Gå til innhold

Har solgt PlayStation til sønnen min etter heftig krangel

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Kygos skrev (12 minutter siden):

Nei, vi snakker om et barn, ikke en myndig, uavhengig voksen. Det er derfor foreldre har et ansvar for sine barn. Det er selvsagt ikke straffbart å kvitte seg med PS'en hvis foreldrene mener at det er nødvendig. Er folk helt borte??? 

Pakk den heller vekk, sett den på loftet eller noe. La barnet betale for reperasjonene.

Men ikke selg hans eiendel. 

Det er ikke flesteparten her som er helt borte, heller ts og de som støtter mor. Hun har jo tydeligvis ikke impulskontroll. 

Anonymkode: 9e7e1...752

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts her

Det at jeg har solgt/fått playstation ut av hus betyr jo ikke det at han ikke skal få lov til å få det igjen. Jeg skriver jo helt klart at han kan det, men da må han kjøpe den selv. Hva er forskjellen her rent psykisk på om jeg gjemmer den i 3mnd noe som har skjedd før eller om jeg selger den og han kjøper og sparer selv etter 3mnd? Er jo ingen menneskerett å ha playstation når man ikke oppfører seg? Skriver jo også at på alle andre plan så er guttungen en god og snill unge... Det er KUN GAMING. Måten jeg gjorde det på ja var ikke bra sånn i etterkant og alt det der, men likevel står jeg for det for det en kraftig vekker. Jeg forklarer og forklarer til guttungen så pedagogisk jeg kan at det å spille det kommer med lovnad om god oppførsel og god håndtering av spillingen, klarer man ikke det, nei så får man ikke spille. På alle andre plan i livet klarer guttungen min dette. 

Impulskontroll? Tvert imot jeg har jo vært konsekvent på at den ryker og sagt klart og tydelig, jeg gjennomførte bare et vanskelig valg. Jeg ble ikke SINT eller kjeftet fordi han ble sur eller sint eller utagerte, han kan være så sint han bare vil, men betyr ikke at han skal få lov å ta det utover materiell verdi/ødelegge ting? Det var det jeg reagerte for. Og det var 5 gangen, og igjen KUN NÅR HAN SPILLER. Det går på ingen måte utover andre ting, makan. Han har fortsatt Pc, mobil og iPad så er jo absolutt ikke synd i han.....

Greit vi er forskjellige og det må vi respektere. Pedagogisk gjorde jeg et feilsteg deluxe, det vet jeg uten tvil. Jeg solgte den fordi jeg ville ha den vekk, har gjemt den før og det har jo ikke fungert , akkurat her innrømmer jeg at jeg pedagogisk burde snakket med sønnen min om det før jeg gjorde det - men det er ikke sånn at han aldri får lov, så lenge oppførselen endrer seg så kan han kjøpe ny playstation selv.

Ts

Anonymkode: 63503...bcf

Det er jo mangel på impulskontroll når du gir bort PS nesten gratis. Vet du hvor mye man får solgt PS5 på Finn for? Du har jo tapt masse penger, bare for å statuere et poeng. Og nå som han kjøper egen PS, skal du selge den også hvis du blir sint? Du vet at du da ikke får lov til det, siden det ikke er dine penger?

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Druid skrev (Akkurat nå):

Det kan han jo, men da kommer det jo opp et nytt problem : det blir mye vanskeligere for mora å ta kontroll over Playstation når det faktisk er hans, enn når det er en som er gjort tilgjengelig for han. 

De fleste innleggene med kritikk av TS , argumenterer ganske tydelig, og spesifikt på at løsningen til TS ikke er en god løsning fordi det ikke vil virke. Og jeg er selv av oppfatningen at dette antagelig er noe som i større grad gir mor følelsen av å gjøre noe, enn at ungen kan lære av det. 

Men på den annen side har jeg ingen problem med å se TS sin frustrasjon, og av og til er det å overreagere nyttig for EGEN tilpassning til videre behandling av saken.

Nettopp! Det er faktisk ulovlig å selge noe som 15-åringen har tjent med egne penger, uten å få samtykke fra ham og gi ham pengene fra salget. Så nei, løsningen vil ikke virke. Hadde jeg vært guttungen her, så ville jeg ha spart som faen og kjøpt PS, for så å si at den er min, og jeg gjør hva jeg vil. Frie tøyler for gaming, med andre ord.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Rosalilje84 skrev (6 minutter siden):

Det er jo mangel på impulskontroll når du gir bort PS nesten gratis. Vet du hvor mye man får solgt PS5 på Finn for? Du har jo tapt masse penger, bare for å statuere et poeng. Og nå som han kjøper egen PS, skal du selge den også hvis du blir sint? Du vet at du da ikke får lov til det, siden det ikke er dine penger?

Det er ikke mangel på impulskontroll når ts skriver at hun har gitt sønnen flere advarsler. 

Hadde det vært bedre om hun solgte den for 10tusen?

Anonymkode: 23cec...613

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Kygos skrev (15 minutter siden):

Skal man vurdere dette juridisk og strafferettslig, og det må man hvis det er tale om psykisk vold, så må det selvsagt oppfylle noen objektive kriterier. Å selge sin sønns PS pga uakseptabel atferd faller neppe inn under noen slike. 

De færreste er opptatt av juridisk og strafferettslig når det handler om ens barn potensielt kan ta skade. Hadde jég gjort dette da mine sønner var 15 tror jeg de ville mistet en grad av tillit til meg for alltid.

Anonymkode: 53067...44f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke mangel på impulskontroll når ts skriver at hun har gitt sønnen flere advarsler. 

Hadde det vært bedre om hun solgte den for 10tusen?

Fire beskjeder ila flere mnd. Ikke fire beskjeder ila en kveld. 

Anonymkode: bb073...dfa

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fire beskjeder ila flere mnd. Ikke fire beskjeder ila en kveld. 

Anonymkode: bb073...dfa

Og? Er han 15 år eller 3 år?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Rosalilje84 skrev (10 minutter siden):

Nettopp! Det er faktisk ulovlig å selge noe som 15-åringen har tjent med egne penger, uten å få samtykke fra ham og gi ham pengene fra salget. Så nei, løsningen vil ikke virke. Hadde jeg vært guttungen her, så ville jeg ha spart som faen og kjøpt PS, for så å si at den er min, og jeg gjør hva jeg vil. Frie tøyler for gaming, med andre ord.

Det er ikke ulovlig iht. Barneloven hvis foreldrene mener at det er nødvendig og til barnets beste. Jeg tenker at disse kriteriene er oppfylt i denne saken. 

• Liker 4
Skrevet

Burde holde med en når man er 15 år.

Har du HATT 15 åringer i hus? 

• Liker 1
Skrevet
Kygos skrev (1 minutt siden):

Det er ikke ulovlig iht. Barneloven hvis foreldrene mener at det er nødvendig og til barnets beste. Jeg tenker at disse kriteriene er oppfylt i denne saken. 

Jo, det er ulovlig for foreldre å disponere barns inntekt når barnet er 15 år. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De færreste er opptatt av juridisk og strafferettslig når det handler om ens barn potensielt kan ta skade. Hadde jég gjort dette da mine sønner var 15 tror jeg de ville mistet en grad av tillit til meg for alltid.

Anonymkode: 53067...44f

Det er du som snakker om psykisk vold, ikke jeg, og da drar du med deg et juridisk aspekt. Psykisk vold er alvorlig og straffbart. Man kan ikke bare slenge rundt seg med slike begreper uten å se rekkevidden. I så fall bør man tenke seg om. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har han problemer med å regulere følelsene sine? Hvordan har han det ellers?

Anonymkode: c2008...078

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Å konfiskere en playstation er ikke å disponere barnets inntekt. Man er i sin fulle rett til å nekte ham å eie og bruke en playstation.

Anonymkode: 02908...cb5

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen krav til en 15 åring i 2025 altså? De kan være så aggressive de vil uten konsekvenser, så lenge de bare har fått fire beskjeder. Uff. Verden går bare nedover.

Fra null til hundre altså? Enten ingen konsekvenser eller så selger vi PS? Full fart eller ingenting! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (3 minutter siden):

Skulle så klart ikke være anonym. Irriterende den knappen. 

Hvor mange ganger mener du jeg skal gi beskjed til guttungen på 15 om å sette på plass sko, jakke og sekk før jeg kaster det? Så kan kan jo ta opp med skolen at beklager, mor kastet alle tingene mine, derfor er jeg naken, hun hadde allerede gitt en beskjed. :ler: 

Tror 15 åringen hadde lært seg å ta vare på tingene sine da ja. Boevne er jo viktig å lære seg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet (endret)
Rosalilje84 skrev (4 minutter siden):

Jf. Barneloven:

4. Når salg kan være lovlig

Foreldrene kan selge barnets eiendeler uten samtykke dersom:

Det anses som nødvendig og klart til barnets beste.

Eiendelen er uegnet, ubrukt eller kan gi midler til noe barnet trenger mer.

Det ikke foreligger konflikt om eierskap eller barnets uttrykte motvilje, særlig hos eldre barn

Endret av Kygos
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (1 minutt siden):

Fra null til hundre altså? Enten ingen konsekvenser eller så selger vi PS? Full fart eller ingenting! 

Nei. Han kan jo alltids få flere enn 4 beskjeder. 

I barnehagen til min 3 åring, får de tre beskjeder før det blir en konsekvens. Hva tenker du er riktig for en 15 åring? 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror 15 åringen hadde lært seg å ta vare på tingene sine da ja. Boevne er jo viktig å lære seg. 

Ja, og det er MYE lettere å lære om jeg kaster alle tingene hans! Et tomt rom er lett å holde ryddig!

• Liker 1
Skrevet

Nei. Han kan jo alltids få flere enn 4 beskjeder. 

I barnehagen til min 3 åring, får de tre beskjeder før det blir en konsekvens. Hva tenker du er riktig for en 15 åring? 

Og hva er konsekvensene i barnehagen? De legger skoene ut på Facebook til 10 kr? Godt jobba!

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (1 minutt siden):

Skulle så klart ikke være anonym. Irriterende den knappen. 

Hvor mange ganger mener du jeg skal gi beskjed til guttungen på 15 om å sette på plass sko, jakke og sekk før jeg kaster det? Så kan kan jo ta opp med skolen at beklager, mor kastet alle tingene mine, derfor er jeg naken, hun hadde allerede gitt en beskjed. :ler: 

Dette synes jeg blir veldig useriøst. Mor solgte 1 eiendel. 1! Foreldre er ikke alltid perfekte de heller, og jeg tenker de aller fleste av dere har gjort andre ting som ville blitt møtt med kraftig fordømmelse på KG. Det er så alt for lett å dømme andre. Hvis TS hadde solgt flere eiendeler til sønnen, så hadde det vært psykisk vold, men det har ikke skjedd.

Anonymkode: e9ff3...a47

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...