AnonymBruker Skrevet 22. mai #61 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg ser mange skriver at man gjør det for å anonymisere, men det er da ingen måte å finne finne ut av hvem vedkommende er bare fordi man skriver kjønnet på barnet. Norge har vel 50/50 av hvert kjønn sånn ca. Så få man vel bruke motsatt kjønn enn det man selv har da, hvis man er såpass bekymret for dette….. Anonymkode: a768e...b07 Hvis diskusjonen er «hen vil ikke ta pupp» så er jeg enig. Hvis diskusjonen er «hen er den mest overgripende treneren på toppnivå i langrenn» så kan det være en relevant anonymisering. Jeg ser mange tilfeller av det første, hvor man anonymiserer ved å snevre inn fra 100.000 til 50.000 kandidater. Det synes meningsløst. Anonymkode: 94664...ca6 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai #62 Skrevet 22. mai Pippi Lotta skrev (54 minutter siden): Haha "respektere barnets kjøn" på et anonymt forum? Det er jo helt meningsløst! Det å holde seg og derme barnet anonymt derimot, det er åpembart bra for banet i mange tråder. Jeg forstår heller ikke hva dette skulle være en unskyldninh for? Hvilken del av han/hun gjør at barnet blir mindre anonym???? Slutt med den unnskyldningen! Bruk det motsatte kjønnet, bytt på alderen, pynt litt på historien du legger ut, og that’s it! Ingen finner ut av hvem du er, og er du såpass fjern at du skriver hele livshistorien din, så kommer ikke akkurat «hen» til å hjelpe deg noe særlig i «anonymiseringen» du er så opptatt av. Anonymkode: a768e...b07
AnonymBruker Skrevet 22. mai #63 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Ta deg sammen, du vet jeg har rett. Det minste man kan gjøre for sine barn er å respektere kjønnet deres, ikke degradere dem til et kjønnsløst individ. Å skulle måtte anonymisere sine barns kjønn på et anonymt forum er bare en billig unnskyldning. Til din info "koker jeg" ikke, og det forslitte uttrykket "det sier mer om deg" er også helt oppbrukt og utdatert. Det er ikke jeg som "må komme meg videre" her. Anonymkode: 22bed...b9f Det beste min mor gjorde var å ikke reduserte meg til ett kjønn. Ved å la meg være meg fant jeg ut av at typiske kvinneting bare var påtvunget og ikke for meg. Hilsen handy dame som er sjeleglad for at kjønn sjelden har vært et tema i min oppvekst og omkrets. Man bør gå i seg selv og spørre hvorfor man blir så trigget av et utsagn som er ukjønnet. Og til de som nekter å bruke hen, hvis egne barn kommer ut som ikkebinær, vil dere da ikke kalle den hva de selv ønsker? Og til slutt, så er dette på tross av navnet et nettsted som blir oversvømt av fordomsfulle menn. Ved å ikke ha kjønn å skylde på, må man ta en annen type vurderinger enn hva man gjør hvis man er drevet av kjønnsroller og fordommer. Elsker hen, og det er så morsomt å se hva folk ilegger enn utifra egne fordommer. Hvor mange ganger har det ikke skjedd her inne? Anonymkode: 52160...612 1 1 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai #64 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor skal vi bruke tulleord når menneskeheten har klart seg i 500.000 år uten? Er folk blitt dummere i 2025 enn alle tidligere år? Anonymkode: 938b2...21e Beklager å møtte si det, men menneskeheten har mange steder hatt ord for både tredje og flere kjønn gjennom generasjoner. Og til info så er altså alle ord oppfunnet. Også ordet ord og oppfinnelse er oppfinnelser vi selvsagt kunne klart oss uten. Men uten et språk i utvikling, ville vi kommet meget kort.. Anonymkode: 52160...612 2 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai #65 Skrevet 22. mai Når ordet "hen" brukes i overskriften så mister du meg,da åpner jeg ikke tråden. Kommer "hen"-bruken senere så tenker jeg "er barnet ditt trans?" Med andre ord så greier jeg ikke å ta tråden seriøst. Akkurat som at særskrivingsfeil eller andre skrivefeil i overskrifta gjør at jeg ikke åpner tråd og at det irrterer meg hver gang jeg scroller forbi. "Vedkommende"eller "h*n" er et utmerket valg av anonymisering. Anonymkode: 15d80...d94 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #66 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Din siste setning sier alt. Det blir automatisk "hennes" i slike sammenhenger. Anonymkode: 22bed...b9f Nei, det er hens venner. Anonymkode: 52160...612 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai #67 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, det er hens venner. Anonymkode: 52160...612 Derav setningen "i slike sammenhenger" Anonymkode: 22bed...b9f
AnonymBruker Skrevet 22. mai #68 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det beste min mor gjorde var å ikke reduserte meg til ett kjønn. Ved å la meg være meg fant jeg ut av at typiske kvinneting bare var påtvunget og ikke for meg. Hilsen handy dame som er sjeleglad for at kjønn sjelden har vært et tema i min oppvekst og omkrets. Man bør gå i seg selv og spørre hvorfor man blir så trigget av et utsagn som er ukjønnet. Og til de som nekter å bruke hen, hvis egne barn kommer ut som ikkebinær, vil dere da ikke kalle den hva de selv ønsker? Og til slutt, så er dette på tross av navnet et nettsted som blir oversvømt av fordomsfulle menn. Ved å ikke ha kjønn å skylde på, må man ta en annen type vurderinger enn hva man gjør hvis man er drevet av kjønnsroller og fordommer. Elsker hen, og det er så morsomt å se hva folk ilegger enn utifra egne fordommer. Hvor mange ganger har det ikke skjedd her inne? Anonymkode: 52160...612 Man reduserer ingen til sitt kjønn. Man er sitt kjønn fra før fødsel. Anonymkode: 22bed...b9f 1
Leifr Skrevet 22. mai #69 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Beklager å møtte si det, men menneskeheten har mange steder hatt ord for både tredje og flere kjønn gjennom generasjoner. Anonymkode: 52160...612 Og ikke minst er det en haug med språk (eksempelvis finsk eller tyrkisk) som ikke har kjønn på personlige pronomen. De greier seg fint uten. 2 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai #70 Skrevet 22. mai Hen har blitt brukt for å anonymisere kjønnet til den det snakkes om, lenge før det ble assosiert med en tredje kjønnskategori. Jeg synes hen er et greit ord, og ingen som føler de ikke passer som kvinne eller mann, eller støttespillerne deres, har noen grunn til å klage heller. Hen er også lettere å lese enn h*n, også for de som benytter digitale leseprogram / opplesning. Anonymkode: 4c87e...ed4 5
AnonymBruker Skrevet 22. mai #71 Skrevet 22. mai Det er noen som liker å kalle ungene for dyr. Da burde det bli gjort på norsk: Høne. Anonymkode: 8301b...396
AnonymBruker Skrevet 22. mai #72 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er noen som liker å kalle ungene for dyr. Da burde det bli gjort på norsk: Høne. Anonymkode: 8301b...396 Hund skrives "hun" i en provins i nord i Italia, så ifølge din logikk kan vi ikke bruke det pronomet heller. Anonymkode: 103a9...84c 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai #73 Skrevet 22. mai newman01 skrev (3 timer siden): Så jeg er respektløs om jeg skriver om "barnet mitt"? Eller "ungen min". To relativt kjønnsnøytrale substantiver. Tror ikke man tråkker på noen barns personvern om f.eks Anonymkode: 22bed...a4f oppgir et kjønnsdefinerende pronomen på ungen sin... Nei, men ofte så skrives det så mye om situasjonen at den er gjenkjennbar for folk som kjenner vedkommende. Mange her kan ha venner som er på KG. Hen brukes jo også om folk som ikke kan defineres med kjønn, men det er såpass få at ikke så mange av de er her inne. Anonymkode: 8b3c2...251 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #74 Skrevet 22. mai Pippi Lotta skrev (3 timer siden): Så du mener vi skal slute å utvikle språket? Det gikk greit å smakr norønt i vikingtiden liksom, så hvorfor har vi begynt med alle dise "tule ordene" norsk består av... Språke utvikler seg, nye ord komer til og eksisterende ord bytter mening. Hjelper ikke å klage på at alt var bedre før. Det er jo ikke utvikling, det er degenerering. Man har jo gode og presise ord allerede, og så erstatter man med noe totalt unødvendig. Anonymkode: 938b2...21e 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #75 Skrevet 22. mai Jeg synes at det er greit at det finnes «hen». I mange språk finnes det ikke han/hunkjønn. Heller ikke «han/hun», men «hen». Jeg synes at det er flott at språket er i utvikling. Det betyr språket lever. Anonymkode: b921f...871 1 4
Et menneske Skrevet 22. mai #76 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (14 timer siden): Dere skriver om barnet deres, kan man ikke bare skrive hvilket kjønn ungen har? Anonymkode: a768e...b07 Er det viktig for deg å vite kjønnet? 5
AnonymBruker Skrevet 22. mai #77 Skrevet 22. mai Hen er et norsk ord som står i ordboka, ingenting å hisse seg opp over. Når jeg ønsker at noen som kjenner meg og situasjonen i det virkelige liv ikke skal kunne vite at det er meg som skriver om det på KG så er anonymisering av kjønn et greit hjelpemiddel. Bruker det også hvis jeg skal omtale noen som andre har et forhold til, hvor jeg ikke vet kjønnet på personen. Så ville jeg brukt det dersom jeg skulle omtale en ikke-binær person, men i praksis skjer det aldri da jeg (så langt) ikke kjenner noen som er ikke-binær. Anonymkode: 45485...c8d 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai #78 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hva er greia med “hen” i KG tråder? Dere skriver om barnet deres, kan man ikke bare skrive hvilket kjønn ungen har? Anonymkode: a768e...b07 Mitt barn er hen. Som 0.4 % av alle barn som blir født i Skandinavia er. Hva gjør du med det? Barnet er ikke født med et spesifikt kjønn. Anonymkode: ef0bf...d2e 5
AnonymBruker Skrevet 22. mai #79 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvorfor skal vi bruke tulleord når menneskeheten har klart seg i 500.000 år uten? Er folk blitt dummere i 2025 enn alle tidligere år? Anonymkode: 938b2...21e Ekstremt historieløst uttalt av deg Anbefaler at du leser det opp på andre kulturer. Det er/var ekstremt vanlig med intetkjønn/tvekjønnede i urbefolkninger rundt om i verden. Anonymkode: ef0bf...d2e 1 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai #80 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): "Anonym bruker: Barnet mitt liker ikke melk,hva skal jeg gjøre med hen?" Jammen bra dette barnet ble anonymisert! Anonymkode: 5d0f5...6b8 Jammen viktig om vi fikk vite om barnet har vagina eller penis, det er jo SÅ relevant for melkeproblemstillingen!! Anonymkode: ef0bf...d2e 2 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå