Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Siden jeg vet hvordan KG er ber jeg om at folk holder seg til det emnet handler om, og lar være å diskutere politikk akkurat her.

Faren min er en sur og sta gammel mann med tunnelsyn og rasistiske tendenser, som elsker FRP og hater AP, og ytrer seg kraftig om saken på Facebook i kommentarfelt og på statuser. Av mange grunner har jeg ikke kontakt med ham, men får dessverre med meg innleggene uansett gjennom familie og bekjente. Jeg synes det er urpinlig og er redd folk skal tro at jeg er like sur, ensidig og konservativ som ham.

Finnes det noe jeg kan gjøre? Foruten å snakke med ham, for som sagt har vi null kontakt og uansett hadde det ikke gått inn. Bor på et lite sted, så mange vet dessverre at han er faren min, noe jeg synes er en belastning.

Anonymkode: 20e1a...ee7

• Hjerte 7
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er annen enn faren din. Det tror jeg de fleste forstår. Jeg har sprø foreldre, så har lang erfaring med å distansere meg fra dem mentalt.

Anonymkode: 8ae57...4af

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok dessverre ingenting å gjøre ved det.

Det eneste skadereduserende tiltaket jeg kan se for meg er at du i hvert fall kan legge en tekst/ramme inn på egen profil som gjør at de som eventuelt beveger seg videre til din profil får tydelig se at du har et helt annet utgangspunkt. Hvis jeg hadde sett faren til en jeg husket fra gammelt av kommentere noe jævla rør på Facebook, da hadde jeg kanskje søkt opp denne vennen etterpå mest av nysgjerrighet. Det kan jo hende noen andre gjør det samme, at de mest interesserte/snokete (som kanskje også er de du er mest engstelige for hva tenker) søker opp deg. I så fall vil det å sørge for at førsteinntrykket av din profil/ditt bilde umiddelbart avslører at du neppe er preget av "rasistiske tendenser" kanskje kunne hjelpe litt. Men det er nok ikke stort annet du får gjort her, dessverre, uten å gå veldig drastisk til verks.

Anonymkode: b84b9...07c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Alle skjønner at dere ikke nødvendigvis deler meninger. 

Bare skjul alle poster og ignorer.

Anonymkode: 2005f...fb9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Alle vet at det fins en del gale folk i den generasjonen som ikke har noe filter når det kommer til kommentarfelt. Trist, men ikke noe du kan gjøre med det. 

Anonymkode: a7109...88e

• Liker 5
Skrevet

Jeg har tapt et par kompiser inn i disse ekkokamrene på FB, det er lite å gjøre med enn å fjerne dem/gi dem 30 dagers fjerning fra stream.

1 havnet i rasistiske grupperinger og en til motvind de er like slitsomme.

Samt en grandonkel som bruker hele dagen på å overbevise FB at atomkraft er best (ikke fullt så slitsomt, men  mutes hver 30 dag da det er intens innsats)

AnonymBruker
Skrevet

Det er nå sånt at det er sosial medier som brukes som talerør i dagens samfunn. Greit å ikke være enig, diskuter med dine synspunkt om du er uenig eller la han være på lett å diskutere. Vil du at han heller skal diskutere det med andre i det virkelige liv?

At du synes det er en belastning at han har egne meninger (uansett hvor feil du syns de er) får du ta på din kappe, vi har ytringsfrihet i Norge.

Anonymkode: ed52b...f59

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Siden jeg vet hvordan KG er ber jeg om at folk holder seg til det emnet handler om, og lar være å diskutere politikk akkurat her.

Faren min er en sur og sta gammel mann med tunnelsyn og rasistiske tendenser, som elsker FRP og hater AP, og ytrer seg kraftig om saken på Facebook i kommentarfelt og på statuser. Av mange grunner har jeg ikke kontakt med ham, men får dessverre med meg innleggene uansett gjennom familie og bekjente. Jeg synes det er urpinlig og er redd folk skal tro at jeg er like sur, ensidig og konservativ som ham.

Finnes det noe jeg kan gjøre? Foruten å snakke med ham, for som sagt har vi null kontakt og uansett hadde det ikke gått inn. Bor på et lite sted, så mange vet dessverre at han er faren min, noe jeg synes er en belastning.

Jeg "moste" min gamle jævel av en såkalt "far". Har var også omtrent slik dritt, og jeg førte brutal warfare mot jævelen med alle tilgjengelige midler, herunder lage stress og piss for han i hverdagen. Det var allerede åpenbart for lenge siden at dette var ingen far som var noe særlig til far da jeg var barn og ungdom, ei heller virka det som det lå an "kompensasjon" i form av arv når grisen dauer. 

Nå er det snart valg, så noe av det viktigste du kan gjøre er å stemme på venstresiden og nøytralisere fullstendig stemmen til faren din. Det er en konkret måte. Ellers er det bare å fyre han opp med stress, og kommentarer han klikker for når dere er face-to-face eller via meldinger på telefonen eller i telefonsamtaler. Mens Facebook (siden du må ha det) holder du bare privat. Jeg har ikke engang Facebook, så jeg slipper å tenke på det problemet. Ta og avfølg han, og det blir enda bedre.

Anonymkode: c4bff...67d

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er litt forsiktig med hva jeg skriver på fb, for vet mange (og flere enn man tror) kan lese det. Det er det ikke alle som vet, og ihvertfall ikke den eldre generasjonen.

Nå høres det likevel ikke ut som faren din har noe filter i det hele tatt.

Jeg tenker du bare får ignorere det, og heldigvis er det sånn at folk ikke automatisk tenker at barn mener det samme som foreldrene. 

De som kjenner deg vet jo at du ikke deler de samme meningene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du må lære deg å respektere far som han er. Alle har gode og dårlige sider, og man arver ikke nødvendigvis foreldres meninger.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (10 minutter siden):

Jeg har tapt et par kompiser inn i disse ekkokamrene på FB, det er lite å gjøre med enn å fjerne dem/gi dem 30 dagers fjerning fra stream.

1 havnet i rasistiske grupperinger og en til motvind de er like slitsomme.

Samt en grandonkel som bruker hele dagen på å overbevise FB at atomkraft er best (ikke fullt så slitsomt, men  mutes hver 30 dag da det er intens innsats)

Hvorfor sletter du de ikke bare…?

Anonymkode: 13a8b...944

AnonymBruker
Skrevet

Hadde byttet etternavn. 

Anonymkode: 327c6...9e7

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor sletter du de ikke bare…?

Kompis er kompis, familie er familie, de påvirker jo ikke akkurat mitt liv det er bare litt trist å observere

Endret av NakenPanda
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (4 minutter siden):

Kompis er kompis, familie er familie, de påvirker jo ikke akkurat mitt liv det er bare litt trist å observere

Men du er jo ikke interessert i kontakt med dem?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men du er jo ikke interessert i kontakt med dem?

Møter dem en gang eller to i året, de er ikke så ille som på FB heldigvis. Så enda ikke der hvor jeg fjerner dem nei.

AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke gjort noe med det.

Unngå å lese og se på det, hvis noen tar det opp med deg så sier du "det får han stå for." 

Ikke bruk tid på temaet.

Anonymkode: cf5c0...e9a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er nok dessverre ingenting å gjøre ved det.

Det eneste skadereduserende tiltaket jeg kan se for meg er at du i hvert fall kan legge en tekst/ramme inn på egen profil som gjør at de som eventuelt beveger seg videre til din profil får tydelig se at du har et helt annet utgangspunkt. Hvis jeg hadde sett faren til en jeg husket fra gammelt av kommentere noe jævla rør på Facebook, da hadde jeg kanskje søkt opp denne vennen etterpå mest av nysgjerrighet. Det kan jo hende noen andre gjør det samme, at de mest interesserte/snokete (som kanskje også er de du er mest engstelige for hva tenker) søker opp deg. I så fall vil det å sørge for at førsteinntrykket av din profil/ditt bilde umiddelbart avslører at du neppe er preget av "rasistiske tendenser" kanskje kunne hjelpe litt. Men det er nok ikke stort annet du får gjort her, dessverre, uten å gå veldig drastisk til verks.

Anonymkode: b84b9...07c

Hvorfor?

TS trenger ikke stå til rette for noen for hva de eventuelt måtte tenke.

De som kjenner TS vet hva hun står for, de som ikke gjør det er det bare å drite i uansett. 

Så slitsom verden skal være dersom vi alle aktivt må gjøre ting for å vise at vi ikke er våre familie og venners synspunkter.

Anonymkode: cf5c0...e9a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (3 minutter siden):

Møter dem en gang eller to i året, de er ikke så ille som på FB heldigvis. Så enda ikke der hvor jeg fjerner dem nei.

Åja, du er en av de feige. Da skjønner jeg 🙂 

• Nyttig 1
Skrevet

Ingen som tror du har samme mening som far din. Det der er typisk gubbete oppførsel som mange har i familien. 

Ut over det så syns jeg det er helt fair å ha meningsmotstandere synlig. Kommer ikke noe bra ut av å ferdes i ekkokammer over tid.

• Liker 1
Skrevet (endret)
I Grosny skrev (1 time siden):

Du må lære deg å respektere far som han er. Alle har gode og dårlige sider, og man arver ikke nødvendigvis foreldres meninger.

Nei, ts, du må ikke lære deg å respektere din far som han er, du bør lære deg å akseptere ham som han er, men respekt er noe man gjør seg fortjent til!

Når noen spør deg om han er faren din så trekk på skuldrene og si "ja, men det kan jeg ikke noe for", samme reaksjon om noen kommenterer meningene hans.

Du er du og vet hva du står for og du har ikke ansvar for din fars oppgulp.

Endret av Brunhilde
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...