Gå til innhold

Når kan vi fortelle barn de er overvektig?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 21.5.2025 den 21.37):

Hvis det nekter å spise, så får det ikke mat. Det spiser når det blir sulten. Ingen så små barn som har spiseforstyrrelser. Det forsøker å teste grenser og dere gir etter. Bare å kutte det ut. Hva får det på skiva og hvor mange spiser det? Syns dere skal fortsette å fokusere på å si hva som er bra for kroppen og drite i ordet overvekt. 

Anonymkode: 051b9...4a0

I alle dager? Det var da fryktelig bastant?

Jeg begynte å overspise sannsynligvis som 2-åring fordi alle rundt meg trente meg opp på mat = trøst. Vet at jeg spiste emosjonelt som 6-åring. Løy på vekta som 8-åring fordi jeg visste den var høyere enn vennene mine. 

Tro meg, du trenger ikke å fortelle et barn at det er overvektig, det vet det. Barn har kroppsbevissthet. Og å fortelle ungen at mat = kropp hjelper null.

Anonymkode: f153c...fb1

• Liker 2
  • Nyttig 1

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 21.5.2025 den 21.30):

jeg har et barn som begynner å bli ganske overvektig. Ingen av oss foreldre er det og ikke søsken heller. Vi har prøvd snakke om hvor viktig det er å spise sunt og tilbyr sunn og hjemmelaget mat i fleste dager. Barnet nekter å spise det vi har og det er stadig mas på mellommåltid i form av skjeve eller noe alt annet en det vi har spist eller har planer å spise. Vi kan ikke ha noe godt i huset for barnet leiter det opp  og sluker i seg. Barnet får kommentar fra andre barn å det er overvektig. Blir lei seg og vi prøver å gi trøst. Ettersom jeg har forstått, skal man ikke fortelle overvektige barn de er overvektig. Så jeg føler dette er en dilemma. 

Så jeg spør, akkurat som det står i overskriften. Når kan jeg fortelle ungen min hen må slutte å spise hele tiden, så hen har mulighet å unngå få type 2 diabetes før hen fyller 10 år?

Anonymkode: e3310...829

Du har en innfallsvinkel som viser at du ikke forstår hvor komplisert dette er. Det bør helt feil å fortelle et barn at hun står i fare for å utvikle diabetes og det andre du skriver. Det finnes fagfolk på området, er du bekymret tar du kontakt for veiledning. Jeg var overvektig da jeg var liten, fikk mange kommentarer på det. Fikk beskjed hjemme om å spise sunnere osv. det hjalp ikke. Jeg spiste fordi jeg brukte det til å kontrollere følelser. Ikke fordi jeg ikke visste hva som var sunt og usunt. Jeg sier ikke at det gjelder ditt barn, men i min situasjon handlet det mye om at jeg opplevde alvorlige overgrep og ikke hadde andre måter enn mat å håndtere det. 

ofte handler det om andre ting enn mat. Ved å fokusere på maten går du glipp av muligheten til å forstå hva det handler om.

Anonymkode: 88166...a93

• Nyttig 2

Min sønns kompis hadde samme problem. Første gangen han kom på besøk hit var han veldig engstelig og var egentlig dytta ut døra av foreldrene. 

Tro meg, den ungen hadde fått påpekt hvor stor han var av alle siden han begynte i 1. klasse. Min sønn var også ivrig på å fortelle om han første mnd av skolen. Jeg vet ikke helt hvordan det har skjedd men vi har den ungen her hver helg. Han har vokst mentalt på det å gå ut, være med andre i stedet for å isolere seg. Han har herlige foreldre, og ungen i seg selv er helt super. Han har balansert seg selv mye ut etter at foreldrene dytta han ut døra.

Jeg tok min unge i nakken og fikk stoppa det overfladiske synet han var i ferd med å få, kompisen har fått et mye større liv en gutterommet. Sammen fikk de vennskap. Vekta retter seg sakte men sikkert. Mat og regler er ikke alt.

Anonymkode: 6cc87...968

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker skrev (På 21.5.2025 den 21.30):

jeg har et barn som begynner å bli ganske overvektig. Ingen av oss foreldre er det og ikke søsken heller. Vi har prøvd snakke om hvor viktig det er å spise sunt og tilbyr sunn og hjemmelaget mat i fleste dager. Barnet nekter å spise det vi har og det er stadig mas på mellommåltid i form av skjeve eller noe alt annet en det vi har spist eller har planer å spise. Vi kan ikke ha noe godt i huset for barnet leiter det opp  og sluker i seg. Barnet får kommentar fra andre barn å det er overvektig. Blir lei seg og vi prøver å gi trøst. Ettersom jeg har forstått, skal man ikke fortelle overvektige barn de er overvektig. Så jeg føler dette er en dilemma. 

Så jeg spør, akkurat som det står i overskriften. Når kan jeg fortelle ungen min hen må slutte å spise hele tiden, så hen har mulighet å unngå få type 2 diabetes før hen fyller 10 år?

Anonymkode: e3310...829

Snakk med lege og Frisklivssentralen 👍 Kjempeflott å starte tidlig men ikke ta praten om dette alene med barnet da det er kjekt at dere heller er en støtte og dere trenger å være en del av laget rundt barnet som støtter fremfor noen denne dytter dere fra seg pga noe dere har sagt og gjort som er galt. 

• Nyttig 1

Begge guttene her er BMI-messig overvektige, men i samråd med legen, ikke slanke dem, men ha sunn mat og motivere for fysisk aktivitet. De vet selv de er store, men har aldri hatt noe problem hverken sosialt eller ellers med det. De er relativt fysisk aktive, og vi har ikke masse kliss og kaloritette greier i hus, men de er begge veldig glade i mat.

Anonymkode: d79cd...c52

• Nyttig 1

Man skal ikke fortelle et barn at det er overvektig. Du kan være helt sikker på at barnet har fått høre det på skolen, og da er det din jobb å være den trygge havnen, der barnet kan komme for å få hjelp til å håndtere overvekten. Nå sier du ikke hvor gammelt barnet er, eller hvor stor overvekten er, så jeg kan bare uttale meg litt generelt. Man skal ikke slanke barn. Målet ditt er å holde barnet vektstabil mens det "vokser seg inn i vekten" sin. Vi hadde det samme problemet med vår sønn, men vi klarte å holde hodet kaldt, og noen år senere var han høy og slank. Vi har ikke snakket med ham om vekt eller slanking, men det var veldig tydelig for oss at han visste at han var overvektig, og at han prøvde å gjøre noe med det. Samtidig var det vår jobb og ikke være så behjelpelige at det ble spiseforstyrrelser av det. Så vi måtte selvfølgelig tilby god, sunn mat, men det var og viktig for oss å ikke lage ja-mat og nei-mat, så vi jobbet endel med tydelige rammer rundt søtsaker. F.eks. var vi veldig nøye med at vi hadde is til dessert en gang per uke, og da fikk han spise så mye han ville, men han visste og at det ikke var noe is å hale noen andre dager. Idag ber han ofte om fersk ananas istedet for is på isdagene, så jeg vil si det var en suksess!

Anonymkode: d4f21...1bd

• Liker 1
  • Nyttig 1

Annonse

Fighter83 skrev (14 minutter siden):

Snakk med lege og Frisklivssentralen 👍 Kjempeflott å starte tidlig men ikke ta praten om dette alene med barnet da det er kjekt at dere heller er en støtte og dere trenger å være en del av laget rundt barnet som støtter fremfor noen denne dytter dere fra seg pga noe dere har sagt og gjort som er galt. 

Nei ikke gjør dette som førstetiltak. Ikke ta inn et team og skap bildet av problemet. Bevare meg vel så jævlig det må være som barn..

Barn med vektproblem har ofte lavt selvbilde. Møt de som foreldre først. Vi måtte ta kampen og trygge vår gutt både i trening og i spising i 2. klasse. Han trodde han kunne se ut som ronaldo om han spiste lite og trente mye. Kompisen var helt motsatt. Snakk med barna før man drar inn instanser som fôrer de med tomme ord og svada.

Anonymkode: 6cc87...968

• Liker 2
  • Nyttig 1

Og ikke glem at så lenge vi ikke snakker skikkelig fedme er det faktisk ikke et problem å være litt chubby annet enn om man pusher de håpløse kroppsidealene som er i dag, noe man ikke skal gjøre.

Anonymkode: d79cd...c52

• Liker 1
  • Nyttig 1

Det er veldig vanskelig og vite hva man skal si uten og gjøre ting værre

Fokuser på sunn mat og idrett. Ikke la dem få annen mat fordi dem ikke ønsker og spise sunt

Snakk med lege og få veiledning om kosthold og hvordan man kan gå frem og snakke om temaet 

Anonymkode: 74ec9...f92

• Nyttig 1

Et så ungt barn har man fortsatt god kontroll på måltidene til hvis man vil. Server en brødskive til frokost med sunt pålegg, f eks ren skinke, litt ost, fiskepålegg eller banan i skiver. Kutt ut smør eller margarin. Legg gjerne på litt grønnsaker som salat, agurk og paprika. Hvis barnet trenger mer mat enn det gi et eple/ gulrot eller annen frukt/grønnsak i tillegg. Server et glass juice eller lett melk. Trenger det mer drikke er det vann som gjelder. Samme på skolen, en brødskive, frukt/grønt og vann og drikke. Etter skolen er det kun lov å spise frukt eller grønt før middag. Lag sunn hjemmelaget middag og server alle en passe porsjon. Pass på at halve porsjonen er grønnsaker, ca 100-120 RENT kjøtt eller fisk og vann til middagene i ukedagene. Putt evt oppi en sitronskive eller noen isbiter med frukt/mynte eller lign i. Til kvelds en liten yoghurt, litt frukt, bær, grønnsaker og vann. Ikke sett fram noe mellom måltidene og vær streng på at snacks/godteri kun er en liten porsjon på lørdagskvelden. Dette er jo sånn de fleste av oss vokste opp med og vi kunne jo ikke gå å forsyne oss selv med det vi ville mellom måltidene eller spise usunne ting på hverdager. Og selvfølgelig ikke noe Mac Donalds eller lignende usunn mat i det hele tatt. Så å si Ingen barn var heller overvektige for 30-40 år siden.  Dette klarer dere helt fint å fikse med et sunt kosthold med faste måltider.

Anonymkode: 0a64a...445

Har selv et overvektig bar på 13 som ikke tar hintet. Jeg er veldig veldig forsiktig, men uansett hva jeg sier så sier hun : kaller du meg feit? 

Jeg er helt rådvill på hva jeg skal gjøre. 

Vurderer å kalle en spade en spade, men er livredd for konsekvenser. 

Anonymkode: 63fec...f6e

Det var få overvektige på 70 og 80 tallet.

Da jeg var ung fikk jeg rett og slett ikke lov til å spise hva jeg ville.

Fikk kjøtt, grønnsaker og verdens tørreste poteter til middag. Pasta var utelukket, og det var bare kjøttpålegg på brød.

Hendte vi fikk sjokoladepålegg, men da fikk vi bare lov til å spise to skiver, selv om vi gjerne tok fler.

Nå skal man ikke si noe til barna.

Helt komisk. Både unger og foreldre blir feitere og feitere, men ingen skal fortelle noen av dem at de må skjerpe seg og at man ikke kan spise hva man vil.

Anonymkode: 2253d...b48

• Nyttig 1
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har selv et overvektig bar på 13 som ikke tar hintet. Jeg er veldig veldig forsiktig, men uansett hva jeg sier så sier hun : kaller du meg feit? 

Ikke gjør det. 

• Liker 2

Annonse

Barnet ditt blir mobbet og det eneste du er opptatt av er å forhindre at det får diabetes type 2. Traumer og selvmord og alt annet er ganske uviktig da ser jeg. 

Anonymkode: 99b26...845

• Nyttig 1
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, men hvordan skal jeg nå inn? Forsiktig hinting fungerer ikke. 

Du trenger ikke nå inn med informasjon om at hun er overvektig. Det vet hun godt selv. Sannsynligvis har hun fått høre det på skolen, og uansett har hun øyne å se med.

Du skal holde kjeft og bygge en tillitsbasert relasjon mens du venter på at hun kommer til deg og ber om hjelp. Det er ikke sikkert hun ber om det i klartekst, så du skal lukke munnen, og åpne øyne og ører heller og  se henne. Vil hun ikke gå ut uten en stor skjorte eller hettejakke? Det kan bety at hun vet at hun er overvektig og prøver å skjule det. Nekter hun å klippe håret? Samme fenomen - hun vet og prøver å gjemme seg. Sier hun nei takk til mat av og til? Det kan være et tegn på at hun prøver å spise mindre, men ikke helt vet hvordan hun skal få det til.

Vær den trygge havnen hun trenger hjemme, når de ute ikke klarer å holde meningene sine for seg selv. Ikke gjør det verre for henne med å forsterke det hun allerede vet.

• Nyttig 1
Annonse

Hvis det nekter å spise, så får det ikke mat. Det spiser når det blir sulten. Ingen så små barn som har spiseforstyrrelser. Det forsøker å teste grenser og dere gir etter. Bare å kutte det ut. Hva får det på skiva og hvor mange spiser det? Syns dere skal fortsette å fokusere på å si hva som er bra for kroppen og drite i ordet overvekt. 

Å så lite peiling enkelte har, kutt ut å uttale deg om du ting du åpenbart ikke har peiling på 

Anonymkode: 71563...025

• Liker 2

Jeg har lagt nok sonder på barnehagebarn til å vite at du prater piss. 

Anonymkode: fd7a5...d8e

• Nyttig 3
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Du har en tenåring som er overvektig, jenta er ikke blind. Ble selv feit når jeg var 11 og var fullt klar over det.

Er hun overvektig så må hun til lege og sjekke hormoner og alt. PCOS er ofte synderen. Det kan og være begynnende pubertet men det er jo forskjell på 5 kg og 15 kg. 

Anonymkode: d3178...9ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...