Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt bør 12-åringen trene! om han ikke går på noe aktivt på fritiden og ikke vil gå dit han skal så MÅ han "trimmes" av dere. Det er ekstremt viktig for barns utvikling og fremtidig helse å være fysisk aktiv. Men klart en vanskelig oppgave om han ikke er motivert selv. Dere kan jo f.eks dra på svømming, sykle sammen, spille basket sammen eller noe annent som han synes er gøy 

Anonymkode: ecdc4...098

AnonymBruker
Skrevet

Jeg stiller krav om en idrett. Det trenger ikke være konkurranse, men må være noe fysisk. hun kan prøve seg frem med hva hun liker. For tiden er det judo 

Anonymkode: 10f8c...66a

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge barna er aktive med oss, egentrening eller lagstrening så er elspark ypperlig fremkomstmiddel og sparer de og oss for mye tid. Pga elspark kan yngste ta tog til skole og trening slipper buss som tar dobbelt så lang tid og vi slipper å kjøre og vente på plass på trening. 

Vi har aktivitetskrav, droppes trening så må det erstattes av egentrening (gjelder spesielt eldste som kun trener 2 ganger i uka (og 1 kamp vår/høst) 

De blir også innimellom med på tur i helgene. 

Anonymkode: f7551...6d4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har valgt å ikke presset min ungdom til noe. Oppmuntre og tilrettelegge ja, men ikke presse. Årsaken til det er at jeg selv ble presset ganske hardt til ting jeg ikke hadde interresse av og sitter nå igjen med en avsmak på alle de aktivitetene.

Fremgangsmåten min har vist seg å være bra selv om det var litt håpløst lenge av mange grunner. De har vært mange frivillige forsøk på forskjellige aktiviteter og til slutt så fant hun drømmen sin. Nå trener hun to dager i uken og er ellers veldig aktiv med venner.

Anonymkode: 32ee9...73b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har valgt å ikke presset min ungdom til noe. Oppmuntre og tilrettelegge ja, men ikke presse. Årsaken til det er at jeg selv ble presset ganske hardt til ting jeg ikke hadde interresse av og sitter nå igjen med en avsmak på alle de aktivitetene.

Fremgangsmåten min har vist seg å være bra selv om det var litt håpløst lenge av mange grunner. De har vært mange frivillige forsøk på forskjellige aktiviteter og til slutt så fant hun drømmen sin. Nå trener hun to dager i uken og er ellers veldig aktiv med venner.

Forskjellen på å presse til spesiell gren og kreve at barna beveger på seg!  Krav om aktivitet er ikke verre enn å kreve at de ikke spiser godteri hver dag. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hei😊jeg har en 12 år gammel gutt som nekter å trene. Han kjører rundt med el sparkesykkel sånn som de fleste andre. Venner gjør det samme. Han har aldri likt idrett og vi har hatt fokus på å sykle og gå turer hjemme i steden. Nå orker han ikke og vil ikke. Kondisjonen blir dårligere ettersom han bare kjører.  Vi motiverer og snakker om viktigheten av god helse. Men han nekter. Vi har sagt at fra nå av må han la el sparkesykkelen stå og bruke vanlig sykkel siden han ikke vil røre på seg . Hva tenker dere om det? Er jeg for streng? Hvordan ville dere prøvd å løse dette?  Han er lei seg for det og føler han må si nei til venner som vil kjøre . Jeg har sagt han kan kjøre med vennene, bare vi trimmer litt etterpå .  Jeg synes ikke barn skal slippe å røre på seg i det heletatt. Men noen av vennene slipper alt. 

Anonymkode: 496cf...676

Nei altså det er jo viktig at han rører seg. Syns ikke du er for streng 

AnonymBruker
Skrevet

Her er jeg nok litt delt...
Jeg mener jo personlig at ungdom i dag ikke er fullt så aktive som man kanskje skal være, samtidig så er jeg tidlig 30 årene og når jeg da var tenåring så var det egentlig ikke så mye press hjemmefra om å være aktiv det har jo gjort da at jeg sakte men sikkert ble overvektig og ikke fullt så interessert i dette med aktivtet eller lyst til å være ute, skog og mark osv.. Det endret seg i 20 årene da jeg fant litt gleden av å snu det rundt til å få sunn livsstil. Tror kanskje ikke man skal tvinge, men stille litt krav om at man må ut og være i aktivtet, her skulle jeg virkelig ønske at mine foreldre var mye hardere på dette, så jeg kanskje kunne unngått den fasen av livet hvor jeg var overvektig da det hadde masse problemer med seg. Jeg tror på diaolog, gode og fine krav til ungdommen og oppfølging fremfor å kreve for mye og tvinge. 

Anonymkode: 8179f...96c

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn må være fysisk aktive. Jeg legger meg ikke borti hva de gjør det er opp til dem, men inaktivitet er ikke et alternativ. N har valgt fotball, en har valgt turn. Det kunne like gjerne ha vært svømming, klatring eller egentrening.

Anonymkode: bdbb4...839

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble selv tvingt til å gå på en idrett fram til jeg var 13 år. Jeg hata det. Jeg var den dårligste på laget, ble ikke kjent med noen, følte meg som en idiot, og jeg grudde meg til det hele uka (gikk på flere ulike ting gjennom årene). I tillegg følte jeg meg tjukk og lat fordi mamma sa jeg måtte gå på en fysisk aktivitet, og jeg var litt chubby. Det å gå på disse lagtingene ga min allerede dårlige selvtillit en enda større knekk. 

Jeg ble også tvunget ut på tur hver søndag med en sint mamma som bare kjefta og en kuet far. Har bare dårlige minner fra de søndagsturene. 

Da jeg ble 16 fikk jeg begynne på treningssenter med en venninne. Da prøvde jeg yoga og klatring, og jeg sykla overalt. Da hadde moren min flytta, og pappa var mye mindre streng. Det var de beste årene i livet mitt. Nå er jeg helt passe aktiv og normalvektig. 

Så om man tvinger et barn til å drive lagsport, vær bevisst på barnet... hvorfor ikke gjøre noe hyggelig sammen, med fokus på god stemning? 

Anonymkode: ecbed...c8a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forskjellen på å presse til spesiell gren og kreve at barna beveger på seg!  Krav om aktivitet er ikke verre enn å kreve at de ikke spiser godteri hver dag. 

Jeg spurte deg vel egentlig om en kritisk mening, jeg kom bare med hva jeg gjorde og hvorfor.

Vel, her var det ikke snakk om å presse til en spesiell gren. Her var det å presse til hva som helst så lenge det var de klassiske fysisk aktivitet sportene som mine foreldre interresserte seg for. De meldte meg på det ene etter det andre, og jeg nektet å fortsette etter et par forsøk. Jeg fikk hele tiden ultimatumer som at hvis du skal begynne med aktiviteten du vil holde på med, så må du også drive med det vi vil du skal drive med.

Noen av grunnene til at jeg protesterte var:

- Jeg hadde null interresse.

- Jeg ble mobbet uansett hva jeg holdt på med, mest fordi jeg hadde en annen dialekt enn de infødte.

- Mine interresser lå som sagt andre steder.

- Det viser seg at jeg har astma, noe jeg ikke fant ut av før jeg ble voksen og tok tak i det selv.

Hadde jeg fått lov til å dyrke mine egne interresser så hadde jeg fortsatt vært i fysisk aktivitet, bare ikke det de drømte om at jeg skulle holde holde på med.

Selvfølgelig ønsket jeg ikke det samme for min ungdom. Og gjett hva, jeg har gjort det rette med å ikke presse 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Her er jeg nok litt delt...
Jeg mener jo personlig at ungdom i dag ikke er fullt så aktive som man kanskje skal være, samtidig så er jeg tidlig 30 årene og når jeg da var tenåring så var det egentlig ikke så mye press hjemmefra om å være aktiv det har jo gjort da at jeg sakte men sikkert ble overvektig og ikke fullt så interessert i dette med aktivtet eller lyst til å være ute, skog og mark osv.. Det endret seg i 20 årene da jeg fant litt gleden av å snu det rundt til å få sunn livsstil. Tror kanskje ikke man skal tvinge, men stille litt krav om at man må ut og være i aktivtet, her skulle jeg virkelig ønske at mine foreldre var mye hardere på dette, så jeg kanskje kunne unngått den fasen av livet hvor jeg var overvektig da det hadde masse problemer med seg. Jeg tror på diaolog, gode og fine krav til ungdommen og oppfølging fremfor å kreve for mye og tvinge. 

Jeg tror fullt og helt jeg ville hatt mer glede av dette selv hvis jeg hadde fått muligheten til å finne ut av det på egne premisser og i eget tempo.

Å presse et barn til det ytterste gir ikke gode opplevelser. Hvis man putter fingen i en musefelle og får vondt, så gjør man ikke det flere ganger.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Krav om aktivitet er ikke verre enn å kreve at de ikke spiser godteri hver dag. 

Har forresten ikke noen forventninger til å ikke spise godteri hver dag heller jeg. Min teori er at hvis man gjør noe begrenset, så blir det mer spennende og jaggu hadde jeg rett der også.

Godteri for ungdommen min nå er frukt og nøtter. Ingen jag etter søtsaker. Helt frivillig. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror fullt og helt jeg ville hatt mer glede av dette selv hvis jeg hadde fått muligheten til å finne ut av det på egne premisser og i eget tempo.

Å presse et barn til det ytterste gir ikke gode opplevelser. Hvis man putter fingen i en musefelle og får vondt, så gjør man ikke det flere ganger.

Men da kan man spørre seg hvorfor man måtte bort til musefella og ikke bare løpe bort derfra….

Aktivitet kan være at barn læres til å sykle til aktiviteter, går en tur selv/løper selv, innimellom går turer med barn/voksne. Nekter barn er jo fordi det ikke er vane gjerne og ikke tilpasset barna.  Noe må barn tåle for å lære seg litt. 

Synes unnskyldningene dine er litt vel sære, men viser også både du og foreldre som dysfunksjonelle.  

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har forresten ikke noen forventninger til å ikke spise godteri hver dag heller jeg. Min teori er at hvis man gjør noe begrenset, så blir det mer spennende og jaggu hadde jeg rett der også.

Godteri for ungdommen min nå er frukt og nøtter. Ingen jag etter søtsaker. Helt frivillig. 

Sånn er det for min ene også og trener 15-20 timer i uka, synes ikke det er så uvanlig, den andre kunne kunne spist 1 kg godteri hver om tilgjengelig.  Barn er forskjellig, noen trenger mer hjelp til regulering enn andre både når det gjelder mat og aktivitet. Noen kan knapt sitte stille og for noen er det ekstremt tiltak å komme seg ut av seng/sofa/stolen og det som blir ansett som latskap får dominere.  Blir gjerne onde spiraler med ikke aktivitet, mer sliten når prøver så orker ikke og så verre og ikke gøy å se andre orke det man ikke får til.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Synes unnskyldningene dine er litt vel sære, men viser også både du og foreldre som dysfunksjonelle.  

Er det opplevelsene mine du ser på som unnskyldninger? Da tror jeg du må sette deg inn i forskjellen på de to før du kommenterer videre.

Det gjør ingenting for meg om du ser på det jeg gjør som dysfunksjonelt. For oss fungerer det vi gjør bra og det er det som er målet ☺️

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men da kan man spørre seg hvorfor man måtte bort til musefella og ikke bare løpe bort derfra….

Aktivitet kan være at barn læres til å sykle til aktiviteter, går en tur selv/løper selv, innimellom går turer med barn/voksne. Nekter barn er jo fordi det ikke er vane gjerne og ikke tilpasset barna.  Noe må barn tåle for å lære seg litt. 

Synes du er litt krass.. og det er ikke så svart hvitt.

Jeg er en av de som ikke ble stilt så krav til, og ja endte opp med å være sløv og overvektig, men endret seg når jeg ble 20 da jeg fant gleden i dette på mitt eget premiss og fritid. MEN.. det er mils forskjell på å lage en ramme og regelrett tvinge. Noe aktivitet bør man kunne klare å få til innenfor de rammene, men hvis man ikke liker å løpe, sykle eller hva det enn er, så synes jeg ikke man skal tvinges til det. Da må man heller begynne på et lavere nivå og sakte men sikkert jobbe seg opp mot et komfortabelt nivå, krav på veien, men samtidig god støtte. Alt dette kan man få til UTEN tvang og "Nekter du så skal du" .... det er en mellomting her. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tvinger barna, på en måte, til å være aktive. Skal de på noe, så får de sykle/gå selv. De sykler til skolen, venner, øvelse (korps) osv. 

Men det har også krevd at jeg ofte syklet med dem, og har lagt til rette for at vi ikke bruker bilen mer enn nødvendig, og ikke legger tilrette for enklere transportmidler som el-sparkesykkel eller buss. 

Ene tenåringen går på en sport litt lengre borte og desverre i kjøreavstand. Men da må jeg bite i det sure eplet å kjøre, vente til hun er ferdig (legger ofte opp ukeshandelen til den timen) og kjøre henne hjem. Men da er hun aktiv likevel. 

Anonymkode: 4afa3...8e6

AnonymBruker
Skrevet

Til en viss grad ja. Han er et aktivt barn som liker å sykle, svømme, turer i skogen og det gjør vi jo innimellom og utenom. Men har mast på at han må ha "noe" for det sosiale sin del. Han fikk prøve mye forskjellig før han fant sin gren.

Nå er han så stor at han får dekket opp det sosiale både sommer og vinter med jevnaldrende uten at jeg er med, i uorganisert fysisk aktivitet såvel som kampsport.

Anonymkode: 58d70...0e9

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor får 12-åringer EL-sparkesykkel???

Anonymkode: e835b...068

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor får 12-åringer EL-sparkesykkel???

Anonymkode: e835b...068

Jeg har lurt på det samme så mange ganger. Ikke bare er det fullstendig unødvendig (mtp. at de fint kan bruke bena og gå, evt. sykle på vanlig sykkel), men det later også til at folk kjøper dette til barna sine uten noen som helst form for grunnleggende opplæring om hvordan å ferdes i trafikken. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg nesten har kjørt på en hel gjeng kids på elsparkesykler, fordi de bare raser ut i veien. Ingen med hjelm, alle fullstendig uten vett. 

Anonymkode: 7d073...1a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...