AnonymBruker Skrevet 21. mai #1 Skrevet 21. mai Nå har det skjedd så mange ganger at jeg begynner å lure på om det er jeg som er smågal og forvirra her. Samboer unnlater gang på gang å informere meg om planer han legger her hjemme, spesielt når det gjelder hans familie. Senest nå hadde han invitert til 17 mai samling på kvelden hos oss med hans familie. Jeg visste at moren hans skulle komme en tur, og at vi ellers bare skulle se an dagen når vi var ferdig med alt obligatorisk. Derfor blir jeg jo forvirret når plutselig den ene etter den andre dukker opp. Jeg blir stående som et naut og må jo bare late som at jeg vet hva som foregår, for det er jo bare helt hinsides at jeg ikke skal være informert? Viser seg at dette har vært en spontan avgjørelse. Greit nok - men si ifra? Var ingen formell feiring, og veldig nedpå, men likevel? Dette har skjedd flere ganger før: jeg kommer hjem fra jobb og huset er fullt av svigerfamilie som baker julekaker. Jeg tror vi skal feire bursdagen hans litt senere enn selve dagen, men kommer hjem og det er invitert til selskap uten at jeg visste det. Igjen må jeg gå rundt og late som at alt er fint, for jeg vil ikke ta den kampen foran alle. Dette er ikke et stort problem sånn i hverdagen, men jeg fatter ikke at dette skjer med jevne mellomrom. Når jeg tar det opp med samboer: han sier han ikke forstår, for "hvem elsker ikke overraskelsesbesøk?", og at han selv hadde aldri reagert på det - og selv elsker han visstnok at ting bare skjer uten at han var klar over det. Jeg synes det er vanskelig å tro på, for det har han strengt tatt aldri opplevd her i huset iallfall. Mitt problem med dette er at jeg føler meg frarøvet en hyggelig opplevelse fordi jeg a) blir så satt ut at alt bare får et negativ fortegn, og b) føler meg ikke inkludert og som en gjest i eget hjem - SAMTIDIG som jeg føler et visst behov for å være vertskap også for å holde en viss ære oppe. Men er det virkelig meg det er noe galt med? Vi har hatt diskusjonen gang på gang, og min samboer sier alltid at det nok handler om at jeg ikke "liker å ha besøk". Synes det er herskete og langt på siden av det jeg går og føler på! Anonymkode: 40a4a...784 8 14
AnonymBruker Skrevet 21. mai #2 Skrevet 21. mai Overhodet ikke noe galt med deg, forstår veldig godt dine følelser rundt dette. Hadde det som deg, plutselig stod (eks-) svigers på døra med kofferter for en ukes opphold i vårt hjem - uten hverken prat eller informasjon om det i forkant. Sånt var det mange eksempler på. Anonymkode: 7037e...557 15 3
SPOCA Skrevet 21. mai #3 Skrevet 21. mai Nei, det er ikke noe galt med deg, han respekterer deg ikke. Selvfølgelig sier man i fra om slike ting. Jeg hadde hatet det, og jeg hadde satt skapet på plass: jeg ville krevd å få vite avtaler gjort i eget hjem. Ærlig talt, det er bare ren høflighet. Jeg hadde blitt forbanna hvis min mann hadde invitert til fullt selskap som jeg i tillegg måtte være en del av, uten min viten. 25 5
Klott Skrevet 21. mai #4 Skrevet 21. mai Wow, jeg ville blitt ... Jeg vet ikke. På tå hev, hva skjer i dag liksom? Uholdbart. 11 4
AnonymBruker Skrevet 21. mai #5 Skrevet 21. mai Kan ikke du invitere til dildoparty og ikke informere han? Sikkert moro å åpne døra og der står det en person med bagen full av sexleketøy "Surprise!" Men fra spøk til alvor, jo dette er dårlig gjort av han og han er nedlatende i sitt svar til deg. Det handler jo ikke om at du ikke vil ha og ikke liker besøk, men at du ønsker å være forberedt. Og inkludert, og at dere gjør ting sammen. Akkurat nå kjører han et one-man show. Anonymkode: 54766...dc5 9 4
AnonymBruker Skrevet 21. mai #6 Skrevet 21. mai Ville opprettet en felles familiegruppe på messenger eller tilsvarende der treff ble avtalt. Len deg til svigers å si at sønnen stadig glemmer å informere, så du vil gjerne også være med å planlegge de hyggelige treffene. Anonymkode: 6e43a...0c8 14 1 7
AnonymBruker Skrevet 21. mai #7 Skrevet 21. mai Han tar jo fra deg kontrollen over eget liv, egen tid og energi. Det er manipulerende adferd og så nekter han for det i tillegg (gaslighting). Og så prøver han å få det til å virke som om DU er problemet (blameshifting). Klassisk manipulator. Du må finne en måte å ta tilbake kontrollen på. Sånn at du er med og bestemmer over ting som skal skje i deres felles hjem. Anonymkode: f2797...c81 16 4
AnonymBruker Skrevet 21. mai #8 Skrevet 21. mai Det er ikke så vanskelig å få til en endring her, men det virker ikke som om han er så samarbeidsvillig. Trolig fordi det ikke har fått noen konsekvenser for ham enda. Han synes det er fint å gjøre akkurat som han vil, og han gir tydeligvis f i at du ikke liker det. Hva om du bare viser ham flere uker nå at du gjør akkurat det samme. Overstyrer totalt, så kanskje han får kjenne på hvor slitsomt det kan være? Anonymkode: f2797...c81 4 1
Klokkeblomst_85 Skrevet 21. mai #9 Skrevet 21. mai Hadde tatt igjen med samme mynt Invitert hele min familie på besøk, uten å informere han om det- overraskelse 9 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #10 Skrevet 21. mai Men har han visst om besøket i lang tid, eller har han bare spontant invitert dem? Eventuelt at de bare spontant har kommet innom? Han kan jo ikke så lett informere deg om noe før han vet det selv? Anonymkode: a6ab9...feb 2
HMK Skrevet 21. mai #11 Skrevet 21. mai Du lever med en spontan, impulsiv type. Det tror jeg ikke du får endret på. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #12 Skrevet 21. mai Du må slutte å glatte over! Si så alle hører det. La han være flau, ikke du. Og drit i å leke vertsskap. «Har du invitert folk over i dag? Du tenkte ikke det var noe å fortelle meg?» Du kan gå å sette deg i stuen og være gjest. Eller trekk deg tilbake på rommet om du vil ha fred. Anonymkode: 5d493...3f6 23 1 4
AnonymBruker Skrevet 21. mai #13 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du må slutte å glatte over! Si så alle hører det. La han være flau, ikke du. Og drit i å leke vertsskap. «Har du invitert folk over i dag? Du tenkte ikke det var noe å fortelle meg?» Du kan gå å sette deg i stuen og være gjest. Eller trekk deg tilbake på rommet om du vil ha fred. Anonymkode: 5d493...3f6 Enig i denne. Anonymkode: 5d120...d5b 7 2
Capazitet Skrevet 21. mai #14 Skrevet 21. mai Kommunikasjon må læres. Han må bli flinkere. Og ta mer hensyn. 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai #15 Skrevet 21. mai Du skal hvertfall slutte å være vertskap når det gjelder "spontanbesøk". Når han inviterer så får han stå for arbeidet. Sett deg i sofaen og slapp av eller snu i døra og ta deg en tur på trening. Anonymkode: bbf67...2ab 9 4
AnonymBruker Skrevet 21. mai #16 Skrevet 21. mai Jeg skjønner ikke helt hvordan dette fungerer i praksis, jeg. Om vi skal ha selskap/masse folk på besøk så må vi rydde først. Vi vasker over kjøkkenet og badene, støvsuger osv. I tillegg må det vel kjøpes inn og lages noe mat? Tar han seg av dette eventuelt, og merker ikke du noe til det? Eller har dere det rent og ryddig, mat til mange mennesker og klart for selskap til enhver tid? Jeg blir oppriktig nysgjerrig. Med flere barn, kan ikke vi være de eneste som må «sjaue» litt før besøk 😅 Og hva med å fikse seg/pynte seg litt? Går du aldri rundt i pysj/koseklær/usminket/rett fra dusjen? For da kan du jo risikere at det plutselig står masse folk på døra? Sånn bortsett fra det hadde jeg fått helt hetta av å være sammen med en sånn mann. Det er respektløs og merkelig oppførsel. Selv om jeg er glad i besøk og glad i å stelle til, så hadde jeg blitt dritstressa av å ha det sånn. Synes det er dårlig gjort at han påstår at du ikke liker besøk. Det er jo som du sier ikke det det handler om. Tror de aller fleste vil vite det om de skal bli invadert av en haug mennesker. Anonymkode: e0d82...65a 4 9
Virrevirrevapp Skrevet 22. mai #17 Skrevet 22. mai Jeg hadde totalt klikket om dette skjedde meg. Jeg er introvert og må vite hvem som dukker opp når. Heldigvis hadde det aldri skjedd her. 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #18 Skrevet 22. mai Hehe, her er det også ofte planer på kryss og tvers, men hvis det er større samlinger så er det alltid en dialog i forkant. Virker ikke som han forstår ditt perspektiv i det hele tatt, så jeg foreslår at neste gang så setter du deg rolig ned og er gjest i selskapet du også. Hvis han har invitert så får han stå for alt det praktiske, inklusive oppryddingen etterpå. Ellers så unnskylder du deg med at du hadde andre planer og stikker ut av huset - så får de styre på. Anonymkode: 79343...997 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #19 Skrevet 22. mai Mannen min kan glemme å informere meg om ting, men ikke sånn som din mann da. Her sier jeg til svigers at nei du det visste jeg ikke. Din sønn glemmer å informere om slik, så er der noe viktig sier svigermor har du fått med deg dette. Mannen din er impulsiv, men slutt å glatt over det. Si der som det er oi kommer dere, nei den beskjeden fikk ikke jeg i dag. Anonymkode: f50dd...71b 4 1
Me for life Skrevet 22. mai #20 Skrevet 22. mai Hadde mannen invitert inn til middag, selskap og lignende uten at jeg fikk vite det før folk ramlet inn døra hadde jeg oppført meg som gjest jeg også. Satt meg ned og ikke bidratt, latt han stå for alt av servering og styr. Når alle var gått og det var tid for rydding hadde jeg tatt meg en lang dusj med kur og maske, farget bryn og alt som tar lang tid på badet. Gitt klar beskjed om at hvis han ønsket hjelp må han informere om det på forhånd. 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå