AnonymBruker Skrevet 22. mai #21 Skrevet 22. mai Rebecca30 skrev (1 time siden): Noen skriver "hen" fordi de vil skjerme barnas kjønn, spesielt i åpne forum. Det handler ikke om å være vanskelig, men om personvern og respekt. Og nei, vi skylder ingen å oppgi kjønnet på barna våre i en diskusjon på internett. Nei, altså, om du legger ut noe her, så blir det ikke mer gjenkjennelig om du skriver hen, han eller hun... Hvis noen kjenner igjen situasjonen, så gjennomskues kjønnet likevel.. En legger jo ikke ut navn og bilde... Om jeg skriver anonymt om sønnen min, så kan jo ingen forstå hvem jeg snakker om. Mange vil jo tenke uansett at selv om jeg skriver han, så er det egentlig en hun... Anonymkode: 721a8...60d 2 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai #22 Skrevet 22. mai Hvorfor skal vi bruke tulleord når menneskeheten har klart seg i 500.000 år uten? Er folk blitt dummere i 2025 enn alle tidligere år? Anonymkode: 938b2...21e 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai #23 Skrevet 22. mai Rebecca30 skrev (45 minutter siden): Det er da for faen ikke respektløst i å bruke "hen"! Det er bare å ikke blottlegge ungen sitt kjønn for hele jævla internett. Hvorfor i helvete skal du ha rett på den infoen? Det er ikke din unge. Folk prøver å skjerme barna sine, og du sitter der og koker fordi noen ikke skrev "han" eller "hun"? Kom deg videre. Dette sier mer om deg enn om dem. men vi vet jo ikke hvem dere er uansett - så hva f er poenget?? Ordet hen er helt latterlig når det er snakk om kjønn. Man kan like gjerne si ungen da, om det er så farlig å si hvilket kjønn barnet har. Dere er så jævlig teite med det hen-opplegget! Anonymkode: c6c6c...99d 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai #24 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor skal vi bruke tulleord når menneskeheten har klart seg i 500.000 år uten? Er folk blitt dummere i 2025 enn alle tidligere år? Anonymkode: 938b2...21e Menneskeheten har hatt tulleord siden vi begynte å anvende språket, intet er nytt under solen. Anonymkode: 103a9...84c 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai #25 Skrevet 22. mai Det gleder meg stort å se at det er rimelig bra motstand mot idiotuttrykket. Håoer dette fortsetter. Anonymkode: 22bed...b9f 5 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #26 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er kun damer som bruker den benevnelsen for å prøve å anonymisere mest mulig . Menn gidder ikke å dille på den måten. Irriterende å lese hen , hen Anonymkode: ecbc0...7ce Jeg skriver noen ganger om utfordringer i relasjoner med anonymisering av kjønn fordi keg har inntrykk av at den jevne KG-er har lettere for å se objektivt på slikt hvis de ikke vet hvem av karakterene som er mann og kvinne. Jeg foretrekker dog h*n eller en annen anonymisering. Anonymkode: 94664...ca6 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #27 Skrevet 22. mai Noe av det mest irriterende med ordet "hen" er egentlig at halvparten bruker det som "han/hun", altså der kjønn er uvesentlig eller ukjent for forfatteren, og den andre halvparten bruker det som et slags pronomen for transpersoner o.l. Så hver gang det skal diskuteres blir det i praksis sånn at noen sier "Jammen det er enklere enn han/hun når jeg ikke vet!!" og andre svarer "Men er det for faen ingen som vet om de er gutt eller jente lenger eller?!" uten at noen av sidene gidder å anerkjenne at de snakker om helt forskjellige ting. Anonymkode: 4ef74...71c 5
AnonymBruker Skrevet 22. mai #28 Skrevet 22. mai Husker for noen år siden på bacheloren jeg tok så stod det i den ene skoleoppgaver læreren delte ut om en kunstner, på slutten stod « skriv om hen». Jeg var ikke så opplyst så skjønte ikke hvem hen var og rakte opp hånda og spurte. Da fikk jeg mye kjeft. Anonymkode: e33bc...75f 1
Pippi Lotta Skrevet 22. mai #29 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Ta deg sammen, du vet jeg har rett. Det minste man kan gjøre for sine barn er å respektere kjønnet deres, ikke degradere dem til et kjønnsløst individ. Å skulle måtte anonymisere sine barns kjønn på et anonymt forum er bare en billig unnskyldning. Til din info "koker jeg" ikke, og det forslitte uttrykket "det sier mer om deg" er også helt oppbrukt og utdatert. Det er ikke jeg som "må komme meg videre" her. Anonymkode: 22bed...b9f Haha "respektere barnets kjøn" på et anonymt forum? Det er jo helt meningsløst! Det å holde seg og derme barnet anonymt derimot, det er åpembart bra for banet i mange tråder. Jeg forstår heller ikke hva dette skulle være en unskyldninh for? 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai #30 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Husker for noen år siden på bacheloren jeg tok så stod det i den ene skoleoppgaver læreren delte ut om en kunstner, på slutten stod « skriv om hen». Jeg var ikke så opplyst så skjønte ikke hvem hen var og rakte opp hånda og spurte. Da fikk jeg mye kjeft. Anonymkode: e33bc...75f Man skriver ikke bachelor på skolen, og det finnes ikke lærere på universitetet. Anonymkode: 103a9...84c 1 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai #31 Skrevet 22. mai Pippi Lotta skrev (1 minutt siden): Haha "respektere barnets kjøn" på et anonymt forum? Det er jo helt meningsløst! Det å holde seg og derme barnet anonymt derimot, det er åpembart bra for banet i mange tråder. Jeg forstår heller ikke hva dette skulle være en unskyldninh for? Jeg er enig i at dette ikke har noe med respekt å gjøre. Men jeg er uenig i at det å anonymisere kjønn betyr mye for å anonymisere identitet. I de fleste tilfeller snevrer man personen inn fra 100.000 mulige til 50.000 mulige. Hva så? Anonymkode: 94664...ca6 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #32 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man skriver ikke bachelor på skolen, og det finnes ikke lærere på universitetet. Anonymkode: 103a9...84c Bachelor utdeles ikke bare på Universitet. Hvis vi først skal være presise. Anonymkode: 94664...ca6 1
Pippi Lotta Skrevet 22. mai #33 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvorfor skal vi bruke tulleord når menneskeheten har klart seg i 500.000 år uten? Er folk blitt dummere i 2025 enn alle tidligere år? Anonymkode: 938b2...21e Så du mener vi skal slute å utvikle språket? Det gikk greit å smakr norønt i vikingtiden liksom, så hvorfor har vi begynt med alle dise "tule ordene" norsk består av... Språke utvikler seg, nye ord komer til og eksisterende ord bytter mening. Hjelper ikke å klage på at alt var bedre før. 2 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai #34 Skrevet 22. mai Pippi Lotta skrev (4 minutter siden): Haha "respektere barnets kjøn" på et anonymt forum? Det er jo helt meningsløst! Det å holde seg og derme barnet anonymt derimot, det er åpembart bra for banet i mange tråder. Jeg forstår heller ikke hva dette skulle være en unskyldninh for? Haha. Anonymkode: 22bed...b9f 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #35 Skrevet 22. mai Pippi Lotta skrev (Akkurat nå): Så du mener vi skal slute å utvikle språket? Det gikk greit å smakr norønt i vikingtiden liksom, så hvorfor har vi begynt med alle dise "tule ordene" norsk består av... Språke utvikler seg, nye ord komer til og eksisterende ord bytter mening. Hjelper ikke å klage på at alt var bedre før. Poenget var at før betydde ord noe. I dag er det en drøss av ord som er helt meningsløse for å beskrive meningsløse ting. Anonymkode: 22bed...b9f 1
Myrmica Skrevet 22. mai #36 Skrevet 22. mai Skjønner det er mange motstandere mot ordet «hen» her - det er ikke så farlig, om 20 år er det blitt en integrert del av språket, så det går bra. Helt normalt med litt surmuling og motstand i starten 😊 Jeg tenker det er et nyttig ord å bruke når kjønn er irrelevant. Ikke nødvendigvis fordi man vil anonymisere kjønnet, men fordi man vil lufte en problemstilling eller be om råd uten at leseren skal la meningen bli farget av barnets kjønn. 4 1 2
Pippi Lotta Skrevet 22. mai #37 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er enig i at dette ikke har noe med respekt å gjøre. Men jeg er uenig i at det å anonymisere kjønn betyr mye for å anonymisere identitet. I de fleste tilfeller snevrer man personen inn fra 100.000 mulige til 50.000 mulige. Hva så? Anonymkode: 94664...ca6 Mye er relativt... Varierer vel fra historie til historie hva som gjør den gjenkjenbar. Men om en forelder føler seg litt trygere med å anonymisere (selv i de tilfelene det ikke er nødvendig), så skader det jo ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #38 Skrevet 22. mai Pippi Lotta skrev (3 minutter siden): Så du mener vi skal slute å utvikle språket? Det gikk greit å smakr norønt i vikingtiden liksom, så hvorfor har vi begynt med alle dise "tule ordene" norsk består av... Språke utvikler seg, nye ord komer til og eksisterende ord bytter mening. Hjelper ikke å klage på at alt var bedre før. Det må være adgang til å kritisere retningen språket endrer seg, hastigheten og motivasjonen for disse endringene. »Pengejøde» trendet på 30-tallet. Jeg liker å tro at jeg hadde stått på barrikadene og kritisert det. Uten sammenligning forøvrig. Anonymkode: 94664...ca6
AnonymBruker Skrevet 22. mai #39 Skrevet 22. mai Når jeg leser denne tråden så innser jeg hvor vanvittig lite problemer folk har når de klarer å henge seg så voldsomt opp i dette ordet. Eller? Har dere ordentlige problemer? Kanskje vi dem like mye energi som dere gir dette ordet. Anonymkode: 69ad5...442 3
Pippi Lotta Skrevet 22. mai #40 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Poenget var at før betydde ord noe. I dag er det en drøss av ord som er helt meningsløse for å beskrive meningsløse ting. Anonymkode: 22bed...b9f Nei det er ikke lett å bli gamel... Om det er noen trøst kommer sikkert dagens ungdom til å ha akurat samme følelse som deg, når de blir eldre. Så kan vi heldivis slå opp i ordboken om vi blir alt for forviret. 1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå