Gå til innhold

Har solgt PlayStation til sønnen min etter heftig krangel

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du noen tanker om hvorfor både du og sønn har emosjoner dere ikke klarer regulere?

Han kaster den i gulvet.

Du klikker og selger den. I ren sinne/frustrasjonseffekt.

Hva tenker du om det? 

• Liker 21
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Mange mener at spilling er tegn på umodenhet og noe som man bør vokse fra. Men slike spill har utviklet seg mye fra Sega på 90 - tallet. Det er nå en sosial plattform som bidrar til sosial læring og får mange til å oppleve mestring de ikke får andre steder. Hos voksne spillere er det også et velkomment avbrekk fra hverdagen og man kan "skru av" hodet, som er umulig andre steder. Noen voksne hekler, noen løper tur med hunden, noen spiller. 

Ja, så mistet han besinnelsen. Men hvor mange 15 åringer har kontroll på følelsene sine? 
Jeg ville fjernet konsollen midlertidig om den "tok over" livet og påvirket negativt sosialt. Men et utbrudd vil han få uansett. Enten i sofaen hjemme, på fotballbanen eller hvor som helst egentlig. Det er læring i det. 

Jeg ville kjøpt en ny konsoll til ham og to kontroller. Så kan dere spille litt sammen. Jeg vil tro han lærer mye om selvbeherskelse av deg og du vil nok lære mye av ham. 

Å selge den var feil og umodent av deg. 

Anonymkode: 0c642...ed4

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er enig med samboeren din. Du overreagerer noe voldsomt. Selge Playstation fordi han får sinneutbrudd når han taper? Det finnes andre måter og håndtere det på, og det tror jeg du vet godt. Lær sønnen din at det ikke er greit med slike utbrudd, men ikke ved å selge det som er hans. 

Her bør du beklage til sønnen din, og kjøpe ny Playstation til han.

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har pakket den bort 4 ganger før, og siste gang så sa jeg rett ut at den ryker så får han heller skaffe seg en selv med sine egne penger. I etterkant så skulle jeg nok forklart det pedagogisk før jeg bare tvangssolgte den, men likevel. Summen bryr jeg meg pent lite om eller verdien på det.

Dumt å selge den så billig da. 

Men ja, gutten trenger å lære seg å håndtere følelser bedre. Der har du og far en stor jobb å gjøre. 

Hva gjør du hvis/når han kjøper en playstation selv og reagerer på samme måte? 

Anonymkode: a49fd...5f8

• Liker 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts her

Det var omtrent den responsen jeg så for meg og det er helt ok det, var egentlig på jakt etter reaksjoner bare for å ikke bli blendet av kun det jeg følte var riktig og mitt eget narrativ. 

Kunne jeg reagert annerledes, ja absolutt, men valgte å ikke gjøre det for å sende et kraftig signal. Har hatt 5-6 episoder med guttungen på sånn oppførsel over en lengre periode og gitt kraftig beskjed om at han må skjerpe seg og oppføre seg bedre, og kall meg gjerne gammeldags og elendig mor men jeg tolererer absolutt ikke dårlig oppførsel spesielt når jeg gir så kraftig beskjed, og han kjenner så godt reglene. Vi har pakket den bort 4 ganger før, og siste gang så sa jeg rett ut at den ryker så får han heller skaffe seg en selv med sine egne penger. I etterkant så skulle jeg nok forklart det pedagogisk før jeg bare tvangssolgte den, men likevel. Summen bryr jeg meg pent lite om eller verdien på det.

Det er også slik at jeg har ikke gitt han en Playstation og sagt at "Kjør på denne er din" vi har klare og tydelige regler og blir ikke disse fulgt nei da får du heller ikke lov. Han tjener penger selv og kan spare så han får kjøpe seg en ny. Hvis man ikke klarer å innse alvoret etter at jeg har pakket den bort 4 ganger før og vært så tydelig får det være. En gang eller to er jeg med på, men ikke 4. 

Ts

Anonymkode: 63503...bcf

Ikke vær overrasket om sønnen aldri snakker til deg igjen..

Anonymkode: 9e7e1...752

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Var det en ps5 eller en ps4? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du gir den bort? Med alle savegames og pålogget informasjon? Håper det er ditt kort som er lagret på PlayStation kontoen. 

Anonymkode: ab83d...8d7

• Liker 23
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Er jo perfekt for den so kjøpte den med innlogget profil. Bare å teste ut cheats så sønnen din blir bannet overalt. Jeg hadde aldri tilgitt deg, til lykke med en ensom alderdom.

Anonymkode: ab83d...8d7

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ts her

Det var omtrent den responsen jeg så for meg og det er helt ok det, var egentlig på jakt etter reaksjoner bare for å ikke bli blendet av kun det jeg følte var riktig og mitt eget narrativ. 

Kunne jeg reagert annerledes, ja absolutt, men valgte å ikke gjøre det for å sende et kraftig signal. Har hatt 5-6 episoder med guttungen på sånn oppførsel over en lengre periode og gitt kraftig beskjed om at han må skjerpe seg og oppføre seg bedre, og kall meg gjerne gammeldags og elendig mor men jeg tolererer absolutt ikke dårlig oppførsel spesielt når jeg gir så kraftig beskjed, og han kjenner så godt reglene. Vi har pakket den bort 4 ganger før, og siste gang så sa jeg rett ut at den ryker så får han heller skaffe seg en selv med sine egne penger. I etterkant så skulle jeg nok forklart det pedagogisk før jeg bare tvangssolgte den, men likevel. Summen bryr jeg meg pent lite om eller verdien på det.

Det er også slik at jeg har ikke gitt han en Playstation og sagt at "Kjør på denne er din" vi har klare og tydelige regler og blir ikke disse fulgt nei da får du heller ikke lov. Han tjener penger selv og kan spare så han får kjøpe seg en ny. Hvis man ikke klarer å innse alvoret etter at jeg har pakket den bort 4 ganger før og vært så tydelig får det være. En gang eller to er jeg med på, men ikke 4. 

Ts

problemet med "å gi kraftig beskjed" på et utbrudd er jo at du reagerer på akkurat samme måte som du skal irettesette han for. Du ser det virkelig ikke? At det du gjør er kontraproduktivt og lite givende i en oppdragersetting? Forøvrig er han nå såpass gammel at det er i seneste laget å skulle oppdra han på dette siden han har sett og lært i mange år alt. 

• Liker 16
  • Nyttig 6
Skrevet

Problemet her er åpenbart at ingen av dere lærer han å håndtere følelsene sine. Ingen barn kan dette instinktivt. Man må læres å håndtere og å regulere følelser.

Som andre skriver er det åpenbart noe dere begge sliter med og må håndtere bedre.

Det er lov å bli frustrert i spill. Det er lov å hate å tape. Det er lov å mistrives med nederlag. Men forskjellen er hvordan man håndterer frustrasjonen og sinnet.

Nå kan dere risikere at dere skaper større gap mellom dere, større frustrasjonsnivå og kanskje en frykt/aversjon mot disse følelsene. Da begynner man å undertrykke de i stede for og enten får det utslag på andre ting (følelser, depresjon, aggresjon osv) eller bygges opp over tid (som å knuse håndkontrolleren).

I tillegg har du egentlig gjort mer skade enn du tror. Du har ikke bare gitt bort en gjenstand han brukte veldig mye, men og en med mye emosjonell verdi i form av spillstatus, påloggingsinformasjon, archievements ++ som kjøper fint kan ødelegge og havarere helt for sønnen deres. Selv om det ikke betyr noe for deg eller er noe du forstår deg på så skal jeg garantere deg at noen som spiller veldig mye legger og veldig mye verdi i nettopp dette.

For å ikke snakke om tillitsbruddet dette er. Dere har truet med å fjerne tilgangen til spillkonsollen om han ikke tok seg sammen (sikkert uten å fortelle han hvordan), men har dere truet med å selge den mens han var ute av huset?

Hadde dette vært meg hadde mistet mye tillit til deg (dere). Jeg hadde genuint slitt med å stole på deg, dine intensjoner og om jeg kunne stole på dine vurderinger etter dette. Jeg kan sette ord på det i dag som voksen, men som ungdom hadde jeg bare ikke likt deg og jeg hadde tatt avstand. Ungdom pleier å ta avstand i ungdomsårene av naturlige årsaker men her gir du jo han i tillegg et solid spark.

Hva tenker du nå egentlig er veien videre her? Du skriver her at dette er et bevisst valg. I så tilfelle regner jeg med at du har noen tanker om hvilke reaksjoner du får, hva du responderer på reaksjonene og hvordan ting spiller seg ut om noen timer/dager.

Sparer han seg nok penger til en ny konsoll? Hva gjør dere da om dette fortsetter? Låser han døra si fremover? Gjemmer ting han er redd for? Slutter å snakke med dere helt pga mangel på tillit?

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Skrevet

Herlighet for en reaksjon. Som forelder tenker jeg man skal gå frem som et godt forbilde, og ikke eskalere situasjonen enda verre. Jeg skjønner det er tøft å stå i det når hormonene fyker. Men jeg hadde aldri solgt den på FINN. Da hadde jeg heller lagt den vekk for en lenger periode (selv om du skriver du har prøvd det før). Legg den vekk lenger da, er ikke verre.

Og når det kommer til gutter og gaming så er det ikke uvanlig med litt fraser og sinne om de taper eller spillet går dårlig. Jeg tenker her er det mye hormoner og slikt, ikke bare dårlig oppførsel de gjør med vilje som MÅ straffes.  Det ender jo bare med at du gjør relasjonen til sønnen din dårligere på sikt. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke på deg, men hvis dette er sant, støtter jeg deg fullt ut.

Anonymkode: 1934d...b6c

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Leste du at han faktisk ødela gulvet og knuste fjernkontrollen?

Anonymkode: 1934d...b6c

Da var det kjempesmart å selge konsollenen. Med tap på ca 4-5000, og ny koster den opp mot 10.000. God økonomisk prioritering. 

Anonymkode: ff8c5...e17

• Liker 13
  • Nyttig 5
Skrevet

Min første tanke var at sønnen din trenger hjelp. Det kan være mange årsaker til manglende impulskontroll. Det er ikke nødvendigvis direkte relatert til Playstaytion.

Måten du reagerte på er direkte brutal, lite voksen og gjør sikkert bare skaden verre. Nå er det opp til deg som voksen person (?) å opprette forholdet igjen.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (1 time siden):

Hadde jo vært like virkningsfullt om du låste den inn i boden tenker nå jeg da.

Når han ikke ringer deg når han stifter familie får du tenke tilbake på dette øyeblikket.

Typisk nordmenn dette. Å kutte kontakt med egen mor over ps5..🫥 

Anonymkode: 2863a...400

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

synes det var riktig av deg... your house, your rules.  

Er mannen din så tafatt at han ikke belære sønnen deres så er du, i ett gitt moment, nødt til å ta en alvorlig avgjørelse. Om det var ekstremt? Tja, kanskje, men du tok ett valg. 

Noen ganger må foreldre være tøff og det var du....

Om det blir konsekvens, mest sannsynlig...

Heier på deg.

Anonymkode: 41ad5...57f

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Men ts... Du slettet vel all personlig informasjon på den først??? 

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt ville reaksjoner her inne, snakk om barnevern og kutte kontakten! Ikke rart det er så mye dårlig oppførsel blant ungdom i dag. Denne gutten har fått mange sjanser, beskjed om hva som kommer til å skje, og likevel ødelegge han gulvet. Selvfølgelig må mor gjennomføre da! 

Anonymkode: 226e1...3c2

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva er så farlig med at han klikker på et spill i ny og ned? Man blir jo veldig engasjert og konkurransedrevet. er veldig vanlig å klikke på skjermen i sånne settinger...

Anonymkode: 25438...d27

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ts her

Ts

Det er ikke det at jeg synes det er urimelig at 5-6 episoder med ræva oppførsel møtes med en helt håndgripelig og ordentlig konsekvens. Problemet her er at det jo står på nærmest første side i foreldrehåndboken at handlingsmønstre som dette har null oppdragende effekt og bare bereder grunnen for enda mer drital oppførsel og manglende evne til selvregulering. Jeg synes det er i overkant kjipt overfor sønnen også, greit nok, men hovedinnvendingen min her er virkelig at det er så himla kontraproduktivt å gjøre ting som dette i affekt. Du sier jo selv at du ville gjort det på en annen måte i ettertid. Du er ikke "verste mamman som fins", det er langt verre foreldre der ute, men at dette gjør mer skade enn nytte på flere måter enn en er det ikke akkurat tvil om.

Anonymkode: 9eda4...16c

• Liker 13
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...