Gå til innhold

Har solgt PlayStation til sønnen min etter heftig krangel

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (5 minutter siden):

Fra null til hundre altså? Enten ingen konsekvenser eller så selger vi PS? Full fart eller ingenting! 

Null til hundre? å selge en playstation er hundre på konsekvens-skalaen - verre enn å bli kastet ut hjemmefra, ikke få bli med på ferie i sommer, måtte spise kvnekkebrød med leverpostei i stedet for middag i en måned, å kaste playstationen ut av vinduet uten å åpne det først og kreve at drittungen erstatter vinduet?

Tilsnakk er prøvd fra før 4 (!!) ganger. Da må man gjøre noe mer enn å snakke.

Anonymkode: 02908...cb5

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Oi oi oi. 

Det er mange gamere som har gamer rage. Jeg hadde en utrolig skjønn og snill kjæreste i ungdomstida, som hadde ekstrem gamerrage. Og han er en skikkelig snill og god person altså. Men han kunne bli skikkelig amper når han tapte et spill. Å forvente at en tass på 15 skal kunne håndtere så store frustrasjoner viser at du har litt lite innsikt i hvordan det faktisk føles.

Anonymkode: 55272...1be

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Kygos skrev (5 minutter siden):

Det er du som snakker om psykisk vold, ikke jeg, og da drar du med deg et juridisk aspekt. Psykisk vold er alvorlig og straffbart. Man kan ikke bare slenge rundt seg med slike begreper uten å se rekkevidden. I så fall bør man tenke seg om. 

I en diskusjon snakker begge, ikke bare den ene. Du tok også tak i psykisk vold med å mene at det IKKE er det. Husker ikke formuleringen min men det riktige er å si at det KAN være psykisk vold det moren har gjort her. Psykisk vold er langt mer enn det juridiske. Det er akkurat derfor det er stort fokus på psykisk vold, fordi det ikke har disse objektive faktorene du forsøker å skvise inn. Psykisk vold er alle måter å skade, skremme eller krenke noen på, uten å bruke fysisk makt.

Anonymkode: 53067...44f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Samboeren min og jeg er uenige i hvordan vi bør håndtere dette. Sønnen vår på 15 har i en periode vært veldig frustrert og hatt utbrudd mens han spiller. Vi har vært tydelige på grenser og forventninger, men det har likevel vært episoder der han har ropt upassende ting mens han spilte med venner, regelrett stygge ord, og fikk påpakning på dette og vi pakket bort PlayStation.

Det endret seg litt så plutselig på tirsdag så smeller han playstation kontrollen så hardt i gulvet at den knuser og ødelegger litt av parketten, altså vill kraft. Det gjorde han fordi han tapte.

Jeg ble så sur og forbanna på dette og tenkte at han tydeligvis ikke er moden nok, greit man kan klikke men man ødelegger ikke ting, så kjeftet han huden full. Ikke nok med det men han forventet at jeg kjøpte ny kontroller til han og at jeg var dum og teit og "dritt mamma"

I går når sønnen var på skolen så la jeg hele dritten ut på finn for en 500lapp og den ble hentet i underkant av 15 min. Lot riktignok alt av spill og sånt være igjen men bare gjemmer det.

Samboer synes jeg overreagerte skikkelig, vil legge til at JEG har kjøpt denne med mine feriepenger, og guttungen på 12 har Xbox mens han på 15 fikk playstation.

Tenker jo litt jeg er verste mamman som fins nå, men samtidig ikke. Han er sååååå sur, men det fårn være.

Anonymkode: 63503...bcf

Det er nok ikke enkelt å være tenåringsmor. Men dere er begge to inpulsive når det gjelder sinne. Han kaster ting i gulvet og sier stygge ord, du selger kanskje det kjæreste han eier. Jeg forstår deg godt, samtidig som jeg er usikker på om dette vil hjelpe ham med å regulere sinnet sitt bedre. Dere bør ta en prat (i fredstid) om sinnemestring og hva man kan gjøre for å håndtere det når man blir så sint. 

Anonymkode: 71318...957

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når TS sin sønn har gått så langt som å knuse kontrolleren og ødelegge gulvet, fordi han rager, og deretter forventer at TS skal kjøpe ny kontroller dagen etterpå, da tenker jeg dette er helt på sin plass. Han bør fokusere på andre ting, og lære hva som er konsekvenser for dårlig oppførsel.

Anonymkode: d4fe0...5c8

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når TS sin sønn har gått så langt som å knuse kontrolleren og ødelegge gulvet, fordi han rager, og deretter forventer at TS skal kjøpe ny kontroller dagen etterpå, da tenker jeg dette er helt på sin plass. Han bør fokusere på andre ting, og lære hva som er konsekvenser for dårlig oppførsel.

Anonymkode: d4fe0...5c8

Da er det mye mer nyttig at sønnen selv må betale det en ny kontroll koster framfor at mor kaster maskinen ut av vinduet. På den måten forteller hun at penger ikke betyr noe, ikke at ting koster.

Anonymkode: ae9a4...320

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Men du må jo ha mye penger, siden du la ut playstation 5 til 500 kr…..

Anonymkode: 6807f...25c

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Da er det mye mer nyttig at sønnen selv må betale det en ny kontroll koster framfor at mor kaster maskinen ut av vinduet. På den måten forteller hun at penger ikke betyr noe, ikke at ting koster.

Anonymkode: ae9a4...320

Hun forteller at aggressiv og voldelig adferd får konsekvenser. 

Mange som henger seg opp i pengene her...

Anonymkode: 23cec...613

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Typisk nordmenn dette. Å kutte kontakt med egen mor over ps5..🫥 

Anonymkode: 2863a...400

Nei, det er det ikke. Ingen kutter kontakt med sin mor på grunn av en enkelthendelse. Det ligger alltid mer bak. Men det stemmer at mange nordmenn ikke finner seg i hva som helst fra sin familie, og godt er det. 

Anonymkode: 71318...957

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts her

Jeg vet det jeg gjorde ikke var pedagogisk riktig – og ja, jeg kunne sikkert håndtert det annerledes. Men jeg gjorde det ikke der og da for å være kjip. Jeg gjorde det fordi jeg har satt grenser mange ganger før, og dette var ikke første gang det smalt. Vi har tatt bort konsollen flere ganger, snakket om det, satt rammer. Denne gangen ble det for mye. Det handler ikke om å vinne eller "ta han", det handler om å si tydelig ifra: sånn oppførsel er ikke greit.

Og nei – jeg er ikke så hådeløs at jeg solgte den uten å logge han ut. Kontoen har han fortsatt, tok bare å fjernet den fra konsollen. Konsollen ble tilbakestilt, alt var fjernet. Så dere kan sleppe helt av..det var tross alt jeg som satt den opp...

For meg handlet det ikke om at den kosta 500 eller 10 000 – jeg bryr meg ikke om prisen. Vi er godt stilt. Det viktige for meg var å få den ut av huset og få satt en tydelig grense. Det har jeg jo min fulle rett til det er ikke hans selv om vi har kjøpt den, så han kan bruke den. Da får han kjøpe sin egen, men vi låser den bort om han ikke retter seg etter regler.

Han er ikke en unge med sinneproblemer generelt. Han er rolig, snill, flink, ikke voldelig, aldri fysisk med bror eller noen. Det er gaming som gjør noe med han. Det er der det klikker.

Og når det har skjedd gang på gang – ja, da ble dette min måte å si "nå er det nok" på. Jeg sa regelrett ut at jeg finner meg ikke i å bli behandlet sånn og at dette ikke er greit, han har fått 4 tydelig klare beskjeder før.

Det kom fra et sted av kjærlighet og ansvar. Og det står jeg for. Men barnevernet og sende meg på sykehjem... Ja jøsses? 

Ts

Anonymkode: 63503...bcf

Du skriver i hi at han på femten fikk PlayStation, da har du jo gitt den vekk og dåergo er den ikke din mer…

Anonymkode: ada95...068

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men du må jo ha mye penger, siden du la ut playstation 5 til 500 kr…..

Anonymkode: 6807f...25c

Hva er logikken i det? Hva koster en playstation 5? 20 000? 50 000? Jeg kjenner folk som kan bruke 10 000 på en fancy restaurant, det er ikke alle som må selge huset på tvangssalg over en playstation 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du skriver i hi at han på femten fikk PlayStation, da har du jo gitt den vekk og dåergo er den ikke din mer…

Og likevel er man i sin fulle rett til å ikke lenger la ungen ha den når den påvirker psyken hans så negativt. 

Ungen min fikk en ponni. Hvis hun behandler den dårlig selger jeg den. Lett. ute. 4 advarsler også.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

I en diskusjon snakker begge, ikke bare den ene. Du tok også tak i psykisk vold med å mene at det IKKE er det. Husker ikke formuleringen min men det riktige er å si at det KAN være psykisk vold det moren har gjort her. Psykisk vold er langt mer enn det juridiske. Det er akkurat derfor det er stort fokus på psykisk vold, fordi det ikke har disse objektive faktorene du forsøker å skvise inn. Psykisk vold er alle måter å skade, skremme eller krenke noen på, uten å bruke fysisk makt.

Anonymkode: 53067...44f

Nei, og atter nei. Psykisk vold er omfattet av lovverk, kan være straffbart og det ER dermed et juridisk spørsmål. Alt i din siste setning kan være psykisk vold, og følgelig straffbart. At man oppfatter noe som psykisk vold betyr ikke at det er det i juridisk forstand. 

Retten må alltid vurdere et forhold slik at det møter objektive kriterier for psykisk vold for at det skal kunne kalles nettopp det. Hva de kriteriene er, må vurderes fra sak til sak. Å gjøre noe som medfører at en annen person får det dårlig eller har en dårlig opplevelse er ikke psykisk vold. Ei heller at en person føler seg urettferdig behandlet eller krenket. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde min 15-åring oppført seg slik så hadde det fått mer konsekvenser enn «bare» å selge en spillkonsoll som jeg selv hadde kjøpt.

Enkelt og greit så hadde det for det første blitt 0 spilling frem til jeg så en vesentlig endring i oppførsel. Aggresjon som utløser skader på hus og hjem/ingen vilje til å høre etter på beskjeder som blir gitt er faktisk ikke greit.

Gulvet hadde blitt reparert, men 15 åingen skulle fått vært med på jobben og betale for dette.  Dersom hen nektet dette så hadde det blitt ytterligere konsekvenser.

Som forelder så har vi et ansvar for å oppdra et barn til å bli en voksen som tar ansvar og har en oppførsel som er akseptabel i samfunnet.  Som 15 åring så er man faktisk over den kriminelle lavalderen, og i de fleste henseender ikke å regne som et umodent barn lengre.

Mor har her tatt et gjennomtenkt valg om å fjerne en gjenstand fra huset som utløser aggresjon hos en person midt i tenårene, som nå snart skal begynne på videregående.

Anonymkode: 0eda1...32a

• Liker 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
Kygos skrev (51 minutter siden):

Det er ikke ulovlig iht. Barneloven hvis foreldrene mener at det er nødvendig og til barnets beste. Jeg tenker at disse kriteriene er oppfylt i denne saken. 

Hvis barnet tjenner pengene selv har ikke foreldre lov å røre de pengene  ,kun gave osv kan de til en vis grad bestemme

Begge ungdommen her har hatt s.å jobber siden de var 13 og de pengene hadde vi ikke lov å røre, siden det var penger de har tjent selv

https://www.ung.no/oss/Fw4385lVmhfhz1n2bHgb5K

Anonymkode: 6c689...46c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva er logikken i det? Hva koster en playstation 5? 20 000? 50 000? Jeg kjenner folk som kan bruke 10 000 på en fancy restaurant, det er ikke alle som må selge huset på tvangssalg over en playstation 

Og likevel er man i sin fulle rett til å ikke lenger la ungen ha den når den påvirker psyken hans så negativt. 

Ungen min fikk en ponni. Hvis hun behandler den dårlig selger jeg den. Lett. ute. 4 advarsler også.

En spillmaskin og et levende dyr er rett og slett ikke sammenlignbart!

• Liker 1
  • Nyttig 3
Annonse
Skrevet

Hvis barnet tjenner pengene selv har ikke foreldre lov å røre de pengene  ,kun gave osv kan de til en vis grad bestemme

Begge ungdommen her har hatt s.å jobber siden de var 13 og de pengene hadde vi ikke lov å røre, siden det var penger de har tjent selv

Det er ikke sammenliknbart:

Når salg kan være lovlig:

Foreldrene kan selge barnets eiendeler uten samtykke dersom:

Det anses som nødvendig og klart til barnets beste. Eiendelen er uegnet, ubrukt eller kan gi midler til noe barnet trenger mer. Det ikke foreligger konflikt om eierskap eller barnets uttrykte motvilje, særlig hos eldre barn

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

https://www.barneombudet.no/for-barn-og-unge/dine-rettigheter/penger-og-jobb

Denne som skulle inn

Skrevet

Ja kanskje sønnen klarer å se i ettertid at han reaksjon var dårlig og lærer av det. Men tviler på han kommer til p forstå eller tilgi det mor har gjort.

Anonymkode: 9e7e1...752

Selvsagt gjør han det. Han er 15 nå. Det er én handling. De som kutter kontakt med foreldre gjør det ikke av slike grunner. Da er det mer emosjonelt og svikt over tid som ligger til grunn. At 15-åringen kan komme til å hate TS nå i dag, ja det er lett å forstå. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hun forteller at aggressiv og voldelig adferd får konsekvenser. 

Mange som henger seg opp i pengene her...

Anonymkode: 23cec...613

Nei, hun lærer sønnen sin at krig er svaret og at han alltid skal tape. Så nå skal mistillit til mor prege ham i årevis.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Rosalilje84 skrev (1 time siden):

Nettopp! Det er faktisk ulovlig å selge noe som 15-åringen har tjent med egne penger, uten å få samtykke fra ham og gi ham pengene fra salget. Så nei, løsningen vil ikke virke. Hadde jeg vært guttungen her, så ville jeg ha spart som faen og kjøpt PS, for så å si at den er min, og jeg gjør hva jeg vil. Frie tøyler for gaming, med andre ord.

Nei, så lenge vi snakker om en person som er umyndig så kan foreldre helt fint fjerne en gjenstand når det er til barnets beste. Her er det snakk om en aggresjonsfremende gjenstand, som fører til ødeleggelse av fast eiendom. Her synes jeg at mor har gjort det riktige, ved å fjerne gjenstanden.

• Liker 4
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...