Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det står "sykt barn" i tittelen, men når jeg leser her så dreier det seg jo ikke om det.

Forstår godt at sjefen ble sur, som må betale for ditt fravær. Dette kunne vært løst mer smidig, jeg antar mensensmerter er en relativt vanlig forekomst. Da bør man ha smertestillende i hus, om man har behov for dette.

Spydig kommentar, men idiotisk oppførsel fortjener kanskje såpass.

Anonymkode: c7c39...87e

• Liker 1

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg ringte sjefen idag sa at jeg desverre kommer litt forsinket, fordi jeg måtte ordne noe greier for min datter som har menssmerter, han ble snurt å sier «ok, plei babyen du» i småsnurt tone 

hun er tenåring.. synes det var veldig frekt. 
eller overreagerer jeg?

Anonymkode: d45cc...dd9

Er jo ikke frekt, du har en tenåring. Som burde klare slikt selv.

Anonymkode: 902e5...afa

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du skulker du, curlingmamma.

Jeg tror vel egentlig ikke på denne tråden.

Anonymkode: c40c5...59b

Fordi hun måtte kjøpe smertestillende? Det er 18 årsgrense på å kjøpe det

Anonymkode: 42394...520

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det står "sykt barn" i tittelen, men når jeg leser her så dreier det seg jo ikke om det.

Forstår godt at sjefen ble sur, som må betale for ditt fravær. Dette kunne vært løst mer smidig, jeg antar mensensmerter er en relativt vanlig forekomst. Da bør man ha smertestillende i hus, om man har behov for dette.

Spydig kommentar, men idiotisk oppførsel fortjener kanskje såpass.

Anonymkode: c7c39...87e

Ts ba aldri om å få betalt fri. Hun ringte og ga beskjed om  at hun blir forsinket. Hun endte med å være 15 min forsinket. 

Anonymkode: 42394...520

Annonse

Kanskje bruker TS sin jente å ha uvanlig sterke menssmerter? Kanskje har hun endometriose uten å vite om det?  Kanskje har hun brukt opp tablettene og ikke fortalt om det til mor? 

Å bli litt sen på jobb takler de fleste arbeidsgivere at arbeidstagere blir av og til, så lenge det ikke blir en vane.  Å svare på denne måten er veldig ufint, og jeg hadde reagert kraftig hvis det var meg. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg ringte sjefen idag sa at jeg desverre kommer litt forsinket, fordi jeg måtte ordne noe greier for min datter som har menssmerter, han ble snurt å sier «ok, plei babyen du» i småsnurt tone 

hun er tenåring.. synes det var veldig frekt. 
eller overreagerer jeg?

Anonymkode: d45cc...dd9

Du har jo ikke rett på fri når en tenåring er syk uansett. Hva er det du egentlig klager på her?

Grønnastar skrev (10 minutter siden):

Du har jo ikke rett på fri når en tenåring er syk uansett. Hva er det du egentlig klager på her?

Holdningen til sjefen, og det skjønner jeg godt at det reageres på. Uansett hvor sur en sjef blir, er det uprofesjonelt å svare på den måten. 

15 minutter forsinkelse kan vel hvem som helst oppleve iblant, dette var vel ren informasjon. Jeg hadde nok nedjustert på detaljnivå og beklaget forsinkelsen. Skjer dette ofte, må dere endre rutiner. 

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Har du selv slitt med store menssmerter?  Aner du hvor invalidiserende det kan være?

Anonymkode: 35663...988

Ja jeg har faktisk det siden du spør. Så ille at jeg har ligget kvalm over toalettet, brekt meg og kaldsvettet. Fant løsning i prevensjon. Likevel ikke brukt menssmerter som unnskyldning utad. 

Anonymkode: 322e7...0f4

Annonse

Jeg vil si at det å kjøpe legemidler til en mindreårig som har smerter er et nødvendig ærend. Men om du til vanlig har mye fravær og er en type som «blir borte litt for å …» ordne ting, og så går det lang tid, så skjønner jeg at leder reagerer. Hvis dette var en engangshendelse eller noe som sjelden skjer bør leder godta det. Jeg synes uansett han reagerte uprofesjonelt med en slik kommentar. Dere burde snakke om dette. 

AnonymBruker
Brunello skrev (22 timer siden):

Det vi ikke vet, er hvor ofte ts har fravær fra før. Jeg vil tro at dette kanskje var dråpen som fikk begeret til å renne over. For det er vitterlig ikke vanlig å være hjemme fra jobb fordi man ikke har Ibux til en tenåring. Hun kunne jo bare reist til skolen og fått et par av helsesykepleier før timen startet. Eller de kunne lånt(fått) et par hos en nabo.

Så dette er sikkert et fravær i rekken av ganske tvilsom karakter. Ingen sjef svarer slik til en medarbeider de synes er en god medarbeider med normalt fravær.

Vel, MIN sjef sukket høylytt og oppgitt i telefonen og sa "jaja da så" da jeg her om dagen måtte ringe inn én dags fravær på grunn av sykt barn (9-åring).

I løpet av de tre årene hun har vært sjef (jeg har jobbet der 15 år lengre enn henne) har jeg hatt 0 egenmeldinger, 0 sykmeldinger, 0 "forsentkomminger" og til sammen 5-6 sykt barn-dager. Og vi har et totalt sykefravær på jobb på over 14%! Jeg skiller meg ut, for å si det mildt.

Så nei, enkelte ledere er bare sure rasshøl, uansett om man er pliktoppfyllende eller unnasluntrer.

Anonymkode: 52967...d11

• Liker 6
Kålrota skrev (1 time siden):

Holdningen til sjefen, og det skjønner jeg godt at det reageres på. Uansett hvor sur en sjef blir, er det uprofesjonelt å svare på den måten. 

15 minutter forsinkelse kan vel hvem som helst oppleve iblant, dette var vel ren informasjon. Jeg hadde nok nedjustert på detaljnivå og beklaget forsinkelsen. Skjer dette ofte, må dere endre rutiner. 

Det ligger åpenbart noe historikk med TS til grunn som hun ikke forteller om.

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ja jeg har faktisk det siden du spør. Så ille at jeg har ligget kvalm over toalettet, brekt meg og kaldsvettet. Fant løsning i prevensjon. Likevel ikke brukt menssmerter som unnskyldning utad. 

Jeg måtte også ty til spiral til slutt. Deilig å bli kvitt dette her. hvilke unnskyldninger synes du man kan komme med da? Kvalm? uvel? har rød uke. 

Anonymkode: 35663...988

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Da er jo du med på å gjøre det vanskelig for kvinner med disse problemene. Om ingen snakker om det tror alle de er alene, ingen arbeidsgivere får kunnskap om det og det blir forventet at man skal "ta seg sammen" - med holdningen mensen er ingen sykdom! 

Når symptomene er så ille som de er for noen - så er det samme om det er en "sykdom" eller ei! 

Anonymkode: cb4c1...d81

• Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Vel, MIN sjef sukket høylytt og oppgitt i telefonen og sa "jaja da så" da jeg her om dagen måtte ringe inn én dags fravær på grunn av sykt barn (9-åring).

I løpet av de tre årene hun har vært sjef (jeg har jobbet der 15 år lengre enn henne) har jeg hatt 0 egenmeldinger, 0 sykmeldinger, 0 "forsentkomminger" og til sammen 5-6 sykt barn-dager. Og vi har et totalt sykefravær på jobb på over 14%! Jeg skiller meg ut, for å si det mildt.

Så nei, enkelte ledere er bare sure rasshøl, uansett om man er pliktoppfyllende eller unnasluntrer.

Og enkelte arbeidstakere evner ikke å se situasjonen til sjefen og tolke reaksjonen ut fra den. Når man har mye fravær og får enda mer, er det svært frustrerende. Det er leder som må finne en erstatter eller omdisponere personell. Så reaksjonen går antakelig ikke på deg men den samlede situasjonen.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Brunello skrev (52 minutter siden):

Og enkelte arbeidstakere evner ikke å se situasjonen til sjefen og tolke reaksjonen ut fra den. Når man har mye fravær og får enda mer, er det svært frustrerende. Det er leder som må finne en erstatter eller omdisponere personell. Så reaksjonen går antakelig ikke på deg men den samlede situasjonen.

Uansett IKKE greit å høre sånt når man ringer inn (med dårlig samvittighet) for å gi beskjed. Og jeg ga beskjed 12 timer før vakten min, i motsetning til mange andre som sier ifra 1-2 timer før. 

Må si jeg savner forrige sjefen, jeg. Hun var profesjonell og kom ikke med surt oppgulp. Men, hun var samtidig tøff og nølte ikke med å innkalle til samtale 1:1 med medarbeidere som hadde mye fravær, eller som stadig kommer for sent. Den nye sjefen gjør ingen av delene, hun tar ikke tak i noe og går bare rundt og ser gretten ut.

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...