Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sammen med en mann på 7. året. Etter å ha hatt dårlig erfaring med eksmannen (alkohol, utroskap, manglende respekt og ufrivillig sølibat i fem år i ekteskapet) traff jeg en mann som er snill, omtenksom, morsom, smart og glad i sex. Vi flyttet sammen etter ett år som kjærester, vi har felles økonomi og aldri alvorlige krangler. Alt er veldig bra, bortsett fra én ting - han mangler TOTALT handlekraft. Det fører til at absolutt alt av problemer, avtaler, krisehåndtering, planlegging osv faller på meg alene. Jeg har snakket med ham utallige ganger om at jeg blir totalt utslitt av dette, men det går liksom ikke inn. Han lover bot og bedring, og neste gang skjer det IGJEN. 

Nå har det blitt så ille psykisk at jeg vurderer å bryte forholdet. Det kan virke i overkant, men hvis jeg må stå i alle problemer og gjøre alle ærender +++ alene, så er det liksom ingen vits med å bo sammen. Da kan vi eventuelt date og ha hver våre problemer og løsninger. Men det vet jeg at han ikke kommer til å gå med på - hvis jeg ber ham flytte ut, vil det bli tolket som brudd. 

Hva tenker dere? Og før dere sier at jeg uansett vil måtte ta alt selv etter bruddet, så er skuffede forventninger og stress på grunn av at han ikke drar sin del av lasset, utrolig slitsomt. Noen her med lignende erfaring?

Anonymkode: ca4fe...9b7

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan bryte ut for hvilken grunn du vil. At du vil ut, er grunn nok i seg selv. 

Anonymkode: 9f0b7...dca

• Liker 3
  • Nyttig 11
Skrevet

Ja, det er helt innafor å gjøre det slutt av den grunn. Dette er ikke holdbart i lengden. 

Men du borde si ifra til han at du blir såpass sliten av dette at du vurderer å avslutte forholdet så at han faktisk skjønner alvoret i situasjonen. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Erixon skrev (4 minutter siden):

Ja, det er helt innafor å gjøre det slutt av den grunn. Dette er ikke holdbart i lengden. 

Men du borde si ifra til han at du blir såpass sliten av dette at du vurderer å avslutte forholdet så at han faktisk skjønner alvoret i situasjonen. 

Som sagt, jeg har sagt fra. Jeg har kjeftet. Jeg har grått. Jeg har vist hvor sliten jeg er. Men det går som sagt ikke inn. Jeg elsker ham, men det virker ikke som han elsker meg eller setter pris på meg, siden han har nerver til å se meg slite alene uten å løfte en finger.

• Hjerte 2
Skrevet

Hvor gamle er dere?

AnonymBruker
Skrevet
Spearmint skrev (4 minutter siden):

Hvor gamle er dere?

43 begge to.

AnonymBruker
Skrevet

Han har så mange positive sider, og det han mangler må da være bare bagateller? Du skriver ikke om hva han gjør, for etter hva jeg kan skjønne, så er det mye som må gjøres utover det du nevner.

Avtaler, ærender, krisehåndtering, planlegging o.l. er/bør være en liten del av hverdagen. 

Anonymkode: dcd8b...1b8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han har så mange positive sider, og det han mangler må da være bare bagateller? Du skriver ikke om hva han gjør, for etter hva jeg kan skjønne, så er det mye som må gjøres utover det du nevner.

Avtaler, ærender, krisehåndtering, planlegging o.l. er/bør være en liten del av hverdagen. 

Eh, liten? Tror du middagen planlegges, handles inn og lages av seg selv? Og det er bare én ting hver dag 

Anonymkode: 06d5a...2b6

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er du voksen? Det tar en STOR del av hverdagen. Planlegging av barnas aktiviteter, middag, ferier, utflukter, diverse ting som skjer på skolen, bursdager barna er invitert i, idrettsarrangement de er med på, besøk/bursdagsgave til min og samboerens slekt, oppfølging av besøk fra feier, EL-kontroll, service på bilen, dekkskift, erstatning av husholdningsmaskiner som blir ødelagt ++++

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv en som helst alltid kommer alt i forkjøpet. Alle problemer forutsett (mange ganger unødig), alle ting planlagt grundig og jeg lar aldri husarbeidet vokse meg over hodet. Vil heller ta litt hver dag enn skippertak. Mannen er vokst opp helt annerledes, der er ALT skippertak, tidsfrister bare et estimat, middagsselskaper varer mange timer fordi de inviterer mange timer før maten er klar.. Det støvsuges rundt ting, ikke under, det tas aldri ting som rense ventiler, vaske lister/ dører. 

Min er som din, ufattelig snill og god, og han hjelper meg så gjerne, men han er rett og slett ikke vant til min væremåte og mine systemer. Vi har løst det så enkelt at han hver dag spør hva som står på arbeidslisten med et smil 😂 Jeg har styr på hva vi skal hver uke og planlegger husarbeid/ prosjekter rundt det. Han har fast å ta utav oppvaskemaskinen, jeg har all klesvask. Utover det tar vi litt dag for dag og avtaler mellom oss. Han slipper å se etter ting, for han ser det rett og slett ikke på samme måte. Jeg slipper frustrasjon over å måtte gjøre for mye selv :)

Anonymkode: 2f32f...d27

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er selv en som helst alltid kommer alt i forkjøpet. Alle problemer forutsett (mange ganger unødig), alle ting planlagt grundig og jeg lar aldri husarbeidet vokse meg over hodet. Vil heller ta litt hver dag enn skippertak. Mannen er vokst opp helt annerledes, der er ALT skippertak, tidsfrister bare et estimat, middagsselskaper varer mange timer fordi de inviterer mange timer før maten er klar.. Det støvsuges rundt ting, ikke under, det tas aldri ting som rense ventiler, vaske lister/ dører. 

Min er som din, ufattelig snill og god, og han hjelper meg så gjerne, men han er rett og slett ikke vant til min væremåte og mine systemer. Vi har løst det så enkelt at han hver dag spør hva som står på arbeidslisten med et smil 😂 Jeg har styr på hva vi skal hver uke og planlegger husarbeid/ prosjekter rundt det. Han har fast å ta utav oppvaskemaskinen, jeg har all klesvask. Utover det tar vi litt dag for dag og avtaler mellom oss. Han slipper å se etter ting, for han ser det rett og slett ikke på samme måte. Jeg slipper frustrasjon over å måtte gjøre for mye selv :)

Anonymkode: 2f32f...d27

Vårt problem er jo at selv om jeg forteller ham hva som skal fikses, eller at jeg trenger hjelp NÅ, så blir det ingen reaksjon. Han er flink på husarbeid når han ikke er på jobb (jobber langturnus), men ellers er det jeg som tar det aller meste. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vårt problem er jo at selv om jeg forteller ham hva som skal fikses, eller at jeg trenger hjelp NÅ, så blir det ingen reaksjon. Han er flink på husarbeid når han ikke er på jobb (jobber langturnus), men ellers er det jeg som tar det aller meste. 

Bare slutt å gjøre alle tingene.

Anonymkode: e2c3c...32b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare slutt å gjøre alle tingene.

Sånn at man får bilen avskiltet, må vaske opp/klær for hånd osv? Ikke akkurat en bra løsning.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sånn at man får bilen avskiltet, må vaske opp/klær for hånd osv? Ikke akkurat en bra løsning.

Det er jo her du pisser på deg selv for å holde deg varm. Sett hardt mot hardt. Mannen din er jo ikke inkompetent. Han bare vet at du fikser alt, siden du høres ut som en typisk hønemor.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo her du pisser på deg selv for å holde deg varm. Sett hardt mot hardt. Mannen din er jo ikke inkompetent. Han bare vet at du fikser alt, siden du høres ut som en typisk hønemor.

Men jeg må jo ha bilen, og jeg nekter å vaske klær for hånd. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men jeg må jo ha bilen, og jeg nekter å vaske klær for hånd. 

Da har du med deg bilnøklene overalt du går, slik at han ikke kan bruke bilen, og fikser bilen selv. Også vasker du dine egne klær, og ingen andres.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du var godt over 30 når du møtte denne mannen, så tok det deg 7 år å se at han totalt mangler handlekraft. Imponerende…

Anonymkode: 06e63...f1f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Er du voksen? Det tar en STOR del av hverdagen. Planlegging av barnas aktiviteter, middag, ferier, utflukter, diverse ting som skjer på skolen, bursdager barna er invitert i, idrettsarrangement de er med på, besøk/bursdagsgave til min og samboerens slekt, oppfølging av besøk fra feier, EL-kontroll, service på bilen, dekkskift, erstatning av husholdningsmaskiner som blir ødelagt ++++

Men hvorfor valgte du å få så mange barn med denne tafatte mannen da?

Og ellers er jo mange av de tingene som skjer ekstremt sjelden da. EL-kontroll har jeg aldri opplevd. Feieren kommer hvert andre år eller noe her i hvert fall. 

Oppfølging av samboeren sin slekt er det jo bare å rett og slett droppe om ikke samboeren selv tar tak i det.

Anonymkode: aa8f7...188

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har dere barn sammen? Hvis ikke hadde jeg lett flyttet ut og prøvd særboerskap

Anonymkode: 64534...212

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Da har du med deg bilnøklene overalt du går, slik at han ikke kan bruke bilen, og fikser bilen selv. Også vasker du dine egne klær, og ingen andres.

For hånd?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...