Gå til innhold

Blir litt bekymret for kostholdet til tantebarna, er dette normalt?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Ungene kunne nok hatt et bedre kosthold, ja. Ingen tvil om det. Men midt i en krise er overhodet ikke riktige tidspunktet å snu om på hele kostholdet. 

Ville laget de middagene jeg pleide. Og hvis hun vil lage egne middager til sine, så kan hun handle inn til og lage det. Du kan forklare ungene dine at de er i en litt spesiell situasjon, og at de bare får ha litt mer usunt enn dine barn akkurat nå.

Anonymkode: f1ea6...9ba

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg har tantebarna boende hos meg en liten periode, min søster er midt oppi et samlivsbrudd og bor hos meg i påvente av egen bolig.

I en slik situasjon ville barnas begredelige kosthold virkelig ikke vært fokus for meg. De har nok å stri med. De står i et samlivsbrudd (mor og far/stefar) og da skulle de gjerne fått taco med ketchup, is, spaghetti, ferdigpizza, kos og klem av tante ❤️

Anonymkode: 67ac6...c99

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De står midt opp i en livskrise. Så ille at barna bor hos sin tante. Fokus på loff og karber er ikke interessant nå. Er barna normalvektige og generelt sunne så dropper du denne. De blir altetende tidsnok. 

Anonymkode: a5336...fa2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende at så mange virkelig ikke forstår betydningen av å spise ordentlig mat for psykisk, fysisk velvære, og forutsetninger for et godt liv i framtiden. Nei, dette er et elendig kosthold, og er virkelig ikke normalt i oppegående familier.

Anonymkode: 80489...edf

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg har tantebarna boende hos meg en liten periode, min søster er midt oppi et samlivsbrudd og bor hos meg i påvente av egen bolig. Barna hennes, 10 og 12, har litt av ett kosthold. Til lunsj har de med seg loffskiver med ost og skinke med majones daglig, gjerne med en sukkerholdig yoghurt og en flaske saft i tillegg. Søster sier saft er greit fordi den en sukkerfri. 

Til middag må barna ha ett av 5 middager de liker ellers er det krise og de nekter å spise. Ingen av de 5 middagene inneholder ferske grønnsaker, det er pasta med kjøtt og enn eller annen form for saus, eller taco, men da kun agurk og mais som eneste grønnsaker. Det sunneste de spiser er tomatsuppe og pannekaker, og det sier jo sitt.

Synes det er helt grusomt å ha dette kostholdet her. Også er de begge barn som skal vokse og bli friske voksne. 

Jeg har tatt opp dette med søstera mi og hun unnskylder barna med de er kresne. Og at dette er det eneste de liker. Ifølge søster er dette normalt for veldig mange unger på den alderen. Nå har jeg små barn, men aldri i livet om jeg hadde latt mine spise dette. Vår 5 åring har et mye sunnere kosthold, selvom han også er kresen. Men her har vi ikke introdusert loff og saft som alternativer til lunsj, det samme gjelder den styringen de har på middagene. Vår får også med seg en klemmepose med skyr i barnehagen, men det er «kosen» og ikke hverdagen. Han spiser stort sett det samme som oss til middag og da lages alt fra bunn av, vi gir han ikke valgalternativer, med mindre vi skal spise helt spesielle retter som barn ikke liker. Det er uhørt at unger skal styre kostholdet sitt på den måten! Min søster mener at mine kostholdsvaner kommer til å skli ut etter hvert som barna blir eldre. 

Er det ungene til søstera mi spiser normalen? 

Anonymkode: 61c75...49d

Du høres hysterisk ut

Anonymkode: 25cab...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 1 veldig kresent barn, og et mindre kresent barn. 

Han kan fint leve på fiskepinner, pasta, pizza, nachochips og godteri, mens hu minste spiser omtrent alt, utenom noen få grønnsaker. 

Vi har introdusert begge ungene for alt, mange ganger, men vi får ikke eldste til å spise det samme som oss alltid. Han elsker rå gulrøtter, agurk og tomat, men ellers så er grønnsaker æsj. 

Syns det er dårlig gjort å dømme andre for hva de velger å gi barna sine. Ja, det er viktig å informere, og ungene tar ikke skade av å prøve nye ting. Men om det er det eneste ungene klarer å få i seg av mat, så er det bedre med noe mat enn ingen mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

For ordens skyld så har du valgt å lese dette som om det er ment nedlatende. Det er det overhode ikke noe nedlatende i dette innlegget. Vi foreldre må ha litt innsikt. Det hun beskriver er jo dritt. "Bare det spiser" er ikke god nok grunn til å servere søppelmat til barn. At hennes barn spiser bedre har ingenting med at de ikke hadde slitt med mat dersom ts, som sin søster, gav etter og ikke gidder jobbe med kosten.

Til opplysning er jeg også en ubrukelig forelder i matveien til tross for mye kunnskap og kompetanse innen kost er jeg dørgende lat, men jeg har selvinnsikt til å forstå at det jeg serverer mine barn er meget skadelig for deres kropp. 

Det er lov å stille seg spørrende når foreldre er så late at de tror dette er ok mat og drikke i hverdagen.

Jeg selv har hatt barns venner på besøk som er opplært til å ikke like hverken vann eller potet, fordi dette er noe foreldre godtar i dag. Jeg tvinger i de både vann og potet, dette er for dumt å "ikke like". 

Anonymkode: dd73f...68a

Jo det er masse nedlatende i det innlegget der 

Anonymkode: 68cb2...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ærlig talt, skal ts ødelegge kostholdet til sin egen familie for å tekkes den ryggradløse søsteren? Er barna så mentalt syke at de har legeerklæring på at de kun kan spise junk får de spise for seg selv uten ts sine barn til stede, hvis ikke får de spise normal mat hjemme hos ts eller flytte på hospits sammen med moren sin og spise all junken hun har råd til å stappe i dem.

Anonymkode: df92c...0c3

Skjerp deg 

Anonymkode: 68cb2...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to barn. Det ene barnet var virkelig altetende. Spiste brødskiver med typ makrell i tomat, leverpostei og litt kaviar på toppen på samme brødskive. Men plutselig en dag så endret alt seg og nå er det ganske så håpløst. Han er tynn og spiser faktisk ikke om han ikke vil ha maten. Vi tyr ikke til loff (tror ikke han vet hva det er) men det er ganske ensidig kosthold hvor det virkelig kunne vært bedre. 

Det andre barnet spiser helt anderledes. Vi spiser forøvrig så og si kun ren mat og har introdusert det leeeeenge, men det er ikke alltid det hjelper. 

Husk at barnet ditt endrer seg mye og du har kun ett. Barn er veldig ulike og du har ikke nødvendigvis gjort noe mer riktig eller galt enn din søster. Ikke døm så hardt. 

Anonymkode: 8fdcc...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...