Gå til innhold

Har solgt PlayStation til sønnen min etter heftig krangel

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min og jeg er uenige i hvordan vi bør håndtere dette. Sønnen vår på 15 har i en periode vært veldig frustrert og hatt utbrudd mens han spiller. Vi har vært tydelige på grenser og forventninger, men det har likevel vært episoder der han har ropt upassende ting mens han spilte med venner, regelrett stygge ord, og fikk påpakning på dette og vi pakket bort PlayStation.

Det endret seg litt så plutselig på tirsdag så smeller han playstation kontrollen så hardt i gulvet at den knuser og ødelegger litt av parketten, altså vill kraft. Det gjorde han fordi han tapte.

Jeg ble så sur og forbanna på dette og tenkte at han tydeligvis ikke er moden nok, greit man kan klikke men man ødelegger ikke ting, så kjeftet han huden full. Ikke nok med det men han forventet at jeg kjøpte ny kontroller til han og at jeg var dum og teit og "dritt mamma"

I går når sønnen var på skolen så la jeg hele dritten ut på finn for en 500lapp og den ble hentet i underkant av 15 min. Lot riktignok alt av spill og sånt være igjen men bare gjemmer det.

Samboer synes jeg overreagerte skikkelig, vil legge til at JEG har kjøpt denne med mine feriepenger, og guttungen på 12 har Xbox mens han på 15 fikk playstation.

Tenker jo litt jeg er verste mamman som fins nå, men samtidig ikke. Han er sååååå sur, men det fårn være.

Anonymkode: 63503...bcf

• Liker 17
  • Hjerte 8
  • Nyttig 24
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For en kjip mor du er. Bedre å sette den vekk en periode. Men du valgt å selge den, eller egentlig så ga du den bort. 

Anonymkode: 9e7e1...752

• Liker 20
  • Nyttig 5
Skrevet
Tvist skrev (Akkurat nå):

Det er jo ikke uoppretterlig, han kan kjøpe seg en ny når han har spart penger til det.

Tenkte på tillitsbruddet jeg da. Det kan han ikke spare penger til. Ikke TS heller for den del...

• Liker 11
  • Nyttig 6
Skrevet
Tvist skrev (Akkurat nå):

Det er jo ikke uoppretterlig, han kan kjøpe seg en ny når han har spart penger til det.

Hadde vel vært en mer direkte konsekvens at han måtte kjøpe seg ny kontroller, siden han jo faktisk ødela den. 

• Liker 16
  • Nyttig 10
Skrevet

Det synes jeg var en helt sinnsyk ting å gjøre.  Hvordan skal det hjelpe ham å utvikle seg som menneske? Rett og slett slemt.  Tenk hvordan det kan skade deres relasjon.  Håper det er tull. 

• Liker 21
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det var litt overkill! Syns straffen skal stå i stil med det som har skjedd.  Det å selge den til gibort pris er dårlig gjort og unødvendig. Du tapte jo penger på det selv. Men gjort er gjort, og nå må du stå i det. 

Jeg hadde fjernet ps5, og gjemt den, og latt sønnen kjøpe ny kontroll for egne penger. 

Anonymkode: 2e889...13b

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ved å fjerne den kunne han tatt seg sammen og fortjene å få den tilbake. Ved å selge den har han ingenting å jobbe mot....

Anonymkode: ae9a4...320

• Liker 11
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner hvor han har lært sin (manglende) selvkontroll fra. 

Anonymkode: 1dcdf...491

• Liker 27
  • Nyttig 8
Skrevet

Hadde jo vært like virkningsfullt om du låste den inn i boden tenker nå jeg da.

Når han ikke ringer deg når han stifter familie får du tenke tilbake på dette øyeblikket.

• Liker 13
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

. Vi har vært tydelige på grenser og forventninger, men det har likevel vært episoder der han har ropt upassende ting mens han spilte med venner, regelrett stygge ord, og fikk påpakning på dette og vi pakket bort PlayStation.

Klart du kan sette grenser i ditt eget hjem, og kvitte deg med en eiendel du ikke ønsker å ha i hjemmet ditt lenger. Men forsøk å finne ut om det foregår noe på skolen eller blant venner, dersom sønnen din plutselig endrer seg. 

Anonymkode: 2d0c9...605

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har jo like lite impuls kontroll ved på gjøre det slik, så ser at da har ikke eple falt så mye fra stammen.

Og kan si det er ulovlig å selge andre sine ting de har fått i gave  selv om du er foresatt. Og hva tenker du hvis din sønn sier i fra på skolen eller andre at du gjør slik. Kan fort bli besøk på døra. 

Anonymkode: 6c689...46c

• Liker 5
  • Nyttig 9
Skrevet

Hjelper ikke å ta vare på spillene for han har sikkert mye lagret på konsollen som kan være tapt. 

Det får meg kanskje til å tenke at du ikke faktisk har gjort det ettersom det ikke er så vanlig å ha fysiske spill lengre, men. Hva vet jeg.

• Liker 17
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

herregud å folk skriver. Synes det var helt rett avgjørelse av deg. Det er en direkte konsekvens av at han ikke har oppført seg. Ps5 kan alltids kjøpes inn igjen. Du bør ha gutten din inn til en psykoterapeut som kan lære han om følelsesregulering. 

Anonymkode: 581c7...87f

• Liker 16
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

herregud å folk skriver. Synes det var helt rett avgjørelse av deg. Det er en direkte konsekvens av at han ikke har oppført seg. Ps5 kan alltids kjøpes inn igjen. Du bør ha gutten din inn til en psykoterapeut som kan lære han om følelsesregulering. 

Anonymkode: 581c7...87f

Det kan vel være greit å ta en dobbelttime der, ja. For både mor og sønn.

• Liker 9
  • Nyttig 15
Skrevet

Altså, du blir sint og i affekt kaster 4-5000 kr ut av vinduet av egne penger? 

Jeg skjønner behovet for reaksjon, jeg er bare overasket over valget.

• Liker 19
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Det var omtrent den responsen jeg så for meg og det er helt ok det, var egentlig på jakt etter reaksjoner bare for å ikke bli blendet av kun det jeg følte var riktig og mitt eget narrativ. 

Kunne jeg reagert annerledes, ja absolutt, men valgte å ikke gjøre det for å sende et kraftig signal. Har hatt 5-6 episoder med guttungen på sånn oppførsel over en lengre periode og gitt kraftig beskjed om at han må skjerpe seg og oppføre seg bedre, og kall meg gjerne gammeldags og elendig mor men jeg tolererer absolutt ikke dårlig oppførsel spesielt når jeg gir så kraftig beskjed, og han kjenner så godt reglene. Vi har pakket den bort 4 ganger før, og siste gang så sa jeg rett ut at den ryker så får han heller skaffe seg en selv med sine egne penger. I etterkant så skulle jeg nok forklart det pedagogisk før jeg bare tvangssolgte den, men likevel. Summen bryr jeg meg pent lite om eller verdien på det.

Det er også slik at jeg har ikke gitt han en Playstation og sagt at "Kjør på denne er din" vi har klare og tydelige regler og blir ikke disse fulgt nei da får du heller ikke lov. Han tjener penger selv og kan spare så han får kjøpe seg en ny. Hvis man ikke klarer å innse alvoret etter at jeg har pakket den bort 4 ganger før og vært så tydelig får det være. En gang eller to er jeg med på, men ikke 4. 

Ts

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...