Gå til innhold

Har solgt PlayStation til sønnen min etter heftig krangel

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hadde glatt gjort det samme. Håndterer man ikke de lekene eller det utstyret man har og det har en negativ påvirkning for daglig fungering eller fører til funksjonsfall så hadde jeg glatt solgt det/gitt det bort. Det er verken kjipt eller slemt. Det er å være en voksen forelder. 

Anonymkode: 9da16...af0

• Liker 5
  • Nyttig 2

Fortsetter under...

AnonymBruker

Da min unge begynte å game og ble frustrert satt jeg meg ned med han når han gamet spill som stresset han. Jeg sto i det sammen med han og hjalp han å regulere følelsene sine når det ble vanskelig.

Jeg har sittet ved siden av hans mens han gråter av frustrasjon, mens han prøver til han klarer det og fullfører og da kjenner på glede og mestring.

Min jobb har hele veien vært å hjelpe han med å forstå at store og vanskelige følelser er helt ok, men også at en må finne alternativer til vold/skade ting rundt oss, når det skjer. Å skrike er helt ok. Og så må man ta tak i kjernen av problemet og gå videre.

Har i ettertid fått to bonusbarn og hjalp dem på samme måte(der har ene drept en ipad)

Blir noe for vanskelig så jobber vi sammen med det eller tar en pause.

Nå er mine yngre enn TS sin sønn. Som 15 åring herjer jo ekstra store følelser og hormoner raser. 

Her er jo jobben din å være et forbilde og holde deg rolig og kald.

Å kjefte tilbake og så vise vel så dårlig impulskontroll og selge en PS5 til 500 kroner sier mye om din modenhet og hva forbilde du er for sønnen din....

Anonymkode: 8d2bd...1d1

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
NakenPanda skrev (20 timer siden):

Hadde jo vært like virkningsfullt om du låste den inn i boden tenker nå jeg da.

Når han ikke ringer deg når han stifter familie får du tenke tilbake på dette øyeblikket.

Lol, er dette grunn til å søå hånden av sine foreldre? Når jeg var tenåring midt i verste villtass trassfasen med banneord og skjelsord, tok moren min og klippet ledningene til data og tastaturet mitt. Jeg ble rasende og klikka. Men det ble folk av meg og, og jeg er god venn med moren min i dag. 

Anonymkode: 93768...d6c

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker

Ts her

Jeg tror flere har misforstår litt? Nevn et sted hvor jeg har sagt at han ikke får lov å bli sint? Klart han skal få lov til å bli sint! Å bli sint, irritert, skuffet og alt det der er jo helt normale følelser. Han kan bli så sint han bare vil. Det jeg har REAGERT på her er at han tok det utover materielle verdier i hjemmet. Har jo også innrømmet at jeg ikke har håndtert det på en god måte pedagogisk, og i etterkant forklart at jeg overreagerte, det har jeg jo sagt, men likevel står jeg jo i det? Nå må dere rulle inn - vil heller at han skal være sur på meg nå en god stund enn at han lærer at det skal være OK å utagere voldelig. Nevner også flere steder at det KUN er spilling han reagerer sånn, ellers så snakker vi masse om følelser og hvordan man skal håndtere de. 

Og bare for å understreke han FIKK playstation med VILKÅR om at han skal oppføre seg. Men dette har han ikke klart, ergo , brutt vilkår og da altså avtalen vi har. Dette er forsøkt pedagogisk 4 ganger tidligere. Den er jo likevel i mitt eie. Jøsses😂 Hva tror dere skjer om dere skaffer LÅN på en bil og ikke følger vilkår og betaler, dette er jo så absolutt ikke impulsbasert.

Ts

Anonymkode: 63503...bcf

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ts her

Jeg tror flere har misforstår litt? Nevn et sted hvor jeg har sagt at han ikke får lov å bli sint? Klart han skal få lov til å bli sint! Å bli sint, irritert, skuffet og alt det der er jo helt normale følelser. Han kan bli så sint han bare vil. Det jeg har REAGERT på her er at han tok det utover materielle verdier i hjemmet. Har jo også innrømmet at jeg ikke har håndtert det på en god måte pedagogisk, og i etterkant forklart at jeg overreagerte, det har jeg jo sagt, men likevel står jeg jo i det? Nå må dere rulle inn - vil heller at han skal være sur på meg nå en god stund enn at han lærer at det skal være OK å utagere voldelig. Nevner også flere steder at det KUN er spilling han reagerer sånn, ellers så snakker vi masse om følelser og hvordan man skal håndtere de. 

Og bare for å understreke han FIKK playstation med VILKÅR om at han skal oppføre seg. Men dette har han ikke klart, ergo , brutt vilkår og da altså avtalen vi har. Dette er forsøkt pedagogisk 4 ganger tidligere. Den er jo likevel i mitt eie. Jøsses😂 Hva tror dere skjer om dere skaffer LÅN på en bil og ikke følger vilkår og betaler, dette er jo så absolutt ikke impulsbasert.

Ts

Du har jo selv tatt det utover materielle verdier i hjemmet. 

Anonymkode: 9e7e1...752

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Og hvordan har forholdet ditt til sønnen din bedret seg de siste dagene? Og forholdet ditt til din samboer? Forstår du  samboerens syn på dette? Ødelagt parkett, kastet bort andres penger(den var sønnens), sønn er vel ikke mindre sur og sint, lillebror i alt dette, du virker selvsentrert som om det kun er deg i din familie? 

Anonymkode: e92df...34e

• Liker 1
  • Nyttig 6

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lol, er dette grunn til å søå hånden av sine foreldre? Når jeg var tenåring midt i verste villtass trassfasen med banneord og skjelsord, tok moren min og klippet ledningene til data og tastaturet mitt. Jeg ble rasende og klikka. Men det ble folk av meg og, og jeg er god venn med moren min i dag. 

Anonymkode: 93768...d6c

Når du klikker så i vater at du selger en konsoll for hevn for bare det ene barnet er det vel neppe den eneste gangen noe overilt og dårlig avgjørelse har skjedd, så ja det akkumulerer vel. 

Endret av NakenPanda
  • Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ts her

Ts

Jo mer du forsvarer deg jo verre blir det egentlig så jeg ville tatt til meg tilbakemledingene jeg TS og innsett at du har handlet på en måte som ikke var så bra som du trodde. 

Anonymkode: 9bfcc...085

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Macro skrev (21 timer siden):

Det blir vel strengt tatt regnet som psykisk vold å kaste/selge/ødelegge noens eiendeler. 

Nå får du gi deg! Det var TS som kjøpte Playstation. Er da for faen ikke vold å selge sine egne eiendeler.

Anonymkode: c10e1...d06

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå får du gi deg! Det var TS som kjøpte Playstation. Er da for faen ikke vold å selge sine egne eiendeler.

Har du en 15-åring? Anser du alt sønn/datter eier som dine egne eiendeler? Har du gått inn på en 15-årings rom og tatt ting der, og 15-åringen har sagt: «det er forståelig, det er jo dine eiendeler mor, du betaler,  du setter vilkår for bruk av dem? «

• Nyttig 1
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ts her

Ts

Hva legger du i at du står i det? Fastholder du overfor samboer og sønn at du handlet riktig?

Eller står du i at du handlet overilt ved å prøve å få kjøpt tilbake spillmaskinen? For det er dette du bør gjøre. Jeg tenker med gru på at din sønn har mistet alt han har opparbeidet. At en annen kan ta over og ødelegge hele spillsamfunnet for ham. Du har ikke bare tatt fra sønnen din en leke. Du har tatt fra ham et nettverk, et sosialt møtested og muligens vennskap.

Min niese har vennskap med personer over hele verden via gaming. Hun ville blitt knust over å miste det.

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du en 15-åring? Anser du alt sønn/datter eier som dine egne eiendeler? Har du gått inn på en 15-årings rom og tatt ting der, og 15-åringen har sagt: «det er forståelig, det er jo dine eiendeler mor, du betaler,  du setter vilkår for bruk av dem? «

Dyre ting som jeg betaler for anser jeg for å være mitt ja, og jeg er tydelig på dette og. Vi har flere spillkonsoller jeg har kjøpt som hele familien kan bruke, men det er likevel jeg som eier det og har det siste ordet. Hvis barna mine skulle finne på å ødelegge spillkonsollene med vilje hadde jeg gjort som ts. Uhell er selvsagt noe annet.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Kygos skrev (8 timer siden):

Det kommer helt an på hvordan mor snakker med sitt barn om det som har skjedd. Her gjemte man først vekk PS, det hjalp ikke. Nå ble sterkere virkemidler tatt i bruk. Det er selvfølgelig helt fair, og alt handler om håndteringen rundt og reparasjon mellom de to. 

Jeg er helt enig, men mor viser ikke emosjonell modenhet rundt dette overhodet, og viser ikke evne til emosjonelt moden kommunikasjon. 

Anonymkode: 46f7f...dd0

• Nyttig 2

Annonse

AnonymBruker

Tenk om du kunne innrømmet ovenfor han (og deg selv) at du overreagerte og at du ble impulsiv. Også kunne han også innrømmet at det samme skjedde han. Emosjonell vekst, alle feiler og man kan be om unnskyldning. 

Men i stedet bare turer du videre og argumenterer for at det er lurt å selge (kaste) andres eiendeler i sinne. Neste gang kan du jo selv knuse noe. Tit for tat

Anonymkode: ff8c5...e17

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ja, det er faktisk helt vilt 😆 Må være noe alvorlig galt med dem som kutter kontakt med egen mor på grunn av en Playstation.

Merkelig at det er så lett å henge seg opp i feil greie, man kutter kontakten på grunn av MØNSTERET mor viser i konflikter hvor hun KJEFTER på ungen og gir URIMELIGE konsekvenser for en Handing som hun selv på toppen av det hele også utviser og forsvarer. Hun har riktignok ikke kastet fra seg noe i sinne i denne sammenhengen men hun har like fullt vist enmanglende evne til selvkontroll og handler basert på frustrasjon, som jo er akkruat det hun kjefter på ungen for å gjøre. DET er grunne for at hun risikerer å miste sønnen sin - ikke det at hun solgte maskinen rent fysisk. Det er da virkelig ikke vanskelig å skjønne hva de forsøker si om man evner se mer enn sin egen nese.. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Annonse

Du skal lære impulskontroll, men klarer ikke å impulskontroll selv? Å selge den var veldig drøyt å den.  Å legge den vekk i garasjen eller noe på ubestemt tid frem til han klarte å gjøre seg fortjent til den ville vært mer innafor 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
k4ren skrev (14 minutter siden):

Men hvorfor solgte du den så billig? Bedre å sette den bort for en stund hvis det blir for mye aggresjon ved tap. 

Det er akkurat det som viser at det var en impuls-handling. Det viktigste var å få tingen ut av huset asap. Handling i affekt. 

Dessuten har sønnen blitt sint fire-fem ganger over en lengre tid. Én gang i måneden? Og du selv kjeftet han huden full for å bli "impuls-sint". Hvorfor kommenterer du ikke noe på hva du tenker om dette, ts? Om at dere begge farer opp i sinne når dere blir trigget? 

Anonymkode: 31c94...5f9

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Merkelig at det er så lett å henge seg opp i feil greie, man kutter kontakten på grunn av MØNSTERET mor viser i konflikter hvor hun KJEFTER på ungen og gir URIMELIGE konsekvenser for en Handing som hun selv på toppen av det hele også utviser og forsvarer. Hun har riktignok ikke kastet fra seg noe i sinne i denne sammenhengen men hun har like fullt vist enmanglende evne til selvkontroll og handler basert på frustrasjon, som jo er akkruat det hun kjefter på ungen for å gjøre. DET er grunne for at hun risikerer å miste sønnen sin - ikke det at hun solgte maskinen rent fysisk. Det er da virkelig ikke vanskelig å skjønne hva de forsøker si om man evner se mer enn sin egen nese.. 

Det er ikke mor som har gjort noe galt her. 

• Liker 5
AnonymBruker

Dersom du har gitt den i gave til sønnen din så er den hans. Da er det hans eiendel og det er langt over streken å selge den. 

Det var ikke greit å kalle deg drittmamma, men han kommer ikke til å mene noe hyggeligere om deg nå. ....

Anonymkode: 554aa...f96

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...