Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.5.2025 den 10.25):

Snakkes med rette mye om kriser i dag. Om det skulle skje på en eller annen måte (solstorm, cyberangrep, hacking osv) at hele nettet inkl. strøm, nettdata blir borte i kanskje flere dager, blir ikke da også nyere biler ubrukelige? Kanskje greit å ha stående ei gammel WW boble eller noe fra den tiden i reserve?

Anonymkode: abad3...44d

Og hvordan mener du at denne gamle vw boblen skal få drivstoff på tanken? 
Bensinpumper drives av strøm, må vite. Kanskje du skal stående noen fat med drivstoff og, i garasjen, sånn at om det brenner så smeller det skikkelig? 
Tenk litt lengre enn du her har gjort, før du poster innlegg. 

Anonymkode: 91c6c...86a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Og hvordan mener du at denne gamle vw boblen skal få drivstoff på tanken? 
Bensinpumper drives av strøm, må vite. Kanskje du skal stående noen fat med drivstoff og, i garasjen, sånn at om det brenner så smeller det skikkelig? 
Tenk litt lengre enn du her har gjort, før du poster innlegg. 

Anonymkode: 91c6c...86a

Eeh... det er åpenbart mer kyndige folk enn deg og meg som har laget regelverk og forskrifter som regulerer dette. 

Noen fat med bensin i garasjen er det neppe noen som har. Dumt og ulovlig.

Mens det i hht bl.a. brannvernloven er tillatt å oppbevare tilnærmet ubegrenset med diesel på egen eiendom er reglene selvsagt strengere for bensin. Dersom du følger kravene kan du oppbevare inntil 300 liter bensin totalt på egen eiendom, men maks 50 liter i hver branncelle som garasje/uthus etc. I godkjent utendørs tank kan du uten søknad oppbevare inntil 300 liter, gitt at plasseringen av tanken er i hht regelverket.

Med dette og evt en klassisk håndpumpe bør det ligge an til noen km med tut og kjør for ts i bobla si. 😉

Hvis du ikke synes noe om regelverket så får du ta det opp med rette instans. Og for å sitere en bidragsyter i denne relativt interessante tråden: Tenk litt lengre enn du her har gjort, før du poster innlegg. 

Anonymkode: 3f4d7...c7a

  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eeh... det er åpenbart mer kyndige folk enn deg og meg som har laget regelverk og forskrifter som regulerer dette. 

Noen fat med bensin i garasjen er det neppe noen som har. Dumt og ulovlig.

Mens det i hht bl.a. brannvernloven er tillatt å oppbevare tilnærmet ubegrenset med diesel på egen eiendom er reglene selvsagt strengere for bensin. Dersom du følger kravene kan du oppbevare inntil 300 liter bensin totalt på egen eiendom, men maks 50 liter i hver branncelle som garasje/uthus etc. I godkjent utendørs tank kan du uten søknad oppbevare inntil 300 liter, gitt at plasseringen av tanken er i hht regelverket.

Med dette og evt en klassisk håndpumpe bør det ligge an til noen km med tut og kjør for ts i bobla si. 😉

Hvis du ikke synes noe om regelverket så får du ta det opp med rette instans. Og for å sitere en bidragsyter i denne relativt interessante tråden: Tenk litt lengre enn du her har gjort, før du poster innlegg. 

Anonymkode: 3f4d7...c7a

DSB slår beina under deg i din påstand. Man kan oppbevare max 60liter bensin på egen eiendom. Man kan frakte 240liter om gangen, men hver enkelt beholder skal ikke være over 60liter. 

Anonymkode: 892f3...14d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

DSB slår beina under deg i din påstand. Man kan oppbevare max 60liter bensin på egen eiendom. Man kan frakte 240liter om gangen, men hver enkelt beholder skal ikke være over 60liter. 

Anonymkode: 892f3...14d

Forstår at du tolker det slik, jamfør den overforenklede fremstillingen for hvermannsen på DSB sin nettside. MEN: virkeligheten er litt mer komplisert.

Så lenge hver garasje eller hvert uthus er frittstående branncelle som oppfyller krav til sikkerhet kan du lagre inntil 50 liter i HVER av dem. Denne tolkningen benyttes også av brannvesen og rådgivende ingeniører, så lenge bygningene er separate og kravet om 300 liter totalt overholdes.

På samme måte har du anledning til å montere en godkjent bensintank på inntil 300 liter, gitt at plasseringen av tanken er i hht regelverket.

Send gjerne en henvendelse til ditt lokale brannvesen eller aller helst DSB hvis du vil ha dette svart på hvitt. (En 2-300-liters bensintank koster forresten skjorta sammenlignet med en dieseltank).

 

Anonymkode: 3f4d7...c7a

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forstår at du tolker det slik, jamfør den overforenklede fremstillingen for hvermannsen på DSB sin nettside. MEN: virkeligheten er litt mer komplisert.

Så lenge hver garasje eller hvert uthus er frittstående branncelle som oppfyller krav til sikkerhet kan du lagre inntil 50 liter i HVER av dem. Denne tolkningen benyttes også av brannvesen og rådgivende ingeniører, så lenge bygningene er separate og kravet om 300 liter totalt overholdes.

På samme måte har du anledning til å montere en godkjent bensintank på inntil 300 liter, gitt at plasseringen av tanken er i hht regelverket.

Send gjerne en henvendelse til ditt lokale brannvesen eller aller helst DSB hvis du vil ha dette svart på hvitt. (En 2-300-liters bensintank koster forresten skjorta sammenlignet med en dieseltank).

 

Anonymkode: 3f4d7...c7a

Du står på ditt, og ingen kilde? Hvofor?

Anonymkode: 892f3...14d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvordan kan du si noe sånt når du vet at det ikke er sant? Hva er liksom motivasjonen din for det, hva får du ut av det? Ukraina importerer importerer selvsagt all slags kjøretøy de får tak i, bare prisen stemmer, men at de har sopet opp rimelige elbiler fra hele Europa og især Norge er jo noe alle oppkjøpere, og tusenvis av privatkjøpere og -selgere har fått med seg. Det er litt som å si at "google at jorden er flat - det står jo der".

Anonymkode: 83332...0e3

Hva er motivasjonen din for å spre disse mytene da? 

Og hvorfor nekter du å tro på tallene på import i Ukraina?

Anonymkode: 3c9a9...fee

AnonymBruker
Skrevet

Denne tråden er fascinerende. Det virker som noen bare er helt frikoblet fra praktisk sans, og ikke minst fakta. Noen aner ikke hvordan man får løftet væske opp fra bakken uten strøm, selv om mennesket har holdt på med sånt i tusenvis av år. Noen insisterer på at alle biler blir slått ut hvis det kommer en solstorm, selv om vi har hatt det før og det går helt fint med eldre biler. Atter andre har gått på en myte om at Ukraina importerer haugevis av elbiler fra utlandet fordi det er så press på drivstoffleveransene der, når sannheten er det motsatte, det er strømmangel i krigsområdene og elbiler egner seg veldig dårlig i kriser. 

Aldri har man hatt større tilgang på informasjon, men man leser bare tabloide nyheter og hiver seg på enhver påstand som passer med egne tanker, som om det var en sannhet.

Anonymkode: 3c9a9...fee

  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du står på ditt, og ingen kilde? Hvofor?

Anonymkode: 892f3...14d

Empiri og praktisk erfaring.

Du skal vel ikke se helt bort fra at vi her hos oss bor slik til at problemstillingen har vært aktuell og måtte løses. Dessverre var ikke diesel et fullgodt alternativ for vårt bruk.

Løsningen med kontinuerlig å ha to jerrykanner i garasje, vognskjul og i hvert av de to uthusene var fullt lovlig ifølge det lokale brannvesenet. Vi var i sin tid nemlig litt i tvil selv, og måtte være helt sikre og ha ryggdekning pga. forsikringsforhold. Ifølge brannvesenet var det et fortolkningsspørsmål av forskriftene. Som i så mange andre tilfeller regulerer ikke forskriftene ned til hver bidige eventualitet – derfor produseres det mengder av veiledninger for hvordan forvaltningen skal tolke og implementere forskriftene.

Jeg har ett konkret brev fra brannvesenet som slår fast at oppbevaringen vi den gang benyttet oss av var godkjent, men akkurat det kommer jeg ikke til å scanne og publisere – det blir for identifiserende.

Essensen her var at maksimal lagret mengde på eiendommen (utenom kjøretøy) var 300 liter, og at det kunne fordeles i enheter beskrevet som separate brannceller med maksimalt 50 liter i hver.

Vi bor forresten på privat eiendom regulert som boligeiendom – det er altså hverken gårdsbruk eller næringseiendom.

Så der har du i det minste en anekdotisk kilde... Vil du ha en formell kilde eller vurdering så foreslår jeg som sagt at du kontakter lokalt brannvesen eller DSB.

For oss ble uansett løsningen med tiden upraktisk, og vi anskaffet en snaut 200 liter bensintank med 12v pumpe. En slik (godkjent) tank krevde heller ingen spesiell tillatelse å sette opp på eiendommen. Var forresten skamdyr sammenlignet med en tilsvarende dieseltank (nesten tre ganger så dyr).

🙂

Anonymkode: 3f4d7...c7a

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sprøtt å se at EMP er et tema i elbildiskusjon. Om dette skulle skje vil vi ha andre ting å tenke på enn å kjøre bil. De levende vil misunne de døde.

Anonymkode: eece2...b70

  • Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.5.2025 den 10.25):

Kanskje greit å ha stående ei gammel WW boble eller noe fra den tiden i reserve?

Hvor vil du kjøre? Hvor mye bensin/diesel vil du lagre?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.5.2025 den 7.09):

Jo, det pumpes opp fra bakken. Slutt å fable om ting du ikke vet noe om.

Anonymkode: 3c9a9...fee

Den fraktes dit med tankbiler, det er ingen oljefelt under hver bensinstasjon 😂😂 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.5.2025 den 23.37):

Denne tråden er fascinerende. Det virker som noen bare er helt frikoblet fra praktisk sans, og ikke minst fakta. Noen aner ikke hvordan man får løftet væske opp fra bakken uten strøm, selv om mennesket har holdt på med sånt i tusenvis av år. Noen insisterer på at alle biler blir slått ut hvis det kommer en solstorm, selv om vi har hatt det før og det går helt fint med eldre biler. Atter andre har gått på en myte om at Ukraina importerer haugevis av elbiler fra utlandet fordi det er så press på drivstoffleveransene der, når sannheten er det motsatte, det er strømmangel i krigsområdene og elbiler egner seg veldig dårlig i kriser. 

Aldri har man hatt større tilgang på informasjon, men man leser bare tabloide nyheter og hiver seg på enhver påstand som passer med egne tanker, som om det var en sannhet.

Anonymkode: 3c9a9...fee

Kilder til dine påstander? ChatGPT, Google ai og søk (f.eks. https://ubn.news/ukrainian-automotive-market-trends-in-2024-a-decline-in-the-popularity-of-new-gasoline-powered-vehicles-and-an-increase-in-electric-vehicles/?amp=1)

viser alle til kraftig øket etterspørsel etter elbiler i Ukraina bla grunnet knapphet på drivstoff og økte priser.

Dersom en solstorm er kraftig nok til å slå ut strømnettet er en moderne fossilbil like utsatt som en moderne elbil. Om du har en eldgammel fossilbil vil den nok fungere om det ikke var kjernefysisk EMP, da ryker alt med en ledning i seg. 

Ved en slik katastrofal hendelse er du avhengig av drivstofflager hjemme, da bensinstasjonen ikke er i drift, og om den er det, vil køen være enorm og sannsynligvis går den tom ila timer. 
 

Dessuten er det ingensteds å kjøre, og det vil være stillestående kø på alle større veier i landet i lang tid. 

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Noen som kan forklare hvorfor biltype vil ha betydning om 3. verdenskrig bryter ut?

Anonymkode: eece2...b70

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Bokormsen skrev (4 timer siden):

Kilder til dine påstander? ChatGPT, Google ai og søk (f.eks. https://ubn.news/ukrainian-automotive-market-trends-in-2024-a-decline-in-the-popularity-of-new-gasoline-powered-vehicles-and-an-increase-in-electric-vehicles/?amp=1)

viser alle til kraftig øket etterspørsel etter elbiler i Ukraina bla grunnet knapphet på drivstoff og økte priser.

Dersom en solstorm er kraftig nok til å slå ut strømnettet er en moderne fossilbil like utsatt som en moderne elbil. Om du har en eldgammel fossilbil vil den nok fungere om det ikke var kjernefysisk EMP, da ryker alt med en ledning i seg. 

Ved en slik katastrofal hendelse er du avhengig av drivstofflager hjemme, da bensinstasjonen ikke er i drift, og om den er det, vil køen være enorm og sannsynligvis går den tom ila timer. 
 

Dessuten er det ingensteds å kjøre, og det vil være stillestående kø på alle større veier i landet i lang tid. 

Linken din sier at diesel økte mest i 2024.

Solstorm og "fossilbil" ble forklart i innlegg #2. Hvis du ikke har tilgang på strøm, får du ikke kjørt elbil.

Mange her har vist til hvordan bensinstasjonen fungerer i en krise. Drivstoff kan også distribueres med "fossil" tankbil.

Anonymkode: 3c9a9...fee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Noen som kan forklare hvorfor biltype vil ha betydning om 3. verdenskrig bryter ut?

Anonymkode: eece2...b70

Sjekk med forsvaret for detaljer, de skriver at ingen elbiler rekvireres pga at de ikke kan brukes i en krise.

Hvis man har behov for å komme seg rundt/bort/vekk så bør man ha full bensin/dieseltank, eller fulladet batteri hvis man kjører elbil. Man kommer vesentlig "lenger" med en dieselbil dog hvis man trenger det. Og så kan man oppbevare drivstoff hjemme, mens man er stuck hvis strømmen plutselig er borte.

Anonymkode: 3c9a9...fee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Sjekk med forsvaret for detaljer, de skriver at ingen elbiler rekvireres pga at de ikke kan brukes i en krise.

Det som snakkes om her, EMP, er ikke krise, det er verdens undergang.
De som er så uheldige å overleve starten vil ha annet å bekymre seg over enn om de trenger strøm eller bensin til bilen.
Men jeg kan ta feil.

Anonymkode: eece2...b70

  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Linken din sier at diesel økte mest i 2024.

Solstorm og "fossilbil" ble forklart i innlegg #2. Hvis du ikke har tilgang på strøm, får du ikke kjørt elbil.

Mange her har vist til hvordan bensinstasjonen fungerer i en krise. Drivstoff kan også distribueres med "fossil" tankbil.

Anonymkode: 3c9a9...fee

Hva som øker mest var ikke spørsmålet, men effekten av at markedet blir tømt for billige elbiler. Om så esel og kjerre øker mest er effekten av det vi egentlig snakker om fortsatt der.

Denne krisedebatten er sabla snål. Vi vet at drivstoffproduksjon, -lagre og -distribusjon er de første og viktigste mål i en krig. Det ser vi overalt. Likevel snakker folk her om drivstoff som om det ikke var forbeholdt forsvaret i en krise.

Anonymkode: 83332...0e3

  • Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva som øker mest var ikke spørsmålet, men effekten av at markedet blir tømt for billige elbiler. Om så esel og kjerre øker mest er effekten av det vi egentlig snakker om fortsatt der.

Denne krisedebatten er sabla snål. Vi vet at drivstoffproduksjon, -lagre og -distribusjon er de første og viktigste mål i en krig. Det ser vi overalt. Likevel snakker folk her om drivstoff som om det ikke var forbeholdt forsvaret i en krise.

Anonymkode: 83332...0e3

Så statistikken du viste til er ikke riktig? Eller hva mener du? Er den irrelevant? Hva er poenget med å lenke til noe da? 

Men når man bruker begrep som at "markedet blir tømt for elbiler" så er man sikkert ikke særlig opptatt av høyt presisjonsnivå.

Anonymkode: 3c9a9...fee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det som snakkes om her, EMP, er ikke krise, det er verdens undergang.
De som er så uheldige å overleve starten vil ha annet å bekymre seg over enn om de trenger strøm eller bensin til bilen.
Men jeg kan ta feil.

Anonymkode: eece2...b70

Folk døde ikke i hopetall fordi de ikke hadde strøm før heller. Det er derfor vi tar noen forholdsregler, med vedfyring, tilgang på vann, full tank på bilen osv. 

Anonymkode: 3c9a9...fee

  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Bokormsen skrev (20 timer siden):

Kilder til dine påstander? ChatGPT, Google ai og søk (f.eks. https://ubn.news/ukrainian-automotive-market-trends-in-2024-a-decline-in-the-popularity-of-new-gasoline-powered-vehicles-and-an-increase-in-electric-vehicles/?amp=1)

viser alle til kraftig øket etterspørsel etter elbiler i Ukraina bla grunnet knapphet på drivstoff og økte priser.

Dersom en solstorm er kraftig nok til å slå ut strømnettet er en moderne fossilbil like utsatt som en moderne elbil. Om du har en eldgammel fossilbil vil den nok fungere om det ikke var kjernefysisk EMP, da ryker alt med en ledning i seg. 

Ved en slik katastrofal hendelse er du avhengig av drivstofflager hjemme, da bensinstasjonen ikke er i drift, og om den er det, vil køen være enorm og sannsynligvis går den tom ila timer. 
 

Dessuten er det ingensteds å kjøre, og det vil være stillestående kø på alle større veier i landet i lang tid. 

Hjelpeløse byfolk kan nok tenke slik. På landet har vi milevis med vei som det sjelden går biler på. Og nettopp derfor trenger vi gamle biler som går når alle nymotens biler med datastyringer over en lav sko blir ubrukelige. Og bare til opplysning, her jeg bor har vi stående biler inne i en nedlagt gruvegang, + en god del bensin og diesel. Tenker de står godt beskyttet mot både det ene og det andre der.

Anonymkode: abad3...44d

  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...