Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Dessverre mangler svært mange pensjonister folkeskikk i sosiale medier. Det går evt an å kommentere på. 

Meningene hans får du jo dessverre ikke gjort noe med og de har han også all rett til å ha. 

Anonymkode: b3e6d...297

Fortsetter under...

Rart det der, men tror stort sett det er FrP-folk som uttaler seg idiotisk på FB. Dårlig språk, korte, sinte setninger, bruker stygge ord om folk osv. Lite saklige argumenter, bare spyr ut ting. Spør du dem om de kan begrunne sine utsagn, så kan de ofte ikke det. 

Anonymkode: 3eff1...7ab

• Liker 1
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg sier det som det er til folk når de begynner å lire av seg konspi-prat og Putin-propaganda.

Anonymkode: 13a8b...944

Man kan «si det som det er» uten å kutte vennskap med folk man er uenig med. Polariseringen i samfunnet blir ikke bedre om vi slutter å omgås de vi anser som ekstreme, så det høres ut som du er en del av problemet. 

Anonymkode: e61fa...35e

• Liker 3

Bortsett fra å slumre er det nok lite man kan gjøre.

Har en trivelig kjenning på FB som i det siste har blitt russervennlig. Han sudler til alt jeg legger ut, og jeg svarer uvitende og nøytralt til tråden er så besudlet at jeg sletter hele innlegget. Så nå tar jeg "Slumre alt fra Robin Hood i 30 dager" hver 31:e dag.

"The power of the algorithms." Og tenk at AI bruker stort sett algoritmer til å være med på å gi råd, til og med politiske beslutninger.

Min mor er også slik og det har jeg lært, å snakke gjør det verre fordi det at noen er uenig med dem er som å kaste bensin på bålet, de brenner ennå mer for sin side av saken.. Det er nytteløst å skulle oppdra egne foreldre eller andre voksne mennesker.

Anonymkode: 50dde...25e

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rart det der, men tror stort sett det er FrP-folk som uttaler seg idiotisk på FB. Dårlig språk, korte, sinte setninger, bruker stygge ord om folk osv. Lite saklige argumenter, bare spyr ut ting. Spør du dem om de kan begrunne sine utsagn, så kan de ofte ikke det. 

Anonymkode: 3eff1...7ab

Ja, det er det jeg har merket også. Er vel generelt mange sinte, gamle menn med lav utdanning som stemmer i den retningen, og som vi vet er det de som har minst å bidra med som brøler høyest. Det toppet seg for meg her en dag, da han fikk voksenkjeft av ei dame i hjembygda i kommentarfeltet på et innlegg han hadde lagt ut, der han fikk beskjed om at han gikk for langt. Tipper det er en snakkis der 🫠

Anonymkode: 20e1a...ee7

Det er typisk de som er litt ensomme som faller inn i slike ekkokammer, føler jeg. 

Når du ikke har kontakt med han ellers, så tenker jeg at du ikke kommer så langt. Hvis du kunne snakket med han fra et utgangspunkt som en som bryr seg, så er det noe annet. Jeg har en søster med en sykdom som ikke kommer seg ikke så mye ut. Hun er blitt en slik kriger. Det rare er at hun alltid har vært SV- ish, og nå er hun laaaangt ute på andre siden i mange spørsmål. Jeg har vært den høyrevridde av oss to, men ikke på det nivået. 

Jeg snakket med henne, og sa at jeg ikke kjente henne igjen, og at hun måtte ta en pause fra de der greiene og puste med magen. Det var etter at hun klikket helt på meg over noe politisk greier. Da var hun også lydhør og skjønte at hun var på en litt rar plass. 

Anonymkode: 2ccb7...a10

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei, vet du hva? Det er en grunn til at jeg ikke har kontakt med min far, og jeg HAR skiftet etternavn. Han forlot oss da jeg og søsknene mine gikk på barneskolen, og da tok han et valg om å ikke være far, før han kom tilbake ti år senere som om ingenting hadde skjedd. Han gjorde livet hjemme fryktelig surt i alle årene før han flyttet, vi måtte gå på eggeskall rundt ham. I senere tid har han hatt skikkelig ufyselig oppførsel mot oss, og han har fått sjansen til å beklage seg flere ganger. Jeg er ikke interessert i å ha ham i livet mitt, og derfor er det tungt for meg å gå rundt og tenke på hva andre måtte tro om meg, på grunn av hans ytringer. 

Ts

Det er leit å høre at det var så ille og i så mange år.  Siden den beslutningen allerede har gjort, så har du egentlig bare enda mindre som forbinder deg til han, og enda mindre grunnlag til å bli påvirket av det han gjør på facebook. 

Alle er ansvarlig for sine egne handlinger - du trenger ikke å føle ansvar for hva han gjør og sier. 
Jeg vil anta at det er dine nærmere sirkler du er bekymret for hva de skal tro om deg - her tror jeg at de sirklene som står deg såpass nærme klarer fint å skille deg og din far fra hverandre - og de som ikke klarer det, er folk som er uansett greit å ha litt på avstand.

• Liker 1

Ikke like ekstremt her, men jeg har også en far som på sine eldre dager har blitt en sur, konservativ gammal gubbe som poster i kommentarfelt. Ikke veldig ofte heldigvis, men nok til at meningene kommer fram. Det begynte med en sur kommentar i en facebook-gruppe ang bråkete naboer, og så har det eskalert. Han er på grensen til konspiratorisk, og plutselig ekspert i alt. Han misliker bransjen jeg jobber i, og tror han vet mer om jobben min enn meg. Prøver jeg å lære ham noe/forklare, går det inn det ene øret og ut det andre. 

Jeg er litt flau av oppførselen, men mest trist egentlig. For han var ikke sånn før. For min fars del tror jeg han bærer på en del sorg, som han er opplært i at man aldri skal snakke om. Så da blir han en gretten gubbe i stedet. 

Anonymkode: 03a1f...8c4

Kan hende mange av oss har noen som det i slekten og forstår. Jeg har flere i variert grad, men er også den vanskelige motpol versjonen her inne, så kan ikke klage høyest om det. 

Anonymkode: edc91...5a0

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kan hende mange av oss har noen som det i slekten og forstår. Jeg har flere i variert grad, men er også den vanskelige motpol versjonen her inne, så kan ikke klage høyest om det. 

Anonymkode: edc91...5a0

Dette tror jeg er veldig riktig. Mange av oss har familie som er i samme kategori som fin far, TS. Så jeg tror det er mer sannsynlig at andre kjenner på dette, enn at de tenker at du har samme meninger og syn som din far.

For min del er det min tante og onkel. Vi er mange som gremmes, blir flau og frustrert over disse ‘keyboard-warriors’. Jeg tenker ‘dinosaur’ også skroller jeg videre mens jeg gremmes. 

Det de ikke vet er at dette dreper lysten på å treffe de. Misliker trangsynte, dømmende mennesker som ikke har empati for andre. 

Anonymkode: 6c8fd...6b5

Kanskje kan du ha et eller annet synlig på din profil/profilbilde som markerer at du har andre meninger? 

Men sånn generelt så tenker jeg også at folk tror ikke du har de samme meningene som faren din. Som flere sier så er det mange av oss som har en som i større eller mindre grad er facebook-kriger i slekta. Og vi vet at de holdningene er det personen selv som står for, ikke resten av familien. Så jeg tenker at du ikke trenger å bevise noe, det er bare seg selv han dummer ut. 

Her så har jeg en far som har samme tendenser, men på motsatt side politisk sett. Og jeg syns også til tider det er pinlig. Jeg har til og med ofte har stemt på samme parti som ham, men jeg opplever ham så totalt blottet for refleksjon og evne til å se at en sak har flere sider, og fryktelig dømmende. Jeg kjenner trivelige folk som stemmer på partier eller har meninger som i pappas øyne gjør dem til idioter, og han forteller høyt og tydelig om det på facebook - ikke gøy når de kan komme til å lese det, og i tillegg vet hvor jeg står politisk (men heldigvis er de ikke så ensporede, så vi kan være venner selv om vi er uenige). Et råd kan kanskje være å snakke med folk rundt om det? Hvis det er noen du tror kanskje kan komme til å tro at du mener det samme som din far, si til dem at du er helt uenig og syns det han skriver er ubehagelig?

Anonymkode: 938df...85f

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ja, det er det jeg har merket også. Er vel generelt mange sinte, gamle menn med lav utdanning som stemmer i den retningen, og som vi vet er det de som har minst å bidra med som brøler høyest. Det toppet seg for meg her en dag, da han fikk voksenkjeft av ei dame i hjembygda i kommentarfeltet på et innlegg han hadde lagt ut, der han fikk beskjed om at han gikk for langt. Tipper det er en snakkis der 🫠

De er også veldig flinke til å understreke at innvandrere må lære seg norsk. På feilstavet, dårlig norsk.

Anonymkode: 06239...b91

• Liker 1
AnonymBruker skrev (På 23.5.2025 den 9.06):

Har du ikke fulgt med? Det er de unge mennene som stemmer FrP...

Det er sikkert mer høylytt fra de gamle gubbene, men der står jo ikke kjærringene med palestinaskjerf og regnbueflagg noe tilbake heller. Det er jo minst like pinlig å se på.

Anonymkode: 826f3...870

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...