Gå til innhold

Blir litt bekymret for kostholdet til tantebarna, er dette normalt?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

For et år siden hadde jeg vært helt på din side. Nå er jeg et sted midt i mellom deg og din søster, Herrefred, så deilig det er å ikke være så stressa😅

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du hadde steilet hos oss  TS. 

Her lager vi mat fra bunnen,  men minste spiser allikevel kun et begrenset repertoar av mat.  Mellomste er også veldig selektiv.  Eldste er tilnærmet carnivore. Alt med legens velsignelse fordi det viktigste er den næringen de får i seg, og så må vi supplere med vitaminer og næringsdrikker etter resultater av blodprøver for dem.

Anonymkode: 91782...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Og den dagen barna dine endelig får tilgang kommer de til å helle innpå uten evne til å begrense seg. Lur plan du har👌

Anonymkode: 63c2a...d8c

Tror du har misforstått noe i det jeg skrev. 

Anonymkode: 68715...b6c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke normalt. Hadde skjønte det hvis ett av barna hadde problemer, men man skal ha bra uflaks for å ha to barn som er så ekstremt kresne. Lite statistsk sannsynlig. Så det tror jeg bunner i latskap. 

Anonymkode: 77b52...5ee

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har begge tantebarna dine spisevegring ts? Hadde begge tantebarn dine sultestreika om de fikk fullkornsbrød med ost og skinke?

Er begge tantebarna dine innenfor den ekstreme fintfølende og kresne spisevegring kategorien?

Anonymkode: 4ea13...ef7

Ikke uvanlig at yngste tar etter eldste, hvorfor spise sunt når storesøster eller lillesøster slipper. 

Det ER lov å ha litt ulike restriksjoner i huset. Her får yngste ha litt sjokolade og snacks på rommet sitt pga treningsmengdene, eldste trener minimalt og får ikke lov og måtte i en periode få porsjon servert, ikke noe mellommål og aldri snacks i hus. Yngste knapt sulten, eldste likte å småspise pga kjedet seg.  Yngste som sjelden er sulten kunne få Nugatti, ikke eldste. Yngste «liker» ikke ting som er søtt så sukkerholdig brus, godteri, kaker blir kvalmende. Når eldste var pre13 kunne eldste spist ubegrenset mengde søtt….  

Hvordan smak, konsistens og annet oppfattes er ulik og kroppen reagerer veldig ulikt.  Mange kan ha opplevd halsbrann av sterk mat og unngår det, kullsyre føles ekkelt på tunga, som over blir kvalm av mye sukker,  kan slite med tygging. Plutselig for mye fibermat kan gi ubehag i mage. Så kommer alle diagnoser. 

Har forståelse om noen ikke  liker brød med ost/skinke. Det kan bli både tørt og uten smak og føles slitsomt å spise. Ikke unormalt å ikke like smør heller. 

Kan jo snu på det. Til de som spiser alt, tenk etter hva det er med mat som gjør at du liker den, hvorfor er det lett å spise alt. Smaker du alt, kjenner du tydelig forskjell på salt/surt/bittert/søtt osv.  Har du aldri kjent ubehag med mat, aldri kvalm, aldri vondt i magen, aldri halsbrann ? Barns mager (og voksnes) kan være sensitive for mye og mange kan til og med være allergisk. Tok lang tid før vi innså at eldste klødde i halsen av epler, pærer, fersken, paprika, gulrot, banan, jordbær, nøtter mm og det var en god grunn til å ikke ville spise det. 

Anonymkode: d4e73...d4a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine topp 5 middager til min 4 åring (han er ikke spesielt kresen)

-Hjemmelaget løksuppe, med brød til

-Hjemmelaget linsesuppe med Nan

-Quasadilla med kylling/mais/salsa/ost mellom 2 store tortillas med rømme til

-Kylling strimler med stirfry saus ris brokkoli eller blomkål fersk eller lett woket i salt/pepper ved siden av

-Pappas Carbonara med bacon, gran Pandana, egg, timian og hvitløks smørbrød ved siden av

Alt går ned på en normal dag, men hvis han er vanskelig er det ingen "backup" med skiver eller annen mat, da er han rett og slett ikke sulten nok, og vi repeterer middagen til kvelds.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Oh lord, om du hadde hatt barn solm slet med mat så hadde nok den nedlatende tonen din vært annerledes ;)

Anonymkode: 68cb2...54a

For ordens skyld så har du valgt å lese dette som om det er ment nedlatende. Det er det overhode ikke noe nedlatende i dette innlegget. Vi foreldre må ha litt innsikt. Det hun beskriver er jo dritt. "Bare det spiser" er ikke god nok grunn til å servere søppelmat til barn. At hennes barn spiser bedre har ingenting med at de ikke hadde slitt med mat dersom ts, som sin søster, gav etter og ikke gidder jobbe med kosten.

Til opplysning er jeg også en ubrukelig forelder i matveien til tross for mye kunnskap og kompetanse innen kost er jeg dørgende lat, men jeg har selvinnsikt til å forstå at det jeg serverer mine barn er meget skadelig for deres kropp. 

Det er lov å stille seg spørrende når foreldre er så late at de tror dette er ok mat og drikke i hverdagen.

Jeg selv har hatt barns venner på besøk som er opplært til å ikke like hverken vann eller potet, fordi dette er noe foreldre godtar i dag. Jeg tvinger i de både vann og potet, dette er for dumt å "ikke like". 

Anonymkode: dd73f...68a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ungene til søstra di spiser, er ikke normalt i betydningen flertallet spiser slik, det er optimalt, det er sånn hos alle. Men det er heller ikke unormalt i betydningen sykelig, høyst uvanlig, har aldri hørt om lignende, det er omsorgssvikt. 

Men burde ikke du bekymre deg for tantebarna dine som BOR hos deg nå, deres psykiske helse og deres femtid? Det var et merkelig fokus å være så kritisk til sin søster som du hjelper midt i en livskrise. Kostholdet til middag kan du ta litt føringer på, hvis du virkelig er bekymret, men tenk deg godt om om dette er riktig tidspunkt i livet å diskutere slike ting, kritisere og gjennomføre endringer. Lag gode tomatsupper, god pastasaus, begrens mengden pannekaker og la det være dessert, istedetfor å tenke at det er grusomt, kan du forsøke tilby annet. Nistemat har du ikke noe med. Trøst og støtt søsteren din, og hvis hun ikke ønsker endringer nå, så la det ligge i denne perioden. 

Anonymkode: 8568b...9af

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke kresenheten når det gjelder middag er så rart, det tror jeg er ganske vanlig, om enn utrolig synd og veldig kjedelkig og utmattende for foreldre som gjerne vil spise noe annet. 

Loff med majones synes jeg derimot er meget rart. Jeg ser knapt loff i butikkene lenger og kan streve når jeg en sjelden gang vil ha tak i loff til reker, som er de eneste gangene vi kjøper loff her i huset. Å introdusere barn for loff og majones virker mer enn merkelig, og å sende med loff og saft på skolen gjør jo at disse barna sannsynligvis vil skille seg kraftig ut fra de andre barna med alt fokuset på sunne matpakker det er i dag. Det hadde jeg aldri gjort (her forutsetter jeg at det ikke ligger psykiske lidelser til grunn). 

Anonymkode: 0405c...a47

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si det kostholdet er normalt, men det er vel miljøavhengig.

Siden du har vært så ekstremt generøs at du har tatt inn to barn som ikke er dine, så hadde jeg laget middagene jeg pleier. Gjerne barnevennlige retter, men som jeg pleier. Så får de spise hvis de vil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke helt unormalt.

Bare ro deg ned du, de skal bare være hos den én liten periode av sitt liv. Kanskje kan de bli påvirket av noe de opplever hos deg, og tar det med videre i livet, om du klarer å påvirke på en positiv måte. 

Jeg fikk et negativt syn på min tante etter hun "tvang" meg til å spise mais som barn. 

Anonymkode: 457e4...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det ungene til søstra di spiser, er ikke normalt i betydningen flertallet spiser slik, det er optimalt, det er sånn hos alle. Men det er heller ikke unormalt i betydningen sykelig, høyst uvanlig, har aldri hørt om lignende, det er omsorgssvikt. 

Men burde ikke du bekymre deg for tantebarna dine som BOR hos deg nå, deres psykiske helse og deres femtid? Det var et merkelig fokus å være så kritisk til sin søster som du hjelper midt i en livskrise. Kostholdet til middag kan du ta litt føringer på, hvis du virkelig er bekymret, men tenk deg godt om om dette er riktig tidspunkt i livet å diskutere slike ting, kritisere og gjennomføre endringer. Lag gode tomatsupper, god pastasaus, begrens mengden pannekaker og la det være dessert, istedetfor å tenke at det er grusomt, kan du forsøke tilby annet. Nistemat har du ikke noe med. Trøst og støtt søsteren din, og hvis hun ikke ønsker endringer nå, så la det ligge i denne perioden. 

Anonymkode: 8568b...9af

Ærlig talt, skal ts ødelegge kostholdet til sin egen familie for å tekkes den ryggradløse søsteren? Er barna så mentalt syke at de har legeerklæring på at de kun kan spise junk får de spise for seg selv uten ts sine barn til stede, hvis ikke får de spise normal mat hjemme hos ts eller flytte på hospits sammen med moren sin og spise all junken hun har råd til å stappe i dem.

Anonymkode: df92c...0c3

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er nok ikke helt unormalt.

Bare ro deg ned du, de skal bare være hos den én liten periode av sitt liv. Kanskje kan de bli påvirket av noe de opplever hos deg, og tar det med videre i livet, om du klarer å påvirke på en positiv måte. 

Jeg fikk et negativt syn på min tante etter hun "tvang" meg til å spise mais som barn. 

Anonymkode: 457e4...8f4

Ingen foreslår å tvinge noen til å spise, men å tilby normal mat. Så spiser man om man er sulten nok, eller hopper over det måltidet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har tantebarna boende hos meg en liten periode, min søster er midt oppi et samlivsbrudd og bor hos meg i påvente av egen bolig. Barna hennes, 10 og 12, har litt av ett kosthold. Til lunsj har de med seg loffskiver med ost og skinke med majones daglig, gjerne med en sukkerholdig yoghurt og en flaske saft i tillegg. Søster sier saft er greit fordi den en sukkerfri. 

Til middag må barna ha ett av 5 middager de liker ellers er det krise og de nekter å spise. Ingen av de 5 middagene inneholder ferske grønnsaker, det er pasta med kjøtt og enn eller annen form for saus, eller taco, men da kun agurk og mais som eneste grønnsaker. Det sunneste de spiser er tomatsuppe og pannekaker, og det sier jo sitt.

Synes det er helt grusomt å ha dette kostholdet her. Også er de begge barn som skal vokse og bli friske voksne. 

Jeg har tatt opp dette med søstera mi og hun unnskylder barna med de er kresne. Og at dette er det eneste de liker. Ifølge søster er dette normalt for veldig mange unger på den alderen. Nå har jeg små barn, men aldri i livet om jeg hadde latt mine spise dette. Vår 5 åring har et mye sunnere kosthold, selvom han også er kresen. Men her har vi ikke introdusert loff og saft som alternativer til lunsj, det samme gjelder den styringen de har på middagene. Vår får også med seg en klemmepose med skyr i barnehagen, men det er «kosen» og ikke hverdagen. Han spiser stort sett det samme som oss til middag og da lages alt fra bunn av, vi gir han ikke valgalternativer, med mindre vi skal spise helt spesielle retter som barn ikke liker. Det er uhørt at unger skal styre kostholdet sitt på den måten! Min søster mener at mine kostholdsvaner kommer til å skli ut etter hvert som barna blir eldre. 

Er det ungene til søstera mi spiser normalen? 

Anonymkode: 61c75...49d

Ikke noe å stresse over. Dette her er ganske så normalt 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han [5-åringen] spiser stort sett det samme som oss til middag [..]
Er det ungene til søstera mi spiser normalen? Anonymkode: 61c75...49d

Lurt, bra og godt å høre om det 5-åringen spiser. Han er nok vant til det, fortsett den veien. Ellers er jeg redd ungene til søster representerer et flertall, dessverre. For å unngå at det blir en kamp må man være tidlig ute, når "interessen for mat melder seg" som Gro Nylander og andre skriver om. Det mange foreldre nok sliter med å innse er at rampungene er speilbilder av dem selv.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, jeg kan være enig det med loffskivene. Og ja, det burde vært mer grønnsaker.

Men helsemyndighetene ANBEFALER at barn spiser youghurt tross sukkermengden - fordi alt det andre veier opp.

Saft daglig drikker vi ikke med eller uten sukker her, men uansett:

Bare back off den litt høye hesten.

Jeg tipper søstera di gjør så godt hun kan. Hun står midt i en livskrise.

Jeg hadde stusset på de loffskivene selv, men asså. Dropp pekefingeren og still heller opp slik du jo gjør. 

Ikke at det var bra, men på 80tallet spiste endel sånn. Det gikk helt fint med alle og enhver, men de endret kostholdet i voksen alder ettersom anbefalinger jo endret seg. 

Jeg fikk aldri loff, men helt ærlig var vel neppe den kneipen spesielt grov. Så hvor enorm forskjell det utgjorde 🤷‍♀️

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er i en vanskelig situasjon, antakelig en unntakssituasjon nå. Herlighet... Anonymkode: f6787...b07

Godt poeng som flere er inne på. Kanskje kan det å spise annet enn de er vant til faktisk bli en positiv distraksjon? Kanskje.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men det er ikke «normalt» å ha spisevegring. Spørsmålet var om dette kostholdet er normalt, ikke om det er akseptabelt å gi til psykisk syke barn med spisevegring.

Neida, har barn selv og har besøk av diverse barn hver eneste dag, og ingen av dem er så kresne som ts beskriver.

Et godt eksempel på at det er langt utenfor normalen. Hvis det hadde vært helt normalt hadde hverken helsesykepleier eller fastlegen vært inne i bildet?

Jeg var et kresent barn selv, psykelig sådann. Men siden jeg ikke ble introdusert for junkfood spiste jeg ikke loff, saft, yoghurt med sukker og UP-mat. Da måtte mitt kresen-repertoar komme fra sunne matvarer i stedet. Jeg tror svært få barn på Gaza-stripen velger å dø av sult dersom ikke de får loff, saft og søtet yoghurt.

Men trist å høre at barnet ditt ikke spiser NOEN andre matvarer enn loff og ost, siden det er eneste alternativet til å få i hen mat. Ingen frukt, grønnsak, middagsrett, ingen alternativer? Jeg vil tro at det ikke går så mange måneder på dette ekstreme kostholdet før barnet blir alvorlig sykt. Håper du du i hen C-vitaminer i det minste, men dere gir kanskje noe intravenøs næring i tillegg siden legen er inne i bildet?

Hvorfor svarer du på kritikken andre har fått som om det gjelder deg? Det blir veldig usaklig.

Anonymkode: abeb2...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg jobber også 100% og har alltid gjort det. Det samme gjelder mannen min. Men å lage mat fra bunn av trenger ikke å ta lengre tid enn f.eks halvfabrikata og andre hel fabrikkerte alternativer. Jeg bruker maksimum 30 -40 min på middager i ukedagene og 90% er laget fra bunn av og er råvarebasert.

Når det gjelder matpakker i barnehagen så har vår også med seg grovt prøvd med diverse sunt pålegg, skyr og frukt/bær. Men her har vi gått for ett brød som er grovt og ikke ultraprosessert. 

Min 5 åring kan også få brødskiver til middag, hvis maten ikke faller i smak, men det er ikke ofte. Man må smake på alt. 

Så god du er da. 

Anonymkode: 45fd0...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg jobber også 100% og har alltid gjort det. Det samme gjelder mannen min. Men å lage mat fra bunn av trenger ikke å ta lengre tid enn f.eks halvfabrikata og andre hel fabrikkerte alternativer. Jeg bruker maksimum 30 -40 min på middager i ukedagene og 90% er laget fra bunn av og er råvarebasert.

Når det gjelder matpakker i barnehagen så har vår også med seg grovt prøvd med diverse sunt pålegg, skyr og frukt/bær. Men her har vi gått for ett brød som er grovt og ikke ultraprosessert. 

Min 5 åring kan også få brødskiver til middag, hvis maten ikke faller i smak, men det er ikke ofte. Man må smake på alt. 

Har du virkelig et så stort behov for å henge deg opp i hva hun gir sine barn når de står i den situasjonen de gjør? 

Gi dine barn det du vil, la andre gjøre som de vil. 

Ideelt kosthold? Nei.   Unormalt? Nei det er det heller ikke.  Angår det deg? Nei 100% ikke. 

Selv om du velger noe annet så la nå vær å hakk på andre vel.. 

Anonymkode: 36d75...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...