Gå til innhold

Er det virkelig jeg som overreagerer? Samboer "glemmer" ofte å informere meg om planer i vårt felles hjem.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg blir stående som et naut og må jo bare late som at jeg vet hva som foregår,

Du MÅ ikke det her. Og dette er grunnen til at han fortsetter å gjøre det her.

Dårlig oppførsel som ikke gir konsekvenser er det lett å fortsette med.

Anonymkode: cdd71...827

• Liker 7
  • Nyttig 4

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nå har det skjedd så mange ganger at jeg begynner å lure på om det er jeg som er smågal og forvirra her. Samboer unnlater gang på gang å informere meg om planer han legger her hjemme, spesielt når det gjelder hans familie. Senest nå hadde han invitert til 17 mai samling på kvelden hos oss med hans familie. Jeg visste at moren hans skulle komme en tur, og at vi ellers bare skulle se an dagen når vi var ferdig med alt obligatorisk. Derfor blir jeg jo forvirret når plutselig den ene etter den andre dukker opp. Jeg blir stående som et naut og må jo bare late som at jeg vet hva som foregår, for det er jo bare helt hinsides at jeg ikke skal være informert? Viser seg at dette har vært en spontan avgjørelse. Greit nok - men si ifra? Var ingen formell feiring, og veldig nedpå, men likevel? Dette har skjedd flere ganger før: jeg kommer hjem fra jobb og huset er fullt av svigerfamilie som baker julekaker. Jeg tror vi skal feire bursdagen hans litt senere enn selve dagen, men kommer hjem og det er invitert til selskap uten at jeg visste det. Igjen må jeg gå rundt og late som at alt er fint, for jeg vil ikke ta den kampen foran alle.

Dette er ikke et stort problem sånn i hverdagen, men jeg fatter ikke at dette skjer med jevne mellomrom.

Når jeg tar det opp med samboer: han sier han ikke forstår, for "hvem elsker ikke overraskelsesbesøk?", og at han selv hadde aldri reagert på det - og selv elsker han visstnok at ting bare skjer uten at han var klar over det. Jeg synes det er vanskelig å tro på, for det har han strengt tatt aldri opplevd her i huset iallfall. 

Mitt problem med dette er at jeg føler meg frarøvet en hyggelig opplevelse fordi jeg a) blir så satt ut at alt bare får et negativ fortegn, og b) føler meg ikke inkludert og som en gjest i eget hjem - SAMTIDIG som jeg føler et visst behov for å være vertskap også for å holde en viss ære oppe. 

Men er det virkelig meg det er noe galt med? Vi har hatt diskusjonen gang på gang, og min samboer sier alltid at det nok handler om at jeg ikke "liker å ha besøk". Synes det er herskete og langt på siden av det jeg går og føler på!

Anonymkode: 40a4a...784

Jeg hadde blitt dritsur. Verste jeg vet. Kom ofte fra jobb før og fikk ikke parkert i min egen oppkjørsel pga gjester ! Var sliten etter en krevende dag. Etter gjestene hadde reist, var det jeg som måtte rydde opp. Dessuten var det ikke meg de kom for å besøke. Vi er ikke sammen lenger.

Anonymkode: 0ffca...fea

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Sitat

Jeg blir stående som et naut og må jo bare late som at jeg vet hva som foregår, for det er jo bare helt hinsides at jeg ikke skal være informert?

Hvorfor det? 
Hadde det vært meg så hadde jeg sagt høyt og tydelig i det jeg kom hjem, "Neimen jøss, er dere her? Visste ikke dere skulle komme jeg."

Avhengig av dagsformen hadde jeg da enten slått meg ned og deltatt i selskapet ellers så hadde innledningen over blitt etterfulgt av "sorry, jeg har allerede lagt planer om sånn eller slik" og så gått og gjort det jeg hadde lyst til. Hadde fort blitt en middag på cafe med bok og et glass vin hvor jeg hadde forventet å komme hjem til ryddet hus. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Klokkeblomst_85 skrev (8 timer siden):

Hadde tatt igjen med samme mynt:fnise: Invitert hele min familie på besøk, uten å informere han om det- overraskelse:nikke:

Men han liker jo overraskelsesbesøk, så det hadde ikke fungert. Hun må finne på noe annet.

Pakk kofferten og dra en uke på ferie alene, uten å si fra. Lån bort bilen hans et par dager uten å informere han om det (Overraskelse! Du må ta bussen!). Selg noe han er glad i, TV’n kanskje, bytt ut med noe helt annet. 

Anonymkode: fbc9d...cec

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker

Overhodet ikke noe galt med deg, forstår veldig godt dine følelser rundt dette.

Hadde det som deg, plutselig stod (eks-) svigers på døra med kofferter for en ukes opphold i vårt hjem - uten hverken prat eller informasjon om det i forkant. Sånt var det mange eksempler på.

Anonymkode: 7037e...557

Akkurat det var jo litt sykt.... 

Anonymkode: 9978a...2fe

AnonymBruker

Nei, altså, jeg spontaninviterer mine foreldre, søster, nabo og venninner til å komme innom på en kopp kaffe, eller kvelds. Informerer ikke alltid mannen om det, for han holder gjerne på med noe annet, så han får det ikke med seg, men han kunne ikke brydd seg mindre. Ellers er vi spontane, og har stor familie på begge sider. Svigerfamilien bor i husene rundt, og de kommer jo bare innom. Vi går bare innom til de også. Sånn er det "på landet" der vi bor. Barna går jo også inn og ut med og uten venner hele tiden. Men å arrangere et helt selskap uten å informere, synes jeg er rart. Ellers hadde vi det stille og rolig på 17. mai og så Eurovision sammen med svoger og svigerinne. Alle visste at vi satt der, og utover kvelden kom flere av slekten til mannen innom. Det synes vi bare er koselig, når alle samler seg ett sted. Det er aldri planlagt. Vi kan gjerne gå bort til søsteren til manne og familien en fredags kveld og ta en øl, uten at vi er blitt bedt bort, men vi vet at de sitter og bare ser på TV. Det er sånn de gjør det i hans familie, og jeg elsker det. Vi er en stor sammensveiset gjeng, og er ikke så nøye på at alt ser strøkent ut. 

• Liker 2
  • Hjerte 1

Annonse

Problemet her er jo at dere har 2 helt forskjellige innstillinger til slike typer besøk og ingen av dere forstår helt den andre sine synspunkter. Han elsker tydeligvis overraskelser og masse besøk, du er motsatt. Han klarer ikke å sette seg inn i dine følelser og tankegang rundt dette (for han er det jo ikke noe problem og bare koselig). Mens du ikke klarer å se hva denne måten å gjøre det på betyr for han (du vil ha tydelig beskjed på forhånd). 

Her er det bare en løsning og det er ordentlig kommunikasjon og en dyp samtale om hva dette betyr for dere begge. Han må utbrodere dypere om sine følelser rundt dette, for han blir sikkert kjempeglad av å ha slike besøk. Mens du må forklare ordentlig og dypt om hvorfor dette stresser deg og hva du egentlig ønsker. Og så må dere prøve å forstå hverandre, ikke ta utgangspunkt i at noen skal endre seg på forhånd for det vil alltid krype frem under samtalen. Bare begynn med å forstå hverandre. Etter det så kan man se på måter å gjøre dette best mulig for begge. 

Trenger han å forsette med disse besøkene (fordi han elsker å gjøre det slik og det er en dyp del av hans personlighet), så se om det finnes måter å gjøre dette på en bedre måte for deg. Kan du få lov til å snu i døren og dra ut igjen (late som om du har en avtale, så kan han backe deg opp og si at han glemte helt at du skulle avgårde). Kan han være eneste vertskap så kan du slappe av i sofaen sammen med gjestene? Kan dere kutte ned på antall besøk, kan han henge ut en lapp eller sende deg en melding rett før du kommer hjem? Osv, det finnes mange metoder for å nærme seg hverandre på en måte som føles bra for begge. 

Er det ikke mulig å finne fram til en løsning som fungerer for begge så har dere så store motsetning mellom dere at du alltid kommer til å føle seg tilsidesatt/undervurdert i forholdet og da bør du vurdere å bryte. Det er ikke meningen at man skal ha konstante gnisninger i et forhold som man aldri kommer forbi. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Marikken skrev (13 minutter siden):

Hvorfor det? 
Hadde det vært meg så hadde jeg sagt høyt og tydelig i det jeg kom hjem, "Neimen jøss, er dere her? Visste ikke dere skulle komme jeg."

Avhengig av dagsformen hadde jeg da enten slått meg ned og deltatt i selskapet ellers så hadde innledningen over blitt etterfulgt av "sorry, jeg har allerede lagt planer om sånn eller slik" og så gått og gjort det jeg hadde lyst til. Hadde fort blitt en middag på cafe med bok og et glass vin hvor jeg hadde forventet å komme hjem til ryddet hus. 

Huff, for en trist verden. Hadde aldri laget problemer og demonstrert fordi nærmeste familie kom..., bortsett fra hvis jeg faktisk skulle noe som jeg faktisk måtte gå på. Men vi er annerledes.... Som regel er slike demonstrasjoner fra kvinnens side mot svigers.... Mange kvinner har ikke samme synet på det hvis det var ens egen familie som kom uten at hun visste det. Menn bryr seg oftest ikke om slikt. 

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Han tar jo fra deg kontrollen over eget liv, egen tid og energi. Det er manipulerende adferd og så nekter han for det i tillegg (gaslighting). Og så prøver han å få det til å virke som om DU er problemet (blameshifting). Klassisk manipulator.

Du må finne en måte å ta tilbake kontrollen på. Sånn at du er med og bestemmer over ting som skal skje i deres felles hjem.

Anonymkode: f2797...c81

Ja, men hvorfor skal alltid kvinnen bestemme? Hvorfor kan ikke mannen få lov til å avtale med sine, uten at han må "få lov" av kvinnen??? En kvinne spør sjelden om "lov" av mannen til å ha besøk, men sier bare sånn som "at nå kommer mine foreldre en tur" osv. Manipulerende adferd, gaslighting ++++ er helt syke uttrykk å bruke fordi en mann får besøk av flere i sin familie enn de som var planlagt en kveld uten at konemor er informert. Hvorfor skal kvinnen ta tilbake kontrollen?? Fordi du mener det er hun som skal ha kontroll, og han skal hoppe når hun sier hopp?? Stakkars enkelte menn, sier jeg bare! Ikke rart det er mye konflikter mellom kvinner og svigerfamilie, når alt skal skje etter kvinnens regler, ellers blir hun manipulert og hersket med..... 

• Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Huff, for en trist verden. Hadde aldri laget problemer og demonstrert fordi nærmeste familie kom..., bortsett fra hvis jeg faktisk skulle noe som jeg faktisk måtte gå på. Men vi er annerledes.... Som regel er slike demonstrasjoner fra kvinnens side mot svigers.... Mange kvinner har ikke samme synet på det hvis det var ens egen familie som kom uten at hun visste det. Menn bryr seg oftest ikke om slikt. 

En overraskelse behøver jo ikke å være negativt. Det hadde derimot vært en ærlig sak om TS viste sin faktiske reaksjon

Jøss, er dere her. Så hyggelig.

Jøss, er dere her. Og jeg som skal på foreldremøte

Å late som om noe er greit fører ikke til gode relasjoner. Jeg har er veldig nært forhold til familien, mye spontanbesøk. Og da kan vi få høre at vi må gå, fordi de skal noe. No hard feelings på det

Anonymkode: cdd71...827

• Liker 4
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, altså, jeg spontaninviterer mine foreldre, søster, nabo og venninner til å komme innom på en kopp kaffe, eller kvelds. Informerer ikke alltid mannen om det, for han holder gjerne på med noe annet, så han får det ikke med seg, men han kunne ikke brydd seg mindre. Ellers er vi spontane, og har stor familie på begge sider. Svigerfamilien bor i husene rundt, og de kommer jo bare innom. Vi går bare innom til de også. Sånn er det "på landet" der vi bor. Barna går jo også inn og ut med og uten venner hele tiden. Men å arrangere et helt selskap uten å informere, synes jeg er rart. Ellers hadde vi det stille og rolig på 17. mai og så Eurovision sammen med svoger og svigerinne. Alle visste at vi satt der, og utover kvelden kom flere av slekten til mannen innom. Det synes vi bare er koselig, når alle samler seg ett sted. Det er aldri planlagt. Vi kan gjerne gå bort til søsteren til manne og familien en fredags kveld og ta en øl, uten at vi er blitt bedt bort, men vi vet at de sitter og bare ser på TV. Det er sånn de gjør det i hans familie, og jeg elsker det. Vi er en stor sammensveiset gjeng, og er ikke så nøye på at alt ser strøkent ut. 

Sånn gjør dere det, og det er selvfølgelig helt fint så lenge dere alle setter pris på denne ordningen.

Men hvis mannen din hadde uttrykt gjentatte ganger at han egentlig er høyst ukomfortabel med store overraskelsesbesøk, i hvert fall når det skjer i form av hele din familie på slutten av en innholdsrik 17. mai eller at han ikke engang får høre om din bursdagsfeiring (noen dager før bursdagen) før den begynner, da hadde du vel prøvd å finne en slags middelvei? Eller hadde du sagt "hvem elsker vel ikke overraskelsesbesøk?" og tenkt at deres måte å fungere på var den eneste ålreite?

Anonymkode: 2fc10...e16

• Liker 7
AnonymBruker

Mannen min glemmer å si mye han å. Men han inviterer ikke hjem da. Men andre ting han glemmer. Han snakker med så mange folk hver bidige dag at han glemmer hva han har sagt til hvem. Men jeg er så vant med det no at jeg har tilpasset meg kaoset. Hæ. Hvor skal vi no da?!? Å har jeg ikke sagt det?!? 😂 

Anonymkode: 6d5d7...384

AnonymBruker

Overhodet ikke noe galt med deg, forstår veldig godt dine følelser rundt dette.

Hadde det som deg, plutselig stod (eks-) svigers på døra med kofferter for en ukes opphold i vårt hjem - uten hverken prat eller informasjon om det i forkant. Sånt var det mange eksempler på.

Anonymkode: 7037e...557

Dette. 

Men folk er forskjellige, noen liker den slags ting, som ''overraskelses-besøk''. 

Anonymkode: 5f379...a66

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, men hvorfor skal alltid kvinnen bestemme? Hvorfor kan ikke mannen få lov til å avtale med sine, uten at han må "få lov" av kvinnen??? En kvinne spør sjelden om "lov" av mannen til å ha besøk, men sier bare sånn som "at nå kommer mine foreldre en tur" osv. Manipulerende adferd, gaslighting ++++ er helt syke uttrykk å bruke fordi en mann får besøk av flere i sin familie enn de som var planlagt en kveld uten at konemor er informert. Hvorfor skal kvinnen ta tilbake kontrollen?? Fordi du mener det er hun som skal ha kontroll, og han skal hoppe når hun sier hopp?? Stakkars enkelte menn, sier jeg bare! Ikke rart det er mye konflikter mellom kvinner og svigerfamilie, når alt skal skje etter kvinnens regler, ellers blir hun manipulert og hersket med..... 

Fordi et par snakker sammen om hva som skal skje, eller mininum informerer hverandre (med mindre alt virkelig ger det samme for dem).

Hvis mannen vet på forhånd at han har invitert hele familien eller vennegjeng på besøk, hvorfor i all verden skal samboeren få vite om det først når gjestene står i døra? Dama har vært tydelig på at hun ikke liker å bli overrasket av besøk, så hvorfor mannen kan påstå at det er for å glede henne er en gåte. 

Det minste som må skje her, er jo at begge erkjenner at de er forskjellige og snakker sammen om hvordan de kan ta hensyn. 

• Liker 4
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er enda en ting: Dere har tydeligvis stor bolig om det er reelt at mannen ikke en gang dår med seg at du har noen på besøk.

Mye av disse konfliktene konmer nok av at folk ikke har fullt så mye tumleplass, men tvert imot ikke kan trekke seg tilbake når besøket er der. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Sitat

Demonstrasjon? Hæ? Jeg hadde vært oppriktig i at jeg hadde vært overrasket og hadde uttrykt min overraskelse, tenker at det ikke er en demonstrasjon i det hele tatt. 

Hadde jeg vært opplagt og klar til å henge med en gjeng så hadde jeg bare slått meg ned og hatt det hyggelig, men jeg hadde heller ikke endret på allerede inngåtte planer eks med venninner for å imøtekomme et spontanbesøk jeg ikke visste om. Og noen ganger har man ikke ork til å henge med masse folk, da hadde jeg bare funnet på noe annet. 

Demonstrasjon vil jeg ikke kalle det, det hadde vært min spontane reaksjon på et spontant besøk. 

• Liker 1
Annonse

Er ekstremt merkelig oppførsel. Han virker ha litt problemer med å se ting ur andres perspektiv. 

En eks som jeg bodde sammen med en gang inviterte vennene våres på grillfest hos oss uten å si det til meg. Fant det ut via Facebook da jeg helt plutselig fikk en invite til dette. Ble litt satt ut, haha. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nå har det skjedd så mange ganger at jeg begynner å lure på om det er jeg som er smågal og forvirra her. Samboer unnlater gang på gang å informere meg om planer han legger her hjemme, spesielt når det gjelder hans familie. Senest nå hadde han invitert til 17 mai samling på kvelden hos oss med hans familie. Jeg visste at moren hans skulle komme en tur, og at vi ellers bare skulle se an dagen når vi var ferdig med alt obligatorisk. Derfor blir jeg jo forvirret når plutselig den ene etter den andre dukker opp. Jeg blir stående som et naut og må jo bare late som at jeg vet hva som foregår, for det er jo bare helt hinsides at jeg ikke skal være informert? Viser seg at dette har vært en spontan avgjørelse. Greit nok - men si ifra? Var ingen formell feiring, og veldig nedpå, men likevel? Dette har skjedd flere ganger før: jeg kommer hjem fra jobb og huset er fullt av svigerfamilie som baker julekaker. Jeg tror vi skal feire bursdagen hans litt senere enn selve dagen, men kommer hjem og det er invitert til selskap uten at jeg visste det. Igjen må jeg gå rundt og late som at alt er fint, for jeg vil ikke ta den kampen foran alle.

Dette er ikke et stort problem sånn i hverdagen, men jeg fatter ikke at dette skjer med jevne mellomrom.

Når jeg tar det opp med samboer: han sier han ikke forstår, for "hvem elsker ikke overraskelsesbesøk?", og at han selv hadde aldri reagert på det - og selv elsker han visstnok at ting bare skjer uten at han var klar over det. Jeg synes det er vanskelig å tro på, for det har han strengt tatt aldri opplevd her i huset iallfall. 

Mitt problem med dette er at jeg føler meg frarøvet en hyggelig opplevelse fordi jeg a) blir så satt ut at alt bare får et negativ fortegn, og b) føler meg ikke inkludert og som en gjest i eget hjem - SAMTIDIG som jeg føler et visst behov for å være vertskap også for å holde en viss ære oppe. 

Men er det virkelig meg det er noe galt med? Vi har hatt diskusjonen gang på gang, og min samboer sier alltid at det nok handler om at jeg ikke "liker å ha besøk". Synes det er herskete og langt på siden av det jeg går og føler på!

Anonymkode: 40a4a...784

Javel, han gjør det, han elsker det. Men du gjør ikke det. 

For en gjøk. Her ville jeg ha forlangt informasjon om slikt, og slutt å lat som at du vet når du blir overrumplet med slikt! 

• Liker 3

Det der hadde aldri fungert i mitt forhold, for det verste jeg vet er spontane besøk. Jeg må vaske og rydde og psyke meg opp til besøk, så jeg skjønner at det der er ubehagelig for deg ts. Han har ikke respekt for deg, iallefall viser han det ikke. 

Jeg tror jeg hadde startet der. Og så hadde jeg aldri latt som jeg visste ovenfor de andre. Hvorfor skulle du det?? La de andre også bli klar over at du ikke vet, så kanskje de starter å si fra til deg også når de kommer? 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor står det at TS gjør det samme?

Vi snakker om en konkret situasjon her, det er totalt irrelevant at du har en ekskjæreste som inviterte sin familie hjem uten å spørre deg om lov. Det er ikke «sånn kvinner er» - i hvert fall ikke i dette scenariet.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...