AnonymBruker Skrevet 22. mai #1 Skrevet 22. mai Jeg er over 50, men har liksom aldri lært meg dette med hva som er bra, hva huden trenger og ikke. Bruker La roche posay med faktor 30 i ansikt. MEN, jeg trenger nok noe mer...og blir veldig forvirret i jungelen av alt man kan velge. Har du tips til et godt serum? har jeg på det FØR dagkrem? trenger man nattkrem? Hva med rensekrem, med eller uten olje? Jeg har litt rødmusset hud med fregner og blir lett solbrent. Har lyst å få igjen litt glød i ansiktet:) Blir veldig glad for hjelp Anonymkode: 240a3...7aa
AnonymBruker Skrevet 22. mai #2 Skrevet 22. mai Hun her har masse informasjon som er lett å skjønne og forslag til gode produkter som ikke koster skjorta. https://www.heltkrem.no/ https://www.instagram.com/heltkrem.no/ Anonymkode: a8978...3c9 1 2
Roci Skrevet 22. mai #3 Skrevet 22. mai Enig med AB over her, Heltkrem.no er en veldig god og informativ nettside Hva som er "bra" og hva huden din trenger, kommer an på både hudtype og hva du ønsker å oppnå. Du kommer langt med en god fuktighetskrem og solkrem tilpasset din hudtype, samt en rens som fjerner solkrem og sminke effektivt uten å strippe huden for fuktighet. Så kan du eventuelt supplere med antioksidanter, eksfoliering, et retinoid eller peptider, om du ønsker. Men ingen av disse er noe du må ha. Antioksidanter er stoffer som beskytter cellene våre mot frie radikaler, som oppstår i kroppen vår som et biprodukt i forbrenningsprosessen, dvs .når cellene i kropppen arbeider for å produsee energi og varme fra næringsstoffer i maten. Det kan sammenliknes med en bil som produserer eksos når den forbrenner drivstoff. Frie radikaler er bl.a. det som fører til oksidasjon, den samme prosessen som skjer med et eple som blir brunt når det ligger på benken, eller fett som harskner. Oksidasjon bryter ned elastin og collagen i huden, og bidrar til hudaldring. Fysiske belastninger, sykdom, luftforurensing, dårlig kosthold, røyking, alkohol og UV-stråling kan øke produksjonen av frie radikaler. Eksempler på antioksidanter i hudpleie er bl.a. C-vitamin, niacinamide (vitamin B3), vitamin E, Q10 og resveratrol. Eksfoliering går ut på å fjerne overskudd av døde hudceller og overskuddstalg fra hudoverflaten. Det kan gjøres kjemisk med syrer eller enzymer, eller fysisk med skrubbepartikler. Når man er ung, klarer huden denne prosessen fint selv, men etterhvert som vi blir eldre, eller dersom man har svært uren hud, kan man trenge litt hjelp fra eksfolierende produkter. Fordelen med eksfolierende syrer og enzymer er at de - selv om det høres litt skummelt ut - er at de gir en jevnere eksfoliering i tillegg til at mange syrer også har andre hudpleiende egenskaper. Det er imidlertid viktig å ikke bruke produkter med for høye konsentrasjoner av syre, og å ikke eksfoliere for ofte, da dette kan føre til en skadet hudbarriere. Bruker man fysisk skrubb er det vanskelig å vite om man klarer å bruke et jevnt trykk over hele ansiktet når man masserer inn produktet, og er skrubben for grov, kan den forårsake mikrorifter i huden. Retinoider er et samlebegrep for alle former for a-vitaminer og derivater av a-vitamin. Av disse er Retinol den mest kjente og best dokumenterte formen brukt i hudpleie, bortsett fra tretinoin/retinsyre (A-vitaminsyre) som krever resept fra lege/hudlege. Flere tiår med forskning har dokumentert at retinoider kan: øke cellefornyelsen i huden (en naturlig prosess som erstatter døde hudceller med nye, men som går saktere etterhvert som vi blir eldre. Dette er ikke det samme som eksfoliering) stimulere hudens egen produksjon av kollagen og elastin (som har betydning for fasthet og spenst) bekjempe akne og stabilisere hudens talgproduksjon reparere solskadet hud bekjempe frie radikaler som fører til hudaldring (retinoider er også antioksidanter) Peptider/vekstfaktorer (growth factors) er noe relativt nytt innen hudpleie, men det finnes en god del forskning som støtter effekten av disse virkestoffene, og de kan være et godt alternativ til retinoider hvis man har tørr eller sensitiv hud. Som med retinoider er det langvarig og konsistent bruk som vil gi resultater. Om du ønsker forslag til produkter og en rutine tilpasset din hudpleie, ønsker og budsjett, er det bare å si fra Jeg er ikke utdannet hudpleier, men en skikkelig hudpleienerd som synes hudpleie er morsomt og spennende. Jeg har fått flere koselige tilbakemeldinger fra brukere her på KG som sier at de har fått god hjelp av forslagene mine 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #4 Skrevet 22. mai Roci skrev (1 time siden): Enig med AB over her, Heltkrem.no er en veldig god og informativ nettside Hva som er "bra" og hva huden din trenger, kommer an på både hudtype og hva du ønsker å oppnå. Du kommer langt med en god fuktighetskrem og solkrem tilpasset din hudtype, samt en rens som fjerner solkrem og sminke effektivt uten å strippe huden for fuktighet. Så kan du eventuelt supplere med antioksidanter, eksfoliering, et retinoid eller peptider, om du ønsker. Men ingen av disse er noe du må ha. Antioksidanter er stoffer som beskytter cellene våre mot frie radikaler, som oppstår i kroppen vår som et biprodukt i forbrenningsprosessen, dvs .når cellene i kropppen arbeider for å produsee energi og varme fra næringsstoffer i maten. Det kan sammenliknes med en bil som produserer eksos når den forbrenner drivstoff. Frie radikaler er bl.a. det som fører til oksidasjon, den samme prosessen som skjer med et eple som blir brunt når det ligger på benken, eller fett som harskner. Oksidasjon bryter ned elastin og collagen i huden, og bidrar til hudaldring. Fysiske belastninger, sykdom, luftforurensing, dårlig kosthold, røyking, alkohol og UV-stråling kan øke produksjonen av frie radikaler. Eksempler på antioksidanter i hudpleie er bl.a. C-vitamin, niacinamide (vitamin B3), vitamin E, Q10 og resveratrol. Eksfoliering går ut på å fjerne overskudd av døde hudceller og overskuddstalg fra hudoverflaten. Det kan gjøres kjemisk med syrer eller enzymer, eller fysisk med skrubbepartikler. Når man er ung, klarer huden denne prosessen fint selv, men etterhvert som vi blir eldre, eller dersom man har svært uren hud, kan man trenge litt hjelp fra eksfolierende produkter. Fordelen med eksfolierende syrer og enzymer er at de - selv om det høres litt skummelt ut - er at de gir en jevnere eksfoliering i tillegg til at mange syrer også har andre hudpleiende egenskaper. Det er imidlertid viktig å ikke bruke produkter med for høye konsentrasjoner av syre, og å ikke eksfoliere for ofte, da dette kan føre til en skadet hudbarriere. Bruker man fysisk skrubb er det vanskelig å vite om man klarer å bruke et jevnt trykk over hele ansiktet når man masserer inn produktet, og er skrubben for grov, kan den forårsake mikrorifter i huden. Retinoider er et samlebegrep for alle former for a-vitaminer og derivater av a-vitamin. Av disse er Retinol den mest kjente og best dokumenterte formen brukt i hudpleie, bortsett fra tretinoin/retinsyre (A-vitaminsyre) som krever resept fra lege/hudlege. Flere tiår med forskning har dokumentert at retinoider kan: øke cellefornyelsen i huden (en naturlig prosess som erstatter døde hudceller med nye, men som går saktere etterhvert som vi blir eldre. Dette er ikke det samme som eksfoliering) stimulere hudens egen produksjon av kollagen og elastin (som har betydning for fasthet og spenst) bekjempe akne og stabilisere hudens talgproduksjon reparere solskadet hud bekjempe frie radikaler som fører til hudaldring (retinoider er også antioksidanter) Peptider/vekstfaktorer (growth factors) er noe relativt nytt innen hudpleie, men det finnes en god del forskning som støtter effekten av disse virkestoffene, og de kan være et godt alternativ til retinoider hvis man har tørr eller sensitiv hud. Som med retinoider er det langvarig og konsistent bruk som vil gi resultater. Om du ønsker forslag til produkter og en rutine tilpasset din hudpleie, ønsker og budsjett, er det bare å si fra Jeg er ikke utdannet hudpleier, men en skikkelig hudpleienerd som synes hudpleie er morsomt og spennende. Jeg har fått flere koselige tilbakemeldinger fra brukere her på KG som sier at de har fått god hjelp av forslagene mine WOW, tusen takk for grundig og uventa langt svar det setter jeg pris på. Er fornøyd med La roche posay dagkrem med faktor 30, men burde kanskje brukt nattkrem også? Har litt tørr hud, spsielt i panna. Ser jeg har fått flere linjer siste årene. PRøver å kutte sukker, men vanskelig. Bruker Dermalogica rensekrem, har du tips til en oljebasert? Bruker litt pudderfoundation fra Sensai. Takk igjen for gode råd ts Anonymkode: 240a3...7aa
Roci Skrevet 22. mai #5 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): WOW, tusen takk for grundig og uventa langt svar det setter jeg pris på. Er fornøyd med La roche posay dagkrem med faktor 30, men burde kanskje brukt nattkrem også? Har litt tørr hud, spsielt i panna. Ser jeg har fått flere linjer siste årene. PRøver å kutte sukker, men vanskelig. Bruker Dermalogica rensekrem, har du tips til en oljebasert? Bruker litt pudderfoundation fra Sensai. Takk igjen for gode råd ts Anonymkode: 240a3...7aa Bare hyggelig Det kan være en fordel å bruke en nattkrem også, spesielt etterhvert som vi blir eldre og får litt tørrere hud (jeg er selv 54 år). Personlig foretrekker jeg å bruke samme fuktighetskrem morgen og kveld, og bruke en solkrem i tillegg om dagen, men dette er først og fremst en personlig preferanse Du kan imidlertid ha i bakhodet at du må bruke en mengde tilsvarende en teskje for ansikt og hals for å oppnå den beskyttelsen som står på produktet, og om du oppholder deg ute i solen over lengre tid, bør du påføre samme mengde krem med jevne mellomrom for å oppnå full beskyttelse. Men du kan fint ha en solkrem i tillegg til dagkremen med solfaktor. Da trenger du også en nattkrem, ettersom de ingrediensene i kremen som utgjør solfaktoren, ikke bør være på huden over natten, fordi det er da huden hviler og fornyer seg. Ettersom du har litt tørr hud, kan du antakelig med fordel bruke en litt fetere krem om natten. Disse har gode ingredienser og en rimelig pris: Decubal Hydrating Night Cream VichyMinéral 89 100H Moisture Boosting Cream Rich Biotherm Cera Repair Barrier Moisturizing Cream (NB! Inneholder litt parfyme). Disse gir først og fremst godt med fukt til en tørr hud. Dersom du ønsker en nattkrem med litt mer aktivt pleiende ingredienser, kan du vurdere disse: Avène Hyaluron Activ B3 Multi-Intensive Night Cream (inneholder niacinamide og retinal, et retinoid). Exuviance Over Night Transformation Complex (inneholder PHA, som jevner ut hudtonen og øker fuktnivåene i huden). Dr. Michael Zangani Skin Restore Restorative Night Cream (inneholder bakuchiol, et plantebasert alternativ til retinol, og flere antioksidanter. NB! Inneholder parfyme). En solkrem som er blitt veldig populær, er Beauty of JoseonRelief Sun: Rice + Probiotics SPF50+ PA++++. Den kjennes som en lett fuktighetskrem på huden, og gir god beskyttelse og inneholder pleiende ingredienser. Om du ønsker solbeskyttelse som er litt enklere å påføre i løpet av dagen, kan jeg anbefale Isntree Hyaluronic Acid Airy Sun Stick 50+ PA++++. En annen god solstift er SKIN1004 Madagascar Centella Hyalu-Cica Silky-Fit Sun Stick SPF50+ PA++++. Oljrens som passer godt for moden og tørr hud er f.eks. KlairsGentle Black Deep Cleansing Oil og HaruHaru Wonder Black Rice Moisture Deep Cleansing Oil. Om du ønsker å prøve eksfoliering, er Dermica 7% AHA Peeling Pads fin å starte med, ettersom den har lav konsentrasjon av skånsomme syrer (melkesyre og glycolsyre) som også øker fuktnivåene i huden. Produktet skal skylles av etter 10 minutter, og blir derfor ikke liggende på huden, noe som minimerer risken for irritasjon. Påfør rikelig med fuktighetskrem etterpå, dette bør være en krem uten aktive virkestoffer. Det er også viktig at du tester ut om du tåler produktet ved å ta en patch test: Påfør en liten mengde produkt på innsiden av håndleddet, sett evt. en plasterlapp over. Vent i minst 24 timer. Dersom det ikke har oppstått noen irritasjon, kan produktet brukes. Det holder å eksfoliere èn kveld i uka, og det er viktig å være nøye med solfaktor da huden blir mer solsensitiv, spesielt den første dagen etter eksfoliering. Jeg kan jo nevne at jeg eksfolierer èn kveld i uka og bruker retinal 1 kveld i uka, og en av de grunnene til at jeg foretrekker en fuktighetskrem uten solfaktor eller aktive ingredienser, er fordi jeg da kan bruke denne kremen både morgen og kveld og etter aktive ingredienser som eksfoliering og retinal. Jeg foretrekker derfor separate produkter for solbeskyttelse og aktiv pleie. Håper dette kan være til hjelp 1
Sigrid<3 Skrevet 23. mai #6 Skrevet 23. mai Personlig bruker jeg den samme kremen, og serum før det (jeg bruker produkter for fet hud da) CeraVe er et apotekmerke som har mye bra for tørr hud. Søsteren min liker produktene til CeraVe for hennes tørre hud, og jeg liker de CeraVe produktene for fet hud. På sosiale medier har jeg sett mye at det er lurt å bruke både olje rens og en vanlig rens. Jeg bruker Oljerens for å fjerne den vannfaste maskaraen og resten av sminken, og så renser jeg med vanlig rens etterpå
AnonymBruker Skrevet 23. mai #7 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (På 22.5.2025 den 11.00): WOW, tusen takk for grundig og uventa langt svar det setter jeg pris på. Er fornøyd med La roche posay dagkrem med faktor 30, men burde kanskje brukt nattkrem også? Har litt tørr hud, spsielt i panna. Ser jeg har fått flere linjer siste årene. PRøver å kutte sukker, men vanskelig. Bruker Dermalogica rensekrem, har du tips til en oljebasert? Bruker litt pudderfoundation fra Sensai. Takk igjen for gode råd ts Anonymkode: 240a3...7aa Du bør bruke solkrem i tillegg til dagkrem. Den mengden med solkrem som i dagkrem er bittebittelite i forhold til hva man trenger Anonymkode: 6709f...791 1
exictence Skrevet 23. mai #8 Skrevet 23. mai Og jeg tror på det mest naturlige. Bruke f.eks økologisk sheasmør, økologisk virgin kokosolje som mann også kan spise. Alt som føres på huden går inn i blodbanen. Jeg renser heller ikke huden annet enn at jeg vasker meg med vann.
Roci Skrevet 23. mai #9 Skrevet 23. mai exictence skrev (6 minutter siden): Og jeg tror på det mest naturlige. Bruke f.eks økologisk sheasmør, økologisk virgin kokosolje som mann også kan spise. Alt som føres på huden går inn i blodbanen. Jeg renser heller ikke huden annet enn at jeg vasker meg med vann. Det er ikke tilfelle at alt som påføres huden går rett inn i blodbanen. Huden er konstruert for å fungere som en barriere for å hindre ulike substanser i å trenge inn i kroppen, den er ikke en svamp som suger til seg alt. Da ville man jo ha blitt en vannballong hver gang man dusjer, for å sette det litt på spissen. I hvor stor grad substanser som påføres huden, absorberes inn i blodbanen, avhenger av flere faktorer. For det første er molekylstørrelse viktig. Jo mindre molekylet er, jo lettere klemmer det seg inn mellom alle stoffene som allerede finnes i huden vår. Huden inneholder også både vann og fettsubstanser (lipider) samtidig, og stoffer som oppløses i vann, har en tendens til å ikke oppløses i olje. For at en substans skal være i stand til å absorberes gjennom hudlagene og inn blodbanen, må den ha den rette polariteten, dvs. balansen av hydrofil (vannløselig) og lipofil (fettløselig) sammensetning. Legemidler som kan tas opp i huden transdermalt f.eks. via plaster eller kremer, har disse egenskapene. Dette gjelder imidlertid et fåtall av medisiner, og det samme gjelder for de fleste andre substanser som huden utsettes for. Det har også betydning hvor du påfører kremer, salver eller annet, ettersom huden ikke har samme absorpsjonsevne over hele kroppen. Huden i ansiktet har f.eks. større absorpsjonsevne enn fotsåler og håndflater. Det at et stoff absorberes av huden, betyr likevel ikke at det nødvendigvis tas opp i blodet, da ikke alle steder på kroppen har den samme blodgjennomstrømmingen og blodkarene befinner seg på ulike dybder i huden. Hvordan du påfører et produkt har også mye å si. Det er ting man kan gjøre med en ingrediens for å forbedre hvor godt den trekker inn i huden. Depotplastre og kremer utnytter noen av disse. For eksempel vil okklusjon (å dekke huden med et fettstoff) hjelpe underliggende stoffer med å trenge inn i huden. Mange medisinske kremer og hudpleieprodukter inneholder også penetrasjonsforsterkere, som hjelper stoffene å absorbere bedre. Noen av dem vil gjøre stratum corneum (det døde ytre laget av huden, hornlaget) mer fleksibelt, andre vil bryte gjennom proteinene og oljene på huden, eller hydrere huden. Penetrasjonsfremmende ingredienser inkluderer alkoholer, essensielle oljer, fettsyrer, urea og rent vann. Man kan også bruke redskaper for å øke penetrasjonsevnen slik som ultralyd, mikrostrøm, varme og microneedling. Avhenging av teknikken vil disse drive ingrediensene inn i huden eller bryte gjennom hudbarrieren. I standard hudpleieprodukter er det imidlertid ikke så mange av disse egenskapen som er tilstede, samt at en del produkter er formulert for å holde seg på hudoverflaten. Det vil si at det meste som absorberes i huden, ikke trenger dypere enn de første få lagene av stratum corneum, og det er ennå færre ingredienser som trenger gjennom stratum corneum til det dypere dermis (lærhuden) der blodkarene i huden befinner seg. Fuktighetskremer er ment å virke i stratum corneum, mens de fleste aktive ingredienser virker i epidermis, det som på illustrasjonen heter overhuden. Når det er sagt, er det likevel slik at det er noen stoffer man bør være spesielt oppmerksom på, da det er dokumentert at de kan tas opp i blodbanen. Eksempler inkluderer parabener, siloksaner, ftalater og visse kjemiske solfiltre. Om man velger f.eks. Svanemerket hudpleie og kosmetikk, skal disse være trygge. Om man er gravid, bør man også unngå retinoider og BHA, retinoider bør også unngås mens man ammer. Dette er ikke fordi disse stoffene er skadelig for oss i utgangspunktet, men de kan være skadelige for fosteret. 1 2 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai #10 Skrevet 24. mai Roci skrev (På 22.5.2025 den 13.46): Bare hyggelig Det kan være en fordel å bruke en nattkrem også, spesielt etterhvert som vi blir eldre og får litt tørrere hud (jeg er selv 54 år). Personlig foretrekker jeg å bruke samme fuktighetskrem morgen og kveld, og bruke en solkrem i tillegg om dagen, men dette er først og fremst en personlig preferanse Du kan imidlertid ha i bakhodet at du må bruke en mengde tilsvarende en teskje for ansikt og hals for å oppnå den beskyttelsen som står på produktet, og om du oppholder deg ute i solen over lengre tid, bør du påføre samme mengde krem med jevne mellomrom for å oppnå full beskyttelse. Men du kan fint ha en solkrem i tillegg til dagkremen med solfaktor. Da trenger du også en nattkrem, ettersom de ingrediensene i kremen som utgjør solfaktoren, ikke bør være på huden over natten, fordi det er da huden hviler og fornyer seg. Ettersom du har litt tørr hud, kan du antakelig med fordel bruke en litt fetere krem om natten. Disse har gode ingredienser og en rimelig pris: Decubal Hydrating Night Cream VichyMinéral 89 100H Moisture Boosting Cream Rich Biotherm Cera Repair Barrier Moisturizing Cream (NB! Inneholder litt parfyme). Disse gir først og fremst godt med fukt til en tørr hud. Dersom du ønsker en nattkrem med litt mer aktivt pleiende ingredienser, kan du vurdere disse: Avène Hyaluron Activ B3 Multi-Intensive Night Cream (inneholder niacinamide og retinal, et retinoid). Exuviance Over Night Transformation Complex (inneholder PHA, som jevner ut hudtonen og øker fuktnivåene i huden). Dr. Michael Zangani Skin Restore Restorative Night Cream (inneholder bakuchiol, et plantebasert alternativ til retinol, og flere antioksidanter. NB! Inneholder parfyme). En solkrem som er blitt veldig populær, er Beauty of JoseonRelief Sun: Rice + Probiotics SPF50+ PA++++. Den kjennes som en lett fuktighetskrem på huden, og gir god beskyttelse og inneholder pleiende ingredienser. Om du ønsker solbeskyttelse som er litt enklere å påføre i løpet av dagen, kan jeg anbefale Isntree Hyaluronic Acid Airy Sun Stick 50+ PA++++. En annen god solstift er SKIN1004 Madagascar Centella Hyalu-Cica Silky-Fit Sun Stick SPF50+ PA++++. Oljrens som passer godt for moden og tørr hud er f.eks. KlairsGentle Black Deep Cleansing Oil og HaruHaru Wonder Black Rice Moisture Deep Cleansing Oil. Om du ønsker å prøve eksfoliering, er Dermica 7% AHA Peeling Pads fin å starte med, ettersom den har lav konsentrasjon av skånsomme syrer (melkesyre og glycolsyre) som også øker fuktnivåene i huden. Produktet skal skylles av etter 10 minutter, og blir derfor ikke liggende på huden, noe som minimerer risken for irritasjon. Påfør rikelig med fuktighetskrem etterpå, dette bør være en krem uten aktive virkestoffer. Det er også viktig at du tester ut om du tåler produktet ved å ta en patch test: Påfør en liten mengde produkt på innsiden av håndleddet, sett evt. en plasterlapp over. Vent i minst 24 timer. Dersom det ikke har oppstått noen irritasjon, kan produktet brukes. Det holder å eksfoliere èn kveld i uka, og det er viktig å være nøye med solfaktor da huden blir mer solsensitiv, spesielt den første dagen etter eksfoliering. Jeg kan jo nevne at jeg eksfolierer èn kveld i uka og bruker retinal 1 kveld i uka, og en av de grunnene til at jeg foretrekker en fuktighetskrem uten solfaktor eller aktive ingredienser, er fordi jeg da kan bruke denne kremen både morgen og kveld og etter aktive ingredienser som eksfoliering og retinal. Jeg foretrekker derfor separate produkter for solbeskyttelse og aktiv pleie. Håper dette kan være til hjelp Hva med Dr.Greve sine produkt, erfaring med de? ts Anonymkode: 240a3...7aa
TLR Skrevet 24. mai #11 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (På 22.5.2025 den 8.07): Jeg er over 50, men har liksom aldri lært meg dette med hva som er bra, hva huden trenger og ikke. Bruker La roche posay med faktor 30 i ansikt. MEN, jeg trenger nok noe mer...og blir veldig forvirret i jungelen av alt man kan velge. Har du tips til et godt serum? har jeg på det FØR dagkrem? trenger man nattkrem? Hva med rensekrem, med eller uten olje? Jeg har litt rødmusset hud med fregner og blir lett solbrent. Har lyst å få igjen litt glød i ansiktet:) Blir veldig glad for hjelp Anonymkode: 240a3...7aa Bruk en serum som gir mye fukt eks aloe Vera e vitamin.
Roci Skrevet 24. mai #12 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hva med Dr.Greve sine produkt, erfaring med de? ts Anonymkode: 240a3...7aa Dr. Greve har noen bra produkter, bl.a. fuktighetskremen for sensitiv hud, som har gode ingredienser og gir godt med fukt uten å være for fet. Den nye serien med hyaluronsyre og squalane passer fint for tørr hud, men vær obs på at den inneholder parfyme,, hvis man er sensitiv for det. Den med cica og niacinamide passer for fet/uren hud og er parfymefri. C-vitaminproduktene inneholder også parfyme og en sitrusekstrakt som kan være irriterende for sensitiv hud, men er ellers greie og inneholder en skånsom og stabil form for C-vitamin. Det finnes også et C-vitaminserum uten parfyme og sitrusekstrakt. Dagkremen med vitamin C og SPF 25 ville jeg personlig ha droppet. Det er for mange ulike funksjoner i ett og samme produkt, slik at ingen av de blir optimale. Jeg ville også ha droppet produktene med pro-retinol. Dette er et såkalt retinol ester, som er den mildeste formen for retinoider. Det finnes flere retinol estere. Fordelen er at de egner seg for "nybegynnere" og sensitiv hud. Retinyl palmitate er den svakeste og minst effektive av disse. Ulempen er at retinyl palmitate absorberes veldig sakte av huden og kan, fordi den absorberer tregt, bli eksponert for UV-lys og føre til dannelse av frie radikaler, som kan skade cellene våre. Det anbefales dermed å bruke andre typer retinol esters enn retinyl palmitate. Skulle du allikevel foretrekke denne formen for retinol esters bør produktet brukes kun på kvelden og natten, for å unngå UV-lys. Her finnes det altså andre og bedre alternativer. Dette var en generell oversikt, som selvsagt ikke er uttømmende, men spør gjerne om spesifikke produkter du lurer på🙂 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #13 Skrevet 24. mai Roci skrev (22 timer siden): illustrasjonen heter overhuden. Når jeg ser på illustrasjonen over, hva er egentlig hudbarrieren (i overlagret?), og hva menes når det sies den er ødelagt? Utrolig imponerende kunnskap du innehar, skulle tro du jobbet med det her 🙂 Anonymkode: 05d16...195
Roci Skrevet 24. mai #14 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Når jeg ser på illustrasjonen over, hva er egentlig hudbarrieren (i overlagret?), og hva menes når det sies den er ødelagt? Utrolig imponerende kunnskap du innehar, skulle tro du jobbet med det her 🙂 Anonymkode: 05d16...195 Hudbarrieren vises egentlig ikke på illustrasjonen, men er det ytterste laget av overhuden og er strukturert som en murvegg, hvor hudcellene fungerer som murstein og er holdt sammen av en «mørtel» laget av ceramider, kolesterol og fettsyrer. Denne «veggen» er hudens første forsvarslinje mot ytre påvirkninger som forurensning, giftstoffer og infeksjoner. En viktig del av hudbarrieren er syrekappen, som dannes av talg (frie fettsyrer) fra talgkjertlene, som blander seg med melkesyre og aminosyrer fra svette. Denne barrieren bidrar til å bevare fuktighet og beskytter huden mot skadelige mikroorganismer som bakterier, virus og irriterende stoffer. En svekket/ødelagt hudbarriere kan forårsakes av f.eks. *Overdreven rensing: Bruk av for sterke eller for hyppige rensemidler kan strippe huden for sine naturlige oljer. *"Harde" produkter: Ingredienser som alkohol, sterke syrer og duftstoffer kan irritere og skade hudbarrieren. *Eksfoliering: Overdreven bruk av kjemiske eller fysiske eksfolianter kan svekke hudens beskyttende lag. *Miljøpåvirkninger: Ekstreme temperaturer, forurensning, tørr luft og soling uten solbeskyttelse kan skade hudceller og lipider. *Stress: Stress kan påvirke hudens naturlige funksjoner og gjøre den mer utsatt for irritasjoner. *Manglende fukt: Dehydrering, både innvendig og utvendig, kan svekke hudbarrieren. En svekket hudbarriere kjennetegnes av tørrhet, stramhet, irritasjon og økt sensitivitet. Huden blir lettere utsatt for ytre påvirkninger og infeksjoner, og kan vise tegn som rødhet, flassing, kløe og økt følsomhet for hudpleieprodukter. Og takk, er som nevnt ikke hudpleier, men er nok over gjennomsnittet interessert i temaet😊 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #15 Skrevet 24. mai Roci skrev (46 minutter siden): Hudbarrieren vises egentlig ikke på illustrasjonen, men er det ytterste laget av overhuden og er strukturert som en murvegg, hvor hudcellene fungerer som murstein og er holdt sammen av en «mørtel» laget av ceramider, kolesterol og fettsyrer. Denne «veggen» er hudens første forsvarslinje mot ytre påvirkninger som forurensning, giftstoffer og infeksjoner. En viktig del av hudbarrieren er syrekappen, som dannes av talg (frie fettsyrer) fra talgkjertlene, som blander seg med melkesyre og aminosyrer fra svette. Denne barrieren bidrar til å bevare fuktighet og beskytter huden mot skadelige mikroorganismer som bakterier, virus og irriterende stoffer. En svekket/ødelagt hudbarriere kan forårsakes av f.eks. *Overdreven rensing: Bruk av for sterke eller for hyppige rensemidler kan strippe huden for sine naturlige oljer. *"Harde" produkter: Ingredienser som alkohol, sterke syrer og duftstoffer kan irritere og skade hudbarrieren. *Eksfoliering: Overdreven bruk av kjemiske eller fysiske eksfolianter kan svekke hudens beskyttende lag. *Miljøpåvirkninger: Ekstreme temperaturer, forurensning, tørr luft og soling uten solbeskyttelse kan skade hudceller og lipider. *Stress: Stress kan påvirke hudens naturlige funksjoner og gjøre den mer utsatt for irritasjoner. *Manglende fukt: Dehydrering, både innvendig og utvendig, kan svekke hudbarrieren. En svekket hudbarriere kjennetegnes av tørrhet, stramhet, irritasjon og økt sensitivitet. Huden blir lettere utsatt for ytre påvirkninger og infeksjoner, og kan vise tegn som rødhet, flassing, kløe og økt følsomhet for hudpleieprodukter. Og takk, er som nevnt ikke hudpleier, men er nok over gjennomsnittet interessert i temaet😊 Hm, bare lurer på noe...bruker du AI når du svarer ? Og når du linker til spesifikke produkter, er du sponset? Anonymkode: 240a3...7aa
AnonymBruker Skrevet 24. mai #16 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hm, bare lurer på noe...bruker du AI når du svarer ? Og når du linker til spesifikke produkter, er du sponset? Anonymkode: 240a3...7aa Hun svarte slik før inntoget av KI også. Hun er rett og slett en svært hjelpsom bruker som er kjempeinteresert i hudpleie. Anonymkode: 2e373...421 2 1
Roci Skrevet 24. mai #17 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hm, bare lurer på noe...bruker du AI når du svarer ? Og når du linker til spesifikke produkter, er du sponset? Anonymkode: 240a3...7aa Henter info fra AI, nettsider, forskningsartikler osv., der jeg finner informasjon. Dobbeltsjekker alltid info jeg får fra AI mot andre kilder. Kan ta lang tid å skrive hele svaret selv, så det hender jeg kopierer deler av teksten. Er ikke sponset av noen, linker til produkter og nettsider jeg selv handler eller har handlet fra🙂 Hvorfor lurer du på dette? 1 1
Roci Skrevet 24. mai #18 Skrevet 24. mai (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hun svarte slik før inntoget av KI også. Hun er rett og slett en svært hjelpsom bruker som er kjempeinteresert i hudpleie. Anonymkode: 2e373...421 Tusen takk Må innrømme at jeg litt lei meg når motivene mine for å skrive om hudpleie her inne blir dratt i tvil. Jeg er genuint interessert i å prøve å hjelpe de som spør, å navigere i hudpleiejungelen, informere og komme myter til livs. Jeg har alltid vært åpen om at jeg ikke er utdannet hudpleier, og ved flere anledninger lenket til sider jeg bruker for å hente informasjon. Det skjer så mye innen hudpleie at det krever tid å holde tritt når jeg bare gjør dette som en hobby på fritiden, så jeg bruker selvsagt de informasjonskildene jeg har til rådighet. Jeg anser at jeg likevel kan nok om hudpleie til å kvalitetssikre det jeg skriver i tilstrekkelig grad. Det er ikke første gang at jeg er blitt spurt om jeg tjener noe på dette, jeg har også ved flere anledninger blitt direkte beskyldt for det. Til det vil jeg bare påpeke at dersom noen tror det, så vet de veldig lite om hvordan affiliate marketing/sponsing fungerer. For å kunne tjene på slikt, er man avhengig av at folk faktisk handler produkter via de lenkene som legges ut, og trafikken fra et subforum på KG er ikke i nærheten av å generere nok trafikk til at det er mulig å tjene på det, ikke minst med tanke på hvor mange ulike nettbutikker jeg faktisk lenker til. Som regel lenker jeg til der produktet er billigst, for å hjelpe den som spør, å spare noen kroner. Endret 24. mai av Roci 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai #19 Skrevet 24. mai Roci skrev (56 minutter siden): Tusen takk Må innrømme at jeg litt lei meg når motivene mine for å skrive om hudpleie her inne blir dratt i tvil. Jeg er genuint interessert i å prøve å hjelpe de som spør, å navigere i hudpleiejungelen, informere og komme myter til livs. Jeg har alltid vært åpen om at jeg ikke er utdannet hudpleier, og ved flere anledninger lenket til sider jeg bruker for å hente informasjon. Det skjer så mye innen hudpleie at det krever tid å holde tritt når jeg bare gjør dette som en hobby på fritiden, så jeg bruker selvsagt de informasjonskildene jeg har til rådighet. Jeg anser at jeg likevel kan nok om hudpleie til å kvalitetssikre det jeg skriver i tilstrekkelig grad. Det er ikke første gang at jeg er blitt spurt om jeg tjener noe på dette, jeg har også ved flere anledninger blitt direkte beskyldt for det. Til det vil jeg bare påpeke at dersom noen tror det, så vet de veldig lite om hvordan affiliate marketing/sponsing fungerer. For å kunne tjene på slikt, er man avhengig av at folk faktisk handler produkter via de lenkene som legges ut, og trafikken fra et subforum på KG er ikke i nærheten av å generere nok trafikk til at det er mulig å tjene på det, ikke minst med tanke på hvor mange ulike nettbutikker jeg faktisk lenker til. Som regel lenker jeg til der produktet er billigst, for å hjelpe den som spør, å spare noen kroner. Hei igjen. Da vil jeg beklage så mye ble bare litt skeptisk. Er veldig glad for at du tar deg tid til å hjelpe folk, det er veldig vanskelig å navigere i hudpleielandskapet...Jeg mener virkelig at jeg vil si unnskyld, du må ikke være lei deg. Takker igjen for rådene du har komt med, og fortsett med den gode hjelpen du gir folk. Ha en fin dag TS Anonymkode: 240a3...7aa 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå