Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er seniorrådgiver i staten og har 632000 i årslønn. Sykt underbetalt føler jeg. Ingen goder utenom gratis kaffe og at jeg kan grine meg til hjemmekontor innimellom hvis det er krise. Vært her i ti år nå, fikk null i lønnsoppgjøret 2024😂Har fått tilbud om jobb i det private med årslønn på 1150000. 7% pensjon var det vel, men kan nok forhandles. 
Får full fleks med hjemmekontor, og 1 t mindre pendling om dagen, noe som gjør at vi kan gå fra 2 til 1 bil i familien. 

Er pensjonen i det offentlige så gullkantet at det likevel vil lønne seg å bli værende her? Skjønner ikke helt, var en tråd her nettopp der en i femtiårene fikk beskjed om å ikke slutte i den offentlige jobben uansett årslønn i den private nesten.. 

Anonymkode: 904f0...115

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette kan ikke være noe å lure på, du kan jo spare store summer selv med den mye høyere lønna. Dessverre ikke uvanlig i staten at lønnstilleggene stopper opp når man har vært på samme sted noen år. 

Anonymkode: 28364...89e

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er ikke offentlig pensjon så lukrativ. Med den lønna har du rikelig til å spare til pensjon. 

Anonymkode: 9875f...40c

AnonymBruker
Skrevet

Gjorde det samme og angrer ikke et sekund. Ville spart på egenhånd i indeksfond eller lignende. Den lønnsøkningen og fleksibiliteten er gull verdt for både deg og familien. 

Anonymkode: 1e85e...e99

Skrevet

Kan du ikke regne på det da?

Gir du all informasjon til chatgpt så tipper jeg du får utregningen du trenger.

AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell etter hvor gammel en er.

Vedkommende som ble frarådet å bytte jobb var i slutten av femtiårene og ville ta ut pensjon tidlig-da kan det være dumt å bytte. For deg bør det gå helt fint.
Du har jo også god mulighet til å spare pensjon på egenhånd, det har det ikke vært så stort fokus på at er lurt før i det siste.
Det er også forskjell på hva en har i lønn.
Men; offentlig tjenestepensjon er livsvarig, de private pensjonsordningene har begrensa antall år med utbetaling. Så forhandle deg til en god sats og spare utenom

Anonymkode: 5bf79...b18

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Selvfølgelig er ikke offentlig pensjon så lukrativ. Med den lønna har du rikelig til å spare til pensjon. 

Anonymkode: 9875f...40c

På mange måter er den det, siden den er livsvarig. Private pensjoner er tidsbegrensa, en bør dermed ha godt med penger i bakhånd-for grunnpensjon fra nav er ikke mye. 
En vet jo ikke hva som skjer fremover, pensjon er i stadig endring. Men en på 59 har en sikrere horisont enn ei på 39

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er seniorrådgiver i staten og har 632000 i årslønn. Sykt underbetalt føler jeg. Ingen goder utenom gratis kaffe og at jeg kan grine meg til hjemmekontor innimellom hvis det er krise. Vært her i ti år nå, fikk null i lønnsoppgjøret 2024😂Har fått tilbud om jobb i det private med årslønn på 1150000. 7% pensjon var det vel, men kan nok forhandles. 
Får full fleks med hjemmekontor, og 1 t mindre pendling om dagen, noe som gjør at vi kan gå fra 2 til 1 bil i familien. 

Er pensjonen i det offentlige så gullkantet at det likevel vil lønne seg å bli værende her? Skjønner ikke helt, var en tråd her nettopp der en i femtiårene fikk beskjed om å ikke slutte i den offentlige jobben uansett årslønn i den private nesten.. 

Altså du går opp 500 000 i lønn - det er jo overhodet ingen grunn til å tvile! Du skal jobbe i 25-30 år til. 

Bare lønnsøkningen i nåverdi utgjør jo 12,5 mill på 25 år. 

Du kan jo sikkert klare å spare 200 000 i året med den lønnsøkningen - gitt du ikke øker forbruket ditt tilsvarende.

Anonymkode: 4e6f0...fad

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså du går opp 500 000 i lønn - det er jo overhodet ingen grunn til å tvile! Du skal jobbe i 25-30 år til. 

Bare lønnsøkningen i nåverdi utgjør jo 12,5 mill på 25 år. 

Du kan jo sikkert klare å spare 200 000 i året med den lønnsøkningen - gitt du ikke øker forbruket ditt tilsvarende.

Anonymkode: 4e6f0...fad

Ja, tenker å spare det meste av lønnsøkningen og det vi sparer på bil. 😊

Skrevet

Jeg hadde byttet på flekken. 7% pensjonssparing er jo maks hva du kan spare. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke noe å lure på i det hele tatt! 
7% er maks pensjonsopptjening i det private, det er kjempebra. Husk å velge risikoprofil selv med 100% aksjer. 
Pensjonen i staten er IKKE gullkantet lenger, ingen grunn til å legge vekt på den! Hilsen statlig ansatt. 

Anonymkode: 5189d...8c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

har man ikke bygd opp en pensjon som du vil få utbetalt like fullt ved pensjonsalder? hvorfor skal det være utfordring å avslutte i offentlige? hvilke andre goder finnes i det offentlige?

Hvis man kan gå fra 2 til 1 bil så vil jeg si det er bra. 

Så hvilken yrke er det du jobber med?

Skrevet
Imposta skrev (7 minutter siden):

Jeg hadde byttet på flekken. 7% pensjonssparing er jo maks hva du kan spare. 

hva er det med det offentlige som man ikke våger å hoppe av?

er det krise om man hopper av i det offentlige? og trer inn det private? og kanskje ikke liker i det private, og dermed går tilbake til det offentlige?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

På mange måter er den det, siden den er livsvarig. Private pensjoner er tidsbegrensa, en bør dermed ha godt med penger i bakhånd-for grunnpensjon fra nav er ikke mye. 
En vet jo ikke hva som skjer fremover, pensjon er i stadig endring. Men en på 59 har en sikrere horisont enn ei på 39

Pensjonen i det offentlige er riktignok livsvarig. Men det er noen store men:

- Hvis du dør før pensjonsalder eller kort tid etter at du har gått av med pensjon, får arvingene ingen ting av pensjonssparingen din.
- Den fiktive(!) pensjonsbeholdningen din i staten oppjusteres kun med prisstigningen. I og med at beholdningen er fiktiv (det som betales inn fra deg og fra arbeidsgiver går til dagens pensjonister), er det ingen beholdning du kan velge risikoprofil på. Hvis du har innskuddspensjon i det private, kan du sette pengene i arbeid i 30-40 år og du vil statistisk sett tjene veldig godt på det sammenlignet med de lusne 2% i året i det offentlige, som kun dekker inflasjonen. Over mange år utgjør dette enormt store summer, det vet alle som kjenner til rentes rente-effekten. Med et så langt tidsperspektiv er også risikoen i aksjemarkedet lav. Dermed kan du få utbetalt veldig mye i de ti årene pensjonsutbetalingene varer, og så kan du bare spare dette til de årene som kommer etterpå. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er jo ikke noe å lure på i det hele tatt! 
7% er maks pensjonsopptjening i det private, det er kjempebra. Husk å velge risikoprofil selv med 100% aksjer. 
Pensjonen i staten er IKKE gullkantet lenger, ingen grunn til å legge vekt på den! Hilsen statlig ansatt. 

Det er maksimalt 25% innskudd på den lønna det er snakk om her, maks er 12G. Men mange gir dårligere likevel da riktignok. 
7% er maks for den som tjener mindre enn 7G. 

Jeg jobber privat med høyere lønn og 22% pensjon opp til 12G og eget tillegg i lønn som kan/skal gå til egen sparing i overskytende.

Edit, til TS-  bytt jobb uansett, du har mer enn nok midler i ny lønn for å ta igjen for pensjonssatsen.

Endret av Eric_B
Skrevet
Egenskap skrev (15 minutter siden):

hva er det med det offentlige som man ikke våger å hoppe av?

er det krise om man hopper av i det offentlige? og trer inn det private? og kanskje ikke liker i det private, og dermed går tilbake til det offentlige?

Jeg tror mange tenker det offentlige er pensjon med gullkant. Det er ikke nødvendigvis sånn. Selv jobber jeg privat med full pensjonssparing, som også gjelder ekstra sparing når man tjener over 7 G. En jeg kjenner jobber offentlig. Jeg tror han har kanskje 5,5% sparing til pensjon. Den lønnen vil jo i tillegg være lukrativ for deg, der du kan spare masse og sette inn på egen sparing i tillegg tenker jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
Egenskap skrev (2 timer siden):

har man ikke bygd opp en pensjon som du vil få utbetalt like fullt ved pensjonsalder? hvorfor skal det være utfordring å avslutte i offentlige? hvilke andre goder finnes i det offentlige?

Jeg jobber innen driften av arbeidsstedet. Har to relevante utdanninger. Fungerer egentlig som en leder for min avdeling uten å få betalt for det 😛

AnonymBruker
Skrevet
Egenskap skrev (2 timer siden):

Jeg jobber innen driften av arbeidsstedet. Har to relevante utdanninger. Fungerer egentlig som en leder for min avdeling uten å få betalt for det 😛

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...