Gå til innhold

Blir litt bekymret for kostholdet til tantebarna, er dette normalt?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Jeg har tantebarna boende hos meg en liten periode, min søster er midt oppi et samlivsbrudd og bor hos meg i påvente av egen bolig. Barna hennes, 10 og 12, har litt av ett kosthold. Til lunsj har de med seg loffskiver med ost og skinke med majones daglig, gjerne med en sukkerholdig yoghurt og en flaske saft i tillegg. Søster sier saft er greit fordi den en sukkerfri. 

Til middag må barna ha ett av 5 middager de liker ellers er det krise og de nekter å spise. Ingen av de 5 middagene inneholder ferske grønnsaker, det er pasta med kjøtt og enn eller annen form for saus, eller taco, men da kun agurk og mais som eneste grønnsaker. Det sunneste de spiser er tomatsuppe og pannekaker, og det sier jo sitt.

Synes det er helt grusomt å ha dette kostholdet her. Også er de begge barn som skal vokse og bli friske voksne. 

Jeg har tatt opp dette med søstera mi og hun unnskylder barna med de er kresne. Og at dette er det eneste de liker. Ifølge søster er dette normalt for veldig mange unger på den alderen. Nå har jeg små barn, men aldri i livet om jeg hadde latt mine spise dette. Vår 5 åring har et mye sunnere kosthold, selvom han også er kresen. Men her har vi ikke introdusert loff og saft som alternativer til lunsj, det samme gjelder den styringen de har på middagene. Vår får også med seg en klemmepose med skyr i barnehagen, men det er «kosen» og ikke hverdagen. Han spiser stort sett det samme som oss til middag og da lages alt fra bunn av, vi gir han ikke valgalternativer, med mindre vi skal spise helt spesielle retter som barn ikke liker. Det er uhørt at unger skal styre kostholdet sitt på den måten! Min søster mener at mine kostholdsvaner kommer til å skli ut etter hvert som barna blir eldre. 

Er det ungene til søstera mi spiser normalen? 

Anonymkode: 61c75...49d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har tantebarna boende hos meg en liten periode, min søster er midt oppi et samlivsbrudd og bor hos meg i påvente av egen bolig. Barna hennes, 10 og 12, har litt av ett kosthold. Til lunsj har de med seg loffskiver med ost og skinke med majones daglig, gjerne med en sukkerholdig yoghurt og en flaske saft i tillegg. Søster sier saft er greit fordi den en sukkerfri. 

Til middag må barna ha ett av 5 middager de liker ellers er det krise og de nekter å spise. Ingen av de 5 middagene inneholder ferske grønnsaker, det er pasta med kjøtt og enn eller annen form for saus, eller taco, men da kun agurk og mais som eneste grønnsaker. Det sunneste de spiser er tomatsuppe og pannekaker, og det sier jo sitt.

Synes det er helt grusomt å ha dette kostholdet her. Også er de begge barn som skal vokse og bli friske voksne. 

Jeg har tatt opp dette med søstera mi og hun unnskylder barna med de er kresne. Og at dette er det eneste de liker. Ifølge søster er dette normalt for veldig mange unger på den alderen. Nå har jeg små barn, men aldri i livet om jeg hadde latt mine spise dette. Vår 5 åring har et mye sunnere kosthold, selvom han også er kresen. Men her har vi ikke introdusert loff og saft som alternativer til lunsj, det samme gjelder den styringen de har på middagene. Vår får også med seg en klemmepose med skyr i barnehagen, men det er «kosen» og ikke hverdagen. Han spiser stort sett det samme som oss til middag og da lages alt fra bunn av, vi gir han ikke valgalternativer, med mindre vi skal spise helt spesielle retter som barn ikke liker. Det er uhørt at unger skal styre kostholdet sitt på den måten! Min søster mener at mine kostholdsvaner kommer til å skli ut etter hvert som barna blir eldre. 

Er det ungene til søstera mi spiser normalen? 

Oh lord, om du hadde hatt barn solm slet med mat så hadde nok den nedlatende tonen din vært annerledes ;)

Anonymkode: 68cb2...54a

• Liker 33
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok dessverre en god del barn i den alderen som spiser ganske likt tantebarna dine. Nå synes jeg ikke lunsjen dens var så ille, men de 5 middags alternativene burde søsteren din slutte med. Spesielt når de er såpass store. 
Å spise en yoghurt med litt sukker i er ikke det verste, men saft med kunstig søtning derimot ville jeg styrt unna. 
Uansett, dette er hennes barn og hun må innse det selv. Det er dessverre ikke så mye du får gjort.

Anonymkode: 3b1e3...78b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oh lord, om du hadde hatt barn solm slet med mat så hadde nok den nedlatende tonen din vært annerledes ;)

Anonymkode: 68cb2...54a

Ja, helt klart.

Det er dog avgjørende hva som er vekten til barna og hvordan «kampen» mot mat har blitt.

Jeg lurer utrolig mye grønnsaker inn i pastasaus, steker det og tar det i foodprosessor så gulrot, løk, paprika, squash (uten grønne skallet)  mm 

Jeg lager også mye vafler til kveldsmat, men med store mengder cottage cheese, havregryn, ekstra egg,  kefir ++ Blir ikke like usunt, men nyttig

Det er mange grunner til kresenhet, ikke alt er lathet hos foreldre, men det kan være det. 

Anonymkode: d4e73...d4a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er vel ikke akkurat unormalt. Jeg er enig med deg i at det ikke er et ideelt kosthold, men hvis barnet nekter å spise noe annet så har man ikke akkurat så mye valg.

Jeg tror noen barn (familier) ender opp med denne typen kosthold fordi foreldrene kanskje ikke har kunnskap nok til å vite hva de skal lage, eller overskudd nok til å faktisk lage det (samt involvere barna i matlaging). Også tror jeg noen barn ender opp med denne type kosthold fordi de rett og slett er særlig sensitive for smak og tekstur og har faktiske problemer med mat og spising (dette kan jo skyldes både fysiske forhold i fordøyelsessystemet og/eller f.eks autisme og andre nevroutviklings tilstander).

Hos oss har barna vært veldig altetende som små, men blitt mer kresne etter de passerte 5-6. Størstemann er nå 11, og spiser nå akkurat det samme som oss voksne, både spicy gryter og gode salater. Håper og tror de to andre følger etter, selv om de ikke har så verst kosthold nå heller. Oppkuttede grønnsaker, egg og smoothie med bær er en lifesaver når de ellers bare vil ha pasta med ketchup til middag ☺️

Anonymkode: 2dfc2...a40

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tid eller ork til å lage mat fra bunnen av. Begge vi voksne jobber fullt. 

Mine barn får havreskiver med kaviar, ost eller fårpølse, yoghurt og grønnsaker til skolemat. Om en ikke liker middagen må en spise skive. 

Lørdag og søndag får de fine rundtykker til frokost, jus eller oboymelk. 

Anonymkode: 51b72...2e9

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er i en vanskelig situasjon, antakelig en unntakssituasjon nå. Herlighet...

Anonymkode: f6787...b07

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt uvanlig at barn i den alderen nesten ikke spiser grønnsaker, og at p-ene er de eneste "aksepterte" middagene. (pasta, pizza, pølser og pannekaker)
Og det til tross for at de spiste mye mer variert da de var mindre. Og de fleste av dem begynner heldigvis å spise mye mer variert, tilnærmet som voksne, når de kommer i tenårene.

Jeg tenker også at i den situasjonen din søster og barna er nå, så er IKKE kostholdet til barna det det er viktigst å fokusere på.
Da er det heller viktig at de får i seg mat.

Mange barn liker ikke konsistens og smak på smakfulle matvarer. Det skal stort sett smake lite, eller søtt, og ha en relativt myk konsistens.

Joda, din søster kunne sikkert vært flinkere til å "lure inn" frukt og grønnsaker i maten deres.
Du kan jo begynne å sette frem oppskåret frukt og grønt på ettermiddag/kveld og se om de er villige til å spise av det.
Kanskje gulrot/agurk med litt dip?

Det bør vel også gå an å få til variasjon i maten med hamburger/fiskeburger eller fiskekaker/kjøttkaker.
Men jeg tror ikke du skal forvente at hennes barn spiser det samme som dere voksne, selv om din lille gjør det fortsatt.

Anonymkode: 2c968...7f3

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp loff og klemmeposer. Mat bør tygges ikke slukes. 

Anonymkode: e1285...5b4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke tid eller ork til å lage mat fra bunnen av. Begge vi voksne jobber fullt. 

Mine barn får havreskiver med kaviar, ost eller fårpølse, yoghurt og grønnsaker til skolemat. Om en ikke liker middagen må en spise skive. 

Lørdag og søndag får de fine rundtykker til frokost, jus eller oboymelk. 

Anonymkode: 51b72...2e9

Jeg jobber også 100% og har alltid gjort det. Det samme gjelder mannen min. Men å lage mat fra bunn av trenger ikke å ta lengre tid enn f.eks halvfabrikata og andre hel fabrikkerte alternativer. Jeg bruker maksimum 30 -40 min på middager i ukedagene og 90% er laget fra bunn av og er råvarebasert.

Når det gjelder matpakker i barnehagen så har vår også med seg grovt prøvd med diverse sunt pålegg, skyr og frukt/bær. Men her har vi gått for ett brød som er grovt og ikke ultraprosessert. 

Min 5 åring kan også få brødskiver til middag, hvis maten ikke faller i smak, men det er ikke ofte. Man må smake på alt. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg jobber også 100% og har alltid gjort det. Det samme gjelder mannen min. Men å lage mat fra bunn av trenger ikke å ta lengre tid enn f.eks halvfabrikata og andre hel fabrikkerte alternativer. Jeg bruker maksimum 30 -40 min på middager i ukedagene og 90% er laget fra bunn av og er råvarebasert.

Når det gjelder matpakker i barnehagen så har vår også med seg grovt prøvd med diverse sunt pålegg, skyr og frukt/bær. Men her har vi gått for ett brød som er grovt og ikke ultraprosessert. 

Min 5 åring kan også få brødskiver til middag, hvis maten ikke faller i smak, men det er ikke ofte. Man må smake på alt. 

Kan jeg spørre hva dere lager fra bunnen av som tar 30-40 minutter å lage? Og hvilke pålegg dere bruker? Jeg synes 80% av pålegg i butikkene er crap. Bortsett fra enkelte gulost og brunost er jo alt annet laget av utallige E-stoffer. Finner også noe bra fra Metervare merket. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan jeg spørre hva dere lager fra bunnen av som tar 30-40 minutter å lage? Og hvilke pålegg dere bruker? Jeg synes 80% av pålegg i butikkene er crap. Bortsett fra enkelte gulost og brunost er jo alt annet laget av utallige E-stoffer. Finner også noe bra fra Metervare merket. 

- Grønnsaker f.eks poteter, brokkoli med fisk/kyllingfilet/ 

- wok med diverse grønnsaker og biff/kylling har alltid ris til 

- Diverse gryteretter med ris til.

- Cesarsalat / kremet brokkolisalat med kylling 

- Pai med brokkoli og kylling med salat til 

- Diverse supper tomatsuppe, grønnsakssuppe, lasagnesuppe 

- linsegryte med ris 

- pasta med kremet kylling og grønnsaker 

Jeg spiser ikke brød. Tar med meg middagsrester til lunsj. Barna spiser brød og pålegg. Det meste av pålegg er som du sier ultraprosessert dessverre. Vi går for det de liker og det er makrell i tomat, polarkaviar, leverpostei, en sjelden gang prim

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt normalt.

Og nå er heller ikke tiden å mase om kosthold. Ungene er midt oppi en livskrise.

Anonymkode: 4f0d4...624

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mitt barn har med toast(altså loff) på skolen hver dag. Alternativet er at han ikke spiser noe som helst på skolen. Dette gjør han med velsignelse både fra skolens helsesykepleier og hans fastlege da han sliter med vekt. Middagen hjemme er han lite kresen på skal sies.

Det er litt klassisk at barnløse har sterke meninger om hva de hadde "tillatt" og ikke. Det er ikke alltid foreldrene får bestemme, spesielt når det kommer til mat. At barn spiser om det blir sultne nok stemmer ikke, de vet alle vi som har slitt med enten småspiste eller kresne barn. Og kresne barn er ikke vanskelige barn, de har bare svært unge og fintfølende smaksløker. Smaksløker utvikler seg etterhvert.

Anonymkode: 63c2a...d8c

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde aldri latt mine spise sånn. Tomme karber, ultraprossesert, sukker og null næring fra grønnsaker. 

Anonymkode: 68715...b6c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor mange barn i verden er så kresne og sliter med spisevegring? Er det normalt at alle barna i en og samme familie sliter med den samme alvorlige spiseforstyrrelsen? 

Anonymkode: 4ea13...ef7

Hvor lang er en tråd?

Det er helt normalt at barn sliter med visse lukter, smaker og konsistenser.

Det vil variere i perioder og plutselig prøver de nye ting som de plutselig liker som de ikke likte før.

Det viktigste med mat er å ha det lystbetont og oppfordre til å smake, men ikke tvang.

Her har vi en med autisme som er restriktiv og selektiv på mat. Han sulter heller enn å vike fra et par ting.

Har to gutter til der eldste er ekstremt sensitiv til lukt og konsistens. Men han er flink til å smake og prøve nye ting, om så en musebit her og der. Lager vi "ny" middag så sørger vi for at vi vet det er noe han liker av tilbehøret så han får i seg mat. Han har ikke et gram fett å gå på.

Yngste er ganske altetende.

Anonymkode: 4f0d4...624

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Har begge tantebarna dine spisevegring ts? Hadde begge tantebarn dine sultestreika om de fikk fullkornsbrød med ost og skinke?

Er begge tantebarna dine innenfor den ekstreme fintfølende og kresne spisevegring kategorien?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor mange barn i verden er så kresne og sliter med spisevegring? Er det normalt at alle barna i en og samme familie sliter med den samme alvorlige spiseforstyrrelsen? 

Det er faktisk ikke så uvanlig som man skulle tro. Har heldigvis ingen personlig erfaring med det men kjenner til en del tilfeller. Mange på spekteret sliter og med mat, har 3-4 venner som har slitt med mat fra de var små som i voksen alder som fikk diagnose. Det har det hele tiden blitt sagt at de er kresne.

Jeg hadde aldri latt mine spise sånn. Tomme karber, ultraprossesert, sukker og null næring fra grønnsaker. 

Det hadde jeg, hvis jeg hadde hatt barn som sleit med å spise så hadde jeg vært glad for det de puttet i seg samme hva det var og det er faktisk normen blant helsepersonell og. Mat er mat i slike tilfeller.

Anonymkode: d1f65...af9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og den dagen barna dine endelig får tilgang kommer de til å helle innpå uten evne til å begrense seg. Lur plan du har👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og den dagen barna dine endelig får tilgang kommer de til å helle innpå uten evne til å begrense seg. Lur plan du har👌

Er ikke barna kresne da? Eller er det bare godteri og tomme kalorier alle ekstremt kresne barn liker?

Om teorien din stemmer, burde man gi alkohol til barn da? Slik at de ikke blir alkoholikere som voksne.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...