Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Snakkes med rette mye om kriser i dag. Om det skulle skje på en eller annen måte (solstorm, cyberangrep, hacking osv) at hele nettet inkl. strøm, nettdata blir borte i kanskje flere dager, blir ikke da også nyere biler ubrukelige? Kanskje greit å ha stående ei gammel WW boble eller noe fra den tiden i reserve?

Anonymkode: abad3...44d

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gitt at du har tilgang på drivstoff er jo selvsagt oddsene dine bedre for at du skal kunne komme deg rundt med et "analogt" kjøretøy. Et 12v bilbatteri er en passiv kjemisk energilagrer som normalt ikke vil påvirkes av f.eks. kraftig solstorm. Det er eventuelt komponenter tilkoblet dette som er følsomt.

Anonymkode: 3f4d7...c7a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Gitt at du har tilgang på drivstoff er jo selvsagt oddsene dine bedre for at du skal kunne komme deg rundt med et "analogt" kjøretøy. Et 12v bilbatteri er en passiv kjemisk energilagrer som normalt ikke vil påvirkes av f.eks. kraftig solstorm. Det er eventuelt komponenter tilkoblet dette som er følsomt.

Anonymkode: 3f4d7...c7a

Hjelper vel lite om man ikke får ladet? Er det mulig å koble slik lader til et vanlig strømaggregat?

Anonymkode: abad3...44d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Snakkes med rette mye om kriser i dag. Om det skulle skje på en eller annen måte (solstorm, cyberangrep, hacking osv) at hele nettet inkl. strøm, nettdata blir borte i kanskje flere dager, blir ikke da også nyere biler ubrukelige? Kanskje greit å ha stående ei gammel WW boble eller noe fra den tiden i reserve?

Anonymkode: abad3...44d

Spørsmålet er om man trenger å dra noe sted om ingenting fungerer... 

Må ærlig innrømme at jeg aldri hadde tenkt tanken på å kjøre meg en tur om samfunnet og moderne infrastruktur kollapset. Bare mangel på lysregulering hadde gjort det tilnærmet umulig å komme seg ut av eller gjennom Oslo. 

En moderne bil vil jeg tro fungerer finfint så lenge ingen smeller av en EMP i nærheten av bilen. De færreste biler er avhengig av skyen for å fungere. 

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (4 minutter siden):

Spørsmålet er om man trenger å dra noe sted om ingenting fungerer... 

Må ærlig innrømme at jeg aldri hadde tenkt tanken på å kjøre meg en tur om samfunnet og moderne infrastruktur kollapset. Bare mangel på lysregulering hadde gjort det tilnærmet umulig å komme seg ut av eller gjennom Oslo. 

En moderne bil vil jeg tro fungerer finfint så lenge ingen smeller av en EMP i nærheten av bilen. De færreste biler er avhengig av skyen for å fungere. 

Vel, man er avhengig av strøm for å lade da. Nå bor jeg langt ute på landet, og selv i en krise er jeg avhengig av å være mobil.

Anonymkode: abad3...44d

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vel, man er avhengig av strøm for å lade da. Nå bor jeg langt ute på landet, og selv i en krise er jeg avhengig av å være mobil.

Anonymkode: abad3...44d

Man er vel strengt tatt avhengig av strøm uansett. Med mindre man alltid har full tank da, for ingen bensinstasjoner fungerer spesielt godt uten strøm heller... 

  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (7 minutter siden):

Man er vel strengt tatt avhengig av strøm uansett. Med mindre man alltid har full tank da, for ingen bensinstasjoner fungerer spesielt godt uten strøm heller... 

Akkurat jeg har 100 liter lagret i godkjent tank utvendig + en litt større tank til diesel. Og har strømaggregat. Har et lite gårdsbruk, men først i senere tid begynt å tenke på dette om å ha en gammel bensinbil i "beredskap".

Anonymkode: abad3...44d

AnonymBruker
Skrevet

Bensin blir gammel fort, 6-12 måneder. Pumpene virker ikke uten strøm, da må du oppbevare det hjemme. Er nok kun gårdsbruk dette kan være aktuelt for, da gjerne et så gammelt kjøretøy at det går på alt fra parafin til hjemmebrent.

Anonymkode: 6cdd7...f90

  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bensin blir gammel fort, 6-12 måneder. Pumpene virker ikke uten strøm, da må du oppbevare det hjemme. Er nok kun gårdsbruk dette kan være aktuelt for, da gjerne et så gammelt kjøretøy at det går på alt fra parafin til hjemmebrent.

Anonymkode: 6cdd7...f90

Det stemmer ikke. Men kan ha litt å si hvordan og hva den er lagret i. Vet om folk som har brukt to år gammel 98 oktan som funker som bare det. Og man passer jo på å "rullere" lageret hele tiden.

Anonymkode: abad3...44d

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
  AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gitt at du har tilgang på drivstoff er jo selvsagt oddsene dine bedre for at du skal kunne komme deg rundt med et "analogt" kjøretøy. Et 12v bilbatteri er en passiv kjemisk energilagrer som normalt ikke vil påvirkes av f.eks. kraftig solstorm. Det er eventuelt komponenter tilkoblet dette som er følsomt.

Anonymkode: 3f4d7...c7a

Hjelper vel lite om man ikke får ladet? Er det mulig å koble slik lader til et vanlig strømaggregat?

Anonymkode: abad3...44d

 

Nå var jo dette svaret myntet på hovedinnlegget der en gammel VW Boble ble nevnt... Et 12v blybatteri eller AMG er vil da lades opp med en enkel elektromagnetisk dynamo som drives av mekanisk energi fra motoren. Det er et kretsløp uten (over)følsom elektronikk som sådan, og vil nok fungere greit.

Hvis kommentaren var en misforståelse, og spørsmålet er om en elbil kan lades med et strømaggregat så er svaret ja. Du kan lade de aller fleste elbiler med f.eks. et +/- 3kw vanlig strømaggregat, men det MÅ være av invertertypen, altså levere ren sinuskurve. Koster ikke mer enn 6-10' for et som duger. Er det energieffektivt? Nei. Tar det tid? Ja. Vil det fungere etter en solstorm eller en kraftig EMP? Lite sannsynlig, men teoretisk mulig.

Anonymkode: 3f4d7...c7a

AnonymBruker
Skrevet
  AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Bensin blir gammel fort, 6-12 måneder. Pumpene virker ikke uten strøm, da må du oppbevare det hjemme. Er nok kun gårdsbruk dette kan være aktuelt for, da gjerne et så gammelt kjøretøy at det går på alt fra parafin til hjemmebrent.

Anonymkode: 6cdd7...f90

Det stemmer ikke. Men kan ha litt å si hvordan og hva den er lagret i. Vet om folk som har brukt to år gammel 98 oktan som funker som bare det. Og man passer jo på å "rullere" lageret hele tiden.

Anonymkode: abad3...44d

 

Dere har vel sånn sett delvis rett begge to: Bensin er ikke bensin. Det etanolsølet vi får alle steder i dag har kort holdbarhet. All (?) 98-oktan som vi får på pumper i Norge er enn så lenge E0, selv om pumpene er merket 98-oktan E5 etter EU-standard. Dette kan absolutt lagres lenge. Men 98-oktan du kjøper f.eks i Sverige er nesten alltid utblandet til E5. Langtidslagring av bensin er risikabelt, og strengt regulert.

Det samme vedr. etanol er tilfelle med diesel. Det må være blankdiesel B0 for at det skal tåle langtidslagring best mulig. Diesel kan du dessuten strengt tatt oppbevare i et dusin 200-liters fat hjemme på gårdsplassen midt i et boligfelt uten at det er ulovlig (det måtte evt være ved innvendinger av miljøhensyn).

Anonymkode: 3f4d7...c7a

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det virker ikke som folk forstår hva som kreves å holde bensin og diesel vedlike... Dette blir fort dårlig og skadelig.

Anonymkode: f58ff...d2e

  • Liker 1
Skrevet

EMP slår ut all elektronikk, også i en gammel boble (fordeler, starterbatteri osv.).

Elbil kan du lade på autonomt solcelleanlegg. Drivstoff er vanskelig å få tak i i apokalypsen, særlig når det er etanol i det og væsken forvitrer.

AnonymBruker
Skrevet
catman skrev (42 minutter siden):

EMP slår ut all elektronikk, også i en gammel boble (fordeler, starterbatteri osv.).

Elbil kan du lade på autonomt solcelleanlegg. Drivstoff er vanskelig å få tak i i apokalypsen, særlig når det er etanol i det og væsken forvitrer.

Ja så mye elektronikk det var i fordeleren på ei boble🤗😅😂😂😂😂Den var omtrent rent mekanisk.

Anonymkode: 892f3...14d

  • Nyttig 1
Skrevet

Du skal fortsatt ha gnist i tennpluggen, eller tenker du tømme ut innmaten og gjøre den om til pedalbil?

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
catman skrev (9 minutter siden):

EMP slår ut all elektronikk, også i en gammel boble (fordeler, starterbatteri osv.).

Eeeeh, og dette er du helt sikker på liksom? I beg to differ.

Det du sier er jo åpenbart noe du bare antar og gjetter deg til.

Her kommer det masse nerdete fagkunnskap som trolig interesserer de færreste...

Du hevder av EMP slår ut startbatteriet i en VW Boble. Et standard 12 v bilbatteri ,enten det er av bly- eller AMG-typen, er som jeg skrev tidligere er en passiv kjemisk energilagrer. Det vil, i likhet med AA, AAA, 9v og de aller fleste andre batterier uavhengig av om de er alkaliske, litium- eller nikkelbaserte fungere helt fint selv om de utsettes for kraftig EMP.

At moderne utstyr som skal driftes med alle disse batteriene gjerne går ad undas er en helt annen sak...

Du hevder at EMP slår ut fordeler i en gammel boble. Det er i så fall kun en i aller beste fall en teoretisk mulighet. Det skjønne med en så gammel bil er at den ikke har elektronisk tenning. Den har nettopp en "dum" mekanisk fordeler. Den inneholder riktig nok en liten og svært simpel kondensator, men den er kapslet inn i metall (som gir den beskyttelse som et Faradays bur), og kondensatoren ligger inne i fordeleren, som også er en slags metallkapsel. På toppen av alt er dette montert i en bil som i alle fall til en viss grad fungerer som et Faradays bur. 

Det er gjort både sivile og militære tester som konkluderer med at gamle Bobler, i likhet med en rekke eldre biler, er ekstremt EMP-robuste. Konklusjonene har vært unisone: Sannsynligheten for å slå ut en Boble produsert før 1975 er mer på det helt teoretiske planet. Jeg orker ikke å bruke tid på å lete frem dokumenter fra studietiden på dette. Men det kan du sikkert finne frem selv også med et google-søk eller to.

Eneste teoretiske mulighet til å kverke den kondensatoren er hvis det er en ekstremt kraftig EMP og kondensatoren ligger utenfor bilen eller hvis bilen av en eller annen merkelig grunn skulle ka påkoblet en lang antenne eller kabel (f.eks om den tilfeldigvis står med en batterilater tilkoblet, som igjen er tilkoblet strømnettet.

Bobla, som ble trukket frem i hovedinnlegget, hadde dessuten gammeldags forgasser samt mekanisk bensininnsprøyting frem til og med 1974. Ikke noe elektronikk.

 

Nerd mode off. 🙂

 

 

 

 

 

Anonymkode: 3f4d7...c7a

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Elsker nerdmode, og takke for ny kunnskap! Så gøy.

AnonymBruker
Skrevet

Hjelper ikke meg en dritt at jeg får ladet bilen om Musk bestemmer seg for å deaktivere alle bilene 😂 orker virkelig ikke gå rundt å tenke på alt som kan skje. Mat og drikke + medisiner til å klare seg over en periode er viktigst. 

Anonymkode: 04705...692

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (4 timer siden):

Man er vel strengt tatt avhengig av strøm uansett. Med mindre man alltid har full tank da, for ingen bensinstasjoner fungerer spesielt godt uten strøm heller... 

Hvis strømmen blir borte over en lang periode så er det fullt mulig for bensinstasjonene å få hevet drivstoffet i de nedgravde tankene, det er faktisk så enkelt som å åpne lokket for fylling og bruke en god gammeldags håndpumpe.

47226_Effektiv_manuell_sveivepumpe_1.jpg.f9201649dfc4ffbfd743a8f7d92a49be.jpg

Det er jo ikke sånn at man blir helt hjelpeløs uten strøm , spesielt ikke om man har litt teknisk innsikt.

catman skrev (1 time siden):

EMP slår ut all elektronikk, også i en gammel boble (fordeler, starterbatteri osv.).

Elbil kan du lade på autonomt solcelleanlegg. Drivstoff er vanskelig å få tak i i apokalypsen, særlig når det er etanol i det og væsken forvitrer.

EMP slår ut elektronikk og mikrobrikker, ikke enkle elektriske systemer som man finner i gamle biler.

Anonymkode: 59562...b15

  • Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (7 timer siden):

Man er vel strengt tatt avhengig av strøm uansett. Med mindre man alltid har full tank da, for ingen bensinstasjoner fungerer spesielt godt uten strøm heller... 

Ikke uten grunn at Ukraina har støvsugd bruktmarkedet i Europa etter billige elbiler

Anonymkode: 6fff8...d74

  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...