AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:29 #21 Del Skrevet torsdag kl 13:29 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Selge boligen for skattesmell og litt trangt eb periode tror jeg er litt dumt, men tror det er vanlig for mange å ha en eller to ekstra stuer. Huset er kun 200 kvm så det er ikke slott Største utgiftsposten er ungene uten tvil, de spiser som hester og vokser som gress. Ts Anonymkode: 10f1b...021 200kvm er overhode ikke lite. vi har litt under 200 og det er ganske stort hus vi har Anonymkode: c953a...315 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:35 #22 Del Skrevet torsdag kl 13:35 Selg gullsmykker og merkeklær. Hvis matbudsjettet er stort, så vær nøye på å lese kundeavisene. Da får dere heller dra i 3-4 forskjellige matbutikker for å finne de billigste varene. Kjøp billigmerker der dere kan. Anonymkode: 3085a...7e0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:04 #23 Del Skrevet torsdag kl 14:04 Takk for mange tips her, skal prøve å få med meg mannen på noen! Jeg har klær som er attraktive merkeklær som du ikke får tak i om du ikke kjøper brukt nå. Solgte klær for 20.000 i fjor, de gikk fort. Andre type klær er vanskelig å selge, har mye av det også som er tung solgt. Sofaen min er ny, omtrent ikke brukt. Angrer litt på kjøpet da den ikke passet helt. Ny altså kjøpt før alt bestemte seg for å ryke, står i en del som aldri blir brukt. Så den tror jeg fint kan få under 1/3 av prisen den koster. Jeg tenker at det er en del som kan selge, løser ikke alle problemer, men litt er da bedre en ingenting. Mannen min mener det løser seg og at det går bra å ikke gjøre noe i sommer. Jeg må ha litt feriefølelse, mat ute en eller to ganger, bilturer osv. Vi reiser ikke utenlands, men det koster med feire og opplevelser for oss 5. AnonymBruker skrev (34 minutter siden): 200kvm er overhode ikke lite. vi har litt under 200 og det er ganske stort hus vi har Anonymkode: c953a...315 Skrev ikke at det er lite, det er ikke et slott. Ts Anonymkode: 10f1b...021 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet torsdag kl 15:11 #24 Del Skrevet torsdag kl 15:11 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for mange tips her, skal prøve å få med meg mannen på noen! Jeg har klær som er attraktive merkeklær som du ikke får tak i om du ikke kjøper brukt nå. Solgte klær for 20.000 i fjor, de gikk fort. Andre type klær er vanskelig å selge, har mye av det også som er tung solgt. Sofaen min er ny, omtrent ikke brukt. Angrer litt på kjøpet da den ikke passet helt. Ny altså kjøpt før alt bestemte seg for å ryke, står i en del som aldri blir brukt. Så den tror jeg fint kan få under 1/3 av prisen den koster. Jeg tenker at det er en del som kan selge, løser ikke alle problemer, men litt er da bedre en ingenting. Mannen min mener det løser seg og at det går bra å ikke gjøre noe i sommer. Jeg må ha litt feriefølelse, mat ute en eller to ganger, bilturer osv. Vi reiser ikke utenlands, men det koster med feire og opplevelser for oss 5. Skrev ikke at det er lite, det er ikke et slott. Ts Anonymkode: 10f1b...021 Du er ufør, mannen i jobb. Høres ut at dere har en levestandard som dere ikke klarer. Du taper masse penger på å kjøpe ting du egentlig ikke liker eller trenger i etterkant. Vil tippe du mister rundt 70% av verdien. Så det å selge, er egentlig ikke noe vei ut. Du bør: - implementere shoppestopp på alt unntatt rimmelug mat og regninger. - spar en buffer som dekker 6 måneder med faste utgifter. Altså, i tilfelle begge har 0 kr i inntekt neste halvt år, så skal det gå fint å dekke alt med bufferkonto - etter buffer er på plass, starter du å bli kvitt alle lån raskest mulig. Boliglånet tar du til slutt. Lev som fattog. For dere egentlig ER ganske fattige, men lever som ganske rike. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:21 #25 Del Skrevet torsdag kl 15:21 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vi har vært litt "uheldige" det siste året, det har strømmet inn med uforutsette utgifter, det er ene ryker etter det andre. Vi merker det godt økonomisk nå, alle sparekontoer er tømt, og kontoen er mer eller mindre tom rimelig fort etter lønn. Nå har vi fått skattesmell i tillegg (hatt et vanskelig år, så ikke tenkt på å justere skatten), ser nå at alt av feriepenger vil gå til å komme opp igjen økonomisk. Og lite kos (luksus jeg vet) Jeg synes vi bare kan starte å selge en del ting, utemøbler, klær, kanskje en sofa (har 3 stuer) Mannen mener det er totalt unødvendig da vi har brukt for disse tingene. Ser argumentet, men da får vi leve en stund uten akkurat nå har jeg tenkt. Er det helt teit? Er det ikke greit å bare prøve å spare oss opp en buffer for så å begynne å spare til nye ting? Kanskje finne noe brukt? Er så lei å leve fra måned til måned, der kontoen er tom før jeg rakk å tenke. Nå må jeg komme ajour igjen. Vi prøver å spare inn på mat, men det er tomt i kjøleskapet etter bare noen dager med storhandel. Vi spiser ikke luksus, men vi lager mat fra bunnen av. Hva mer kan jeg gjøre for å få inn litt penger fort? 😁 Anonymkode: 10f1b...021 3 stuer ? Høres mer ut som dere burde nedskalere i bolig🫣 Anonymkode: 8e7bc...99d 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:42 #26 Del Skrevet torsdag kl 15:42 Ny Bruker skrev (27 minutter siden): Du er ufør, mannen i jobb. Høres ut at dere har en levestandard som dere ikke klarer. Du taper masse penger på å kjøpe ting du egentlig ikke liker eller trenger i etterkant. Vil tippe du mister rundt 70% av verdien. Så det å selge, er egentlig ikke noe vei ut. Du bør: - implementere shoppestopp på alt unntatt rimmelug mat og regninger. - spar en buffer som dekker 6 måneder med faste utgifter. Altså, i tilfelle begge har 0 kr i inntekt neste halvt år, så skal det gå fint å dekke alt med bufferkonto - etter buffer er på plass, starter du å bli kvitt alle lån raskest mulig. Boliglånet tar du til slutt. Lev som fattog. For dere egentlig ER ganske fattige, men lever som ganske rike. Jeg er ikke uføre, jeg jobber mindre pga sykdom men ikke nok til nav dekker inn. Likevel tjener bra, ligger over 750.000 så vi har god inntekt tilsammen. Elsker å bruke penger på klær og interiør, men det har vært lite det siste året for det kuttes selvfølgelig kjapt. Du kan ikke kalle oss fattige da mannen også har en godt betalt jobb, ja det har blitt mye det siste året. Det er ikke kun vaskemaskiner og slike ting som har måtte ha reparasjoner, men dyre ting på bolig blant annet. Takk for tips! Anonymkode: 10f1b...021 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:44 #27 Del Skrevet torsdag kl 15:44 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): 3 stuer ? Høres mer ut som dere burde nedskalere i bolig🫣 Anonymkode: 8e7bc...99d 200 kvm og hus med litt rar planløsning: Helt normalt i gamle hus med flere stuer. Dumt å nedskalere bolig for å få litt mer kapital for kort tid, så forferdelig står det ikke til at jeg må selge hjemmet vårt for å betale skatt. Alt er borte på ferielønna vår, men da er det ikke mye igjen til andre ting. Derfor vil jeg få inn mest mulig slik at vi har til ferie og kan begynne å spare igjen. Ts Anonymkode: 10f1b...021 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:05 #28 Del Skrevet torsdag kl 16:05 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva mer kan jeg gjøre for å få inn litt penger fort? 😁 Anonymkode: 10f1b...021 Feriepengene kommer straks. Bruk dem. Anonymkode: db296...a49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:07 #29 Del Skrevet torsdag kl 16:07 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Feriepengene kommer straks. Bruk dem. Anonymkode: db296...a49 Det er det jeg ikke ønsker ts Anonymkode: 10f1b...021 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:11 #30 Del Skrevet torsdag kl 16:11 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er det jeg ikke ønsker ts Anonymkode: 10f1b...021 Hør på mannen din du. Ikke selg møbler som du må kjøpe nye av om en kort stund. Det utsetter bare problemet. Anonymkode: db296...a49 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:23 #31 Del Skrevet torsdag kl 16:23 Tror dere rett og slett har blitt vant med ett overforbruk som ikke ligner grisen, og att dere lett kan dra inn ei mpnedsinntekt bare på en liten shoppestopp. Ikke vil dere kutte i noe som helst for å spare, ikke vil dere forsake noe for å spare, og å selge en sofa eller en kjole er litt som å pisse i buksa for å holde seg varm, - i utgangspunktet skulle ikkje hverken kjole eller sofa vert kjøpt inn.. Kjør på som alltid dere, iallefall for å holde på fasaden, - så blir nok iallefall naboene imponert når huset går til tvangsalg grunna en personlig konkurs. Anonymkode: 2a09b...fd2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:34 #32 Del Skrevet torsdag kl 16:34 Å selge en nyinnkjøpt sofa eller merkeklær løser da ingen ting. Det dere behøver er shoppestopp, for dere kjøper åpenbart ting dere ikke har råd til å beholde. Anonymkode: ac548...cb0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:48 #33 Del Skrevet torsdag kl 16:48 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Å selge en nyinnkjøpt sofa eller merkeklær løser da ingen ting. Det dere behøver er shoppestopp, for dere kjøper åpenbart ting dere ikke har råd til å beholde. Anonymkode: ac548...cb0 Har du lest tråden? For jeg har ikke shoppet mer enn nødvendig siden vi fikk økte utgifter. Så shoppestopp har vi innført. Og alle kan man være uheldig at dyre ting på et hus ryker og forsikringen ikke dekker. Så samtidig helt blåst når jeg ikke følger med på skatten i tillegg. Nå vil jeg ha opp bufferen vår igjen, og betale alt av skatt. Isteden for å bruke alle våre feriepenger tenker jeg å få inn penger kjapt, da får man selge ting som man ikle bruker hver dag. Ja, tenk å ha kjøpt en sofa så ble det helt feil, tullete. Derfor tenker jeg at den kan jo selges Vi er ingen dyp økonomisk krise, vi merker økte priser og vært uheldige med alt som bestemte seg for å ryke på engang. Sånn er livet, trenger ikke å selge hus, biler,eller barn, leve som fattige mennesker for det er det vi er.ts Anonymkode: 10f1b...021 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:53 #34 Del Skrevet torsdag kl 17:53 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er ikke uføre, jeg jobber mindre pga sykdom men ikke nok til nav dekker inn. Likevel tjener bra, ligger over 750.000 så vi har god inntekt tilsammen. Elsker å bruke penger på klær og interiør, men det har vært lite det siste året for det kuttes selvfølgelig kjapt. Du kan ikke kalle oss fattige da mannen også har en godt betalt jobb, ja det har blitt mye det siste året. Det er ikke kun vaskemaskiner og slike ting som har måtte ha reparasjoner, men dyre ting på bolig blant annet. Takk for tips! Anonymkode: 10f1b...021 Du skriver jo at du er delvis ufør? Jeg kan ikke tjene mer er delvis uføre å klarer så vidt jobben jeg har nå. Da må dere droppe alle ferieplaner i år, for meg så virker det som dre egentlig ikke har hatt særlig kontroll på forbruk, om du bommer på et sofakjøp du kanskje kan få igjen 8-10000 for så er det en kostbar sofa. Ikke mange impuls handler et sånt bomkjøp. Må være bedre være hjemme og ta det med ro enn å planlegge ferie når dere sliter og er blakke før neste lønn Anonymkode: 77f0b...ed3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:04 #35 Del Skrevet torsdag kl 18:04 Du trenger vel ikke mannens godkjenning for å selge dine egne kjoler og ting? Det er jo bare å legge det ut og se om du får napp. 100 kroner er bedre enn 0 kroner. Sjekk også om du kan leie ut noe, bilen for eksempel. Jeg tjente 44 000 kroner netto på utleie av en dieselbil fra 2010 i fjor. Verktøy, gjerne av kvalitet, kan også være salgbart. Jeg solgte en 20 år gammel vinkelsliper med tilbehør for 800 kroner nylig. Anonymkode: 0f9c1...fcb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:07 #36 Del Skrevet torsdag kl 18:07 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 200 kvm og hus med litt rar planløsning: Helt normalt i gamle hus med flere stuer. Dumt å nedskalere bolig for å få litt mer kapital for kort tid, så forferdelig står det ikke til at jeg må selge hjemmet vårt for å betale skatt. Alt er borte på ferielønna vår, men da er det ikke mye igjen til andre ting. Derfor vil jeg få inn mest mulig slik at vi har til ferie og kan begynne å spare igjen. Ts Anonymkode: 10f1b...021 Skjønner jeg deg riktig nå, at du vil selge unna klær, sofa og utemøbler for å kunne reise på ferie først, altså ikke prioritere spare opp buffer? Og mannen din mener dere kan droppe ferie i år fordi dere ikke har råd? Anonymkode: 3cba0...348 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:08 #37 Del Skrevet torsdag kl 18:08 Jeg ville solgt. Spesielt om dere har møbler som ser fin, moderne ut og har kostet litt. Dere kan fint finne brukte møbler gratis eller billig på finn. Kanskje dere kan beholde møbler i hovedstue og selge de andre. Eller bytte om hvis møbler i hovedstue er mest verdt. Men så har dere et annet alternativ. Dere har flere barn (hver sitt rom?) og 3! stuer? Dere kan fint finne en rimeligere og mindre bolig. Kanskje dere til og med kan stå igjen med en del og spare. Anonymkode: 88d88...48e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:18 #38 Del Skrevet torsdag kl 18:18 Ville også tenkt litt på hva du prioriterer. Jeg tjener som deg og be alene, tar med voksent barn på ferie og ut å spise, siden jeg digger slike opplevelser. Men kjøper aldri dyre klær… Man må velge seg ut hva man skal ha på sin prioriteringsliste- etter faste utgifter. Ingen har råd til «alt» Anonymkode: 40087...3a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet torsdag kl 18:20 #39 Del Skrevet torsdag kl 18:20 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vi har vært litt "uheldige" det siste året, det har strømmet inn med uforutsette utgifter, det er ene ryker etter det andre. Vi merker det godt økonomisk nå, alle sparekontoer er tømt, og kontoen er mer eller mindre tom rimelig fort etter lønn. Nå har vi fått skattesmell i tillegg (hatt et vanskelig år, så ikke tenkt på å justere skatten), ser nå at alt av feriepenger vil gå til å komme opp igjen økonomisk. Og lite kos (luksus jeg vet) Jeg synes vi bare kan starte å selge en del ting, utemøbler, klær, kanskje en sofa (har 3 stuer) Mannen mener det er totalt unødvendig da vi har brukt for disse tingene. Ser argumentet, men da får vi leve en stund uten akkurat nå har jeg tenkt. Er det helt teit? Er det ikke greit å bare prøve å spare oss opp en buffer for så å begynne å spare til nye ting? Kanskje finne noe brukt? Er så lei å leve fra måned til måned, der kontoen er tom før jeg rakk å tenke. Nå må jeg komme ajour igjen. Vi prøver å spare inn på mat, men det er tomt i kjøleskapet etter bare noen dager med storhandel. Vi spiser ikke luksus, men vi lager mat fra bunnen av. Hva mer kan jeg gjøre for å få inn litt penger fort? 😁 Anonymkode: 10f1b...021 Skal du selge noe brukt, så må det ha en viss verdi.Så f.eks selge en sofa til 500,- og så vil dere trenge en ny sofa til minst ti gangen er en dårlig ide. Har dere pene ting dere ikke bruker, så kan dere vurdere det, men regn over hva det virkelig er å tjene på dette da.. Du kan dele opp betalingen hos skatteetaten og den mest effektive måten å tjene penger på er enten overtid på jobben eller ta på dere oppdrag som rydde i hage, klippe gress, vaske ut leiligheter og tilsvarende ting. Dere har vel kanskje ferie nå snart,jobb i ferien. Si dere får inn 1000,- hver om dagen, 60K på en måned det.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:20 #40 Del Skrevet torsdag kl 18:20 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du lest tråden? For jeg har ikke shoppet mer enn nødvendig siden vi fikk økte utgifter. Så shoppestopp har vi innført. Og alle kan man være uheldig at dyre ting på et hus ryker og forsikringen ikke dekker. Så samtidig helt blåst når jeg ikke følger med på skatten i tillegg. Nå vil jeg ha opp bufferen vår igjen, og betale alt av skatt. Isteden for å bruke alle våre feriepenger tenker jeg å få inn penger kjapt, da får man selge ting som man ikle bruker hver dag. Ja, tenk å ha kjøpt en sofa så ble det helt feil, tullete. Derfor tenker jeg at den kan jo selges Vi er ingen dyp økonomisk krise, vi merker økte priser og vært uheldige med alt som bestemte seg for å ryke på engang. Sånn er livet, trenger ikke å selge hus, biler,eller barn, leve som fattige mennesker for det er det vi er.ts Anonymkode: 10f1b...021 Sofa er det dummeste å selge… ingen vil ha brukte sofaer og senger… Anonymkode: 40087...3a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå