerposen, men det blir dyrt om jeg må gjøre det etter hver gang. Jeg har klart å drepe noen selv, spesielt siden de dukker opp så få om gangen (bortsett fra maurene som kommer flere titalls om gangen), men dette er jo et vedvarende problem. Nå er alle naturlige mønstre i treverket en potensiell bille, og alle skrapmerker fra tidligere beboere (jeg arvet og bor i en tidligere utleieleilighet uten å polere gulv først) er potensielle skjeggkre. Jeg ser for meg skadedyrene hele tiden, og tror jeg skal bli sprø, men jeg vet ikke om jeg har råd til skadedyrkontroll, gift og å bo lenge borte mens giften virker. Hva kan jeg gjøre selv som jeg ikke har gjort som er effektivt? Har noen erfaring med profesjonell hjelp? Anonymkode: 3a931...937 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:09 #2 Del Skrevet torsdag kl 11:09 Ang. maurene så sett ut felle hvor det er gift de tar med deg til boet. Det er den eneste måten å bli kvitt maur hvis det er mange av dem. Anonymkode: 65b3b...a3c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:10 #3 Del Skrevet torsdag kl 11:10 TS igjen: giften jeg sprayet mauren med er en generell insektsgift, så den kan nok drepe de andre dyrene også, men da må jeg spraye overalt selv, noe som blir vanskelig og kanskje ikke effektivt nok? Anonymkode: 3a931...937 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muskath Skrevet torsdag kl 11:10 #4 Del Skrevet torsdag kl 11:10 (endret) Bor du i borettslag er dette noe du må ta opp med styreleder. (Sølvkjede og skjeggkre er ikke det samme). Det må sjekkes i hele bygget før det blir gjort noe. Og det nytter lite å gjøre noe bare i din leilighet siden insektene helt sikkert beveger seg mellom leilighetene. Det er enkelt nå å bli kvitt skjeggkre, men det må gjøres i hele bygget. Limfeller for skjeggkre er kun for å bekrefte at det er skjeggkre. Giften legges ut etterpå. Aner ikke om den også virker på maur og pelsbiller. Endret torsdag kl 11:12 av Muskath 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:11 #5 Del Skrevet torsdag kl 11:11 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ang. maurene så sett ut felle hvor det er gift de tar med deg til boet. Det er den eneste måten å bli kvitt maur hvis det er mange av dem. Anonymkode: 65b3b...a3c Jeg prøvde meg på det, men jeg syntes ikke det var så effektivt. Jeg merket at de maurene som var ute etter en times tid ble litt sløve, men jeg vet ikke. Anonymkode: 3a931...937 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:12 #6 Del Skrevet torsdag kl 11:12 Muskath skrev (Akkurat nå): Bor du i borettslag er dette noe du må ta opp med styreleder. (Sølvkjede og skjeggkre er ikke det samme). Det må sjekkes i hele bygget før det blir gjort noe. Og det nytter lite å gjøre noe bare i din leilighet siden insektene helt sikkert beveger seg mellom leilighetene. Det er enkelt nå å bli kvitt skjeggkre, men det må gjøres i hele bygget. De har hatt problemer med sølvkre, og det ble visst tatt opp før jeg flyttet inn, men jeg vet ikke hva som er blitt gjort. Jeg ser jeg skrev skjeggkre, men jeg mente sølvkre. Takk for korreksjonen! Anonymkode: 3a931...937 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:13 #7 Del Skrevet torsdag kl 11:13 TS igjen: som en her påpeker: det er sølvkre, ikke skjeggkre, jeg har. Jeg skrev feil. Anonymkode: 3a931...937 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muskath Skrevet torsdag kl 11:13 #8 Del Skrevet torsdag kl 11:13 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De har hatt problemer med sølvkre, og det ble visst tatt opp før jeg flyttet inn, men jeg vet ikke hva som er blitt gjort. Jeg ser jeg skrev skjeggkre, men jeg mente sølvkre. Takk for korreksjonen! Anonymkode: 3a931...937 Da tror jeg det blir enklere. Sjekk med styret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:19 #9 Del Skrevet torsdag kl 11:19 Kjøpte leilighet der det var sølvkre og skjeggkre . Brukte forsikring å skadedyrfirma kom å sprøytet inn under lister. Alt ble borte. Viktig å støvsuge ofte. Anonymkode: 830f0...414 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:19 #10 Del Skrevet torsdag kl 11:19 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg prøvde meg på det, men jeg syntes ikke det var så effektivt. Jeg merket at de maurene som var ute etter en times tid ble litt sløve, men jeg vet ikke. Anonymkode: 3a931...937 Men det hjelper ikke om du tar maurene som er inne hos deg så lenge boet står urørt, da bare kommer det nye. Anonymkode: 65b3b...a3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet torsdag kl 11:22 #11 Del Skrevet torsdag kl 11:22 Skadedyrfirma. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:28 #12 Del Skrevet torsdag kl 11:28 Muskath skrev (13 minutter siden): Da tror jeg det blir enklere. Sjekk med styret. jo, men så ser jeg ikke at det er flere som har nevnt at de har hatt, og da er det skamfullt å si.. da må det vel bare være meg? Anonymkode: 3a931...937 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muskath Skrevet torsdag kl 12:00 #13 Del Skrevet torsdag kl 12:00 (endret) AnonymBruker skrev (33 minutter siden): jo, men så ser jeg ikke at det er flere som har nevnt at de har hatt, og da er det skamfullt å si.. da må det vel bare være meg? Anonymkode: 3a931...937 Det er helt sikkert flere, og det er ikke skamfullt å ha sølvkre og maur. Det er jo overalt. Selv har jeg bodd i rekkehus der det var sølvkre og alle i rekka hadde det. Jeg har også hatt skjeggkre, det var også i hele bygget (leilighet). Endret torsdag kl 12:03 av Muskath 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:16 #14 Del Skrevet torsdag kl 13:16 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjøpte leilighet der det var sølvkre og skjeggkre . Brukte forsikring å skadedyrfirma kom å sprøytet inn under lister. Alt ble borte. Viktig å støvsuge ofte. Anonymkode: 830f0...414 hvor lenge må man vente til det er beboelig? Anonymkode: 3a931...937 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:17 #15 Del Skrevet torsdag kl 13:17 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men det hjelper ikke om du tar maurene som er inne hos deg så lenge boet står urørt, da bare kommer det nye. Anonymkode: 65b3b...a3c Ja, men jeg vet ikke helt hvor de kommer fra. Det er problemet med alle skadedyrene jeg har. Anonymkode: 3a931...937 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:19 #16 Del Skrevet torsdag kl 13:19 Stor pike skrev (1 time siden): Skadedyrfirma. Erfaring med det? Anonymkode: 3a931...937 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet torsdag kl 15:11 #17 Del Skrevet torsdag kl 15:11 AnonymBruker skrev (1 time siden): Erfaring med det? Anonymkode: 3a931...937 Jeg vet i hvert fall at jeg ikke kan gjøre noe. Så å henvende seg til profesjonelle er min "gå til". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:33 #18 Del Skrevet torsdag kl 15:33 Jeg har hatt små biller i min leilighet og skadedyrfirmaet mente de kom fra naboens leilighet. Tok kontakt med styret og det viste seg at billene hadde spredd seg fra naboen og til flere leiligheter. Firmaet sprayet leilighetene i to omganger og billene ble borte. Du får ikke bukt med problemet på egenhånd, om krypende finnes i flere leiligheter. Anonymkode: 91eef...452 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:44 #19 Del Skrevet torsdag kl 15:44 Jeg bodde i rekkehus der en i midten nektet å få inn skadedyrsfirma da vi fikk skjeggkre. Alle de andre leilighetene ble behandlet likevel, i to omganger, og jeg så ingen flere kre før jeg flyttet et år senere. Skal sies at da jeg først oppdaget kreene så var de overalt, i alle rom i hele huset 😵💫😵💫😵💫 Den giften var utrolig effektiv. Anonymkode: 2822c...2b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:55 #20 Del Skrevet torsdag kl 16:55 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg bodde i rekkehus der en i midten nektet å få inn skadedyrsfirma da vi fikk skjeggkre. Alle de andre leilighetene ble behandlet likevel, i to omganger, og jeg så ingen flere kre før jeg flyttet et år senere. Skal sies at da jeg først oppdaget kreene så var de overalt, i alle rom i hele huset 😵💫😵💫😵💫 Den giften var utrolig effektiv. Anonymkode: 2822c...2b0 Gift er utrolig effektiv. Jeg vet ikke hva slags gift skadedyrkontrollen bruker, men jeg har permitrin som dreper veldig mange forskjellige insekter, inkl. sølv- og skjeggkre og maur. Problemet mitt er mest å komme til overalt og hvor de kan befinne seg. Anonymkode: 3a931...937 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå