Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor får 12-åringer EL-sparkesykkel???

Anonymkode: e835b...068

Fordi foreldrene er lei av å høre "Pappaaaa kan du kjøre meg" - "Pappaaa jeg orker ikke gå til vennnen min kan du kjøre meg" og da møtes de på halvveien, og de får et latmannsredskap og som i tillegg er direkte uansvarlig å gi til 12-åringer fordi de ikke evner læren om trafikkregler... foreldre er mer opptatt av å bli likt enn å være tydelig og trygg i foreldrerollen.. trist, men sånn er det.

Anonymkode: 8179f...96c

AnonymBruker
Skrevet

Fysisk aktivitet er veldig viktig for god mental helse, så det er et krav så lenge de bor hjemme. 

Anonymkode: 7936c...604

AnonymBruker
Skrevet

Det er galskap at barn får kjøre elsparkesykkel, som er 100 ganger farligere enn å kjøre bil. Ville man latt en 12-åring kjøre bil? Jeg ville ikke tvunget et barn til å drive med idrett, men jeg ville definitivt nektet det å kjøre elsparkesykkel. 

Anonymkode: 97f15...1e5

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (14 timer siden):

Ta vekk el sykkel...han klare å bruke beina, og prøv å finn noe han kan like...kick boxing, karate, fotball...

Vi har en på 13 som har prøvd iallefall 4 forskjellige aktiviteter...ingen likte han unntatt den siste som var kick boxing 

Men er han mye aktiv ute etter skolen? Eller siter han mye på rompa?

For et dumt forslag nær vennene har el sykkel

Anonymkode: 3a53d...acb

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hei😊jeg har en 12 år gammel gutt som nekter å trene. Han kjører rundt med el sparkesykkel sånn som de fleste andre. Venner gjør det samme. Han har aldri likt idrett og vi har hatt fokus på å sykle og gå turer hjemme i steden. Nå orker han ikke og vil ikke. Kondisjonen blir dårligere ettersom han bare kjører.  Vi motiverer og snakker om viktigheten av god helse. Men han nekter. Vi har sagt at fra nå av må han la el sparkesykkelen stå og bruke vanlig sykkel siden han ikke vil røre på seg . Hva tenker dere om det? Er jeg for streng? Hvordan ville dere prøvd å løse dette?  Han er lei seg for det og føler han må si nei til venner som vil kjøre . Jeg har sagt han kan kjøre med vennene, bare vi trimmer litt etterpå .  Jeg synes ikke barn skal slippe å røre på seg i det heletatt. Men noen av vennene slipper alt. 

Anonymkode: 496cf...676

Kjenner en som hadde skikkelig vanskeligheter fra å bli tvunget med på turer mm som ung av foreldrene sine. Han sliter skikkelig med å ligge etter andre mm på turer. Viste seg i slutten av 20 årene at han har levd med en svulst på hypofysen noe som medførte at han alltid har manglet energi da han ikke hadde nok testosteron. Tenk så fælt å MÅ tvinges og tvinge seg selv igjennom noe som kroppen helt klart motsetter seg sterkt. 

Så få sjekket opp med legen om alle verdier er ok tenker jeg.... Kan jo være greit å se at det bare er vilja og motivasjon som ikke er sterk nok. 

Ellers ville jeg absolutt prøvd å heller få han med på noe som høres kult ut å drive med, sammen med andre jevnaldrende. 

Endret av Fighter83
AnonymBruker
Skrevet

Å tvinge er bare tull og resulterer i at han får helt avsmak for all fysisk aktivitet. La ham finne ut av det selv, det løser seg. Han blir lei av dårlig kondis og deigete kropp, men må nok erfare det.

Anonymkode: ffa12...d3f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Synes du er litt krass.. og det er ikke så svart hvitt.

Jeg er en av de som ikke ble stilt så krav til, og ja endte opp med å være sløv og overvektig, men endret seg når jeg ble 20 da jeg fant gleden i dette på mitt eget premiss og fritid. MEN.. det er mils forskjell på å lage en ramme og regelrett tvinge. Noe aktivitet bør man kunne klare å få til innenfor de rammene, men hvis man ikke liker å løpe, sykle eller hva det enn er, så synes jeg ikke man skal tvinges til det. Da må man heller begynne på et lavere nivå og sakte men sikkert jobbe seg opp mot et komfortabelt nivå, krav på veien, men samtidig god støtte. Alt dette kan man få til UTEN tvang og "Nekter du så skal du" .... det er en mellomting her. 

Anonymkode: 8179f...96c

Men å tvinge barn til å gå fra -B i stedet for å kjøre EL- er faktisk ganske viktig, siden dette barnet er fryktelig inaktiv.

Anonymkode: f83e4...323

AnonymBruker
Skrevet

Selg sparkesykkelen, la han ha vanlig sykkel. VIl han ut med kompisene blir det sykkel.
Med mindre han finner seg i å drive med idrett.
Så enkelt.

Du er ikke for streng, det er JOBBEN DIN å ta vare på barnets helse også. Særlig i perioder når de ikke vil.
Han kan velge selv når han er 18. Grunnlaget han har da vil han i fremtiden være takknemmlig for, han bare vet det ikke enda. 
Som voksen, aktiv og slank, er noe av det jeg er aller mest glad for, nettopp at foreldrene mine la til rette for idrett i barndom og ungdomsår, slik at jeg har trent. Jeg fortsatte å trene da jeg flyttet hjemmefra bare fordi det er en vane og det føles godt. Til dags dato blir jeg rastløs om det går for lenge mellom kondisjonsøktene, og jeg elsker styrketrening og å være sterk. Det blir gull langt inn i alderdommen. Så tusen takk til mine foreldre som ikke lot meg slippe unna selv om jeg absolutt ikke alltid hadde lyst til å dra på trening. Så jeg tvinger også mine barn. De er i barneskolealder, så tvang betyr tilrettelegging, på tunge dager kjører vi til treningene enda det er fin sykkelavstand, jeg er med og ser på for å motivere osv. På de gode dagene fyker de avsted på sykkel dit selv. Men de får ikke slippe, med mindre skade eller syk. Startet på turn da de var 3, og driver nå med litt ulike typer aktiviteter, fotball, jazzdans/svømming (en på hver) og turn. Så glad jeg vente de til organisert aktivitet fra lenge før de kunne forstå hva som skjedde. Dessverre er ikke barn ute og leker hele ettermiddagen og kvelden uansett vær og årstid lenger. Den gangen spilte det ingen rolle. Nå ser jeg få andre muligheter for å holde barna i aktivitet enn å gå til/fra skolen og den organiserte idretten.

El-sparkesykkel får de aldri av meg. Pga sikkerhet, og fordi de har så mye mer igjen for å bevege kroppen.
Selv har jeg aldri kjøpt meg el-sykkel heller, enda jeg sykler til/fra endel ting jeg også. Fordi jeg vet at hvert tråkk i dag, er en investering i en bedre fremtid, selv for meg.

Anonymkode: 95671...71e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke du er for streng, nei. Tvert imot synes jeg det er bra at du tar ansvar for sunne vaner og god helse. 

Å være fysisk aktiv er viktig. På samme måte som å pusse tenner. Man er ikke streng når man tvinger ungene til å pusse tenner, ei heller er man streng når man krever fysisk aktivitet av ungene. 

Jeg ville synes du var streng om du satte krav til at han skulle gå på fotball, og prøvde tvinge en helt spesifikk aktivitet. Men å la ham velge aktivitet selv, og kreve at han gjør NOE, synes jeg bare er bra. 

Anonymkode: 5106a...2ae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor får 12-åringer EL-sparkesykkel???

Anonymkode: e835b...068

Jeg kan svare for min tenåring (13):

1. Vi bor et sted der busser ikke alltid er et alternativ, så for å lettere kunne komme seg rundt til og fra venner så ble el-sparkesykkel et godt alternativ.

2. Hun bruker den for å komme seg frem og tilbake fra jobb. En betalt jobb hun blant annet har for å kunne betale driften av el-sparkesykkelen, og betale det den kostet tilbake til sin egen sparekonto.

3. Hun har betalt hele elsparkesykkelen med egne penger.

4. Det er en fantastisk mulighet til å la henne lære seg enda mer om hensyn, forsiktighet og trafikksikkerhet.

5. Det er et verktøy for å lære ansvarlighet.

6. Det er er gull for frihetsfølelsen og det å kunne ta ansvar for seg selv og sin fritid.

Anonymkode: 32ee9...73b

AnonymBruker
Skrevet

Her var det så mange engasjerende  sidespor at jeg har glemt å svare på det TS faktisk spør om. 

Jeg synes ikke du er for streng, men jeg personlig ville hatt en annen innfallsvinkel. Du har helt rett i at fysisk aktivitet er viktig for helsen, men det er også viktig å gjøre det til noe han føler mestring og glede rundt. Hvis han føler at han straffes ved å måtte bruke vanlig sykkel, kan han fort få enda mindre motivasjon.

Har dere forsøkt å finne aktiviteter som han selv synes er morsomme? Trening trenger ikke alltid være organisert idrett eller lange turer. Kanskje han liker klatring, svømming, frisbeegolf, eller til og med trampoline? Aktiviteter som ikke nødvendigvis fokuserer på trening kan også være et springbrett, da følelsen av å drive med noe man liker hjelper på mestring noe som igjen styrker selvfølelsen og tilhørighet. Noen ganger kan det hjelpe det å gjøre ting sammen som familie, der fokuset blir mer på kos enn trening, da som et tilbud og ikke under press. Selv om en tenåring mest sannsynlig ikke vil tilbringe tid med familien, så kan det være verdt å prøve.

Hva med å finne et kompromiss? For eksempel kan han kjøre rundt med venner, men så ha en avtale om at familien gjør noe aktivt sammen en eller to ganger i uka. Da slipper han kanskje å føle at han skiller seg ut blant venner, og samtidig får han beveget seg litt.

Det viktigste er nok at han opplever det som positivt heller enn en tvang. Kanskje også ta en rolig prat med ham om hva han kunne tenke seg, så føler han seg hørt og involvert?

Lykke til! Dette løser seg nok med litt tålmodighet og kreativitet fra dere begge 😊

Sidespor ment til kommentarene her og ikke TS:

Det forundrer meg gang på gang at det er så mange som strever med å forstå at glede gir mestring, mestring gir selvfølelse som igjen øker lysten til å drive med ting. Jeg trodde det målet vårt var at barna våre skal lykkes i livet og være sine egne individer. Ikke drive med ting som vi foreldre har bestemt oss for at de skal drive med. Jeg tenker at de må finne ut av seg selv og hva de vil på egenhånd. Vår jobb er å tilrettelegge og støtte.

Anonymkode: 32ee9...73b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.5.2025 den 9.19):

Hei😊jeg har en 12 år gammel gutt som nekter å trene. Han kjører rundt med el sparkesykkel sånn som de fleste andre. Venner gjør det samme. Han har aldri likt idrett og vi har hatt fokus på å sykle og gå turer hjemme i steden. Nå orker han ikke og vil ikke. Kondisjonen blir dårligere ettersom han bare kjører.  Vi motiverer og snakker om viktigheten av god helse. Men han nekter. Vi har sagt at fra nå av må han la el sparkesykkelen stå og bruke vanlig sykkel siden han ikke vil røre på seg . Hva tenker dere om det? Er jeg for streng? Hvordan ville dere prøvd å løse dette?  Han er lei seg for det og føler han må si nei til venner som vil kjøre . Jeg har sagt han kan kjøre med vennene, bare vi trimmer litt etterpå .  Jeg synes ikke barn skal slippe å røre på seg i det heletatt. Men noen av vennene slipper alt. 

Anonymkode: 496cf...676

Her har barna "måtte" velge minst 1 fritidsaktivitet som innebærer fysisk aktivitet. Du er ikke for streng, heller vært for lite streng tidligere som er grunnen til at problemet har oppstått.

Ta fra han el sparken. Han er 12 år, trenger den ikke. Knapt gammel nok til å kjøre el spark siden aldetsgrensen er 12år. 

Anonymkode: 65e5d...3e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her har barna "måtte" velge minst 1 fritidsaktivitet som innebærer fysisk aktivitet. Du er ikke for streng, heller vært for lite streng tidligere som er grunnen til at problemet har oppstått.

Ta fra han el sparken. Han er 12 år, trenger den ikke. Knapt gammel nok til å kjøre el spark siden aldetsgrensen er 12år. 

Støtter denne. Hater disse el-sparkesyklene med alt jeg er. Da er jeg heller for el-sykkel, da må man i det minste bevege beina og ta i litt i oppoverbakkene.

Her er det forøvrig krav om fysisk aktivitet, for turbo-eldste har ikke det vært noe problem da det aldri sittes rolig uansett. men yngste er litt mer seigrumpa så det ble en type danse-lek-turn som har vært stor suksess i tillegg til én egenvalgt mindre fysisk hobby.

Anonymkode: 3470e...3be

AnonymBruker
Skrevet

ikke veldig alvorlig "tvang", men jenta på 12 år har fått beskjed om at hun skal drive med én sport på fritiden (minst!) så hun får ikke slutte med den hun går på, før hun har funnet en ny en. (Hun går på kampsport og trives vanligvis godt der, det er bare at innimellom kommer hormonene frem og hun haaaater hele greia.)

I tillegg må hun gå til og fra venninnene hvis været ikke er altfor ille, det er 20-30 minutter hver vei så når hun er hos dem et par ganger i uka blir det jo noen gåturer. (Og med "altfor ille" menes det 20 kuldegrader eller at det regner sideveis, ikke at det bare er litt nedbør.)

Hun har skoleskyss siden vi bor for langt unna skolen.

Anonymkode: e1154...df1

AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke tvinge, må heller bremse litt 😂 6 åringen går på tre idretter, og utenom det brukes tiden på trampoline, sykkel, skateboard, rulleskøyter, sparkesykkel (ikke el), ski, snowboard, slalåm osv

Anonymkode: 55026...28c

• Hjerte 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samme her! De kan få velge hva de vil gjøre på fritiden, men de skal minst ha en fritidsaktivitet som er fysisk aktiv. 
Når de ble større og ikke ønsket å være med på sine valgte idretter, ba de om å få lov å slippe, mot at de faktisk trente selv. Det fikk de lov til så lenge de faktisk gjorde det de sa. Hadde de ikke holdt avtalen, hadde det måttet bli noe organisert noe igjen. 

Vi bor heldigvis sånn at de ikke trenger å komme seg mye opp og ned bakker. Og det er heller ikke store avstander til venner og fritidsaktivitetene. Dermed mener jeg de klarer seg med vanlig tråsykkel, og åpner kun for det, og for månedskort på bussen. 

De har nå kommet dit hvor de trener frivillig og legger planer med venner for å trene sammen,

Anonymkode: 265f3...fa5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...