AnonymBruker Skrevet 4. juni #21 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dere leser jo ikke bøker. Dere hører en fortelling. Anonymkode: 8b75a...190 Vi hører vel strengt tatt på noen som leser en bok. Selv leser jeg utelukkende papirbøker, men som tidligere nevnt er Leseklubbens bøker utlånt på mitt bibliotek, så da har jeg blitt nødt til å forholde meg til lydboka for å henge med. Anonymkode: 73b5c...2c3 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni #22 Skrevet 5. juni Leseklubben er virkelig en glede. Husker radioprogrammet Salongen, også ledet av Christine Lossius Thorin (Christine Lavransdatter), der de leste hele Trilogien om Kristin Lavransdatter. Det var en gedigen opptur å høre episodene og analysene og ting folk bet seg merke i. Ligger i NRK-spilleren fremdeles. Vi leste også Brødrene Karamasov. Nå følger jeg leseklubben og har egentlig lest alle bøkene før, men gleder meg over gjenhør (hører lydbok) og elsker sammendragene til Kristoffer. Gleder meg til sommerens Gatsby. Anonymkode: 1c959...920 2
Vampyrina Skrevet 5. juni #23 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Leseklubben er virkelig en glede. Husker radioprogrammet Salongen, også ledet av Christine Lossius Thorin (Christine Lavransdatter), der de leste hele Trilogien om Kristin Lavransdatter. Det var en gedigen opptur å høre episodene og analysene og ting folk bet seg merke i. Ligger i NRK-spilleren fremdeles. Vi leste også Brødrene Karamasov. Nå følger jeg leseklubben og har egentlig lest alle bøkene før, men gleder meg over gjenhør (hører lydbok) og elsker sammendragene til Kristoffer. Gleder meg til sommerens Gatsby. Anonymkode: 1c959...920 Takk for tips om Salongen! 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni #24 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (På 4.6.2025 den 10.52): Dere leser jo ikke bøker. Dere hører en fortelling. Anonymkode: 8b75a...190 Å høre på lydbok regnes som å ha lest boka. Anonymkode: d5307...b9b 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni #25 Skrevet 9. juni Jeg var så innmari skuffet over drøftingen deres av Stolthet og fordom. For alt snakket om at de skulle se på hvorfor den er en klassiker og ikke rom-com, så sitter de og akker seg over for lite kjærlighetskliss og drama som om det var en moderne kioskroman, og disser den rolige, lukkede slutten med all infoen (som er helt typisk for sin periode). Og er knapt innom samfunnskritikken i datidens kontekst, bare sett opp mot i dag som om det er overraskende at det har endret seg. Det mest fornuftige som ble sagt kom faktisk i intro-episoden, etter det var de 98% opphengt i ytre handling og hadde tilnærmet ingen analyse, tolkning eller tanker om tekst i kontekst. Og da blir det forferdelig flatt og intetsigende. Anonymkode: d5307...b9b 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni #26 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Å høre på lydbok regnes som å ha lest boka. Anonymkode: d5307...b9b Nei, for innleseren fortolker hele tiden teksten. Å lese er noe man gjør alene med teksten. Anonymkode: ee1ff...86c
AnonymBruker Skrevet 9. juni #27 Skrevet 9. juni Altså, ikke at det er noe galt å høre lydboka altså. Anonymkode: ee1ff...86c 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #28 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nei, for innleseren fortolker hele tiden teksten. Å lese er noe man gjør alene med teksten. Anonymkode: ee1ff...86c Du kan selvfølgelig mene hva du vil, men lydbøker man hører telles som bøker man har lest i alle sammenhenger hvor det er snakk om boklesing. Anonymkode: d5307...b9b 3 1 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni #29 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg var så innmari skuffet over drøftingen deres av Stolthet og fordom. For alt snakket om at de skulle se på hvorfor den er en klassiker og ikke rom-com, så sitter de og akker seg over for lite kjærlighetskliss og drama som om det var en moderne kioskroman, og disser den rolige, lukkede slutten med all infoen (som er helt typisk for sin periode). Og er knapt innom samfunnskritikken i datidens kontekst, bare sett opp mot i dag som om det er overraskende at det har endret seg. Det mest fornuftige som ble sagt kom faktisk i intro-episoden, etter det var de 98% opphengt i ytre handling og hadde tilnærmet ingen analyse, tolkning eller tanker om tekst i kontekst. Og da blir det forferdelig flatt og intetsigende. Anonymkode: d5307...b9b Det er jo en bokklubb på podcast, ikke en litteraturanalyseklubb. Kan være lurt å justere egne forventninger. Anonymkode: 1c959...920
AnonymBruker Skrevet 11. juni #30 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (På 10.6.2025 den 10.09): Det er jo en bokklubb på podcast, ikke en litteraturanalyseklubb. Kan være lurt å justere egne forventninger. Anonymkode: 1c959...920 Da har vi veldig ulike erfaringer med bokklubb🤪 Anonymkode: d5307...b9b 2 1
Mala_L Skrevet 15. juni #31 Skrevet 15. juni Denne har jeg ikke fått med meg, så genialt å ha en slik bokklubb! Ser det ligger flere bøker ute, så da skal jeg begynne på en av dem 👍
MarianneE Skrevet 9. juli Forfatter #32 Skrevet 9. juli The Great Gatsby er i gang. Ikke begynt å høre enda, men som jeg gleder meg!
smurfebuss Skrevet 11. juli #33 Skrevet 11. juli Jeg gleder meg også! Har fulgt med siden start og synes det er et konsept som passer meg utmerket. Har kost meg med alle bøkene. Om det er noen jeg finner for rare/kjedelige til at jeg ville lest de selv, så er det gøy å høre hva de tenker.
Vera Vinge Skrevet 14. juli #34 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (På 10.6.2025 den 0.25): Jeg var så innmari skuffet over drøftingen deres av Stolthet og fordom. For alt snakket om at de skulle se på hvorfor den er en klassiker og ikke rom-com, så sitter de og akker seg over for lite kjærlighetskliss og drama som om det var en moderne kioskroman, og disser den rolige, lukkede slutten med all infoen (som er helt typisk for sin periode). Og er knapt innom samfunnskritikken i datidens kontekst, bare sett opp mot i dag som om det er overraskende at det har endret seg. Det mest fornuftige som ble sagt kom faktisk i intro-episoden, etter det var de 98% opphengt i ytre handling og hadde tilnærmet ingen analyse, tolkning eller tanker om tekst i kontekst. Og da blir det forferdelig flatt og intetsigende. Anonymkode: d5307...b9b Så enig i dette! Jeg liker konseptet deres, og syns det er interessant og underholdende å høre på. Men jeg satt også igjen med en skuffelse etter å ha hørt alt de sa om Stolthet og fordom. Det er en bok jeg har et nært forhold til, så jeg syns det var skuffende med såpass lite dypdykk i hva som foregikk under overflaten. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå