Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Siden jeg vet hvordan KG er ber jeg om at folk holder seg til det emnet handler om, og lar være å diskutere politikk akkurat her.

Faren min er en sur og sta gammel mann med tunnelsyn og rasistiske tendenser, som elsker FRP og hater AP, og ytrer seg kraftig om saken på Facebook i kommentarfelt og på statuser. Av mange grunner har jeg ikke kontakt med ham, men får dessverre med meg innleggene uansett gjennom familie og bekjente. Jeg synes det er urpinlig og er redd folk skal tro at jeg er like sur, ensidig og konservativ som ham.

Finnes det noe jeg kan gjøre? Foruten å snakke med ham, for som sagt har vi null kontakt og uansett hadde det ikke gått inn. Bor på et lite sted, så mange vet dessverre at han er faren min, noe jeg synes er en belastning.

Anonymkode: 20e1a...ee7

Blokker han så slipper du å se hva han holder på med. 

Anonymkode: eaa8b...107

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor?

TS trenger ikke stå til rette for noen for hva de eventuelt måtte tenke.

De som kjenner TS vet hva hun står for, de som ikke gjør det er det bare å drite i uansett. 

Så slitsom verden skal være dersom vi alle aktivt må gjøre ting for å vise at vi ikke er våre familie og venners synspunkter.

Anonymkode: cf5c0...e9a

Jeg er selvfølgelig ikke uenig med deg i noe av dette, men nå er tross alt hele trådens utgangspunkt at TS likevel er redd for at andre skal tro at hun står for det samme. Hun lurer på hva hun da kan gjøre for å motvirke at andre identifiseres farens holdninger med henne. Klart det bør være helt unødvendig, men det jeg nevnte er det eneste tiltaket jeg kan se at kan ha noen virkning uten å fremstå overtydelig. Når hun nå tydeligvis kjenner på dette, og ikke synes det er så enkelt å "bare drite i det uansett" som du sier her.

Anonymkode: b84b9...07c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg synes det er urpinlig og er redd folk skal tro at jeg er like sur, ensidig og konservativ som ham.

Finnes det noe jeg kan gjøre? Foruten å snakke med ham, for som sagt har vi null kontakt og uansett hadde det ikke gått inn. Bor på et lite sted, så mange vet dessverre at han er faren min, noe jeg synes er en belastning.

Hva som skjer ute på internett er ikke noe du kan kontrollere, men du har full kontroll av hvordan du skal bli påvirket av det internt. Så du lar din far være din far og du være deg selv - enkelt og greit. 

Det sies at blod er tykkere enn vann, og da skal virkelig blod, altså båndet med din familie, være mer betydningsfull enn kommentarer på facebook. 

Folk som sier blokk din far, eller skift etternavn er helt ute å kjører: Din far er din familie på godt og vondt, og man må kunne se familiemedlemmer forbi noen politiske kommentarinnlegg. Om du blir dratt inn i en politisk opphetet samtale, så er det bare til å flytte samtalen videre til noe annet.

Tredjeparter som opplever dere klarer fint å skildre dere to fra hverandre - med mindre de er noen dårlige mennesker som livnærer seg av å baksnakke og spre rykter og den slags. Slike folk viser seg selv ut etterhvert, og ikke noe å bry seg om heller.

• Liker 2

Annonse

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Har vært vitne til en situasjon i bygda der ting ble sagt i fylla mellom lokale politikere – lite gjennomtenkt, ganske grovt, og ment som "tull". Samtidig skjer det en tragedie med verst tenkelig utfall, og plutselig føltes det som om ønsketenkningen deres ble virkelighet.

Sjokket over timingen og alvorlighetsgraden gjorde inntrykk på mange – og satte flere i en vanskelig posisjon i ei lita bygd der "alle vet hvem som er hvem". Det er utrolig ubehagelig å føle seg dratt inn i noe man ikke står for – bare fordi man har en form for tilknytning. 

Har dessverre ikke noe fasitsvar, men du er ikke alene om å kjenne på skam og ubehag over andres uttalelser.

Bruk stemmen der du kan og fortell hva du mener, i settinger som er naturlige. 

❤️❤️❤️

• Liker 2
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg "moste" min gamle jævel av en såkalt "far". Har var også omtrent slik dritt, og jeg førte brutal warfare mot jævelen med alle tilgjengelige midler, herunder lage stress og piss for han i hverdagen. Det var allerede åpenbart for lenge siden at dette var ingen far som var noe særlig til far da jeg var barn og ungdom, ei heller virka det som det lå an "kompensasjon" i form av arv når grisen dauer. 

Nå er det snart valg, så noe av det viktigste du kan gjøre er å stemme på venstresiden og nøytralisere fullstendig stemmen til faren din. Det er en konkret måte. Ellers er det bare å fyre han opp med stress, og kommentarer han klikker for når dere er face-to-face eller via meldinger på telefonen eller i telefonsamtaler. Mens Facebook (siden du må ha det) holder du bare privat. Jeg har ikke engang Facebook, så jeg slipper å tenke på det problemet. Ta og avfølg han, og det blir enda bedre.

Anonymkode: c4bff...67d

Du hørers 1000 ganger verre ut enn faren til TS... 😮

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg sier det som det er til folk når de begynner å lire av seg konspi-prat og Putin-propaganda.

Anonymkode: 13a8b...944

Orly 

Du  får lage en quote der dette putinsk konspi propaganda kommer fram da. Eller kanskje du bare er kvalm.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Uff, det er en del sånne gamle gubber. Jeg tenker aldri automatisk at kona og barna har de samme meningene, så tror du ikke trenger å bekymre deg for det.

Jeg slettet og blokkerte en gammel, inngiftet onkel som holt på sånn. Greit nok at han skrev rasistisk dritt på sin FB, men han begynte å kommentere sånn på noen av mine innlegg også. Bare med stygge, korte setninger. Ba ham om å utdype meningen sin noen ganger, men det evnet han tydeligvis ikke. Jeg kan godt ta en diskusjon, men ikke med sånne som bare skriver "send pakket hjem" f.eks.

Anonymkode: 3eff1...7ab

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Faren min er en sur og sta gammel mann med tunnelsyn og rasistiske tendenser, som elsker FRP og hater AP, og ytrer seg kraftig om saken på Facebook i kommentarfelt og på statuser. Av mange grunner har jeg ikke kontakt med ham, men får dessverre med meg innleggene uansett gjennom familie og bekjente. Jeg synes det er urpinlig og er redd folk skal tro at jeg er like sur, ensidig og konservativ som ham.

Å like Frp og hate AP er ikke mer ekstremt enn det motsatte. Jeg ser ganske mange unge kvinner som hater Frp og lurer på hva de rundt dem må tenke.

Å være sur er generelt lite attraktivt. Jeg vet ikke hvorfor det blir slik med noen. Hvis han har mistet kontakten med deg så kan jo det bidra til at han ser mørkere på ting?

Sitat

Finnes det noe jeg kan gjøre? Foruten å snakke med ham, for som sagt har vi null kontakt  Anonymkode: 20e1a...ee7

Hvis du ikke snakker med ham så kan du opplagt ikke endre ham. Så da får du fortsette å ignorere ham?

Anonymkode: 47513...83e

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, det hadde du nok ikke.

Anonymkode: 838b5...1bb

Er det så ille da? Jeg har aldri brukt min fars etternavn, og nylig byttet jeg det offisielt også. Føles veldig godt, så ingen kan knytte meg til ham via etternavn.

Ts

• Hjerte 1
Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å like Frp og hate AP er ikke mer ekstremt enn det motsatte. Jeg ser ganske mange unge kvinner som hater Frp og lurer på hva de rundt dem må tenke.

Å være sur er generelt lite attraktivt. Jeg vet ikke hvorfor det blir slik med noen. Hvis han har mistet kontakten med deg så kan jo det bidra til at han ser mørkere på ting?

Hvis du ikke snakker med ham så kan du opplagt ikke endre ham. Så da får du fortsette å ignorere ham?

Anonymkode: 47513...83e

Det er ikke nødvendigvis hans politiske standpunkt som er problemet her, men at han ytrer seg så voldsomt om det på FB. Han ter seg så udannet og fremstår totalt lavpannet når han kaller Støre for en landssviker, blant annet. Og FRP er fantastiske og har aldri gjort noe feil, selvsagt. Han driter seg sånn ut, for nivået på argumentasjonen er så lav, og han mangler totalt evnen til å se flere sider av en sak. Hadde han i det minste klart å holde seg saklig!

Ts

• Hjerte 3
umAxa skrev (5 timer siden):

Hva som skjer ute på internett er ikke noe du kan kontrollere, men du har full kontroll av hvordan du skal bli påvirket av det internt. Så du lar din far være din far og du være deg selv - enkelt og greit. 

Det sies at blod er tykkere enn vann, og da skal virkelig blod, altså båndet med din familie, være mer betydningsfull enn kommentarer på facebook. 

Folk som sier blokk din far, eller skift etternavn er helt ute å kjører: Din far er din familie på godt og vondt, og man må kunne se familiemedlemmer forbi noen politiske kommentarinnlegg. Om du blir dratt inn i en politisk opphetet samtale, så er det bare til å flytte samtalen videre til noe annet.

Tredjeparter som opplever dere klarer fint å skildre dere to fra hverandre - med mindre de er noen dårlige mennesker som livnærer seg av å baksnakke og spre rykter og den slags. Slike folk viser seg selv ut etterhvert, og ikke noe å bry seg om heller.

Nei, vet du hva? Det er en grunn til at jeg ikke har kontakt med min far, og jeg HAR skiftet etternavn. Han forlot oss da jeg og søsknene mine gikk på barneskolen, og da tok han et valg om å ikke være far, før han kom tilbake ti år senere som om ingenting hadde skjedd. Han gjorde livet hjemme fryktelig surt i alle årene før han flyttet, vi måtte gå på eggeskall rundt ham. I senere tid har han hatt skikkelig ufyselig oppførsel mot oss, og han har fått sjansen til å beklage seg flere ganger. Jeg er ikke interessert i å ha ham i livet mitt, og derfor er det tungt for meg å gå rundt og tenke på hva andre måtte tro om meg, på grunn av hans ytringer. 

Ts

• Hjerte 1

Samme som faren min det. Han er frp 'er på sin hals som omtaler kvinner i hijab som hettemåker, legger ut politisk vrøvl og omtaler islam som den største verdenstrusselen i dag. Så har vi søstren min som stemmer SV,  støtter Palestina etc... Ja kulturkrasj mildt sagt, hun har ikke slettet eller blokkert, men hun har lagt til funksjonen skjul alle innlegg 

Anonymkode: cb593...882

Jeg har en far som er av samme kaliber, bare at han er alkoholiker og narsissistisk i tillegg! Heldigvis for oss har han ikke sosiale medier... Men han er ikke redd for å få frem meningene sine i offentlig sammenhenger da som bursdager, konfirmasjoner, jul osv.. er ekstremt slitsomt og flaut for oss som er i nær familie med han. Venner har han ikke, noe han ikke kan forstå for i følge han selv så er han godt likt og alle elsker han 😬😳

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...