Gå til innhold

Har solgt PlayStation til sønnen min etter heftig krangel

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Støtter deg TS 100%. Hadde gjort det samme sjøl, allerede etter den 2. gangen.  Men hadde nok ikke solgt for 500 lappen, da. Det er eneste jeg har å utsette på i den saken her. 

Handlinger har konsekvenser, på tide at han lærer det så bra for han. 

Anonymkode: b2aa7...107

• Liker 4
  • Nyttig 1

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg skjønner at du setter grenser, men denne kommer han ikke til å glemme, da ikke på den måten du kanskje tenker.

Anonymkode: e30e2...dd0

Får vel håpe han ikke glemmer, ellers har han ikke lært en døyt. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke meg du siterte

Jeg mener at rett konsekvens hadde vært måtte kjøpe ny kontroll, og betale en sum for skaddene på gulvet.

Blir som nabo gutten her ble sint og knuste ruta på rommet. De fjernet ikke tlf pga han var sint på et spill der. Han måtte betale for å sette inn nytt vindu, og måtte klare seg en periode uten tlf.

Anonymkode: 6c689...46c

Man kan vel ikke gå rundt og tro man kan bare kjøpe nytt hver gang man klikker og knuser rundt seg?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Hulderen skrev (2 timer siden):

Det koster ikke stort å reparere et parkettgulv. Du fjerner gulvlistene. Så tar du opp plankene til du kommer dit den skadde planken er. Bytt den ut med en ny som er like lang. Legg tilbake de andre plankene. Sett på igjen gulvlistene. Har du aldri lagt parkettgulv?

Og det er enda lettere å komme seg til nærmeste Power eller Elkjøp, og kjøpe en ny PS. Easy peasy.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva var det å si å legge den bort enn å selge den? For hvis den er lagt bort er det bare spørsmål om tid før den er tilbake så en ekte konsekvens er det ikke.

Å unnskylde sånn oppførsel med at 15-årige gutter bare er sånn… hallo

Ja gutter i den alderen har for mye av det meste. Jeg sa ikke at det var greit og det var heller ikke en unnskyldning. Og min hadde fått konsekvenser av det også. Kanskje gutten har et sinne problem for alt jeg vet som kanskje burde gjøres noe med. 

• Liker 1

Jeg ville vel lagt den bort og bedt om en unnskyldning fra han. Han burde selvsagt betale for ny kontroller selv også.
Å selge hele playstation er jo bare trist, og vil kanskje føre til en dypere kløft, det er nok flere som bør be om unnskyldning nå. 

Endret av Gratis
  • Liker 1

Annonse

Minimee86 skrev (Akkurat nå):

Ja gutter i den alderen har for mye av det meste. Jeg sa ikke at det var greit og det var heller ikke en unnskyldning. Og min hadde fått konsekvenser av det også. Kanskje gutten har et sinne problem for alt jeg vet som kanskje burde gjøres noe med. 

Konsekvensen er at han får ikke brukt den for han har ødelagt kontrollen.. Så å ha den hjemme uten kontrollen er jo også ganske kjipt. 

Gratis skrev (1 minutt siden):

Jeg ville vel lagt den bort og bedt om en unnskyldning fra han. Han burde selvsagt betale for ny kontroller selv også.
Å selge hele playstation er jo bare trist, og vil kanskje føre til en dypere kløft, det er nok flere som bør be om unnskyldning nå. 

TS ikke hør på dette her. 
Du skal ikke be om unnskyldning for at han ødelegger DINE ting. Eller at du selger DIN Playstation. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Minimee86 skrev (2 minutter siden):

Konsekvensen er at han får ikke brukt den for han har ødelagt kontrollen.. Så å ha den hjemme uten kontrollen er jo også ganske kjipt. 

Kjipt, men ikke så kjipt at den er helt borte. Så bedre konsekvens å få den helt vekk

• Liker 1
  • Nyttig 1

Hva var egentlig poenget med hele innlegget, TS? Skulle du sanke sympati på Kvinneguiden og vise det til samboer som en slags fasit? Å lytte til råd og innspill kan umulig ha vært intensjonen når man leser forsvarstale på forsvarstale. 

Har selv dundret et par kontrollere i både gulv og vegger i min ungdom, men når de går i stykker er det sure penger å måtte kjøpe nye. Men å selge hele konsollen er en totalt urimelig straff. En kontroll koster 7-800 kroner, mens en hel konsoll koster 6-7000.

Menn og kvinner avreagerer ulikt. Har sett voksne, profesjonelle tennisspillere knuse racketer i frustrasjon - uten at mamma kommer løpende og tar fra dem sko og baller og selger dem på Ebay. 

Skjerpings. 

• Liker 1
  • Nyttig 3

Jeg skjønner godt at du reagerte på hans oppførsel. Jeg tenker det er greit. Man må sette harde grenser for ungdommer med sinneproblemer og oppblåst ego. Jeg hadde selv sinne problemer knyttet til spilling. Jeg setter i dag pris på at mine foreldre var tydelige oppdragere. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS ikke hør på dette her. 
Du skal ikke be om unnskyldning for at han ødelegger DINE ting. Eller at du selger DIN Playstation. 

LOL, det er vel ingen voksen kvinne som kjøper playstation til seg selv 😊

• Nyttig 1
Gratis skrev (7 minutter siden):

LOL, det er vel ingen voksen kvinne som kjøper playstation til seg selv 😊

Er det vel! Jeg har nettopp gjort det😂

Anonymkode: b3cdb...d10

• Liker 3

Annonse

Ladejarlen skrev (15 minutter siden):

Menn og kvinner avreagerer ulikt. Har sett voksne, profesjonelle tennisspillere knuse racketer i frustrasjon - uten at mamma kommer løpende og tar fra dem sko og baller og selger dem på Ebay. 

Skjerpings. 

Det er også i følge statistikk over kriminalitet vanlig at menn utover vold mot partnere og andre. Men vi lever i et sivilisert samfunn heldigvis der man tøyler slike impulser. 

Anonymkode: 2d0c9...605

• Nyttig 2

Orker ikke lese hele tråden, så beklager om det er info jeg ikke har fått med meg. Det var nå ihvertfall bra du hadde vett nok til å logge ut, men dette var jo likevel fullstendig idiotisk ts... 

Jeg blir selv lett hektet på spill, så derfor har jeg ikke gamet på mange år, og har blitt litt anti-gaming. Min eldste sønn blir også hekta. Han blir ikke aggressiv, men han glemmer alt annet når han spiller, og bryter regler for å spille (han har blant annet hacka kontoen min for å kjøpe spill-greier...) Jeg har ofte vært desperat, likevel ville jeg ikke gjort det du har gjort.

Som mange andre har skrevet her - hva tror du han lærer av dette? 

Når man skal gi barn konsekvenser må man ha klare mål for konsekvensen før man velger konsekvens. Hva var målet her egentlig?

Jeg er absolutt enig i at han trenger en konsekvens, men dette blir helt feil måte å gjøre det på ... Jeg skal gi meg der, for du har hørt alt det der allerede.

Den beste måten du nå kan fikse dette på, etter min mening, er å ha en prat med ham om at du har tenkt litt, og at det du gjorde egentlig ikke var noe bedre enn det han gjorde, og at dette kanskje er noe dere må jobbe med begge to. Si unnskyld, ordentlig, og lag en avtale om hva han må gjøre før du kjøper en ny til ham. En av de tingene er ihvertfall å fikse gulvet. Han må selv undersøke hvordan han kan gjøre det. Så får du og mannen tenke på om det er andre ting han må gjøre først, som er relevant til det han gjorde (måter han kan jobbe med aggresjonen og/eller vise at han forstår alvoret og klarer å reagere roligere). Når du kjøper ny, må han selvsagt selv betale for kontrollen han ødela. Din konsekvens blir at du må erstatte playstation, men spør ham også om det er noe mer han trenger fra deg for å reparere tillitsbruddet. I denne situasjonen kan det lønne seg å prate til ham mer på "samme nivå" istedenfor forelder/barn. Han er stor nok, og du har opptrådt minst like barnslig som ham.

• Nyttig 2
Annonse

Jeg er mer overrasket over svarene TS får. Er det sånn barneoppdragelse er blitt? La poden oppføre seg som en uregjerlig drittunge og komme unna med det uten slike konsenkvenser? Eller, det er dumt å spørre om, for man ser jo oppførselen til de fleste ungdommer i dag, det virker jo som de går hele barndommen alene uten grenser eller konsenkvenser så de har ikke respekt for noe eller noen som helst. Så det er kanskje ikke så overraskende at resten går på nåler rundt barna sine for at de ikke skal klikke.

All respekt til deg TS. Han ødela ikke bare kontrollen og parketten, men han kalte deg for stygge ting og forlangte at du skulle kjøpe ny til han. Altså, null anger og selvkrititkk i ettertid. Du satte klare grenser, forklarte hva som kom til å skje og forholdt deg til det. Det er sånn barneoppdragelse er, det er ikke barn som skal oppdra foreldrene sine.

Anonymkode: f91e1...5e7

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er mer overrasket over svarene TS får. Er det sånn barneoppdragelse er blitt? La poden oppføre seg som en uregjerlig drittunge og komme unna med det uten slike konsenkvenser? Eller, det er dumt å spørre om, for man ser jo oppførselen til de fleste ungdommer i dag, det virker jo som de går hele barndommen alene uten grenser eller konsenkvenser så de har ikke respekt for noe eller noen som helst. 

Anonymkode: f91e1...5e7

Tenk deg godt om nå. Hvem blir uregjerlig? Den som blir kjeftet huden full og får brå konsekvenser den ikke rekker å ta innover seg (aka et ganske psykisk utrygt miljø) og selv har problemer med sinne, eller den som lærer om å håndtere følelser og blir sett selv når den har det som vondest? 

Anonymkode: 31c94...5f9

• Liker 1
  • Nyttig 1

Ts her

At jeg ikke tar til meg ting som kommer her stemmer jo ikke, men jeg må jo ikke være enig med alt heller. Har innrømmet flere ganger at det ikke var den mest pedagogiske tilnærmingen eller det lureste å gjøre. Men det var et bevisst valg jeg tok det at den skulle selges, har ikke handlet på impuls der. Som nevnt mange ganger så har jeg advart han 4 ganger om at konsollen ryker. Kunne absolutt løst det på en annen måte, det er jeg enig i.

Videre så synes jeg det er morsomt å se hvor mange som tror de vet noe om min situasjon, og EN HENDELSE. Vi snakker godt ut i hverdagen om ting og tang, vi regulerer følelser og vi håndterer de - men uansett hvordan man vrir på ting så aksepterer jeg fortsatt ikke at det går utover materielle verdier i hjemmet. Parketten er det ikke så nøye med, men det er ideologien bak, hva hvis det blir andre ting neste gang eller lærer at fysisk utagering i form av vold?

Når jeg har prøvd 4 ganger så pedagogisk jeg kan, så tok jeg feilsteg og det ble ikke så pedagogisk denne gangen. Men jeg angrer ikke på at jeg solgte den, bare måten det ble gjort på som ja, kanskje var litt impulsbasert men likevel konsekvent fordi gjorde bare hva jeg hadde advart om så mange ganger.

Skulle nok forklart bedre at nå skjer sånn og sånn som jeg så konsekvent har advart om så mange ganger når han har utagert fysisk og utover annet, fremfor å bare gjøre det uten å involvere han eller far i huset. Og igjen må poengtere jeg kjeftet IKKE på han for følelsene han viste, men for at han utagerte fysisk. Pedagogisk var det ikke riktig. Men aksepterer ikke så grov oppførsel i mitt hjem fordi han skal en gang ut i samfunnet. 

God helg til dere og blir siste gang jeg kommenterer her :) dere får bare lynsje i vei.

Ts 

Anonymkode: 63503...bcf

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...