Gå til innhold

Har solgt PlayStation til sønnen min etter heftig krangel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

«All sinne skal møtes med omsorg og ro» sa en psykolog til meg en gang da jeg trengte verktøy til å håndtere min datters utbrudd og anfall. 
Når han ødela kontrolleren burde han fått fått hjelp til å roe seg, og forståelse for at det var kjipt. Når verken han eller du var sint, kunne dere snakket om den burde selges, inndras, settes bort, og hvordan unngå at slikt skjedde igjen. Jeg skjønner ikke at DU ble så sint for den kontrolleren? 
Kjefte og skjelle ut, ta andres ting og være rasende og sur, det hjelper aldri. Særlig ikke til å få andre til å bli blide.

Anonymkode: e92df...34e

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

«All sinne skal møtes med omsorg og ro» sa en psykolog til meg en gang da jeg trengte verktøy til å håndtere min datters utbrudd og anfall. 
Når han ødela kontrolleren burde han fått fått hjelp til å roe seg, og forståelse for at det var kjipt. Når verken han eller du var sint, kunne dere snakket om den burde selges, inndras, settes bort, og hvordan unngå at slikt skjedde igjen. Jeg skjønner ikke at DU ble så sint for den kontrolleren? 
Kjefte og skjelle ut, ta andres ting og være rasende og sur, det hjelper aldri. Særlig ikke til å få andre til å bli blide.

Akkurat!

Det er trist å se at mange faktisk mener at et tenårings affekthandling for frustrasjon i et spill, skal møtes med sinne og straff. Han ødela sin egen kontroller, det er straff i seg selv.

Mor har unnskyldt egne handlinger i at han ødela hennes gulv, men hvor "ødelagt" kan egentlig et tregulv bli av en plast-dingst? Et lite hakk regner jeg med det egentlig var. Som kanskje fikses med å bare bløtlegge det.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil vel si det var en overilt reaksjon. Tenke tanken som sikkert er fristende for mange foreldre , til å faktisk gjennomføre det. Hvordan var din egen oppvekst og oppdragelse? Føler det kan ligge mye grums her du kanskje burde adressert.

Anonymkode: ec5c9...ad5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han lærer ingenting av den typen straff, annet enn å mislike sin forelder enda litt mer.

Jeg har heldigvis ikke glemt hvordan det var å være tenåring selv, hilsen mamma til tre stk av eksemplaret.

Anonymkode: 09240...d2a

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.5.2025 den 10.54):

Samboeren min og jeg er uenige i hvordan vi bør håndtere dette. Sønnen vår på 15 har i en periode vært veldig frustrert og hatt utbrudd mens han spiller. Vi har vært tydelige på grenser og forventninger, men det har likevel vært episoder der han har ropt upassende ting mens han spilte med venner, regelrett stygge ord, og fikk påpakning på dette og vi pakket bort PlayStation.

Det endret seg litt så plutselig på tirsdag så smeller han playstation kontrollen så hardt i gulvet at den knuser og ødelegger litt av parketten, altså vill kraft. Det gjorde han fordi han tapte.

Jeg ble så sur og forbanna på dette og tenkte at han tydeligvis ikke er moden nok, greit man kan klikke men man ødelegger ikke ting, så kjeftet han huden full. Ikke nok med det men han forventet at jeg kjøpte ny kontroller til han og at jeg var dum og teit og "dritt mamma"

I går når sønnen var på skolen så la jeg hele dritten ut på finn for en 500lapp og den ble hentet i underkant av 15 min. Lot riktignok alt av spill og sånt være igjen men bare gjemmer det.

Samboer synes jeg overreagerte skikkelig, vil legge til at JEG har kjøpt denne med mine feriepenger, og guttungen på 12 har Xbox mens han på 15 fikk playstation.

Tenker jo litt jeg er verste mamman som fins nå, men samtidig ikke. Han er sååååå sur, men det fårn være.

Anonymkode: 63503...bcf

Kan han ha arvet impulskontrollen etter deg?

Det han gjorde fortjener en reaksjon, men du reagerte jo på akkurat samme måte som han. 

Anonymkode: 46af2...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For en fantastisk mor altså. Lurer sterkt på hvordan hun har behandlet mennene i sitt liv når hun behandlet sin sønn slik. 

Anonymkode: 4b784...7b4

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg vokste opp med en mor som ts, samme temperament ,impuls, psykisk vold og ikke respekt for andres eiendeler. Husker jeg ringte for og politianmelde henne når hun kastet favorittboken min som jeg hadde fått av tanten min , kom ingen vei 😅. Nei, har ikke glemt . Har ikke snakket med henne på 30 år heller. Søsteren min prøvde for noen år siden , men hun var lik mot barnebarna og begynte og herse med dem så nyttesløst. 

Anonymkode: 12842...452

Så moren i HI skal bare smile og la han holde på med raserianfallene sine og ødelegge eiendeler?

Anonymkode: 1934d...b6c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så moren i HI skal bare smile og la han holde på med raserianfallene sine og ødelegge eiendeler?

Anonymkode: 1934d...b6c

Ja, er åpenbart det eneste alternativet her…. 

Anonymkode: 12842...452

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vanskelig å lære bort noe man ikke kan selv.

fint at du ser selv at dette ikke var en lur løsning, men en handling i affekt. 

Anbefaler å søke hjelp for dere begge, les litteratur om følelsesregulering, emosjonell ferdighetstrening ol. snakk med sønnen din om at du som forelderen skal ta ansvar for at han skal få hjelp til å lære å håndtere følelsene sine og at det krever at du selv lære deg - og det skal du. For å skaffe verktøy til foreldrejobben som du kanskje ikke fikk gjennom egen oppvekst. Håper du får reparert med sønnen din. Han trenger deg.

Anonymkode: 4d93b...cd9

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han kan tilgi deg handlingen, men vil for alltid huske hvis du ser på han og behandler han som at han er feil og ubeleilig for deg. Det går på selvfølelsen. 

Anonymkode: 4d93b...cd9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det har jeg, legger også gulv selv og har aldri fått kjøpt en planke. Derimot en hel pakke som koster ofte mye. Alle har ikke billig laminat. 
Veldig spesielt å lese så mye stygt om ts, så er man så stygg i innleggene sine som du er et eksempel på her. Hva gjør dere til bedre mennesker som dere ønsker ts skal bli? 

Anonymkode: 8ecaf...ae0

Hvor er det jeg skriver stygt om TS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.5.2025 den 11.01):

Å legge den vekk litt er en ting, men å selge den til latterlig "gi bort" pris er like barnslig som å rope eller slenge kontrollen i gulvet. 

Anonymkode: ae9a4...320

Jepp, helt enig "    

Det er enkelt å se hvor han har "drittsinnet" sitt fra.

Anonymkode: cd79a...40f

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mye unødig nedsabling av mor her, det er tøft å være tenåringsmamma 🥰 Det kan være mer enn det vi vet her. Slitasje over tid med gaming og spetakkel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Et veldig godt svar!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud du solgte en dyr konsoll for så billig!.... Altså ikke for å være kjip, men det var ikke det beste eller smarteste trekket. Burde heller ha lagt den vekk på ubestemt tid til barnet klarer å beherske seg selv ved tap eller andre negative hendelser i spillene.

Anonymkode: 684e2...d8e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...