Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært litt "uheldige" det siste året, det har strømmet inn med uforutsette utgifter, det er ene ryker etter det andre. Vi merker det godt økonomisk nå, alle sparekontoer er tømt, og kontoen er mer eller mindre tom rimelig fort etter lønn. Nå har vi fått skattesmell i tillegg (hatt et vanskelig år, så ikke tenkt på å justere skatten), ser nå at alt av feriepenger vil gå til å komme opp igjen økonomisk. Og lite kos (luksus jeg vet)  Jeg synes vi bare kan starte å selge en del ting, utemøbler, klær, kanskje en sofa (har 3 stuer) Mannen mener det er totalt unødvendig da vi har brukt for disse tingene. Ser argumentet, men da får vi leve en stund uten akkurat nå har jeg tenkt. 
Er det helt teit? Er det ikke greit å bare prøve å spare oss opp en buffer for så å begynne å spare til nye ting? Kanskje finne noe brukt? 
Er så lei å leve fra måned til måned, der kontoen er tom før jeg rakk å tenke. Nå må jeg komme ajour igjen. 
Vi prøver å spare inn på mat, men det er tomt i kjøleskapet etter bare noen dager med storhandel. Vi spiser ikke luksus, men vi lager mat fra bunnen av. 
Hva mer kan jeg gjøre for å få inn litt penger fort? 😁

Anonymkode: 10f1b...021

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er den største utgiftsposten? Hadde kanskje heller revurdert om man trenger 3 stuer, enn å selge en sofa.

Anonymkode: ff30e...28c

• Liker 20
  • Nyttig 12
Skrevet

Tror det er begrenset å hente på å selge sofaen. Men har dere ting dere ikke bruker som andre kan ha nytte av så selg gjerne det.Det blir nok ikke de store beløpene som kommer inn.

Dere bør forsøke og tjene litt mer, kanskje en av dere kan få dere en ekstrajobb eller en bedre betalt stilling.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er den største utgiftsposten? Hadde kanskje heller revurdert om man trenger 3 stuer, enn å selge en sofa.

Anonymkode: ff30e...28c

Selge boligen for skattesmell og litt trangt eb periode tror jeg er litt dumt, men tror det er vanlig for mange å ha en eller to ekstra stuer. Huset er kun 200 kvm så det er ikke slott :) 

Største utgiftsposten er ungene uten tvil, de spiser som hester og vokser som gress.

Ts

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selge boligen for skattesmell og litt trangt eb periode tror jeg er litt dumt, men tror det er vanlig for mange å ha en eller to ekstra stuer. Huset er kun 200 kvm så det er ikke slott :) 

Største utgiftsposten er ungene uten tvil, de spiser som hester og vokser som gress.

Ts

Kan dere leie ut noe av huset en periode? Jobbe ekstra eller skjære inn på noe.

Noen perioder er det rett og slett trangt økonomisk.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
fru Alving skrev (5 minutter siden):

Tror det er begrenset å hente på å selge sofaen. Men har dere ting dere ikke bruker som andre kan ha nytte av så selg gjerne det.Det blir nok ikke de store beløpene som kommer inn.

Dere bør forsøke og tjene litt mer, kanskje en av dere kan få dere en ekstrajobb eller en bedre betalt stilling.

Jeg kan ikke tjene mer er delvis uføre å klarer så vidt jobben jeg har nå. 
Mannen har også nok med sitt, men tar er par overtidsvakter. Tror det er mange som oss da overtidsvaktene er vanskelig å få. 

Jeg tenker ikke at vi får inn alt, men tenker at vi fint kan få 8-10000 for sofaen vår, og klærne mine får jeg litt for vet jeg. 
Så tenker at alt hjelper enn ingenting, virkelig ikke lyst til å bruke alt som kommer inn til ferie🙈 Ts

AnonymBruker
Skrevet

Spar penger til ferie neste år? Må dere aboslutt på ferie i år når dere ikke har råd?

Anonymkode: 3dd30...917

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat sofa er jo vanskelig å selge da, med mindre det er en dyr designersofa som du vet mange vil ha ...

Ting som er lett omsettelig er feks: utemøbler, grill, bunad/festrakt (kanskje litt feil tid rett etter 17.mai) og muligens sportsutstyr hvis dere har det. 

Anonymkode: 131dd...9b0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi har vært litt "uheldige" det siste året, det har strømmet inn med uforutsette utgifter, det er ene ryker etter det andre. Vi merker det godt økonomisk nå, alle sparekontoer er tømt, og kontoen er mer eller mindre tom rimelig fort etter lønn. Nå har vi fått skattesmell i tillegg (hatt et vanskelig år, så ikke tenkt på å justere skatten), ser nå at alt av feriepenger vil gå til å komme opp igjen økonomisk. Og lite kos (luksus jeg vet)  Jeg synes vi bare kan starte å selge en del ting, utemøbler, klær, kanskje en sofa (har 3 stuer) Mannen mener det er totalt unødvendig da vi har brukt for disse tingene. Ser argumentet, men da får vi leve en stund uten akkurat nå har jeg tenkt. 
Er det helt teit? Er det ikke greit å bare prøve å spare oss opp en buffer for så å begynne å spare til nye ting? Kanskje finne noe brukt? 
Er så lei å leve fra måned til måned, der kontoen er tom før jeg rakk å tenke. Nå må jeg komme ajour igjen. 
Vi prøver å spare inn på mat, men det er tomt i kjøleskapet etter bare noen dager med storhandel. Vi spiser ikke luksus, men vi lager mat fra bunnen av. 

Det er mange som gir bort fine møbler. Selg sofaen din for 5000 om den er flott og slikt, hent en sofa på gis bort. Sånn går det andre å gjøre frem til dere er ovenpå. 

Har ikke god råd da jeg brått ble alene med 2 barn. Hentet meg 3 seter, 2 seter og to godstoler på gis bort. I mat og husholdning bruker vi ca 4000. Kjøpt store shampo og balsam flasker på nett, holder i flere mnd. 

I matveien: handlet stor mengde kjøttdeig/karbonadedeig i sverige som brukes til kjøttboller, karbonader og annen middag. Har fått tak i poteter på tilbud i blant, stor pose for 10,- Har begynt å handle frukt og grønt på asiabutikk. Dropper godis og brus, evt mindre lengde. Da jeg bodde med eksem brukte vi lett 1400 i mnd på dette 🙈 nå bruker jeg maks 200. På matkroken har de hver fredag tilbud på smågodt, så ungene får lørdagsgodt. 

Lager polarbrød, pizzadeig, boller og rundstykker fra bunnen av. Før kunne vi bruke 600 i mnd på brød, nå har vi "brødmat" for 140,- i mnd. 

Dropper energidrikk og kjøper kaffe for å få min dose energiboost. 

Klær får man veldig lite igjen for, ser ingen grunn til å selge noe der. 

Ikke planlegg full middag hver dag, det er ok med havregrøt og ostesmørbrød i blant og. 

Følg med på tilbud på nordby (om man ikke bor langt unna) så får man brått veldig billig ost. Kjøpte også barnas favorittpålegg der, dette pålegget koster 50,- annen hver uke, her har jeg spart veldig på å handle en gang i Sverige for over 1 mnd siden. 

Er du coop medlem får du tilbud der, ser at jeg hittil i år har spart 600 hos de. 

Og det blir ikke ferie hos meg i år, men er første året alene og jeg trenger å ha en buffer med tanke på strømregninger på vinterstid, samt julen og julegaver. 

Anonymkode: 26f8c...533

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Selg ting ungene har vokst fra?

Anonymkode: de426...fcb

AnonymBruker
Skrevet
fru Alving skrev (Akkurat nå):

Kan dere leie ut noe av huset en periode? Jobbe ekstra eller skjære inn på noe.

Noen perioder er det rett og slett trangt økonomisk.

Nei, vi har tre barn, det er fullt her. 
Jeg har foreslått å dra på hytta (svigers) å leie ut boligen vår da. Mannen er fullstendig i mot, han mener vi kan ordne det på andre måter. 
Matposten vår er høy, så vi prøver å skjære inn på den. Planlegger, følger tilbud osv. så det skal vi ikke gi oss på. Ellers synes jeg vi ikke bruker så mye penger på masse tull, vi alle bruker niste på jobb, vi kjøper ikke kaffe eller brus på kiosk osv. 

Ja, det er en periode vi bare må komme oss ut av. Så har vi det bra, mange har det verre enn oss. Likevel jeg vil komme meg litt kjapt ovenpå igjen. 
Ts

AnonymBruker
Skrevet

Virker som dere i utgangspunktet har vert litt for glade i shopping? Du har ikke noen dyre gullsmykker el noe? Gullprisen er ganske høy om dagen, møbler er jeg mer usikker på.

Anonymkode: 4bd31...731

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selg gjerne noen dyre klær som du egentlig klarer deg uten eller pynt og stæsj. Men å selge møbler og annet dere senere må skaffe på nytte er bare teit. 

Anonymkode: e2c5b...ba0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Selg gjerne noen dyre klær som du egentlig klarer deg uten eller pynt og stæsj. Men å selge møbler og annet dere senere må skaffe på nytte er bare teit. 

Anonymkode: e2c5b...ba0

Enig med dette. Hvis dere trenger penger, selg det som dere ikke bruker/trenger eller må kjøpe nytt igjen. Utrolig uøkonomisk å selge noe dere vil kjøpe igjen etterpå. 

Anonymkode: 01e43...ded

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Nei, vi har tre barn, det er fullt her. 
Jeg har foreslått å dra på hytta (svigers) å leie ut boligen vår da. Mannen er fullstendig i mot, han mener vi kan ordne det på andre måter. 
Matposten vår er høy, så vi prøver å skjære inn på den. Planlegger, følger tilbud osv. så det skal vi ikke gi oss på. Ellers synes jeg vi ikke bruker så mye penger på masse tull, vi alle bruker niste på jobb, vi kjøper ikke kaffe eller brus på kiosk osv. 

Ja, det er en periode vi bare må komme oss ut av. Så har vi det bra, mange har det verre enn oss. Likevel jeg vil komme meg litt kjapt ovenpå igjen. 
Ts

Hvilke løsninger har han da? Jeg synes du har en god tankegang som kommer med forslag til å løse situasjonen, men siden han bare slår ned på dem så ble jeg nysgjerrig på hvilke forslag han har? 

Anonymkode: bdccc...bd1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har du gjort de vanlige luksusfellen tiltakene?

Gått igjennom forsikringer og fått billigere pris, sjekket alle abonnement og streaming-tjenester (og kuttet i disse). Har dere billige mobilabonnement? Kan dere klare dere med en bil? 

Har dere mulighet til å refinansiere boligen, eller få rammelån?

Hadde sjekket dette før jeg hadde begynt å selge ting. Og droppet dyr sommerferie. Hadde lånt en hytte noen dager, eller tatt noen dager på selvbetjent hytte (DNT), eller stukket på en campingplass i telt. Noe billig, kortreist og ukomplisert. 

Anonymkode: 1eb94...a46

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvor stort er huset deres?

Og har dere full oversikt over forbruk som ikke er basisutgifter?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg flyttet forsøkte jeg å selge og gi bort møbler. Det var lite å hente…folk har for mye ting.

Endte med å betale (!) på dynga for å bli kvitt sofaen (fin hjørne sofa som kostet 30 tusen ny, men som jeg ikke hadde plass til i ny leilighet)

Anonymkode: 40087...3a4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kan ikke tjene mer er delvis uføre å klarer så vidt jobben jeg har nå. 
Mannen har også nok med sitt, men tar er par overtidsvakter. Tror det er mange som oss da overtidsvaktene er vanskelig å få. 

Jeg tenker ikke at vi får inn alt, men tenker at vi fint kan få 8-10000 for sofaen vår, og klærne mine får jeg litt for vet jeg. 
Så tenker at alt hjelper enn ingenting, virkelig ikke lyst til å bruke alt som kommer inn til ferie🙈 Ts

8-10 000 for en brukt sofa? Har du i det hele tatt sjekket markedet for bruktsofaer? Det selges for slikk og ingenting, mange gir dem bort for å bli kvitt det. Skulle jeg kjøpt brukt sofa, hadde jeg i hvert fall ikke punget ut med ti tusen spenn for en BRUKT en. Det er jo nypris for mange sofaer.

Markedet for brukte klær er enda verre. Men du sier at du får litt for dine, og da lurer jeg på hvorfor? Som delvis uføretrygdet, sitter du på et lager av attraktive merke- og designklær? Da begynner det å demre hvorfor kontoen din er tom rett etter lønning/utbetaling.

Anonymkode: b4e85...cf5

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Prøv å selg det dere ikke bruker først. Jeg har solgt en del av mine klær som jeg er for stor for, se om du og mannen har klær dere kan legge ut for salg om dere ikke bruker det eller det ikke passer lenger. Gjør det samme med klær barna har vokst ut av eller leker og utstyr de er for store for. For små sykler, ski, kjelke eller ubrukt trampoline osv. Naturligvis går sesongvarer lettest. Har dere flere griller eller utemøbler dere ikke bruker? Dere kan alltids investere i en bedre variant når dere kommer dere ovenpå. 

Anonymkode: 27c22...23b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...