Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hm, bare lurer på noe...bruker du AI når du svarer ? Og når du linker til spesifikke produkter, er du sponset? 

Anonymkode: 240a3...7aa

Tviler jeg på.

Jeg har lest innleggene til @Roci over lang tid, og hun er veldig interessert og kunnskapsrik.

Informasjonen hun gir er til å stole på, selv om produkter vil være individuelt. 

Roci pleier linke til produkter som er velkjente for å treffe x og y behov. Disse produktene nevnes gjerne på TikTok og Reddit også i tråder som omhandler problemstillingen.

Jeg pleier selv ofte trekke frem samme produsenter og type produkt fordi jeg enten har hell med det selv, eller, har lest mange andre anbefsle det gjentatte ganger over tid. 

Hadde hun konsekvent lenket til MLM og sagt «send PM» hadde jeg skjønt greia, men dette blir for dumt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei igjen. Da vil jeg beklage så mye :) ble bare litt skeptisk. Er veldig glad for at du tar deg tid til å hjelpe folk, det er veldig vanskelig å navigere i hudpleielandskapet...Jeg mener virkelig at jeg vil si unnskyld, du må ikke være lei deg. Takker igjen for rådene du har komt med, og fortsett med den gode hjelpen du gir folk. Ha en fin dag :) TS

Anonymkode: 240a3...7aa

Tusen takk for det😊 Nå var ikke hjertesukket mitt egentlig direkte rettet mot deg og din  kommentar. Det har imidlertid vært noen beskyldninger om at jeg jobber for hudpleieprodusenter eller nettbutikker og prøver å reklamere for den, at jeg er sponset eller affiliate, og tidligere i vår var det en AB som nærmest gikk til angrep på meg fordi jeg brukte sponsede produktlenker. Det er de som kommer først opp i et søk, og jeg sa som sant var at jeg ikke hadde tenkt over det i det hele tatt. Jeg ble nok bare tatt litt på senga av spørsmålene dine, samtidig har jeg jo ingen ting å skjule, så jeg overreagerte nok litt😊 Ønsker deg en fin kveld😊

Skrevet
Roci skrev (På 23.5.2025 den 13.16):

Det er ikke tilfelle at alt som påføres huden går rett inn i blodbanen. Huden er konstruert for å fungere som en barriere for å hindre ulike substanser i å trenge inn i kroppen, den er ikke en svamp som suger til seg alt. Da ville man jo ha blitt en vannballong hver gang man dusjer, for å sette det litt på spissen.

I hvor stor grad substanser som påføres huden, absorberes inn i blodbanen, avhenger av flere faktorer.

For det første er molekylstørrelse viktig. Jo mindre molekylet er, jo lettere klemmer det seg inn mellom alle stoffene som allerede finnes i huden vår. Huden inneholder også både vann og fettsubstanser (lipider) samtidig, og stoffer som oppløses i vann, har en tendens til å ikke oppløses i olje. For at en substans skal være i stand til å absorberes gjennom hudlagene og inn  blodbanen, må den ha den rette polariteten, dvs. balansen av hydrofil (vannløselig) og lipofil (fettløselig) sammensetning. 

Legemidler som kan tas opp i huden transdermalt f.eks. via plaster eller kremer, har disse egenskapene. Dette gjelder imidlertid et fåtall av medisiner, og det samme gjelder for de fleste andre substanser som huden utsettes for.

Det har også betydning hvor du påfører kremer, salver eller annet, ettersom huden ikke har samme absorpsjonsevne over hele kroppen. Huden i ansiktet har f.eks. større absorpsjonsevne enn fotsåler og håndflater. Det at et stoff absorberes av huden, betyr likevel ikke at det nødvendigvis tas opp i blodet, da ikke alle steder på kroppen har den samme blodgjennomstrømmingen og blodkarene befinner seg på ulike dybder i huden.

Hvordan du påfører et produkt har også mye å si. Det er ting man kan gjøre med en ingrediens for å forbedre hvor godt den trekker inn i huden. Depotplastre og kremer utnytter noen av disse. For eksempel vil okklusjon (å dekke huden med et fettstoff) hjelpe underliggende stoffer med å trenge inn i huden. Mange medisinske kremer og hudpleieprodukter inneholder også penetrasjonsforsterkere, som hjelper stoffene å absorbere bedre. Noen av dem vil gjøre stratum corneum (det døde ytre laget av huden, hornlaget) mer fleksibelt, andre vil bryte gjennom proteinene og oljene på huden, eller hydrere huden. Penetrasjonsfremmende ingredienser inkluderer alkoholer, essensielle oljer, fettsyrer, urea og rent vann. Man kan også bruke redskaper for å øke penetrasjonsevnen slik som ultralyd, mikrostrøm, varme og microneedling. Avhenging av teknikken vil disse drive ingrediensene inn i huden eller bryte gjennom hudbarrieren.

I standard hudpleieprodukter er det imidlertid ikke så mange av disse egenskapen som er tilstede, samt at en del produkter er formulert for å holde seg på hudoverflaten. Det vil si at det meste som absorberes i huden, ikke trenger dypere enn de første få lagene av stratum corneum, og det er ennå færre ingredienser som trenger gjennom stratum corneum til det dypere dermis (lærhuden) der blodkarene i huden befinner seg. Fuktighetskremer er ment å virke i stratum corneum, mens de fleste aktive ingredienser virker i epidermis, det som på illustrasjonen heter overhuden.

huden – Store medisinske leksikon

Når det er sagt, er det likevel slik at det er noen stoffer man bør være spesielt oppmerksom på, da det er dokumentert at de kan tas opp i blodbanen. Eksempler inkluderer parabener, siloksaner, ftalater og visse kjemiske solfiltre. Om man velger f.eks. Svanemerket hudpleie og kosmetikk, skal disse være trygge. Om man er gravid, bør man også unngå retinoider og BHA, retinoider bør også unngås mens man ammer. Dette er ikke fordi disse stoffene er skadelig for oss i utgangspunktet, men de kan være skadelige for fosteret.

Tusen takk for et grundig og interessant svar.

AnonymBruker
Skrevet
Roci skrev (22 timer siden):

En viktig del av hudbarrieren er syrekappen, som dannes av talg (frie fettsyrer) fra talgkjertlene, som blander seg med melkesyre og aminosyrer fra svette.

Takk for utfyllende svar. Betyr dette, (at talg er viktig), at mennesker med fet hud er bedre beskyttet/det skal mer til for å ødelegge hudbarrieren? Vi menn har visst mer talg i huden har jeg lest, så er kanskje bedre beskyttet også?

Anonymkode: 05d16...195

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Takk for utfyllende svar. Betyr dette, (at talg er viktig), at mennesker med fet hud er bedre beskyttet/det skal mer til for å ødelegge hudbarrieren? Vi menn har visst mer talg i huden har jeg lest, så er kanskje bedre beskyttet også?

Anonymkode: 05d16...195

Talg er viktig for huden og hudbarrieren, og menns hud er generelt mer "hardfør" enn kvinners hud bl.a. av den grunn. Mennesker med fet hud/høy talgproduksjon får jo ofte også mindre rynker eller får rynker senere enn mennesker med tørr hud/lav talgproduksjon. Samtidig kan en for høy talgproduksjon gi problemer som kviser og hudormer, så det beste er en noenlunde balanse. 

• Liker 1
Skrevet
exictence skrev (3 timer siden):

Tusen takk for et grundig og interessant svar.

Bare hyggelig😊 Jeg er jo enig med deg i at man bør ha et bevisst forhold til hva man smører på huden sin, og da er informasjon og kunnskap viktig, slik at man er i stand til å gjøre noenlunde informerte valg. 

Nå er reguleringen av kosmetikk og hudpleie som er tillatt solgt i Norge forholdsvis streng, med grenseverdier for hva som anses trygt av ulike stoffer som bl.a. kan tas opp i blodet, og det er under stadig regulering etterhvert som vi får mer kunnskap gjennom forskning. Et eksempel på dette er den kommende reguleringen av retinoider, fordi noen av disse bidrar til det totale inntaket av A-vitamin, som kan være skadelig i for store mengder. 

Et annet eksempel er parabener, som er en type konserveringsmidler som benyttes i kosmetikk. I 2014 var det fem parabener som ble forbudt i Norge fordi de anses som skadelige for mennesker. Mattilsynet har en fin oversikt over disse.

I Norge har vi også Svanemerket, som er ennå strengere enn Mattilsynets reguleringer, så hvis man vil være tryggest mulig, kan man velge produkter med disse merkene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...