Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hva er den største utgiftsposten? Hadde kanskje heller revurdert om man trenger 3 stuer, enn å selge en sofa.

Anonymkode: ff30e...28c

når huset en gang HAR tre stuer er det ofte dyrere å bytte hus enn å selge en sofa.. 🤣

Anonymkode: c7099...b05

Fortsetter under...

AnonymBruker

Man får svært lite for brukte møbler og klær.

Har du sølvtøy eller gull du kan/vil selge? Det får man godt betalt for. Fikk nettopp 20.000 for en pose sølvtøy som ingen av oss arvinger var interessert i. Lett å sende inn til oppkjøpere, og raskt oppgjør.

Anonymkode: 0edc7...cfd

• Liker 1
AnonymBruker

Jeg hadde droppet ferie lett. Vet ikke om jeg hadde solgt unna møbler som jeg egentlig trenger. Jeg hadde solgt unna ting og tang. Klær. Ski som man ikke bruker. Slike ting. Så får man se hvor man ender opp. 

Anonymkode: 1218f...4a6

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja, og har tydeligvis ikke spart opp nødvendig med penger for å bo i en eldre, stor enebolig. Alle vet jo at man bør ha 3 månedslønner i buffer pluss ekstra i fond når man bor slik. Å skifte tak eller renovere bad er jo mange hundre tusen.  Men, men. 

Anonymkode: 1eb94...a46

Men hun skriver jo at en ting etter den andre har rykt. Selv så har vi kanskje 8 mnd lønninger på buffer. Men ryker alt i huset på samme tid så sier det stopp med penger her å. For ting koster ser jeg. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er det jeg ikke ønsker :) ts

Anonymkode: 10f1b...021

Det må du faktisk. At dere har klart å rote til økonomien med så go inntekt vitner om ufornuftig pengebruk 

Anonymkode: 838a4...11c

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det var veldig å ta i hvor mye bonus du får,vi bruker ca 10000-14000 i måneden på mat, men si vi bruker 9000-10000 på kiwi, da er det kanskje 200 i bonus på en måned. Så det er ikke så mye å hente 

Anonymkode: 77f0b...ed3

Jeg gjør det slik hun forklarte. Jeg har trump kredittkort. Får ekstra bonus da. Jeg handlet for 4000 ca i april. Bonus på ca 300 kr. Så dere som handler mye mere enn meg har skulla fått mye mere bonus da. Så ja. Det lønner seg. 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvor stor konto er din? Vår var på 250.000. Hvem definerer ræl? ts

På sparekontoen bare ca 100 000, men ca 1 mill i investeringer som lett kan realiseres og bli tilgjengelig innen noen uker/måneder. Noe tar kort tid, noe litt lengre. Og dette selv om vi eier en helt ny leilighet som ikke trenger vedlikehold på mange år. 

Du synes jo selv at det er helt uproblematisk å selge disse tingene til en brøkdel av prisen du nylig ga for dem. Slik jeg ser det er det da (til og med i dine øyne) ræl.

Anonymkode: 6d3cb...1d5

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men hun skriver jo at en ting etter den andre har rykt. Selv så har vi kanskje 8 mnd lønninger på buffer. Men ryker alt i huset på samme tid så sier det stopp med penger her å. For ting koster ser jeg. 

Hvis "alt" i huset ryker på samme tid så har man ikke fulgt opp det jevnlige vedlikeholdet som kreves når man eier en bolig.

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor stor konto er din? Vår var på 250.000. Hvem definerer ræl? ts

Men hvis dere har vært sammen i 20 år, er dere vel i 40-åra? Med så god inntekt har dere vel en del penger i fond i bakhånd, og mye EK i boligen? Det er jo ganske normalt å refinansiere litt av boliglånet, dersom man trenger mye penger til vedlikehold. 

AnonymBruker

Hvis "alt" i huset ryker på samme tid så har man ikke fulgt opp det jevnlige vedlikeholdet som kreves når man eier en bolig.

Eh. Så hvis kjøleskap. Komfyr. Micro. Oppvaskmaskin. Vaskemaskin. Tørketrommel. Alt koster. Ja det kan ryke så å si samme tid. Fordi vi kjøpe alt på samme tid når vi flyttet. Så teknisk så kan det skje. Så kan det skje noe med bilen. Ja følger opp bilen hver bidige år. Men ting kan skje fordi. Så jeg mener man kan ikke dømme. Hun skrev at bufferen er tom no fordi alt skjedde på samme tid. Ting kan skje. Betyr ikke at man ikke har en buffer fordi. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eh. Så hvis kjøleskap. Komfyr. Micro. Oppvaskmaskin. Vaskemaskin. Tørketrommel. Alt koster. Ja det kan ryke så å si samme tid. Fordi vi kjøpe alt på samme tid når vi flyttet. Så teknisk så kan det skje. Så kan det skje noe med bilen. Ja følger opp bilen hver bidige år. Men ting kan skje fordi. Så jeg mener man kan ikke dømme. Hun skrev at bufferen er tom no fordi alt skjedde på samme tid. Ting kan skje. Betyr ikke at man ikke har en buffer fordi. 

Vi kjøpte også "alt" når vi flyttet inn i nytt hus - og defro la vi også opp til å a en ekstra buffer med tanke på dette fra den dagen - nå 15 år etter har vi byttet oppvaskmaskinen som var det første som gikk for 5 år siden, vaskemaskinen som røyk ett år etter og tørketrommelen som røyk nå før jul så nei, du har maks uflaks om alt ryker samtidig.. og poenget med en buffer er jo nettopp at man etterpå kan bygge den opp igjen :)

AnonymBruker

Men hvis dere har vært sammen i 20 år, er dere vel i 40-åra? Med så god inntekt har dere vel en del penger i fond i bakhånd, og mye EK i boligen? Det er jo ganske normalt å refinansiere litt av boliglånet, dersom man trenger mye penger til vedlikehold. 

Det har vi, men tar ikke opp lån for å slippe å betale restskatt, da selger jeg heller ting vi ikke bruker nå. Jeg mener vi klarer oss fint uten.

Og nei vi er ikke en vanlig kg bruker med milioner investert og buffer som aldri går tom. 
Vi har også valgt å leve, reise, spise ute og kose oss mens barna er små. Jeg har ikke behov for milioner investert. Dette er heller ikke vanlig utenom her på kg :) ts

AnonymBruker

Vi kjøpte også "alt" når vi flyttet inn i nytt hus - og defro la vi også opp til å a en ekstra buffer med tanke på dette fra den dagen - nå 15 år etter har vi byttet oppvaskmaskinen som var det første som gikk for 5 år siden, vaskemaskinen som røyk ett år etter og tørketrommelen som røyk nå før jul så nei, du har maks uflaks om alt ryker samtidig.. og poenget med en buffer er jo nettopp at man etterpå kan bygge den opp igjen :)

Håpe dere alltid har sikret dere, deilig å vite at man alltid har penger til alt som kan skje. Ts

Vi hadde mer en anbefalt i buffer, vi var også godt sikret og er det fortsatt. Så det går nok bra. 
Tenk så mange her på kg som har milioner av kroner, masse eiendom og penger til enhver ting. Uforutsette ting skjer aldri de for de har planlagt for alt i livet. For meg høres det ut som et slitsomt liv der alt skulle skjedd hadde mann tatt det med et smil å hatt alt i orden. 
Hvor er dere i det virkelige liv? Prater mye økonomi både med kollegaer og venner, men ingen har milioner investert og tatt høyde for alt som skjer i livet. Ts

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Tenk så mange her på kg som har milioner av kroner, masse eiendom og penger til enhver ting. Uforutsette ting skjer aldri de for de har planlagt for alt i livet. For meg høres det ut som et slitsomt liv der alt skulle skjedd hadde mann tatt det med et smil å hatt alt i orden. 

Nei, har reist og opplevd mye, samtidig som jeg har satt 1000-2000 i fond hver måned de siste 15 årene. Har ikke merket at jeg har spart de pengene, men nå er det 800-900 000 kroner der. Ble litt mer under korona, siden det ikke var rente på lånet. 

Kjipt. Håper det ordner seg! Mine råd:

1. Se gjennom alt av forsikringer. Sjekk om dere trenger alle (mange er massivt overforsikret). Kutt det som ikke trengs

2. Kjør hardt mot banker og reforhandle lån. Jeg sparte masse på dette i fjor

3. Jeg har store (og små) barn. Fant ut at det var protein som kostet penger. Nå sparer jeg en del på å handle kylling på tilbud. Før kjøpte jeg ikke frossen kylling. Nå gjør jeg det. Sparer noen hundringser på dette pr mnd.

4. Jeg kuttet ut 2 av 4 strømmetjenester samt nedskalerte internett. Sparte noen hundringser der også

5. Jeg fant ut at jeg hadde 4 pappesker stappfulle av klær fra de eldste barna. Mye av det super kvalitet og ikke slitt. Fikk inn et par tusen der i fjor (er ikke særlig glad i Finn, dog)

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, har reist og opplevd mye, samtidig som jeg har satt 1000-2000 i fond hver måned de siste 15 årene. Har ikke merket at jeg har spart de pengene, men nå er det 800-900 000 kroner der. Ble litt mer under korona, siden det ikke var rente på lånet. 

Vi har også spart hver måned, derfor slapp vi å refinansiere når alt skulle gå skeis. 
Men fortsatt har jeg ikke milioner investert, bolig uten lån som samtlige her på kg har. 
Vi har også gått ulønnet med barna våre for senere barnehage start og mannen har studert i løpet av vårt samliv. Må si inntektene her må være høye når man kan spare, leve å bruke penger, bo i hus til mange millioner på så få år. 

Tenk om de som skriver her inne kunne ha svart skikkelig, vært hyggelig og kanskje lært andre en ting eller to. Istedenfor blir man dømt, skrevet utrolig stygt til og de når ikke frem med budskapet sitt. 
Setter kjempe pris på de som har svart skikkelig, og tenker synd det er at så mange sitter som millionærer i slutten av 30 årene som svært få gjør ikke klarer å dele kunnskapen med seg men heller tråkke på andre som ikke har det. Ts 

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
BlackSunshine skrev (1 minutt siden):

Kjipt. Håper det ordner seg! Mine råd:

1. Se gjennom alt av forsikringer. Sjekk om dere trenger alle (mange er massivt overforsikret). Kutt det som ikke trengs

2. Kjør hardt mot banker og reforhandle lån. Jeg sparte masse på dette i fjor

3. Jeg har store (og små) barn. Fant ut at det var protein som kostet penger. Nå sparer jeg en del på å handle kylling på tilbud. Før kjøpte jeg ikke frossen kylling. Nå gjør jeg det. Sparer noen hundringser på dette pr mnd.

4. Jeg kuttet ut 2 av 4 strømmetjenester samt nedskalerte internett. Sparte noen hundringser der også

5. Jeg fant ut at jeg hadde 4 pappesker stappfulle av klær fra de eldste barna. Mye av det super kvalitet og ikke slitt. Fikk inn et par tusen der i fjor (er ikke særlig glad i Finn, dog)

Tusen takk for gode tips, skal gå igjennom stort og smått og prøve meg å selge litt. 
Så kan vi nok kutte litt overalt! 
Takk :) ts

AnonymBruker

Skjønner dere godt. Det er mange som sliter økonomisk nå. Jeg synes du tenker i helt rette baner med selging av ting dere har og ikke strengt tatt trenger samtidig som dere reduser utgifter.

Jeg har selv systematisk gått gjennom hele huset for å finne alt av ting jeg kan selge. For meg har det vært mer fordi jeg har lyst til å ha mindre rot og færre ting, men jeg har faktisk tjent godt over 50 000 kr i løpet av de siste 7-8 månedene bare på å selge klær, pyntegjenstander osv vi ikke trenger og masse ligger fortsatt ute og venter på å bli solgt. Du nevner at du har en del klær du kan tjene på, og det selger ganske godt så lenge du legger det ut til greie priser med gode bilder. Til og med ting jeg er usikker på om vil selge får en del interesse – man sier jo at "one man's trash is another man's treasure" og du vet aldri hvem der ute som trenger noe du har. 

Dere kan også spare MYE penger på planlegging og tilrettelegging av mat. Dere har tenåringer som spiser mye, men hvis dere organiserer dere godt kan dere klare å redusere budsjettet betraktelig. Spis mer vegetarisk, fisk og kjøtt er kjempedyrt og grønnsaker og legumer er veldig sunt. Kjøp billige grønnsaker, linser, kikerter, bønner osv og lag store mengder av gode retter som kan være middag i to dager og kanskje kan noe i frysen også. Pasta og ris er også veldig mettende for sultne tenåringer. Jobb med meal prepping slik at det alltid er mat i frysen/kjøleskapet klar til å tilberedes/varmes opp. Unngå alkohol (tomme kalorier, usunt, dyrt) og brus, saft, energidrikk osv til barna med mindre det er til spesielle anledninger. Ikke bare vil dere spare penger, men hele familien vil ha godt av å spise sunnere og drikke mer vann :)

Du skriver at barna vokser fort, så de trenger sikkert en del nye klær og sko. Lurt å sjekke om søsken/søskenbarn/venner skal gi bort klær og sko som har blitt for smått før man kjøper nytt og evt. kjøpe brukt. Det er bedre både for miljøet og lommeboken, og veldig mye fint som selges til en billig penge. 

Jeg vil råde deg til å se på selging av ting og meal prepping som en liten hobby, noe du trives med å holde på med som både sparer dere penger og sørger for litt ekstra inntekt. Lykke til! 

Anonymkode: 824db...804

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.5.2025 den 10.38):

Jeg kan ikke tjene mer er delvis uføre å klarer så vidt jobben jeg har nå. 
Mannen har også nok med sitt, men tar er par overtidsvakter. Tror det er mange som oss da overtidsvaktene er vanskelig å få. 

Jeg tenker ikke at vi får inn alt, men tenker at vi fint kan få 8-10000 for sofaen vår, og klærne mine får jeg litt for vet jeg. 
Så tenker at alt hjelper enn ingenting, virkelig ikke lyst til å bruke alt som kommer inn til ferie🙈 Ts

Prøv en rimeligere ferie. Ungene trenger ikke mange dager. Vi har tatt et par dager på camping i sverige. Billig overnatting i enkel hytte. De koster nå 700kr pr.natt. for to køyesenger.  Da har vi også handlet inn masse god og billig mat, som har frigjort penger nok til at de to nettene ble gratis. 

I tillegg  har vi tatt med barna  på telttur/ fisketur. Det er også de turene de husker best.  Har dere ikke utstyr, kan dere låne på bua. 

Vi har også  badeplass i nærheten  og vært store deler av sommeren der. Ellers har vi tatt noen dagsturer. 

I tillegg  kan du redusere utgifter på å gå igjennom  økonomi.  Er det strømmetjenester å kutte ut? Kan du få billigere tv og forsikringer etc. Selv jobber jeg med å kutte impulskjøp. Så nå handler jeg kun en dag i uken. Og er streng på handle liste. 

Med god planlegging så kan dere uansett  få en fin sommer. Og betale regninger. Har dere lån, kan dere be om betalingsfri et par mnd. 

Anonymkode: 0be8a...103

• Liker 1

TS, se bort fra de mest negative kommentarene. Jeg har lest to sider ig oppfattet at huset ikke er veldig stort, at du er syk og ikke kan jobbe mer enn nå, men tjener greit og at du har en del merkeklær. 

Jeg selger unna en del klær fordi jeg ønsker (heller enn jeg må). Om det er tøy du ikke bruker, ser jeg ingen grunn til å ikke gjøre det? Bare ikke kjøp tilsvarende nytt etterpå.😊

Jeg har tjent over 45.000 det siste året bare på salg av barneklær. Jeg lager fine pakker; små pakker type 2-4 plagg på dyrere tøy og 4-8 plagg på mellomsjikte klær (type Nameit). Priser du rimelig, får du solgt fort. Det er litt jobb å ta gode bilder, men jeg synes det er litt gøy, jeg, da.🙈😅

Har du vurdert stand på Green Kids/Loppeliten eller lignende? Jeg har solgt mye fint fra både meg og barna raskt på Green Kids.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...