Gå til innhold

Har solgt PlayStation til sønnen min etter heftig krangel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tenk deg godt om nå. Hvem blir uregjerlig? Den som blir kjeftet huden full og får brå konsekvenser den ikke rekker å ta innover seg (aka et ganske psykisk utrygt miljø) og selv har problemer med sinne, eller den som lærer om å håndtere følelser og blir sett selv når den har det som vondest? 

Anonymkode: 31c94...5f9

Hvordan ser du guttegjenger nå kontra 20 år siden? Ja, det har alltid vært rampestreker, men ikke i nærheten av det vi ser i dag. Og hva tror du det kommer av? Tenk deg godt om nå.

Barn trenger også disiplin, oppdragelse og konsenkvenser. De trenger ikke at foreldrene skal sitte og dikke med dem hele tiden, sette ord på alt av følelser, forstå dem ihjel, unnskylde dem og og være bestevennene deres. Dere gjør dere selv, barna og alle andre en gedigen bjørnetjeneste.

Anonymkode: f91e1...5e7

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan ser du guttegjenger nå kontra 20 år siden? Ja, det har alltid vært rampestreker, men ikke i nærheten av det vi ser i dag. Og hva tror du det kommer av? Tenk deg godt om nå.

Barn trenger også disiplin, oppdragelse og konsenkvenser. De trenger ikke at foreldrene skal sitte og dikke med dem hele tiden, sette ord på alt av følelser, forstå dem ihjel, unnskylde dem og og være bestevennene deres. Dere gjør dere selv, barna og alle andre en gedigen bjørnetjeneste.

Anonymkode: f91e1...5e7

20 år siden var mindre influenser påvirket. Jeg føler mye av problemene vi ser nå, er ikke rampestrekene i seg selv, men at det har gått sport i å filme dem og legge dem ut. 

Ser man vekk fra det som er motivert av likerklikk, føler jeg at det er mye mindre nå enn før. 

Og i forhold til min barndom eller min fars barndom, er ungdommen i dag teletubbies i lala land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Tenk deg godt om nå. Hvem blir uregjerlig? Den som blir kjeftet huden full og får brå konsekvenser den ikke rekker å ta innover seg (aka et ganske psykisk utrygt miljø) og selv har problemer med sinne, eller den som lærer om å håndtere følelser og blir sett selv når den har det som vondest

Det er vel ingen her som har det så veldig vondt. Dette er da en priviligert ung mann uten noen nevneverdige problemer i livet.  

Anonymkode: 2d0c9...605

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Tenk deg godt om nå. Hvem blir uregjerlig? Den som blir kjeftet huden full og får brå konsekvenser den ikke rekker å ta innover seg (aka et ganske psykisk utrygt miljø) og selv har problemer med sinne, eller den som lærer om å håndtere følelser og blir sett selv når den har det som vondest? 

Han fikk flere advarsler før dette, så det var ingen impuls. Det var en konsekvens av å ikke høre etter de andre gangene han ble snakket til, og Playstation ble fjernet for en periode.

Anonymkode: 23cec...613

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er jo ikke mangel på impulskontroll og følelseregulering når det er varslet på forhånd. Stikk motsatt faktisk. Ts har ikke vært urimelig. Hun har advart et par ganger og fullfører konsekvensen. Dessuten har det jo vært prøvd mer diplomatiske og pedagogiske måter tidligere. Når er nok? 

Anonymkode: d3ed8...e4a

Hæ? Tror du må lese deg opp på hva mangel på impulskontroll og følelsesregulering er🙈

Dette er ikke noe ungdommen styrer selv selv hvor mange ganger det er varslet på forhånd! Det handler om umodenhet i frontallappen.

Anonymkode: 2cd50...306

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (10 timer siden):

Jeg tror ikke poenget for mange er hva foreldrene kan og ikke kan bestemme men at mor så fullstendig overreagerte og i sinne etter å ha "strammet opp" sønnen for å overreagere med sinne,,, 
Hun må gjerne ta bort spillmaskinen, hun må gjerne gi konsekvenser og prate og alt det der - men det er noe med måten hun gjør det på som bringer reaksjoner og tilbakemeldinger - det handler ikke om at mor ikke skal få reagere på en negativ oppførsel, men ved selv å bruke negativ oppførsel sender man liksom ut noen signaler som ikke er helt OK slik jeg ser det. 
Man kan ikke si "du får ikke lov å bli sint" ved selv å være sint, det er ikke greit å si "du overreagerer" ved selv å overreagere heller - ting må liksom ha balanse for at det skal virke. Nå har mor både et ødelagt gulv i følge henne og hun har solgt en spillkonoll verdt flere tusen for noen hundrelapper - regnestykket er overhode ikke i balanse, det eneste jeg ville tatt med fra dette som sønn er at mamma er "upålitelig og spik spenna gal" når hun blir sinna (akkurat som jeg er) så jeg er som henne og det straffes jeg for..

👏👏

Anonymkode: aea3c...b2d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

k4ren skrev (5 timer siden):

Jammen, ok du er kanskje ingen idiot men du skriver som en.

Rapportert 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her

At jeg ikke tar til meg ting som kommer her stemmer jo ikke, men jeg må jo ikke være enig med alt heller. Har innrømmet flere ganger at det ikke var den mest pedagogiske tilnærmingen eller det lureste å gjøre. Men det var et bevisst valg jeg tok det at den skulle selges, har ikke handlet på impuls der. Som nevnt mange ganger så har jeg advart han 4 ganger om at konsollen ryker. Kunne absolutt løst det på en annen måte, det er jeg enig i.

Videre så synes jeg det er morsomt å se hvor mange som tror de vet noe om min situasjon, og EN HENDELSE. Vi snakker godt ut i hverdagen om ting og tang, vi regulerer følelser og vi håndterer de - men uansett hvordan man vrir på ting så aksepterer jeg fortsatt ikke at det går utover materielle verdier i hjemmet. Parketten er det ikke så nøye med, men det er ideologien bak, hva hvis det blir andre ting neste gang eller lærer at fysisk utagering i form av vold?

Når jeg har prøvd 4 ganger så pedagogisk jeg kan, så tok jeg feilsteg og det ble ikke så pedagogisk denne gangen. Men jeg angrer ikke på at jeg solgte den, bare måten det ble gjort på som ja, kanskje var litt impulsbasert men likevel konsekvent fordi gjorde bare hva jeg hadde advart om så mange ganger.

Skulle nok forklart bedre at nå skjer sånn og sånn som jeg så konsekvent har advart om så mange ganger når han har utagert fysisk og utover annet, fremfor å bare gjøre det uten å involvere han eller far i huset. Og igjen må poengtere jeg kjeftet IKKE på han for følelsene han viste, men for at han utagerte fysisk. Pedagogisk var det ikke riktig. Men aksepterer ikke så grov oppførsel i mitt hjem fordi han skal en gang ut i samfunnet. 

God helg til dere og blir siste gang jeg kommenterer her :) dere får bare lynsje i vei.

Ts 

Anonymkode: 63503...bcf

Åpenbart klatrer du ikke regulere deg nei så det trenger du ikke si

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (52 minutter siden):

20 år siden var mindre influenser påvirket. Jeg føler mye av problemene vi ser nå, er ikke rampestrekene i seg selv, men at det har gått sport i å filme dem og legge dem ut. 

Ser man vekk fra det som er motivert av likerklikk, føler jeg at det er mye mindre nå enn før. 

Og i forhold til min barndom eller min fars barndom, er ungdommen i dag teletubbies i lala land.

Skylder du på influensere og sosialemedier for barna ikke oppfører seg? Er det samme på barneskolen helt ned i 1 klasse der lærer opplever vold? Seriøst nå må vi foreldre skjerpe oss, vi oppdrar våre barn. 
Mine barn filmer ikke, sloss ikke, sparker ikke mot hode bevist (åpenbart ikke, de sloss ikke). 
Jeg var trygg på jobb for 20 år siden, nå er vi utrygge og volden har økt. Det har vi statistikk på, foreldrene har sviktet egne barn. Nå skal vi forstå barna ihjel, det finnes ikke en konsekvens. Og åpenbart skal mor si unnskyld etter sønnen ødela kontroller, parkett og kalte mor stygge ord. 
Skjønner godt lærere slutter, for de skal jo kommunisere med dere som ikke tar deres ansvar for egne barn. Skremmende tråd, men et bevis på utviklingen der foreldre skal være mer kompis enn mamma og pappa. 
Det er forresten ikke forskjell på gutter og jenter, jeg har begge deler. Forventer det samme av de alle. 

Anonymkode: 8ecaf...ae0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

susanne91 skrev (6 timer siden):

Nå var det jo hun som hadde kjøpt den, altså hennes eiendel og hun kan gjør hva hun vil med den.

Jeg har kjøpt pcene, spillkonsollene osv til mine barn, men de er barnas ikke mine

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten og ikke ryddet opp rommet mitt, tømte mamma rommet og solgte unna det meste av eiendelene mine (etter drøssevis av advarseler om at hun kom til å gjøre det), og det ble folk av meg også og vi har et godt forhold den dag i dag. Det som derimot var problemet var at det var underliggende årsaker som gjorde at jeg ikke klarte å rydde rommet mitt, og min mor satt seg aldri ned og snakket med meg om det. Hadde hun gjort det hadde hun kanskje hatt en annen måte å fikse det på, og jeg hadde nok ikke måttet gå i terapi nå for å få orden i noe som burde blitt tatt tak i da jeg var barn.

Tldr; tviler på at du har ødelagt forholdet deres for godt, og du er ikke en dårlig mor fordi du solgte unna ps5 (kanskje nogenlunde dum som ikke tok mer for den), men du har neppe løst problemet

Anonymkode: 9ce07...9c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hadde jeg tatt fra han konsollen på ubestemttid, og sagt at ny kontroll må han stå for selv og han får tjene penger selv til å fikse gulvet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da jeg var liten og ikke ryddet opp rommet mitt, tømte mamma rommet og solgte unna det meste av eiendelene mine (etter drøssevis av advarseler om at hun kom til å gjøre det), og det ble folk av meg også og vi har et godt forhold den dag i dag. Det som derimot var problemet var at det var underliggende årsaker som gjorde at jeg ikke klarte å rydde rommet mitt, og min mor satt seg aldri ned og snakket med meg om det. Hadde hun gjort det hadde hun kanskje hatt en annen måte å fikse det på, og jeg hadde nok ikke måttet gå i terapi nå for å få orden i noe som burde blitt tatt tak i da jeg var barn.

Tldr; tviler på at du har ødelagt forholdet deres for godt, og du er ikke en dårlig mor fordi du solgte unna ps5 (kanskje nogenlunde dum som ikke tok mer for den), men du har neppe løst problemet

Anonymkode: 9ce07...9c8

Jeg tar tingene opp på loftet også får de de tilbake etter en stund 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Får vel håpe han ikke glemmer, ellers har han ikke lært en døyt. 

Anonymkode: b2aa7...107

Jeg vokste opp med en mor som ts, samme temperament ,impuls, psykisk vold og ikke respekt for andres eiendeler. Husker jeg ringte for og politianmelde henne når hun kastet favorittboken min som jeg hadde fått av tanten min , kom ingen vei 😅. Nei, har ikke glemt . Har ikke snakket med henne på 30 år heller. Søsteren min prøvde for noen år siden , men hun var lik mot barnebarna og begynte og herse med dem så nyttesløst. 

Anonymkode: 12842...452

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir du noe til en person, så er det gitt. Da er det ikke riktig å selge det etterpå. Håper samboeren din selger julegavene dine på finn.no. 😂

Anonymkode: dd1a9...837

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Psykisk utrygt å bli fratatt en PS etter gjentatte episoder. Ro deg ned. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Gir du noe til en person, så er det gitt. Da er det ikke riktig å selge det etterpå. Håper samboeren din selger julegavene dine på finn.no. 😂

Anonymkode: dd1a9...837

Hvis barnet ikke evner å håndtere 'eiendelen' på en bærekraftig måte for seg selv og for familien, så kan foreldre selvsagt kvitte seg med denne til barnets beste.

Er det rart unger tror de eier verden. En skremmende antall her mener jo at foreldre og barn stiller likt. Det er ikke naboen, eller kollegaen sin eiendel, det er barnet ditt sin. Du kan gjøre hva faen du vil så lenge du kan stå inne for at det er til barnets beste. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporinger, brukerangrep, brukerdebatt og svar til dette.

veronica<3, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Får man kjøpt bare en parkettplanke? Og hva om den ikke finnes enda? Skal han kjøpe nytt gulv? 

Har du aldri vært innom et byggvarehus? Du kjøper parkettplanker i pakker med noen få i hver pakke. Husker ikke antallet nå. Om planken ikke finnes enda? Jeg antar at du mener om planken ikke finnes «lenger». Ja, da har han et problem. Men det finnes i et stort utvalg, så da må han bare lete hos flere byggvarehus.

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

TS ikke hør på dette her. 
Du skal ikke be om unnskyldning for at han ødelegger DINE ting. Eller at du selger DIN Playstation. 

Anonymkode: b2aa7...107

Det var ikke TS sin Playstation. Det var sønnen sin. Hvor mange ganger må det sies?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hulderen skrev (2 timer siden):

Har du aldri vært innom et byggvarehus? Du kjøper parkettplanker i pakker med noen få i hver pakke. Husker ikke antallet nå. Om planken ikke finnes enda? Jeg antar at du mener om planken ikke finnes «lenger». Ja, da har han et problem. Men det finnes i et stort utvalg, så da må han bare lete hos flere byggvarehus.

Det var ikke TS sin Playstation. Det var sønnen sin. Hvor mange ganger må det sies?

Det har jeg, legger også gulv selv og har aldri fått kjøpt en planke. Derimot en hel pakke som koster ofte mye. Alle har ikke billig laminat. 
Veldig spesielt å lese så mye stygt om ts, så er man så stygg i innleggene sine som du er et eksempel på her. Hva gjør dere til bedre mennesker som dere ønsker ts skal bli? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...