AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:41 #41 Del Skrevet torsdag kl 07:41 Det viktigste formålet med språk er at det lar mennesker kommunisere. Når jeg var 15-16-17 så var det viktig for oss å utvikle et «stammespråk» som gjorde oss hippe og kule (i egne øyne) og det at foreldregenerasjonen ristet på hodet av ordene våre var en ønsket reaksjon. Jeg vokste det av meg og i årene etterpå har jeg prøvd å skrive tydelig og bruke et språk tilpasset mitt publikum for å bli forstått og minimalisere forvirring. I den grad nye uttrykk blir innført i stort tempo for å fremme sosiale endringer, gjerne kopiert fra en Amerikansk kontekst, og hvor det å fremmedgjøre 60, 50, 40 eller tilogmed 30-åringer og «oute» dem som «ikke progressiv nok» så synes jeg at det er uheldig. Anonymkode: 94664...ca6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:41 #42 Del Skrevet torsdag kl 07:41 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når jeg leser denne tråden så innser jeg hvor vanvittig lite problemer folk har når de klarer å henge seg så voldsomt opp i dette ordet. Eller? Har dere ordentlige problemer? Kanskje vi dem like mye energi som dere gir dette ordet. Anonymkode: 69ad5...442 Det vil jo si at du også har vanvittig lite problemer? Av alle tråder her inne, er det denne du velger å bruke din tid på og i tillegg kommentere. Så får du svar og må bruke tid på om du skal svare eller forholde deg taus. Svarer du, går det ytterligere med mer tid. Anonymkode: 22bed...b9f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:42 #43 Del Skrevet torsdag kl 07:42 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det vil jo si at du også har vanvittig lite problemer? Av alle tråder her inne, er det denne du velger å bruke din tid på og i tillegg kommentere. Så får du svar og må bruke tid på om du skal svare eller forholde deg taus. Svarer du, går det ytterligere med mer tid. Anonymkode: 22bed...b9f Sukk Anonymkode: 69ad5...442 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet torsdag kl 07:42 #44 Del Skrevet torsdag kl 07:42 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det må være adgang til å kritisere retningen språket endrer seg, hastigheten og motivasjonen for disse endringene. »Pengejøde» trendet på 30-tallet. Jeg liker å tro at jeg hadde stått på barrikadene og kritisert det. Uten sammenligning forøvrig. Anonymkode: 94664...ca6 Totalt uten sammenligning ja!!! Det er lov å kritisere utviklingen, og som jeg skriver er det forståelig for det er jo slitsomt å bli gammel. Poenge mitt er bare at språke har altid og vill altid utvikle seg, og det at du (eller jeg) ikke skulle forstå et ord betyr ikke at det ikke betyr noe. Endret torsdag kl 07:43 av Pippi Lotta 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:44 #45 Del Skrevet torsdag kl 07:44 Pippi Lotta skrev (2 minutter siden): Nei det er ikke lett å bli gamel... Om det er noen trøst kommer sikkert dagens ungdom til å ha akurat samme følelse som deg, når de blir eldre. Så kan vi heldivis slå opp i ordboken om vi blir alt for forviret. Gammel har lite med dette å gjøre, jeg henviste til språkets utvikling og behovet for å lage nye ord som beskriver meningsløse ting vi har konstruert. Som du sikkert har registrert er det mer av dette de siste 10-20 årene enn de 200 før dette. Da var ting mer reelle og mer betydningsfulle. Anonymkode: 22bed...b9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:46 #46 Del Skrevet torsdag kl 07:46 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sukk Anonymkode: 69ad5...442 Et svært godt svar som indikerer at du ikke bruker noe særlig mer tid på dette. Faktisk imponerende bra svart. Anonymkode: 22bed...b9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet torsdag kl 07:47 #47 Del Skrevet torsdag kl 07:47 Jeg mener et kjønnspronomen ikke vil identifisere barn omtalt her. Det vil i såfall være andre detaljbeskrivelser så spesielle at noen veldig tett på kan kjenne det igjen. For meg blir det dårlig språk og helt poengløst å snakke om "tenåringen som har blitt frekk i kjeften og i tillegg har hen snudd døgnet, hva gjør jeg?" Eller enda mer tåpelig "hen har sosiale utfordringer og de fleste vennene hennes har forsvunnet." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:52 #48 Del Skrevet torsdag kl 07:52 Hareena skrev (4 minutter siden): Jeg mener et kjønnspronomen ikke vil identifisere barn omtalt her. Det vil i såfall være andre detaljbeskrivelser så spesielle at noen veldig tett på kan kjenne det igjen. For meg blir det dårlig språk og helt poengløst å snakke om "tenåringen som har blitt frekk i kjeften og i tillegg har hen snudd døgnet, hva gjør jeg?" Eller enda mer tåpelig "hen har sosiale utfordringer og de fleste vennene hennes har forsvunnet." Din siste setning sier alt. Det blir automatisk "hennes" i slike sammenhenger. Anonymkode: 22bed...b9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:54 #49 Del Skrevet torsdag kl 07:54 Jeg bruker helst "hen" generelt, og jeg er en gammel og grå språknerd. Grunnen er at kjønn dessverre er spekka med konnotasjoner/forestillinger, og de unngår man ved "hen". Enkelt og logisk og ordet ligger godt i munnen. Anonymkode: 387ee...636 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:55 #50 Del Skrevet torsdag kl 07:55 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Gammel har lite med dette å gjøre, jeg henviste til språkets utvikling og behovet for å lage nye ord som beskriver meningsløse ting vi har konstruert. Som du sikkert har registrert er det mer av dette de siste 10-20 årene enn de 200 før dette. Da var ting mer reelle og mer betydningsfulle. Anonymkode: 22bed...b9f Vel, nå utgjør jo språket hele vår forståelse av virkeligheten da, så det er jo avhengig av utvikling hvis man ønsker seg forandring. Lite ordforråd ≠ en ærligere tilværelse. Anonymkode: 103a9...84c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet torsdag kl 07:55 #51 Del Skrevet torsdag kl 07:55 (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Gammel har lite med dette å gjøre, jeg henviste til språkets utvikling og behovet for å lage nye ord som beskriver meningsløse ting vi har konstruert. Som du sikkert har registrert er det mer av dette de siste 10-20 årene enn de 200 før dette. Da var ting mer reelle og mer betydningsfulle. Anonymkode: 22bed...b9f Mem les gjenom hva du skriver da.... ALLE genrasjoner opplever at språket forandrer seg, ALLE har nok følt at det var bedre før. MEN akurat de siste 10 til 20 åra hvor akurat du har blit eldre, da er det liksom helt anderledes? Vi er liksom den første genrasjonen som faktisk opplever at "alt" (elller språket) virkelig var bedre før? Synes du det høres ut som en rasjonel virkelighets beskrivelse at du (eller din genrasjon) opplever akurat det samme som alle andre, men av helt andre gruner? Nye ord beskriver nye ting, det at begrepe ikke fantes før betyr ikke at det ikke er relt nå. Når sammfunet endrer seg, endres også språke seg. Endret torsdag kl 08:00 av Pippi Lotta 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet torsdag kl 07:57 #52 Del Skrevet torsdag kl 07:57 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg bruker helst "hen" generelt, og jeg er en gammel og grå språknerd. Grunnen er at kjønn dessverre er spekka med konnotasjoner/forestillinger, og de unngår man ved "hen". Enkelt og logisk og ordet ligger godt i munnen. Anonymkode: 387ee...636 Så er det et ord vi har lånt fra våre svenske brødre og søstre, som igjen har det fra finsk (hvor de bare har det ene, nøytrale personlige pronomenet). Synes det er bedre enn å importere enda en anglisisme. 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet torsdag kl 08:00 #53 Del Skrevet torsdag kl 08:00 Pippi Lotta skrev (2 minutter siden): Mem les gjenom hva du skriver da.... ALLE genrasjoner opplever at språket forandrer seg, ALLE har nok følt at det var bedre før. MEN akurat de siste 10 til 20 åra hvor akurat du har blit eldre, da har er det liksom helt anderledes? Vi har tekster fra antikkens Roma hvor skribentene syter over akkurat det samme, hvordan ungommen da for tiden mishandlet språket med uvøren grammatikk og importerte barbarismer. Nihil novum sub sole.... 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet torsdag kl 08:00 #54 Del Skrevet torsdag kl 08:00 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er kun damer som bruker den benevnelsen for å prøve å anonymisere mest mulig . Menn gidder ikke å dille på den måten. Irriterende å lese hen , hen Anonymkode: ecbc0...7ce Jeg bruker h*n. Det er anonymiserende, og det er viktig for meg. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:01 #55 Del Skrevet torsdag kl 08:01 Pippi Lotta skrev (3 minutter siden): Mem les gjenom hva du skriver da.... ALLE genrasjoner opplever at språket forandrer seg, ALLE har nok følt at det var bedre før. MEN akurat de siste 10 til 20 åra hvor akurat du har blit eldre, da har er det liksom helt anderledes? Vi er liksom den første genrasjonen som faktisk opplever at "alt" (elller språket) virkelig var bedre før? Synes du det høres ut som en rasjonel virkelighets beskrivelse at du (eller din genrasjon) opplever akurat det samme som alle andre, men av helt andre gruner? Nye ord beskriver nye ting, det at begrepe ikke fantes før betyr ikke at det ikke er relt nå. Når sammfunet endrer seg, endres også språke seg. Jeg har blitt likt mye eldre hvert 10ende år siden jeg ble født. Meningsløse ord for å beskrive meningsløse ting er....meningsløse. Anonymkode: 22bed...b9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet torsdag kl 08:08 #56 Del Skrevet torsdag kl 08:08 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg blar forbi diskusjoner der "hen" brukes. Anonymkode: e23e2...cf6 Hvorfor blar du ikke forbi denne tråden? 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:15 #57 Del Skrevet torsdag kl 08:15 Jeg ser mange skriver at man gjør det for å anonymisere, men det er da ingen måte å finne finne ut av hvem vedkommende er bare fordi man skriver kjønnet på barnet. Norge har vel 50/50 av hvert kjønn sånn ca. Så få man vel bruke motsatt kjønn enn det man selv har da, hvis man er såpass bekymret for dette….. Anonymkode: a768e...b07 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:18 #58 Del Skrevet torsdag kl 08:18 "Anonym bruker: Barnet mitt liker ikke melk,hva skal jeg gjøre med hen?" Jammen bra dette barnet ble anonymisert! Anonymkode: 5d0f5...6b8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sander33 Skrevet torsdag kl 08:18 #59 Del Skrevet torsdag kl 08:18 Hen er høne. Han/hun. Ikke noe imellom. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:20 #60 Del Skrevet torsdag kl 08:20 Pippi Lotta skrev (36 minutter siden): Totalt uten sammenligning ja!!! Det er lov å kritisere utviklingen, og som jeg skriver er det forståelig for det er jo slitsomt å bli gammel. Poenge mitt er bare at språke har altid og vill altid utvikle seg, og det at du (eller jeg) ikke skulle forstå et ord betyr ikke at det ikke betyr noe. Nei, ikke «totalt uten sammenligning». «Uten sammenligning forøvrig». Forstår du forskjellen? Når noen prøver å innfører et ord som de ikke burde prøve å gjennomføre (som «pengejøde») så er det bl.a. mitt ansvar å kritisere det. Anonymkode: 94664...ca6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå