Gå til innhold

Har solgt PlayStation til sønnen min etter heftig krangel

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Hvis spillingen er ute av kontroll og sønnen viser null vilje til å skjerpe atferden sin, så er det en halt fair reaksjon. Det er konsekvenser for uakseptabel atferd. Kanskje dette blir en vekker. 

Og til de som sier at man ikke kan selge andre sin eiendom. Jo, det kan man, for egne umyndige barn som man har forsørgeransvar for. Helt åpenbart.  

• Nyttig 7

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

18-åringen vår fikk fartsbot, vi straffet han ikke med å selge bilen for 10% av verdien, vi lot han betale boten selv.

Så skadet han bilen, det kunne vært unngått, men heller ikke da solgte vi bilen for 10% av verdien. Vi sa han måtte fikse skaden ved å selv kjøpe deler og gjøre reparasjonen på egen fritid. 

Han kjører fremdeles bil, men han kjører roligere og mer kontrollert, han har lært. Vi krisemaksimerte ikke, vi lot han ta konsekvensen som var en naturlig del av handlingen. Og vi er fremdeles kjempe venner og koser oss på bilturer sammen.

Anonymkode: ae9a4...320

Hva hvis han hadde fortsatt å kjøre som en villmann og fått fartsbot etter fartsbot, og dere følte at dere ikke nådde gjennom? (Det er en mer sammenliknbar situasjon). Men uansett, han er 18 år, og myndig, så det stiller seg annerledes. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Kygos skrev (6 minutter siden):

Kall det mye, men ikke kall det psykisk vold, for det er det i alle fall ikke. 

Når man i så stor grad viser vanrespekt for et annet indivit og dets eiendeler, og komponent av straff som påvirker sosialt liv. Og mangelen på info om at konsekvensen ville skje, jo faktisk en viss grad av psykisk vold er det.

Anonymkode: 53067...44f

• Liker 3
  • Nyttig 2

Jeg skjønner at du ble både sint og frustrert – det er helt naturlig når man føler at grensene ikke blir respektert, og særlig når det går utover ting i hjemmet. Samtidig opplever jeg at reaksjonen din – å selge PlayStationen i sinne mens han var på skolen – kanskje var litt preget av affekt, mer enn refleksjon.

Å håndtere en tenåring som sliter med impulskontroll og sinne krever ofte at vi som voksne er nettopp det – voksne – og orsøker å være rolige og konsekvente selv om det koker. Når du tar en så drastisk avgjørelse midt i frustrasjonen, risikerer du at det oppfattes mer som hevn enn som en gjennomtenkt konsekvens. Det kan skade tilliten mellom dere.

At han trenger tydelige grenser og konsekvenser er det ingen tvil om. Men han trenger også å se at voksne kan håndtere konflikter på en måte som gir rom for dialog, læring og reparasjon – ikke bare straff.

Kanskje det kan være en god anledning nå til å ta en prat med ham om hva som skjedde, hva slags oppførsel som er uakseptabel, og hva som må til for å få tilbake tillit og eventuelt spillutstyr på sikt. Det er ikke for sent å snu det til noe konstruktivt.

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg heier på deg ts!!!!

Sønnen har fått advarsler før, og vært uten konsollen en periode, og ikke klart å oppføre seg når han fikk den tilbake. Konsekvensen er at du har valgt å selge en ting som du eier, og han har fått lov å bruke under forutsetning at han oppfører seg. 
Han må lære at oppførselen hans får konsekvenser, ellers kan dette utarte seg.

Anonymkode: 58159...eb6

Du heier?

Dette er en diskusjon, ikke en konkurranse. Eller mener du at du heier på moren i straff til sønnen? Vinner moren hvis sønnen knekkes ned skikkelig? At relasjonen mellom mor og sønn blir helt ødelagt, så lenge mor ikke får hakk i parketten.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Tradegy skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner at du ble både sint og frustrert – det er helt naturlig når man føler at grensene ikke blir respektert, og særlig når det går utover ting i hjemmet. Samtidig opplever jeg at reaksjonen din – å selge PlayStationen i sinne mens han var på skolen – kanskje var litt preget av affekt, mer enn refleksjon.

Å håndtere en tenåring som sliter med impulskontroll og sinne krever ofte at vi som voksne er nettopp det – voksne – og orsøker å være rolige og konsekvente selv om det koker. Når du tar en så drastisk avgjørelse midt i frustrasjonen, risikerer du at det oppfattes mer som hevn enn som en gjennomtenkt konsekvens. Det kan skade tilliten mellom dere.

At han trenger tydelige grenser og konsekvenser er det ingen tvil om. Men han trenger også å se at voksne kan håndtere konflikter på en måte som gir rom for dialog, læring og reparasjon – ikke bare straff.

Kanskje det kan være en god anledning nå til å ta en prat med ham om hva som skjedde, hva slags oppførsel som er uakseptabel, og hva som må til for å få tilbake tillit og eventuelt spillutstyr på sikt. Det er ikke for sent å snu det til noe konstruktivt.

Jeg tenker samme her jeg også. Eneste moren kan gjøre er å snu hele opplegget til et dårlig eksempel, at også foreldre kan miste besinnelsen og gjøre noe dumt. Og så i en kontruktiv samtale finne ut hvordan de begge kan reparere dette.

• Liker 2
  • Nyttig 2

Annonse

AnonymBruker

Når skaden først er ute ville jeg i det minste vinkla det til at jeg solgte ps5'en for å dekke skaden som ble gjort på gulvet. På denne måten gjøres han ansvarlig, uten at du virker smålig og hevngjerrig. Det blir en mer naturlig konsekvens.

Anonymkode: 43848...6ff

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Kygos skrev (3 minutter siden):

Helt og dypt uenig. Hvis sønnen ikke klarer å håndtere spillingen innenfor de grensene som er satt, og utviser ekstrem atferd, så er det selvfølgelig helt fair å fjerne konsollen. Det høres ut som at han trenger en pause fra spillingen. Han tåler det jo tilsynelatende ikke.

Streng reaksjon, ja, men situasjonen høres ekstrem ut. Og selvsagt ikke psykisk vold. Man må ha ekstrem begrepsforvirring om man påstår noe slikt. Det kan kalles omsorg å fjerne muligheten til å spille og utagere. 

Du skriver som om forskjellen på å "fjerne konsollen" og å selge den ikke eksisterer. Sønnnen er 15, han vet hva solgt betyr. Det er ikke en "pause i spillingen". Og det er faktisk litt psykisk vold å ikke anerkjenne dette opplagte.

Og videre så er foreldreaggresjon på den måten beskrevet her psykisk vold. Playstation kunne så enkelt vært låst bort eller oppbevart hos naboen, men beskjed om timeout til sønnen.

Men folk er forskjellige. Kan hende denne sønnen ikke tar det så hardt og at det derfor ikke er psykisk vold til ham. For en annen kunne det absolutt vært det.

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ts her

Jeg vet det jeg gjorde ikke var pedagogisk riktig – og ja, jeg kunne sikkert håndtert det annerledes. Men jeg gjorde det ikke der og da for å være kjip. Jeg gjorde det fordi jeg har satt grenser mange ganger før, og dette var ikke første gang det smalt. Vi har tatt bort konsollen flere ganger, snakket om det, satt rammer. Denne gangen ble det for mye. Det handler ikke om å vinne eller "ta han", det handler om å si tydelig ifra: sånn oppførsel er ikke greit.

Og nei – jeg er ikke så hådeløs at jeg solgte den uten å logge han ut. Kontoen har han fortsatt, tok bare å fjernet den fra konsollen. Konsollen ble tilbakestilt, alt var fjernet. Så dere kan sleppe helt av..det var tross alt jeg som satt den opp...

For meg handlet det ikke om at den kosta 500 eller 10 000 – jeg bryr meg ikke om prisen. Vi er godt stilt. Det viktige for meg var å få den ut av huset og få satt en tydelig grense. Det har jeg jo min fulle rett til det er ikke hans selv om vi har kjøpt den, så han kan bruke den. Da får han kjøpe sin egen, men vi låser den bort om han ikke retter seg etter regler.

Han er ikke en unge med sinneproblemer generelt. Han er rolig, snill, flink, ikke voldelig, aldri fysisk med bror eller noen. Det er gaming som gjør noe med han. Det er der det klikker.

Og når det har skjedd gang på gang – ja, da ble dette min måte å si "nå er det nok" på. Jeg sa regelrett ut at jeg finner meg ikke i å bli behandlet sånn og at dette ikke er greit, han har fått 4 tydelig klare beskjeder før.

Det kom fra et sted av kjærlighet og ansvar. Og det står jeg for. Men barnevernet og sende meg på sykehjem... Ja jøsses? 

Ts

Anonymkode: 63503...bcf

Ja det kan du si.. jeg er ikke så opptatt av at alt skal være så pedagogisk riktig. Men det du gjorde. Selge andre sine eiendeler. Det er rett og slett straffbart.

Anonymkode: 9e7e1...752

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker

Herregud, så mange mammapolitiet som er her. Ingen som leser faktisk at parketten er litt ødelagt av en handling som en hissig 15 åring gjorde med viten å vilje pga tap i et spill. Jeg ser på salget av ps som faktisk en konsekvens av en handling og erstatning for ødeleggelsen. Og hvor står det at det er ps5? Jeg leser ikke i innlegget at det er ps5 hun solgte. Jeg forstår deg, ts. Og heier på deg ! Din sønn har allerede fått tydelig beskjeder tidligere ved spilling med at dere tok vekk ps for en stund, og nå ødela han faktisk noe. Og det er absolutt IKKE greit. Parkett koster. Kanskje easy fiks for folk med penger i ræva, men det lærer ikke barn/ungdom noe som helst av.. du er ikke dårlig mor, ts. Han kommer til å takke deg en dag når han selv får testeronbomber av tenårings barn og opplever det samme 😂😂! Bare for å gi et eksempel, ungene het solgte far sin ps4 uten å spørre. Det ble rikelig lang periode uten å få noe som helst de ønsket seg. De fikk kun julegave, og bursdag gaver. Alt annet måtte de jobbe for selv. 

Anonymkode: 8744b...a65

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Kygos skrev (3 minutter siden):

Og du er et godt menneske med en slik tilbakemelding? Det er åpenbart at sønnen har oppført seg uakseptabelt over lengre tid og ikke respektert grenser. Det er videre et fornuftig valg å fjerne konsollen en periode. Som jeg skriver over i et annet innlegg, det kan være omsorg å gi han fri fra spilling en stund, han er tilsynelatende ikke moden nok til å takle det. 

Vi diskuterer den store forskjellen på å "gi han fri fra spillingen en stund" til det som gutten vil tenke er for alltid, eller for år... (Så fremt ikke moren mener det er ok skremsel og kommer til å kjøpe ny)

Med denne tittelen på tråd er det gaslighting å skrive "en periode/en stund".

• Nyttig 1
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du skriver som om forskjellen på å "fjerne konsollen" og å selge den ikke eksisterer. Sønnnen er 15, han vet hva solgt betyr. Det er ikke en "pause i spillingen". Og det er faktisk litt psykisk vold å ikke anerkjenne dette opplagte.

Og videre så er foreldreaggresjon på den måten beskrevet her psykisk vold. Playstation kunne så enkelt vært låst bort eller oppbevart hos naboen, men beskjed om timeout til sønnen.

Men folk er forskjellige. Kan hende denne sønnen ikke tar det så hardt og at det derfor ikke er psykisk vold til ham. For en annen kunne det absolutt vært det.

Psykisk vold er ikke subjektivt. Man man selvsagt ta hensyn til hvordan den enkelte er innenfor det som ikke er psykisk vold. I dette tilfellet, så høres det ut som at kraftig lut må til. Å selge den betyr heller ikke fravær av konsoll for alltid. TS skriver at de har nok penger, slik jeg tolker det. Forhåpentligvis så blir dette en vekker for sønnen frem mot at konsollen blir erstattet. 

Og hvis du er så opptatt at psykisk helse, så kan jeg fortelle deg at "time-out" i større grad kan være psykisk uheldig, fremfor at PS'en blir solgt og man forklarer hvorfor.  

• Liker 1
  • Nyttig 3

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi diskuterer den store forskjellen på å "gi han fri fra spillingen en stund" til det som gutten vil tenke er for alltid, eller for år... (Så fremt ikke moren mener det er ok skremsel og kommer til å kjøpe ny)

Med denne tittelen på tråd er det gaslighting å skrive "en periode/en stund".

Det er jo ikke mentalt krevende å se for seg at TS og sønnen relativt raskt vil begynne å drøfte premisser for at en PS skal komme tilbake i hus? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Kygos skrev (2 minutter siden):

Psykisk vold er ikke subjektivt. Man man selvsagt ta hensyn til hvordan den enkelte er innenfor det som ikke er psykisk vold. I dette tilfellet, så høres det ut som at kraftig lut må til. Å selge den betyr heller ikke fravær av konsoll for alltid. TS skriver at de har nok penger, slik jeg tolker det. Forhåpentligvis så blir dette en vekker for sønnen frem mot at konsollen blir erstattet. 

Og hvis du er så opptatt at psykisk helse, så kan jeg fortelle deg at "time-out" i større grad kan være psykisk uheldig, fremfor at PS'en blir solgt og man forklarer hvorfor.  

Psykisk vold er ikke objektiv. Opplevelsen av trusler er subjektiv. Hun kjenner sin egen sønn, og han vil antagelig takle salget godt og ikke ta så på vei av det. Kanskje bli litt skuffet og så innse at det var riktig... Om vi skal tro morens valg var riktig og ikke noen form for psykisk vold.

Og "jeg som er så opptatt av psykisk helse" vet at time-out ikke er noe mer psykisk uheldig fremfor uoverskuelig fremtid.

Annonse
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Psykisk vold er ikke objektiv.

Skal man vurdere dette juridisk og strafferettslig, og det må man hvis det er tale om psykisk vold, så må det selvsagt oppfylle noen objektive kriterier. Å selge sin sønns PS pga uakseptabel atferd faller neppe inn under noen slike. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Samboeren min og jeg er uenige i hvordan vi bør håndtere dette. Sønnen vår på 15 har i en periode vært veldig frustrert og hatt utbrudd mens han spiller. Vi har vært tydelige på grenser og forventninger, men det har likevel vært episoder der han har ropt upassende ting mens han spilte med venner, regelrett stygge ord, og fikk påpakning på dette og vi pakket bort PlayStation.

Det endret seg litt så plutselig på tirsdag så smeller han playstation kontrollen så hardt i gulvet at den knuser og ødelegger litt av parketten, altså vill kraft. Det gjorde han fordi han tapte.

Jeg ble så sur og forbanna på dette og tenkte at han tydeligvis ikke er moden nok, greit man kan klikke men man ødelegger ikke ting, så kjeftet han huden full. Ikke nok med det men han forventet at jeg kjøpte ny kontroller til han og at jeg var dum og teit og "dritt mamma"

I går når sønnen var på skolen så la jeg hele dritten ut på finn for en 500lapp og den ble hentet i underkant av 15 min. Lot riktignok alt av spill og sånt være igjen men bare gjemmer det.

Samboer synes jeg overreagerte skikkelig, vil legge til at JEG har kjøpt denne med mine feriepenger, og guttungen på 12 har Xbox mens han på 15 fikk playstation.

Tenker jo litt jeg er verste mamman som fins nå, men samtidig ikke. Han er sååååå sur, men det fårn være.

Støtter deg i dette 👍💪 

Var absolutt ikke en impulsiv handling fra din side da du gjorde dette dagen ETTER hans voldsomt fysiske og psykiske voldelige adferd. 

Eneste er at guttungen kunne kanskje heller fått valget med å måtte erstatte gulvet selv eller kvitte seg med PlayStation. 

Ødelegger man noe med vilje så må man stå for det og man MÅ faktisk som regel erstatte det. Sånn er voksenlivet og nå er han faktisk blitt hele 15 år og burde absolutt vite bedre å besinnet seg bedre enn dette her. 15 år så er man ikke 6 år lengre liksom. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker

Ts her

Det at jeg har solgt/fått playstation ut av hus betyr jo ikke det at han ikke skal få lov til å få det igjen. Jeg skriver jo helt klart at han kan det, men da må han kjøpe den selv. Hva er forskjellen her rent psykisk på om jeg gjemmer den i 3mnd noe som har skjedd før eller om jeg selger den og han kjøper og sparer selv etter 3mnd? Er jo ingen menneskerett å ha playstation når man ikke oppfører seg? Skriver jo også at på alle andre plan så er guttungen en god og snill unge... Det er KUN GAMING. Måten jeg gjorde det på ja var ikke bra sånn i etterkant og alt det der, men likevel står jeg for det for det en kraftig vekker. Jeg forklarer og forklarer til guttungen så pedagogisk jeg kan at det å spille det kommer med lovnad om god oppførsel og god håndtering av spillingen, klarer man ikke det, nei så får man ikke spille. På alle andre plan i livet klarer guttungen min dette. 

Impulskontroll? Tvert imot jeg har jo vært konsekvent på at den ryker og sagt klart og tydelig, jeg gjennomførte bare et vanskelig valg. Jeg ble ikke SINT eller kjeftet fordi han ble sur eller sint eller utagerte, han kan være så sint han bare vil, men betyr ikke at han skal få lov å ta det utover materiell verdi/ødelegge ting? Det var det jeg reagerte for. Og det var 5 gangen, og igjen KUN NÅR HAN SPILLER. Det går på ingen måte utover andre ting, makan. Han har fortsatt Pc, mobil og iPad så er jo absolutt ikke synd i han.....

Greit vi er forskjellige og det må vi respektere. Pedagogisk gjorde jeg et feilsteg deluxe, det vet jeg uten tvil. Jeg solgte den fordi jeg ville ha den vekk, har gjemt den før og det har jo ikke fungert , akkurat her innrømmer jeg at jeg pedagogisk burde snakket med sønnen min om det før jeg gjorde det - men det er ikke sånn at han aldri får lov, så lenge oppførselen endrer seg så kan han kjøpe ny playstation selv.

Ts

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...