Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Slutt med den unnskyldningen! 

Anonymkode: a768e...b07

Hvorfor mener du det er en unskyldning? Om det ikke stemmer at folk skriver hen for å anonymisere, hvorfor gjør de det da? Du er ikke den første som hevder det er en unskyldning altså, jeg forstår bare aldri hvorfor dere tror det?

Angående hvordan du mener man skal anonymisere, så får du selfølgelig lov til å gjøre det på den måten du vil. Akurat som at alle andre kan gjøre det på sin måte....

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Leifr skrev (4 timer siden):

Vi har tekster fra antikkens Roma hvor skribentene syter over akkurat det samme, hvordan ungommen da for tiden mishandlet språket med uvøren grammatikk og importerte barbarismer. Nihil novum sub sole....

Akurat!!!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det var da også noe å henge seg opp i og krangle om...
Jeg bruker "hen", "h*n" og "vedkommende" litt sånn om en annen dersom jeg ikke ønsker å avsløre hvilket kjønn det er snakk om. Som f.eks. da jeg skrev en tråd om sjefen min. Hadde jeg nevnt kjønnet er det jo selvsagt mye større sjanse for at sjefen eller noen andre skjønner hvem jeg skriver om.
Det er da bare å skrive det man selv føler for, og så må man enten tolerere at andre velger annerledes eller la være å lese de trådene der "feil" ord brukes.

Det ser ut som at noen her i tråden roter sammen foreldre som omtaler ungene sine som hen ute i verden, med foreldre som bare anonymiserer ungene sine i innlegg på KG. Det er to vidt forskjellige måter å bruke "hen" på.

Anonymkode: 8a7e0...9b7

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Når noen prøver å innfører et ord som de ikke burde prøve å gjennomføre (som «pengejøde») så er det bl.a. mitt ansvar å kritisere det.

Anonymkode: 94664...ca6

Som ikke kan samenlignes med at "hen" er blit et vanlig ord. Dermed totalt uten samenligning....

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer ikke helt ennå å venne meg til "hen" selv om det er godkjent i de norske ordbøkene. Bruker nok h*n eller han/hun en stund til.

Men hen er egentlig ikke noe mer for han/hun enn søsken er for bror/søster

Fra store norske leksikon:

Sitat

Hen er eit kjønnsnøytralt pronomen i tredje person eintal. Det kan brukast der kjønnet er ukjent, og då i staden for ho/han eller vedkomande. Det kan også nyttast der kjønn ikkje har noko å seie, eller om personar som ikkje definerer seg som mann eller kvinne.

For å omtale ein person som ikkje ønskjer å definerast som mann eller kvinne, begynte somme å ta i bruk det personlege pronomenet hin. Dette blei etter innspel frå Språkrådet endra til hen.

Pronomenet hen har vore meir utbreidd i bruk i Sverige og blei teke inn i Svenska Akademiens ordlista i 2015. Ordet blei teke inn i Det Norske Akademis ordbok i 2017. Hen er meint å vere kjønnsnøytralt eller kjønnsmangfaldig, og eit tillegg til han og ho.

Anonymkode: 925be...c1b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eg bruker det: 

* i situasjonar der kjønn er irrelevant

* fordi det er meir praktisk enn "han eller ho"/ "vedkommande" og føles mindre kunstig enn "vedkommande"

* fordi det irriterer folk på KG

Anonymkode: 5be62...3ea

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg bruker helst "hen" generelt, og jeg er en gammel og grå språknerd.

Grunnen er at kjønn dessverre er spekka med konnotasjoner/forestillinger, og de unngår man ved "hen". Enkelt og logisk og ordet ligger godt i munnen. 

Anonymkode: 387ee...636

Og på engelsk bruker du?

Skrevet
Hareena skrev (1 time siden):

Og på engelsk bruker du?

Tror du allr i norge snaker engelsk hver dag?

AnonymBruker
Skrevet

Og på engelsk bruker du?

The person/vedkommendes navn? 

Anonymkode: 387ee...636

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Enklere med hen enn hun/han og så blir man mer anonym.

Anonymkode: e883d...ee1

"Han" er like anonym som "jeg".

Anonymkode: fd6a3...c13

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Og på engelsk bruker du?

Ikke meg du siterer, men på engelsk brukes "they".

Anonymkode: 45485...c8d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ikke meg du siterer, men på engelsk brukes "they".

Anonymkode: 45485...c8d

Jeg vet det noen insisterer på det, men jeg var ute etter hva ab 636 brukte og svaret var the person eller vedkommendes navn. 

@Pippi LottaNei, jeg tror ikke alle skriver engelsk hver dag. 

Jeg fikk svar fra hen- forkjemperen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mitt barn er hen. Som 0.4 % av alle barn som blir født i Skandinavia er. Hva gjør du med det? Barnet er ikke født med et spesifikt kjønn.

Anonymkode: ef0bf...d2e

Det blir jo noe helt annet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det var da også noe å henge seg opp i og krangle om...
Jeg bruker "hen", "h*n" og "vedkommende" litt sånn om en annen dersom jeg ikke ønsker å avsløre hvilket kjønn det er snakk om. Som f.eks. da jeg skrev en tråd om sjefen min. Hadde jeg nevnt kjønnet er det jo selvsagt mye større sjanse for at sjefen eller noen andre skjønner hvem jeg skriver om.
Det er da bare å skrive det man selv føler for, og så må man enten tolerere at andre velger annerledes eller la være å lese de trådene der "feil" ord brukes.

Det ser ut som at noen her i tråden roter sammen foreldre som omtaler ungene sine som hen ute i verden, med foreldre som bare anonymiserer ungene sine i innlegg på KG. Det er to vidt forskjellige måter å bruke "hen" på.

Anonymkode: 8a7e0...9b7

Det anonymiserer absolutt ikke noe mer enn om man skulle ha skrevet han eller hun?! Dette er da ikke så vanskelig å forstå. Norge består av 5.5 millioner mennesker, og å si han eller hun i en KG tråd hvor du ellers ikke deler livshistorien din røper ikke hvem du er. Greit nok at folk bruker det ordet, men stopp nå å bruke anonymisering som begrunnelsen.! 

AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (5 timer siden):

Hvorfor mener du det er en unskyldning? Om det ikke stemmer at folk skriver hen for å anonymisere, hvorfor gjør de det da? Du er ikke den første som hevder det er en unskyldning altså, jeg forstår bare aldri hvorfor dere tror det?

Angående hvordan du mener man skal anonymisere, så får du selfølgelig lov til å gjøre det på den måten du vil. Akurat som at alle andre kan gjøre det på sin måte....

Nei, man kan ikke påstå noe når det gir null mening. Kan du virkelig si at man røper sin identitet her på KG ved å bruke han/hun istedenfor hen når man forteller om sin situasjon? Jeg bare skjønner ikke hvorfor de ikke bare kan si HUN eller HAN, eller bruk det motsatte kjønnet. Er jo ikke noe mindre anonymt om man sier det eller hen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ta deg sammen, du vet jeg har rett. Det minste man kan gjøre for sine barn er å respektere kjønnet deres, ikke degradere dem til et kjønnsløst individ.

Å skulle måtte anonymisere sine barns kjønn på et anonymt forum er bare en billig unnskyldning.

Til din info "koker jeg" ikke, og det forslitte uttrykket "det sier mer om deg" er også helt oppbrukt og utdatert. Det er ikke jeg som "må komme meg videre" her.

Anonymkode: 22bed...b9f

"Degradere dem til et kjønnsløst individ" 😂

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, man kan ikke påstå noe når det gir null mening. Kan du virkelig si at man røper sin identitet her på KG ved å bruke han/hun istedenfor hen når man forteller om sin situasjon? Jeg bare skjønner ikke hvorfor de ikke bare kan si HUN eller HAN, eller bruk det motsatte kjønnet. Er jo ikke noe mindre anonymt om man sier det eller hen. 

Leste du hva jeg spurte om? Om anonymisering bare er en "unskyldning", hva er den egentlige grunen for å skrive hen tror du?

Selfølgelig kan man skrive han eller hun, akurat som man kan skrive hen.... Det er et frit land, heldigvis!

AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (2 minutter siden):

Leste du hva jeg spurte om? Om anonymisering bare er en "unskyldning", hva er den egentlige grunen for å skrive hen tror du?

Selfølgelig kan man skrive han eller hun, akurat som man kan skrive hen.... Det er et frit land, heldigvis!

Nei, det kan du lure på. Hva vet vel jeg? Blir litt som folk som legger ut masse bilder på sosiale medier av seg og sin familie, men legger på et emoji over barnet? Hva er poenget? Noen ganger gjør man ting fordi man ikke tenker så mye over hva som egentlig var hensikten med det….

AnonymBruker
Skrevet

Ekstremt historieløst uttalt av deg Anbefaler at du leser det opp på andre kulturer. Det er/var ekstremt vanlig med intetkjønn/tvekjønnede i urbefolkninger rundt om i verden.

Supert, hvilke gode kilder vil du anbefale?

Anonymkode: 938b2...21e

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn er hen. Som 0.4 % av alle barn som blir født i Skandinavia er. Hva gjør du med det? Barnet er ikke født med et spesifikt kjønn.

Hva jeg gjør med det? Ingenting. Var det helt umulig å omtale barnet ditt før "hen" ble oppfunnet? Hva var de 0,4% før "hen", siden du sier det nå er 0,4% hen i Skandinavia.

Anonymkode: 938b2...21e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...